Wilde "de regering" de dieselverkoop niet afremmen omdat Be in 2011/2012/20xx de opgelegde fijnstof- en NOx-richtlijnen van de EU niet gaat halen ?
De totale waanzin is dat een dieselfilter nog niet eens verplicht is, en dat men daar zelfs nog een premie voor krijgt indien die aanwezig is op de auto.
Voor die
extra premie -
enkel roetfilter / kleinere wagens euronorm 4 - *zal wel met de euronorm 5 voorbij zijn,
vanaf 1. Jan. 2011, want dan hebben alle nieuwe ingeschreven pw´s een roetfilter (*maar wie weet met "onze regering" weet men nooit

).
Bij euronorm 4 hadden ca. vanaf de nieuw ingeschreven middenklassewagens al zeker roetfilters vanaf 1 jan 2006 (zie tabel).
De kleinere diesels haalden die Euronorm 4 toen nog zonder roetfilter, het was immers nog
25 mg/km PM grenswaarde (ECE-cyclus)
Maar sinds de euronorm 5 is de max-roetuitstoot maar 1/5 (
5 mg/km) van euronorm 4 (
25 mg/km) dat haalt geen enkele PW zonder (betere) roetfilter.
ttz vanaf 1 jan 2011 mag er geen enkele nieuwe dieselpersonenwagen meer ingeschreven worden zonder roetfilter.
Qua type keuring euronorm 5 zelfs al vanaf 1 september 2009.
PKW mit Dieselmotor [Bearbeiten]
Emissionsgrenzwerte für PKW mit Dieselmotor.
Angaben in mg/km
Norm Euro 1 Euro 2 Euro 3 Euro 4 Euro 5 Euro 6
Typprüfung ab 1. Jul. 1992 ab 1. Jan. 1996 ab 1. Jan. 2000 ab 1. Jan. 2005 ab 1. Sep. 2009 ab 1. Sep. 2014
Erstzulassung ab 1. Jan. 1993 ab 1. Jan. 1997 ab 1. Jan. 2001 ab 1. Jan. 2006 ab 1. Jan. 2011 ab 1. Jan. 2015
NOx 500 250 180 80
PM 180 80 / 100 * 50 25 5 5
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW_mit_Dieselmotor
En betreft Stikstofoxides NOx (euronorm 6 vanaf einde 2014) zullen de (meeste) dieselmotoren nog duurder worden want voor onder die 80 mg/km NOx te komen heeft men (meestal) een extra NOx-filter nodig.