Citaat is van vorige winter.
Dacht ik al. Niet meer actueel dus.
En op zomerbanden kun je nog steeds besneeuwde gebieden bereiken, als je er maar kettingen omlegt
Is nergens in Duitsland verplicht, doch op sommige plaatsen (zoals hier in onze streek) zelfs met winterbanden wel onontbeerlijk. Zelfs de lijnbussen die hier bijvoorbeeld de Roßfeldstraße oprijden, hebben sneeuwkettingen bij om ze zo nodig te kunnen opleggen. Soms geraken ze naar boven zonder sneeuwkettingen, doch heeft het intussen dermate bijgesneeuwd, dat ze niet meer naar beneden geraken zonder sneeuwkettingen.
Om die boetes maak ik me alvast geen zorgen: 40 euro en 80 euro (+ puntje Flensburg). Het is niet dat men elke auto gaat tegenhouden aan de grens en er boetes aan gaat uitdelen. Zeker niet als er totaal geen sneeuw of ijs te bekennen is.
De boete is geen ramp, en als niet-inwoner van Duitsland riskeer je geen strafpunten in Flensburg.
Bij de meeste ongevallen (niet als je bijvoorbeeld stilstaat en een achterligger je aanrijdt) krijg je, als je geen winterbanden hebt wanneer ze vereist zijn, evenwel alvast een deel van de aansprakelijkheid toegewezen. Remember: in Duitsland wordt de aansprakelijkheid voor een verkeersongeval niet bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreekse oorzaak van het ongeval was c.q. waren, doch enkel op basis van de mate waarin elke betrokken partij alles gedaan heeft wat in haar mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of, indien het ongeval onvermijdbaar was, de gevolgen ervan te verminderen. Geen winterbanden als ze vereist zijn = meestal niet alles gedaan wat mogelijk was.