Auteur Topic: Dreigend tekort aan winterbanden  (gelezen 4921 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dreigend tekort aan winterbanden
« Gepost op: donderdag 04 november 2010 - 15:52:38 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 22:00:22 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Dreigend tekort aan winterbanden
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 04 november 2010 - 16:30:41 »
Hoe debiel een wereld in elkaar kan zitten. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #2 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:09:18 »
Leuk stukje:

Citaat
In Sachen Winterreifen gibt es Jahr für Jahr die gleiche Verwirrung. Was ist Pflicht, was ist erlaubt, was kostet Bußgeld, und bin ich mit Sommerreifen im Winter überhaupt versichert?
Die Bilder der letzten Winter haben viele noch im Kopf: querstehende und umherschlingernde Autos, schwere Unfälle bei Eis und Schnee. Bis in den März fiel Schnee. Schuld an den mitunter schweren Unfällen waren nicht selten Autofahrer, die nach wie vor Sommerreifen aufgezogen hatten. Doch eigentlich sollte damit längst Schluss sein. Seit 1. Mai 2006 gelten neue Vorschriften dazu, wie man seinen fahrbaren Untersatz wintertauglich machen muss. Die oft fälschlicherweise als „Winterreifen-Verordnung“ betitelte Gesetzesänderung schreibt aber genau eines nicht vor: Winterreifen aufzuziehen.

Straßenverkehrsordnung

Stattdessen heißt es im neu gefassten § 2 in Absatz 3a der Straßenverkehrsordnung (StVO) wörtlich: „Bei Kraftfahrzeugen ist die Ausrüstung an die Wetterverhältnisse anzupassen. Hierzu gehören insbesondere eine geeignete Bereifung und Frostschutzmittel in der Scheibenwaschanlage“. Was eine geeignete Bereifung im Winter ist, hängt aber vom Einzelfall ab. Dazu das Bundesverkehrsministerium: „Es gibt auch künftig keine Winterreifenpflicht. Jeder Autofahrer ist dazu verpflichtet, mit geeigneter Bereifung unterwegs zu sein. Das kann je nach Wetterverhältnissen auch ein guter Sommerreifen oder ein Ganzjahresreifen sein.“ Wer seinem Auto kein geeignetes Schuhwerk verpasst, riskiert 20 Euro Bußgeld. Kommt eine Behinderung des Straßenverkehrs hinzu, könnte sich die Strafe sogar auf 40 Euro plus ein Punkt in Flensburg erhöhen.

Sommerreifen im Winter?

Allein schon der schwammigen Rechtslage wegen ist es nicht uneingeschränkt ratsam, seine Sommerreifen bis über den November hinaus in Dienst zu lassen. Ein einsetzender Schneeschauer, und man bewegt sich schnell auf dünnem Eis – sowohl im wörtlichen als auch im juristischen Sinne. Profil und Gummimischung von Sommerreifen sind weder für extreme Minusgrade noch für Eis und Schnee ausgelegt. Die Reifenindustrie spricht – natürlich nicht uneigennützig – von der „7-Grad-Grenze“: Weil schon bei kühlen Plusgraden der Härtegrad der Sommermischung rasch ansteigt, verbessern Winterreifen Traktion und Bremsweg schon bei solchen Temperaturen.

Einige Reifenexperten halten allerdings dagegen, dass auch bei niedrigen Temperaturen ein Sommerreifen auf trockener Fahrbahn genügend Grip habe und der Winterreifen seine Vorteile wirklich nur bei Schnee und Eis ausspielen könne.

Ganzjahres-Pneus, M+S-Reifen oder Winterreifen?

Da es für die Eigenschaften von Winterreifen keine klaren Definitionen gibt, behilft man sich oft mit zwei Merkmalen: dem Kürzel M+S und dem Schneeflocken-Symbol.

M+S: steht für Mud and Snow (Englisch für Matsch und Schnee). Auch Ganzjahresreifen tragen dieses Kürzel. Ganzjahresreifen mit M+S-Kennzeichnung seien im Prinzip Winterreifen mit Sommereignung, so der ADAC. M+S-Reifen sind auf nassen und glatten Fahrbahnen besser als Sommerreifen, haben aber nicht die Eigenschaften echter Winterreifen. „Im Rahmen der Winterreifentests zeigen Ganzjahresreifen Schwächen auf Schnee“, stellt der ADAC dazu auf seiner Webseite fest.

Schneeflocken-Symbol: Das ist eine kleine Schneeflocke, umrahmt von einem gezackten Berg (Three Peak Mountain Symbol). In den USA gibt es seit 1999 ein standardisiertes Testverfahren mit Traktionstest für Winterreifen. Ein Reifen, der dieser Prüfung standhält, darf das Schneeflocken-Symbol tragen. Es bleibt abzuwarten, wie sich die Rechtsprechung in Zukunft verhält, wenn es wegen ungeeigneter Bereifung im Winter zu einem Unfall kommt. Da sowohl M+S-Reifen als auch das Schneeflocken-Symbol anerkannte Gütesiegel sind, lässt sich zumindest vermuten, dass man mit derart gekennzeichneten Reifen auf der sicheren Seite ist. Was gerne vergessen wird: Strafbar macht sich, wer ohne oder mit eingefrorenem Wischwasser unterwegs ist.

Vorsicht ist aber im Ausland angebracht. In einigen Ländern, z. B. Finnland, sind Winterreifen zu bestimmten Jahreszeiten vorgeschrieben. In anderen Ländern (z. B. Frankreich und Österreich) gibt es Winterreifen-Pflicht für bestimmte Straßen und Gebirgspässe. Bevor man die Winterreise ins Ausland antritt, sollte man sich also unbedingt über die aktuellen Bestimmungen informieren.

Auch mit Sommerreifen versichert?

Der Gesamtverband der deutschen Versicherungswirtschaft (GDV) empfiehlt Autofahrern, vor allem in schneereichen Gebieten Winterreifen aufzuziehen. „Selbstverständlich müssen sich diese in einem guten Zustand befinden – abgefahrene Winterreifen bieten den erwünschten Sicherheitsgewinn nicht“, so der GDV. Die Profiltiefe sollte mindestens vier Millimeter betragen. Mit dieser Empfehlung stehen die Versicherer nicht allein da – sowohl Reifenhersteller als auch unabhängige Reifen-Experten halten die gesetzlich vorgeschriebene Mindestprofiltiefe von 1,6 mm für zu gering.

Aber wie steht es mit dem Versicherungsschutz, wenn es knallt und man trotzdem mit Sommerreifen unterwegs war? „Den Schaden des Unfallopfers bezahlt die Kfz-Haftpflichtversicherung natürlich immer, auch dann, wenn nicht jahreszeitgemäße Reifen aufgezogen waren“, teilt der GDV dazu mit.
Das gilt jedoch nicht unbedingt für den Schaden am eigenen Auto: „Bei der Vollkaskoversicherung könnte im Extremfall, beispielsweise dann, wenn man mit abgefahrenen Sommerreifen ins Hochgebirge fährt, bei einem Unfall grobe Fahrlässigkeit entgegengehalten werden. Denn nur dann, wenn der Vollkaskoschaden grob fahrlässig herbeigeführt wurde, muss die Versicherung nicht zahlen“, so der GDV weiter. Vielleicht noch wichtiger als die geeignete Bereifung dürfte allerdings im Schadensfall der Nachweis sein, dass man seine Geschwindigkeit und Fahrweise den Sicht- und Wetterverhältnissen angepasst hat. Schließlich gefährdet man ja nicht nur teures Blech, sondern unter Umständen auch Leib und Leben.

Ik maakte me al geen zorgen als ik eens naar Nettetal reed (om Pflanzenöl te tanken) op m'n gewone banden, en nu al helemaal niet meer.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:31:50 »
@ Daffo:

Ik weet niet van wanneer jouw citaat dateert, maar sedert dit jaar volstaan in Duitsland M+S banden niet meer bij sneeuw, ijzel of "Matsch" (sneeuwpap): echte winterbanden zijn vereist. De boetes op een overtreding werden bovendien verdubbeld.

De Deutsche Post neemt het daar blijkbaar niet nauw mee. Alhoewel ik onze oprit gisteren morgen met de sneeuwfrees geruimd had en Leslie er daarna probleemloos (uiteraard mits tijdelijk uitschakelen van EPS) opgeraakte met onze VW Touran met winterbanden, geraakte de postbode zelfs achteruitrijdend met zijn voorwielaangedreven auto slechts enkele meters op onze oprit. Hij kwam te voet verder en ik ging hem tegemoet. Hij zei me: "Ik geraak er niet op, we hebben nog geen winterbanden, nog altijd M+S banden."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #4 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:34:47 »
Citaat is van vorige winter.

En op zomerbanden kun je nog steeds besneeuwde gebieden bereiken, als je er maar kettingen omlegt ;)

Om die boetes maak ik me alvast geen zorgen: 40 euro en 80 euro (+ puntje Flensburg). Het is niet dat men elke auto gaat tegenhouden aan de grens en er boetes aan gaat uitdelen. Zeker niet als er totaal geen sneeuw of ijs te bekennen is.
« Laatst bewerkt op: zondag 28 november 2010 - 00:37:19 door Daffodil31LE »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 00:49:24 »

Dacht ik al. Niet meer actueel dus.

Citaat
En op zomerbanden kun je nog steeds besneeuwde gebieden bereiken, als je er maar kettingen omlegt ;)

Is nergens in Duitsland verplicht, doch op sommige plaatsen (zoals hier in onze streek) zelfs met winterbanden wel onontbeerlijk. Zelfs de lijnbussen die hier bijvoorbeeld de Roßfeldstraße oprijden, hebben sneeuwkettingen bij om ze zo nodig te kunnen opleggen. Soms geraken ze naar boven zonder sneeuwkettingen, doch heeft het intussen dermate bijgesneeuwd, dat ze niet meer naar beneden geraken zonder sneeuwkettingen.

Citaat
Om die boetes maak ik me alvast geen zorgen: 40 euro en 80 euro (+ puntje Flensburg). Het is niet dat men elke auto gaat tegenhouden aan de grens en er boetes aan gaat uitdelen. Zeker niet als er totaal geen sneeuw of ijs te bekennen is.

De boete is geen ramp, en als niet-inwoner van Duitsland riskeer je geen strafpunten in Flensburg.

Bij de meeste ongevallen (niet als je bijvoorbeeld stilstaat en een achterligger je aanrijdt) krijg je, als je geen winterbanden hebt wanneer ze vereist zijn, evenwel alvast een deel van de aansprakelijkheid toegewezen. Remember: in Duitsland wordt de aansprakelijkheid voor een verkeersongeval niet bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreekse oorzaak van het ongeval was c.q. waren, doch enkel op basis van de mate waarin elke betrokken partij alles gedaan heeft wat in haar mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of, indien het ongeval onvermijdbaar was, de gevolgen ervan te verminderen. Geen winterbanden als ze vereist zijn = meestal niet alles gedaan wat mogelijk was.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 01:59:49 »

Totdat je in een ongeval verwikkeld geraakt bij winterse neerslag... jij met zomerbanden en die Duitser met winterbanden...
 ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:27:13 »
Bandenprijs schiet al direct10% omhoog omdat er te weinig winterbanden zijn, dan zullen de zomerbanden die trent ook wel snel overnemen vrees ik. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

• Expert
  • Pienter Pookje
« Reactie #8 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 02:46:47 »

Totdat je in een ongeval verwikkeld geraakt bij winterse neerslag... jij met zomerbanden en die Duitser met winterbanden...
 ;)

Ligt er helemaal aan wie er tegen wie aanrijdt.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 10:59:57 »
Ligt er helemaal aan wie er tegen wie aanrijdt.

Euhm.  @Daffodil31LE  Lees mischien nog eens na wat Jozef hieromtrent eerder al schreef:
(en vooral de delen die ik hier in het vet gezet heb)

Bij de meeste ongevallen (niet als je bijvoorbeeld stilstaat en een achterligger je aanrijdt) krijg je, als je geen winterbanden hebt wanneer ze vereist zijn, evenwel alvast een deel van de aansprakelijkheid toegewezen. Remember: in Duitsland wordt de aansprakelijkheid voor een verkeersongeval niet bepaald op basis van de overtreding(en) die een rechtstreekse oorzaak van het ongeval was c.q. waren, doch enkel op basis van de mate waarin elke betrokken partij alles gedaan heeft wat in haar mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of, indien het ongeval onvermijdbaar was, de gevolgen ervan te verminderen. Geen winterbanden als ze vereist zijn = meestal niet alles gedaan wat mogelijk was.

« Laatst bewerkt op: zondag 28 november 2010 - 11:02:26 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 28 november 2010 - 13:03:36 »

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 15:53:00 »
Ik heb er nu op laten zetten van Vredesteijn, prijs was 500 euro voor 4 banden + de montage. Leek me redelijk. Het was wel in NL.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 17:11:05 »
Onze overbuur (mecanicien bij VW) heeft mij voor 160 Euro 2 nieuwe winterbanden voor onze Bora bezorgd van een merk waar ik nog nooit van gehoord had: W Hankook.

Demonteren van 4 zomerbanden en plaatsen van 4 winterbanden: 20 Euro in de spaarpotten van zijn kinderen gestoken.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Al 800.000 winterbanden over de toonbank
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 17:19:55 »
Citaat van: autokanaal.be
Al 800.000 winterbanden over de toonbank

Er zijn dit jaar al 800.000 winterbanden verkocht in ons land. Dat maakt Federauto, de Belgische confederatie van de autohandel, bekend.

De vraag naar winterbanden is toegenomen door de weersomstandigheden van de twee voorbije winters.

Vorig jaar werden er in ons land 5 miljoen banden verkocht, waaronder 500.000 winterbanden.

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 11 december 2010 - 17:21:07 »
Ik denk dat je dan wel geluk hebt gehad, Jozef ;) .

Is er eigenlijk veel verschil tussen al die merken? Ik heb de mijne dadelijk besteld omdat het de laatste set was, maar heb achteraf eens gekeken en blijkbaar heeft Vredesteijn toch een redelijke reputatie.