Sommige termen van het verkeersreglement zijn niet zo goed gekend door jan met de pet zodat de voertaal ook al eens gebruikt mag worden.
Dat hangt inderdaad van de omstandigheden af.
Jan met de Pet heeft het over een zebrapad, maar hij verstaat je wel als je over een oversteekplaats voor voetgangers spreekt.
Hij kent de wijkagent, doch verstaat je niet meer als je het over de kwartierinspecteur hebt omdat er geen wijkagenten meer bestaan.
Hij snapt niet dat hij een politieinspecteur beledigt als hij naar hem verwijst als politieagent, de vroegere hulpagenten, en zal daarom ook geen PV voor smaad aan de politie krijgen.
Mocht ik (God zij dank is dat nooit gebeurd in België) politiebeamte zijn, dan zou ik het ook niet in mijn hoofd halen om tegen een fietser te zeggen dat zijn bereden rijwiel niet voorzien was van de reglementaire verlichting.
De Belgische flik die naar mijn "pas" vraagt, krijgt wel van mij te horen: "U gelieve te noteren dat ik Nederlands spreek en deze taal wens te gebruiken in de omgang met de overheid." Want ik heb geen pas, doch een identiteitskaart om mij te identificeren. En ook Jan met de Pet, die het over zijn pas heeft, weet wat een identiteitskaart is.
Maar waar mensen met meer kennis van de wegcode dan Jan met de Pet zijn vragen beantwoorden, lijkt het mij wel aangewezen om de juiste termen te gebruiken.
Ik kijk onder meer naar de mening van Bert Covens hieromtrent uit.