Auteur Topic: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij  (gelezen 4305 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 12:26:09 »
De discussie is vroeger* al tot de hoogste rechtbank in Duitsland (Karlsruhe) geraakt, waar een videocontrole op snelheid na "hoogste wetsdiscussie" maar heel nipt in het nadeel van de klager eindigde.
 (*1 jaar geleden met verdekt video-apparaat)

Rechter Helmut Kröner laat het hierbij niet, en is als onafhankelijke rechter -nog altijd- niet tevreden met de wetten op het "zomaar flitsen".

Zijn mening lijkt me heel duidelijk, hij spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij waarvan hij denkt dat ze vooral gepakt zijn om het geld en niet voor de verkeersveiligheid, en laat het hele zaakje verder zijn beloop gaan, de hogere rechtbanken vreest hij uiteraard niet.
Een rechter is (nog altijd) totaal onafhankelijk.  ;D

De rechter wil dat er duidelijke regels komen waar en wanneer en met wat er geflitst kan worden, zodat er geen verdacht bestaat op willekeurig flitsen, enkel om de kassa en niet om de verkeersveiligheid (een alinea is onderaan vertaald)

Bij de 42 snelheidsovertreders die hij ondertussen vrijsprak, had hij dat verdacht op "kassa-kassa".

In de Telegraaf is ook sprake van flitspalen op snelwegen, in de originele tekst is ook sprake van snelheidsovertredingen met laser, dat zijn de minst betrouwbare (ook hoogste marge).

De rechter wil dus -imho- dat de "flitspolitie" zich ook aan (nieuwe of herziene) duidelijke wetten of regels moet houden en niet zomaar willekeurig in het wild kan flitsen enkel om de kassa en niet om de veiligheid.  

Citaat
http://www.telegraaf.nl/buitenland/8177328/__Duitse_hardrijders_gered_door_rechter__.html
wo 10 nov 2010, 13:45 | 152 reacties
Duitse hardrijders gered door rechter

HERFORD -  Een Duitse rechter spreekt sinds kort alle te hard rijdende automobilisten vrij omdat de flitspalen langs de snelwegen volgens hem een inbreuk zijn op de privacy van de automobilisten.

Kantonrechter Helmut Knöner (62) heeft tot nu toe al 42 snelheidsovertreders zonder geldboetes zijn gerechtszaal uit laten lopen. De vrijgesproken hardrijders werden allemaal gefilmd of gefotografeerd door flitscamera’s van de Duitse wegenpolitie, wat volgens Knöner privacyschending is.

Privacy
“Verkeerscontroles zijn je reinste oplichterij”, meent de rechter. “Er bestaat geen wet die zegt wanneer, waar en door wie de metingen worden opgeslagen en verwerkt en dat schendt de privacy van de bestuurders.”
“Ik ben van mening dat de overheid en de politie hun zakken vullen met de controles, in plaats dat ze handelen om het verkeer veiliger te maken”, zegt de rechter in de Duitse krant Bild.

Terroristen
Het fotograferen van hardrijders staat echter wel degelijk in het Duitse wetboek vermeldt, maar deze regel klopt niet, meent Knöner.
“Ook zonder medeweten van de betrokkenen, mogen buiten de woning beeldopnames gemaakt worden”, leest paragraaf 100 H, artikel 1 van het Duitse wetboek van strafvordering.
“De betreffende paragraaf ging oorspronkelijk over het identificeren van terroristen”, meent de rechter. “Hij is iets aangepast om te betrekken op verkeersovertreders en dat mag absoluut niet.” Kantonrechter Knöner is dan ook niet van plan te stoppen met het vrijspreken van geflitste automobilisten.
Enkele reacties:
Citaat
Een rechter die snapt hoe de wereld in elkaar zit. Die privacy is onzin natuurlijk. Het zakkenvullen heeft hij goed gezien. Als het privacy begrip er toe bijdraagt om het standpunt van het zakkenvullen te versterken en de boetes nietig te verklaren dan is dat prachtig natuurlijk.
Amsterdammer, Amsterdam  | 07:46 | 11.11.10

Deze rechter verdient een orde. Inbreuk op privacy is pervers
T de Nagel, Waalwijk  | 02:30 | 11.11.10

Wat een mafkees, deze rechter. Zijn argumentatie slaat ook nergens op: een terrorist fotograferen mag wel, een automobilist fotograferen mag niet, terwijl er ook autorijdende terroristen zijn.
Jan Dribbel, Delfgauw  | 01:21 | 11.11.10

Waar zijn de statistieken van verkeersdoden in NL? En daarbij ook gelijk de oorzaak vermelden. Ik wil er wel eentje maken. Op 1 met stip alcomobilisten en op 2 bellen of andere dingen doen tijdens het besturen van een voertuig en op 3 medicijnen en drugs en op 4 ongevallen ten gevolge van onoverzichtelijke verkeerssituaties en op nummer 25 pas te hard rijden. Kom nu eens met cijfers stelletje lapzwansen van de verkeershandhaving! Zeker even niet te vinden he? En maar flitsen...
Henk, Leiden  | 01:19 | 11.11.10

Orginele bronnen, zelfs een (gesloten) lange chatsessie met directe vragen aan de (onafhankelijke) rechter:
Citaat
http://www.stern.de/tv/sterntv/richter-vermutet-abzocke-hinter-radarfallen-massenfreispruch-fuer-raser-1622095.html

Massenfreispruch für Raser

Richter Helmut Knöner aus Herford reicht es: Seit letzter Woche hat er mehr als 40 vermeintliche Temposünder freigesprochen. Aus gutem Grund, wie er findet.

Spricht Raser massenweise frei: Richter Helmut Knöner
© stern TV

Seit einigen Tagen haben vermeintliche Raser im Gerichtssaal von Helmut Knöner gute Karten: Der Herforder Richter hat in der vergangenen Woche alle Autofahrer freigesprochen, denen mit einem Blitzerbild oder dem Ergebnis einer Lasermessung zu schnelles Fahren vorgeworfen wurde. Mehr als 40 Autofahrer müssen deshalb dank Knöner ihren Bußgeldbescheid nicht bezahlen. Und Punkte in der Verkehrssünderkartei in Flensburg bekommen sie ebenfalls nicht. Zumindest vorerst.

Geht es um Sicherheit oder ums Geld verdienen?
Der Grund für den ungewöhnlichen Massenfreispruch: Helmut Knöner findet, dass auf Deutschlands Straßen hauptsächlich geblitzt wird, um Geld in die Stadtkassen zu spülen. Und nicht - wie eigentlich vorgesehen - um für Sicherheit im Straßenverkehr zu sorgen. „Es geht um die Frage, ob nicht möglicherweise die ganzen Anlagen aufgestellt werden, um Planstellen zu sichern und Geld zu verdienen", sagt Knöner zu stern TV. Und: "Das wäre nicht in Ordnung."

Ob die von Knöner freigesprochenen vermeintlichen Temposünder tatsächlich straffrei davon kommen, ist allerdings noch ungewiss: Die Staatsanwaltschaft Bielefeld will den Massenfreispruch nun prüfen und eventuell Rechtsbeschwerde dagegen einlegen. "Wir kannten so einen Fall noch nicht", sagt ein Behördensprecher. Knöner sieht dem eher gelassen entgegen: Bis zu einer Prüfung werde noch viel Zeit vergehen. "Ich kenne doch mein Oberlandesgericht", sagt er.

Wie der Herforder Richter überhaupt auf die Idee für seine Freispruchserie gekommen ist? Zum Nachdenken angeregt haben ihn die jüngsten Entscheidungen des Bundesverfassungsgerichts: *Vor etwa einem Jahr hatte ein Autofahrer in Karlsruhe gegen eine verdeckte Videoüberwachung, die mit einem Bußgeldbescheid endete, geklagt. Er finde, dass dadurch sein Recht auf "informationelle Selbstbestimmung" verletzt werde, argumentierte der Autofahrer. Die Verfassungsrichter gaben ihm zunächst Recht, präzisierten ihr Urteil im Juli und August dieses Jahres aber in zwei Folgeurteilen. Danach sind Foto- und Videoaufnahmen dann rechtmäßig, wenn sie der Sicherheit im Straßenverkehr - und damit dem Schutz der Allgemeinheit - dienen.

Künftig Kontrollmöglichkeiten schaffen
Helmut Knöner ist mit dieser Begründung nicht zufrieden. Denn: Seiner Meinung nach haben die Verfassungsrichter in ihren Entscheidungen einen wichtigen Aspekt nicht berücksichtigt: "Zu der Frage, ob mit diesen Maßnahmen sehr viel Geld verdient wird - jedes Jahr mehrere hundert Millionen -, hat sich das Bundesverfassungsgericht überhaupt nicht geäußert", sagt er.

"Die Verfassungsrichter sprechen von Verkehrssicherheit, aber die Frage ist: Geht es um Verkehrssicherheit oder ganz was anderes?" Knöner möchte deshalb, dass sich das Bundesverfassungsgericht erneut mit dem Thema beschäftigt[/b]. Denn: Es sei wichtig, künftig eine Controllmöglichkeit zu schaffen, um sicherzustellen, "dass es wirklich um Verkehrssicherheit geht - und nicht in erster Linie ums Geld verdienen." Es müsste verbindliche Regeln geben, wann, wo und mit welchen Geräten geblitzt werden dürfe. Das sei bislang in vielen Fällen unklar.
...]

Ik vertaal laatste alinea:
"De ´grondwetrechters´ spreken van verkeersveiligheid, maar de vraag is: gaat het om verkeersveiligheid of over gans wat anders?"
Knöner wil daarom, dat zich het Bundesverfassungsgericht opnieuw met dat thema bezighoudt. Omdat: het is belangrijk, in de toekomst een controlemogelijkheid te bewerkstelligen, om zekerheid te hebben," dat het werkelijk om verkeersveiligheid gaat - en niet prioritair om geld te verdienen." Er moeten dus bindende regels bestaan, wanneer, waar en met welke toestellen geflitst mag worden. Dat is totnutoe in veel gevallen onduidelijk.

De chatsessie voor diegene die Duits begrijpen:
http://www.stern.de/tv/sterntv/umstrittene-freisprueche-fuer-raser-richter-helmut-knoener-im-stern-tv-chat-1622640.html

Opgelet ! het dus allesbehalve een vrijbrief voor snelheidsduivels ofzo hé.

De rechter oordeelt rationeel, en sluit helemaal niet uit dat in de toekomst nog vermeende snelheidsovertreders met een vrijspraak kunnen rekening houden. Toch in zijn gerechtszaal.  ;D

Dat laatste had ik nog niet geciteerd uit voorlaatste link ( laatste alinea) :
Citaat
Für Richter Helmut Knöner sind seine massenhaften Freisprüche kein "Freibrief" für Raser - sondern eine Möglichkeit, um das Millionen-Geschäft mit Bußgeldbescheiden zum Thema zu machen und in ein juristisches Gerüst zu packen. "Ich bin gespannt, was andere dazu sagen werden", sagt der Herforder Richter. Bis es soweit ist, werden viele vermeintliche Temposünder in Körners Gerichtssaal wohl auch weiterhin mit einem Freispruch rechnen können.
De rechter wil er zolang als nodig een thema van maken zodat het nog een juristische basis of gevolg krijgt.

Als (snelheids)wetten g€makk€lijk t€ misbruik€n zijn moet men ze aanpassen...
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 november 2010 - 14:55:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 21:05:44 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 21:19:08 »
Was daar onlangs geen Belgische rechter die een hardrijder had vrijgesproken?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 21:21:20 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 21:40:02 »
Wat bedoel je met "telt niet"?  Dat de boete niet telt, wegens verlopen ijking?  Of dat dit geval niet telt om de rechter te tracteren op een pintje?

Ik dacht (kan me vergissen), dat het parket nog in beroep zou gaan....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 november 2010 - 23:50:31 »
Wat bedoel je met "telt niet"?  Dat de boete niet telt, wegens verlopen ijking?  Of dat dit geval niet telt om de rechter te tracteren op een pintje?

Ik dacht (kan me vergissen), dat het parket nog in beroep zou gaan....
Blijkbaar werd er geen beroep aangetekend, toch niet volgens De Morgen en andere kranten

Wet is wet hé (verlopen ijking = meting ongeldig)   ;D   ;)

Citaat
Geflitst tegen 213 km/u en toch vrijgesproken
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY
 
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1186427/2010/11/23/Geflitst-tegen-213-km-u-en-toch-vrijgesproken.dhtml
om 0.25 h ´s nachts valt er nog wat te jagen op vermoedelijk lege snelwegen in Henegouwen... tja de Duitse autobahn ligt ook wat veraf voor die 26-jarige.

Of die Duitse rechter Knöner ook iemand zou vrijspreken die 90 kmh boven de limiet rijd, ik denk eerder van niet.
(als de meting ongeldig is wel, want dan past hij de wet nauwgezet toe, imho...)
 
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 21:59:16 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 25 november 2010 - 00:10:18 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 november 2010 - 00:24:52 »
Wat bedoel je met "telt niet"?  Dat de boete niet telt, wegens verlopen ijking?  Of dat dit geval niet telt om de rechter te tracteren op een pintje?

Ik dacht (kan me vergissen), dat het parket nog in beroep zou gaan....

Geen pintje waard hé, de rechter heeft gewoon geen andere keuze gehad, ongeldig is ongeldig ;) De Duitse rechter spreekt er -naar mijn vermoeden- wat vrij die 20-30 km/u boven de limiet zaten, maar geen gevaar veroorzaakten. Te vergelijken met onze geweldige 2x2's met max 70 km/u gepakt te worden 's nachts of 's avonds laat aan 90-100 km/u. Naar wat ik begrijp zou je dan bij die rechter nog een kans hebben, terwijl je hier het etiket 'doodrijder' zou krijgen.

Idd, volgens die rechter zijn zeker flitspalen op bepaalde autobahnen al not done, zeker als hij vindt dat de opgelegde snelheidsmax te weinig met veiligheidsredenen te doen heeft.

Stel voor xx-kilometers autobahn aanbevolen 130 kmh, en dan een wegbeheerder die om duistere redenen een stuk autobahn begrenst tot Vmax-x en er dan nog onverwachts grijze flitspalen plaatst om het gat van de plaatselijke stadskas te vullen.

Citaat
Der Grund für den ungewöhnlichen Massenfreispruch: Helmut Knöner findet, dass auf Deutschlands Straßen hauptsächlich geblitzt wird, um Geld in die Stadtkassen zu spülen. Und nicht - wie eigentlich vorgesehen - um für Sicherheit im Straßenverkehr zu sorgen. „Es geht um die Frage, ob nicht möglicherweise die ganzen Anlagen aufgestellt werden, um Planstellen zu sichern und Geld zu verdienen", sagt Knöner zu stern TV. Und: "Das wäre nicht in Ordnung."

uit Telegraaf:
Citaat
Een Duitse rechter spreekt sinds kort alle te hard rijdende automobilisten vrij omdat de flitspalen langs de snelwegen volgens hem een inbreuk zijn op de privacy van de automobilisten.
Die privacywet is maar nebensache, maar toch een extra drukmiddel.

Het hooggerechtshof heeft ook geargumenteerd dat flitsfoto´s en video-opnames enkel wettelijk zijn als ze echt dienen om verkeersveilgheidsredenen...  

tja dat geeft ruimte voor rechtspraak.  ;D

Citaat
Die Verfassungsrichter gaben ihm zunächst Recht, präzisierten ihr Urteil im Juli und August dieses Jahres aber in zwei Folgeurteilen. Danach sind Foto- und Videoaufnahmen dann rechtmäßig, wenn sie der Sicherheit im Straßenverkehr - und damit dem Schutz der Allgemeinheit - dienen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 25 november 2010 - 00:41:02 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 16:21:35 »
Citaat van: Michel
Een rechter is (nog altijd) totaal onafhankelijk.  Grin

Wat niet betekent dat hij boven de wet zou staan. Er lopen tegen Knöner Strafanzeigen wegens Rechtsbeugung. Bron

Juist. Maar het geeft toch weer maar eens aan wat voor bedriegers die flikken wel waren: beëdigd zijn, en in een PV, in naam van de koning ("Wij"), verklaren dat de vaststellingen volgens de regels gebeurd zijn. Den bak in met zulke gasten!

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 18:39:14 »
Citaat van: Michel
Een rechter is (nog altijd) totaal onafhankelijk.  Grin

Wat niet betekent dat hij boven de wet zou staan. Er lopen tegen Knöner Strafanzeigen wegens Rechtsbeugung. Bron

Klopt, maar wetten laten altijd een zekere oordeelmarge voor de rechter, en zeker die -enkel- de verkeersveiligheid dienen.

Die Strafanzeigen had hij al verwacht, hij rekende er vast op.
Dan kan de gerechterlijke discussie (alweer) beginnen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 26 november 2010 - 21:43:23 »
Ik vind het een zeer moeilijke kwestie.

Een rechter kan de opportuniteit van een snelheidsbeperking beoordelen. Indien hij ze niet opportuun acht, kan hij de wegbeheerder verplichten om ze aan te passen of te verwijderen.

Maar de verplichting tot het naleven van een snelheidsbeperking is onvoorwaardelijk, ze hangt niet af van het feit of de snelheidbeperking al dan niet aangewezen is voor de veiligheid. Hoe een rechter daarvan kan afwijken, is me niet geheel duidelijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 27 november 2010 - 13:00:09 »
Ik vind het een zeer moeilijke kwestie.

Een rechter kan de opportuniteit van een snelheidsbeperking beoordelen. Indien hij ze niet opportuun acht, kan hij de wegbeheerder verplichten om ze aan te passen of te verwijderen.

Maar de verplichting tot het naleven van een snelheidsbeperking is onvoorwaardelijk, ze hangt niet af van het feit of de snelheidbeperking al dan niet aangewezen is voor de veiligheid. Hoe een rechter daarvan kan afwijken, is me niet geheel duidelijk.

Ik weet het ook niet Jozef, blijkbaar zijn er gemeentes en steden in Niedersachsen of Westfalen die hun schuldenberg met flitsboetes willen afbouwen, dat is helemaal niet zo moeilijk denk ik.  ;)

bvb, ik ken de plaatsingsvoorwaarden van afwijkende -lagere- snelheidsbeperkingen niet zo, maar blijkbaar zijn dat ook wetten waar de plaatselijke wegbeheerder zich aan moet houden.

bvb. duidelijk buiten de bebouwde kom moet er al een serieuze veiligheidsreden zijn om op bepaalde (brede) wegen daar de max-snelheid bvb tot 70 kmh terug te brengen.
Want dat is 30 kmh lager als de 100 kmh van StVO §3 (3) http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_03.php

Ook op de snelweg waar de aanbevolen 130 kmh de norm is, mag men niet zomaar 100- of 120- borden plaatsen als daar geen gegronde *veiligheidsreden voor is. (*dat kunnen mss ook bepaalde milieuredenen (geluid) zijn, maar ergens moet zoiets toch schriftelijk gelegaliseerd staan bij de verkeersadministratie van het betreffende Bundesland)
  
of volgens de context van het Bundesverfassungsgerichts:
Citaat
Die Verfassungsrichter gaben ihm zunächst Recht, präzisierten ihr Urteil im Juli und August dieses Jahres aber in zwei Folgeurteilen. Danach sind Foto- und Videoaufnahmen dann rechtmäßig, wenn sie der Sicherheit im Straßenverkehr - und damit dem Schutz der Allgemeinheit - dienen.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 november 2010 - 13:09:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Rechter klaagt flitswet aan en spreekt bepaalde snelheidsovertreders vrij
« Reactie #12 Gepost op: maandag 27 december 2010 - 20:01:11 »
Citaat van: Michel
Een rechter is (nog altijd) totaal onafhankelijk.  Grin

Wat niet betekent dat hij boven de wet zou staan. Er lopen tegen Knöner Strafanzeigen wegens Rechtsbeugung. Bron
Wat men hier met Verstuyft ook geflikt heeft toen hij onafhankelijk recht wou spreken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder