Auteur Topic: Verval van recht tot sturen als straf.  (gelezen 6754 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Spruiteke

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Verval van recht tot sturen als straf.
« Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 21:01:35 »
Ik vind in mijn cursus:
Overtredingen van de reglementen:
Artikel 29:
§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :

•het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
•het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
Wanneer de rechter het verval van het recht tot sturen niet uitspreekt, motiveert hij deze beslissing.



En dan een beetje verder staat bij verval van recht tot sturen door straf.
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1er, of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur overschreden wordt, of :
•de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf

Dus ineens wordt 40 km, tussen 30 en 40km en in de zone 30 of bebowude kom ea: ineens tussen 20 en 30km.

Waarin zit hier het verschil?  Of snap ik het niet helemaal?

Alvast bedankt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 23:36:59 »
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:51:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Spruiteke

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 oktober 2010 - 23:59:25 »
Bedankt voor jouw antwoord.  Dus vanaf dan kan je al verval van recht tot sturen krijgen, hangt af van de rechter.....?
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:11:35 door Spruiteke »

Offline Spruiteke

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:09:08 »
Is dan het volgende fout?

want hier zie ik geen verschil tussen ademtest en ademanalyse?
Artikel 59
§ 1. De officieren van gerechtelijke politie die hulpofficier zijn van de procureur des Konings, het personeel van het operationeel kader van de federale en lokale politie kunnen een ademtest opleggen die erin bestaat te blazen in een toestel dat het niveau van de alcoholopname in de uitgeademde alveolaire lucht aangeeft:
1° aan de vermoedelijke dader van een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is;

2° aan ieder die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;

3° aan ieder die op het punt staat om op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of op het punt staat een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing.

§ 2. De overheidsagenten bedoeld in § 1 kunnen in dezelfde omstandigheden, zonder voorafgaande ademtest, een ademanalyse opleggen, die erin bestaat te blazen in een toestel dat de alcoholconcentratie in de uitgeademde alveolaire lucht meet.
§ 3. Op verzoek van de in § 1, 1° en 2°, bedoelde personen aan wie een ademanalyse werd opgelegd, wordt onmiddellijk een tweede analyse uitgevoerd en, indien het verschil tussen deze twee resultaten meer bedraagt dan de door de Koning bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, een derde analyse.

Indien het eventuele verschil tussen twee van deze resultaten niet meer bedraagt dan de hierboven bepaalde nauwkeurigheidsvoorschriften, wordt het laagste resultaat in aanmerking genomen.

Indien het verschil groter is, wordt de ademanalyse als niet uitgevoerd beschouwd.

§ 4. De toestellen gebruikt voor de ademtest en voor de ademanalyse moeten gehomologeerd zijn, op kosten van de fabrikanten, invoerders of verdelers die de homologatie aanvragen, overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning die bovendien bijzondere gebruiksmodaliteiten van deze toestellen kan vaststellen.

Artikel 60
§ 1. Er wordt een ademanalyse verricht wanneerde ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft.[/b]
Het is toch de ademanalyse die een alcoholconcentratie in mg/l aangeeft? Hoe geeft de ademtest het dan aan? Is dit de juiste manier van zeggen?
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:23:34 door Spruiteke »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:11:24 »
Ik vermoede al een foutje.
Bedankt voor jouw antwoord.
Neen, het was geen fout, toen ik nog eens alles nalas zag ik het , post ondertussen aangepast.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Spruiteke

  • Starter
  • *
  • Berichten: 4
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:13:04 »
Ja, ik zag het net nadien.  Heb het mijne dus ook aangepast. 
Bedankt, weeral iets waar ik fel op moet letten op die kleine woordjes die het verschil kunnen maken. ::)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:25:14 »
Is dan het volgende fout?

Het is toch de ademanalyse die een alcoholconcentratie in mg/l aangeeft? Hoe geeft de ademtest het dan aan? Is dit de juiste manier van zeggen?
Hoe kom je daarbij ? Beide geven een waarde aan in mg/l (de moderne alcotesters toch met digitale aanduiding);
de analyse is enkel nauwkeuriger.

vb 0,13 mg/l

Alcotest ® 7410/Plus (RS)
                Preis: 1.421,00 €

bron: http://www.heizung-guenstig.de/html/alcotestr_von_drager.html

Citaat
de ademtest een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht aangeeft
Bij een ademtest (met een goedkoper apparaat) kan een bepaald kleurtje die "ten minste 0,22 mg/l" ook aangeven, de juiste waarde is bijkomstig.
De kleine woordjes...  ;)


Hier gadgets voor 10 € maar ik heb sterke twijfels of die wel correct - blijven -  werken, zouden - regelmatig - moeten gecalibreerd worden... zie prijsverschil met een serieus apparaat.

http://www.funstuffetcompagnie.com/description.php?id=184=nom=alcootest-alcotest-porte-cle
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:43:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:50:17 »
Bedankt voor jouw antwoord.  Dus vanaf dan kan je al verval van recht tot sturen krijgen, hangt af van de rechter.....?
Idd, zoals je kan lezen.
Veel hangt van eventuele verzachtende omstandigheden af (eerste keer, al meermaals...)
Natuurlijk ook van de precieze situatie bij de overtreding.

In uitzonderlijke gevallen kan de rechter zelfs bij + 30 kmh // + 40 kmh "zeer mild" zijn
Citaat
3. Een rechter kan in uitzonderlijke gevallen afwijken mits uitdrukkelijke motivatie in het vonnis
« Laatst bewerkt op: woensdag 20 oktober 2010 - 00:54:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 21 oktober 2010 - 01:25:35 »
Veel hangt van eventuele verzachtende omstandigheden af (eerste keer, al meermaals...)

En van de persoonlijke opvattingen van de rechter.

De politierechter van Dendermonde bijvoorbeeld staat ervoor bekend dat hij, in vergelijking met andere politierechters, zeer streng optreedt tegen snelheidsovertredingen, doch zeer mild tegen alcoholintoxicatie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verval van recht tot sturen als straf.
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 21 oktober 2010 - 12:32:11 »
Veel hangt van eventuele verzachtende omstandigheden af (eerste keer, al meermaals...)

En van de persoonlijke opvattingen van de rechter.

De politierechter van Dendermonde bijvoorbeeld staat ervoor bekend dat hij, in vergelijking met andere politierechters, zeer streng optreedt tegen snelheidsovertredingen, doch zeer mild tegen alcoholintoxicatie.

Heb ik ook gehoord.
Vele rechters laten zich gewoon indoctrineren door de stemmingmakende politiek correcte media.

Snelheidsduivel moet ondertussen al járen correct Nederlands zijn. Aangegordeld niet.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I