Auteur Topic: reproduktie nummerplaat  (gelezen 6550 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
reproduktie nummerplaat
« Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 20:53:28 »
Aan de reproduktie van de nieuwe europese voorste nummerplaat zijn voorwaarden verbonden.

Je mag kiezen tussen een vierkant of een langwerpig model onafhankelijk van het model van de officiele achterplaat.

Geen kleefletters, geen doordrukplaten met twee lagen aluminium.

Reproduktie in één laag aluminium in relief zoals de achterplaat of tweede mogelijkheid, een acrylaatnummerplaat zoals bijvoorbeeld de platen in Groot Brittanie of de duurdere exemplaren in Frankrijk.
Al de platen moeten voldoen aan een opgelegde iso norm en afmetingen en een stempel dragen van de fabrikant die voldoet aan deze voorwaarden.

Voor auto's waarvan de uitsparing van uit de fabriek niet groot genoeg is voor een vierkante of langwerpige plaat, kan onder zeer strikte voorwaarden die aangevraagd moeten worden door de invoerder een verkleind model met de afmetingen van een motoplaat 210 X 140 geplaatst worden onder dezelfde voorwaarden.
Ook de overheid zal in deze uitzonderlijke gevallen een klein model van de officiele plaat afleveren.

Overdracht van de officiele plaat naar een volgend voertuig is mogelijk, maar als het model verandert moet je toch een nieuwe plaat hebben.
De meeste auto's hebben wel langwerpige platen.
Het model van de nummerplaat wordt voorgeschreven door de construkteur en moet passen in de voorziene uitsparing.
Je mag dus niet zomaar een vierkant model gebruiken als de auto voorzien is voor een langwerpige plaat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 oktober 2010 - 21:09:02 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 oktober 2010 - 23:20:08 »
Sta me toe dit onder zever te klasseren.
Ofwel zijn al die platen niet geldig ofwel zijn ze het wel, waarom dan nog gaan zeveren wie wat waar mag hangen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 10:33:26 »
Het is dezelfde regeling als in de ons omringende landen.
De construkteur voorziet ofwel plaats voor een langwerpige of een vierkante plaat.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 15:26:20 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 19:32:41 »
Als de plaat aan alle voorwaarde voldoet qua plaatsing en daardoor ook leesbaar is volgens de normen, dan maakt het toch niet uit of het een vierkante of een langwerpige plaat is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:37:17 »
Als er voldoende ruimte is om te kiezen tussen een vierkante of een langwerpige plaat is er volgens mij geen probleem.
Maar ik maak de regels niet, en als je auto naar de technische controle moet zal je hiervoor een opmerking krijgen.

Dit is om te voorkomen dat nummerplaten geplooid zouden worden, zoals vroeger blijkbaar in Zwitserland vrij veel gebeurde, om in de uitsparing te geraken waardoor het nummer op de foto door schaduwinval fout gelezen wordt.
De juiste plaat op de juiste plaats.
Als er inderdaad plaats is waardoor je zou kunnen kiezen voor één van beide modellen dan zal er misschien geen probleem van gemaakt worden.  
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 oktober 2010 - 22:37:53 door mazda »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 oktober 2010 - 20:51:24 »
Vanzelfsprekend dat er niet geplooid moet worden, ik heb ook 0%meedeleven met een motaard die ze zwaar pakken voor een geplooide nummerplaat.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 oktober 2010 - 09:55:17 »
Nergens is sprake van de nummerplaten voor kleine aanhangwagens.
Zouden die ook aan deze voorwaarden moeten voldoen?

wooter

  • Gast
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 00:06:55 »
Nergens is sprake van de nummerplaten
Je zit hier wel voorwaarden op te sommen, maar waar haal je die vandaan?

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #8 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 20:18:01 »
Dit zijn de officiele teksten van de DIV die mij werden doorgespeeld.
Misschien kan ik deze wel ergens terugvinden op internet.
« Laatst bewerkt op: maandag 25 oktober 2010 - 20:24:01 door mazda »

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #9 Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 20:23:38 »
Technische beschrijving van de reproducties van kentekenplaten
Bij het invoeren van de Europese kentekenplaat zal er worden overgegaan naar een kentekenplaat met 7 karakters, robijnrood (RAL 3003) opschrift op een witte grond voorafgegaan door het blauwe EU-symbool met daarin het witte “B” teken met daarboven een cirkel van 12 gele sterren, volgens het model indexcijfer – 3 letters – 3 cijfers.
Enkel de achterste kentekenplaat zal een officiële kentekenplaat zijn. De voorste kentekenplaat en andere reproducties worden afgeleverd door de detailhandel maar dienen te voldoen aan de door de DIV bepaalde kwaliteitskenmerken die gelijkaardig zijn aan de officiële achterste kentekenplaat.
Deze reproductie dient vervaardigd te zijn uit één enkele aluminiumplaat van het type EN 1050A of 1200/H42 en met een dikte tussen 0,95 mm en 1,25 mm of uit een acrylaatplaat van minimum 3 mm.
De hoeken van de platen zijn afgerond: de straal van deze afrondingen bedraagt 10 ± 2 millimeter. Elke hoek van de plaat is voorzien een gaatje, met een diameter van 6 mm en met het middelpunt op 12 mm van de buitenranden van de plaat (5mm diameter en middelpunt op 9 mm van de plaat voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen).
Wat de aluminiumplaten betreft, dient het opschrift en de boord gestanst te zijn en in een reliëf van minimum 1,15 mm ten opzichte van de grond van de aluminiumplaat.
De tekens van het opschrift hebben de vorm en afmetingen zoals bepaald in bijlage bij het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen en de kleur heeft de identieke RAL code van de overeenstemmende kentekenplaat. De onderlinge horizontale afstand tussen het middelpunt van elk teken bedraagt 50 millimeter, voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen bedraagt deze 39,2mm.
De reproductie moet eveneens voorzien zijn van een retroreflecterende film van klasse 1, rechtstreeks gelamineerd of vastgehecht op de totale oppervlakte van de dragende plaat, waarvan de minimale retroreflectiecoefficiënt evenals de trichromatische coördinaten en minimale luminantiefactor worden vastgelegd bij ministerieel besluit.
De dragende plaat dient achteraan voorzien te zijn van een identificatieteken van de plaatfabrikant en de retroreflecterende film dient voorzien te zijn van een kleurloos identificatieteken van de filmfabrikant evenals de referentie van de afkondigingdatum van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.
De fabrikant van de kentekenplaat (dragende plaat + retroreflecterende film) dient ISO 9001 2008 gecertificeerd te zijn.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 26 oktober 2010 - 10:28:01 »
Nergens is sprake van de nummerplaten voor kleine aanhangwagens.
Zouden die ook aan deze voorwaarden moeten voldoen?

Ik heb mijn antwoord gevonden in de tekst die ik zelf heb doorgestuurd.
"De voorste kentekenplaat en andere reproducties worden..."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 04 november 2010 - 19:41:46 »

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 05 november 2010 - 01:31:16 »
Maar dan nog is me nog steeds niet duidelijk waarom er nu ineens 7 karakters op een plaat zouden moeten komen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #13 Gepost op: zondag 07 november 2010 - 20:46:26 »
Maar dan nog is me nog steeds niet duidelijk waarom er nu ineens 7 karakters op een plaat zouden moeten komen...

Mij ook niet. Nederland bijvoorbeeld komt al vele jaren met 6 karakters toe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: reproduktie nummerplaat
« Reactie #14 Gepost op: zondag 07 november 2010 - 21:49:41 »
Maar dan nog is me nog steeds niet duidelijk waarom er nu ineens 7 karakters op een plaat zouden moeten komen...

Mij ook niet. Nederland bijvoorbeeld komt al vele jaren met 6 karakters toe.

Plus dat ze in NL de kentekenplaat bij de auto laten, dan heb je nogal wat aantallen nodig.

Ik las laatst ergens dat ze in België met deze "nieuwe, geweldige platen" wel 31 miljoen combinaties konden maken. België heeft och arme net 10 miljoen inwoners, van baby tot hoogbejaarde. En niet alle 10 miljoen inwoners hebben een auto...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !