« Gepost op: maandag 25 oktober 2010 - 15:26:42 »
Keuring: trekhaak of niet?
“De trekhaak van mijn nieuwe Ford Ka werd in 2006 goedgekeurd”, zegt Simonne Vandenborn uit Kermt, “maar bij de eerste keuring in 2010 werd mijn wagen afgekeurd omdát die een trekhaak had! Hoe zit dat?”
“Sinds begin 2008 moet de fabrikant laten weten welke de verticale belasting op de bol mag zijn”, zegt Pascal Cortens van het AV-BTC, “om goedkeuring te krijgen voor een trekhaak die bestemd als fietsendrager. Logisch eigenlijk: het is de fabrikant die weet wat zijn product aankan. Het merendeel van de fabrikanten voorziet die toelating, maar sommige basisof eco-modellen hebben die niet."
"Probleem is dat de homologatiedienst van het automerk via de invoerder u dat attest ook niet zal bezorgen en dan zit u vast. Het enige dat erop zit, is de wagen uit te rusten met zo’n systeem zonder bol, waarbij de fietsendrager als een soort bagagerek niet onder de reglementering van de trekhaak valt.”
Achterwand
Koen Peelmans signaleert dat zijn jeep (lichte vrachtwagen) met achterin een hondenkooi in Alken nooit een probleem opleverde, tot hij bij keuring in Hechtel opeens afgekeurd werd, want “die achterwand moest dicht zijn”.
“Het zou inderdaad niet mogen dat twee keuringsstations verschillend keuren”, zegt Cortens, “maar de materie is dan ook heel complex: sinds april 2005 moet die wand inderdaad dicht zijn, terwijl die tevoren gaten van 25 cm² mocht vertonen. Mogelijk heeft iemand een beoordelingsfout gemaakt. We raden u aan bij twijfel meteen de plaatselijke stationschef te raadplegen, omdat later de auto misschien niet meer in dezelfde staat verkeert.”
Gelogd
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."