Auteur Topic: Opzij ik ben gehaast...  (gelezen 4990 keer)

Offline Rudi

• Expert
  • Geslacht: Man
Opzij ik ben gehaast...
« Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 10:53:35 »
Uit het nieuwsblad online :
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

De heer De Dobbeleer verwart hier gevolg met oorzaak. Als ik de laatste maanden zie dat bij druk gebruik van de snelwegen de rechterrijstrook sneller vooruit gaat dan de linkse dan ligt het probleem wel bij bestuurders die zich na het inhalen niet uiterst rechts begeven.

Bij dit artikel heb ik dan ook een bijvraagje :richtingaanwijzers zijn er om iets kenbaar te maken. De wet zegt richtingverandering. Maar mag ik uiterst links rijdend op de snelweg niet even links knipperen om een filerijdend motorrijder kenbaar te maken dat ik hem gezien heb en hij rechts van mij doorkan?

De reactie van het BIVV bij monde van de heer De Dobbeleer is typerend, draait de zaken op de kop en zorgt allerminst voor veiligheid.

Was het zo moeilijk om hardnekkige trage linksrijders op hun verplichtingen rechts te houden te wijzen en in het sluitstuk de bumperklevers te wijzen op hun verkeerde tegenreactie.

Wat wel agressie is is die ***** die GSM aan het oor op de Brusselse Ring van Vilvoorde tot Groot-Bijgaarden aan 95 km/uur bij droog weer niet weggeweest is van het linkse rijvak en de 2 andere vakken vrijwaren.

PS voor de kenners : neen, ik ben er moedwillig in Grimbergen niet afgegaan om hem langs de zijbaan kwijt te spelen, maar dan maar aan 85-95 op het rechtse rijvak gevolgd, er dan af en toe terug achter gehangen met veilighiedsafstand) maar niets hielp.  Wie riep er hier agressie op??
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 08:49:57 door jozef »

Offline mazda

• Meer dan expert
Re: Opzij ik ben gehaast...
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 11:25:10 »
1) In Frankrijk is het toegelaten dat bij een inhaalbeweging de linkerrichtingaanwijzer constant blijft pinken uit veiligheidsoverweging, namelijk de aandacht trekken.
Wel moeten de veiligheidsafstanden voorzien zoals voorzien in de Franse wegcode gerespecteerd worden.

2) Die zwarte man op de Brusselse ring met zijn GSM heeft missschien leren rijden in de US waar je mag kiezen in welke strook je rijdt, ook op de snelweg.
Die man beseft volgens mij niet dat hij fout zat.

3) Je kan hem nog altijd rechts voorbijrijden ter hoogte van de F15 borden die boven de rijstroken hangen. Dat jou richting dezelfde is dan de zijne speelt geen rol.

4) Het feit dat bestuurders de wegcode in het land waar ze rijden niet kennen zorgt voor problemen en lokt agressief gedrag uit.
 Die zwarte man heeft misschien een excuus (buitenlands rijbewijs), maar dat excuus geldt niet voor alle Belgen die de basisregels en gedragsregels niet kennen.

5) Het probleem ligt niet alleen aan de bestuurders maar evenzeer aan de overheid of haar vertegenwoordigers die zelf ook niet begrijpen wat het echte probleem in feite is.

6) Als iemand niet rechts rijdt wanneer er plaats is en jij wil inhalen en je wil die bestuurder hiervan verwittigen kan je volgens de wegcode claxonneren of bij duister een (één enkel beleefd)lichtsignaal geven met de grootlichten. Wel beleefd op 2 of 3 seconden afstand blijven.
Hoogstwaarschijnlijk zal dit niet helpen als je deze bestuurder (koppige steenezel) niet daadwerkelijk van de weg duwt. Wie is dan diegene die de agressie uitlokt?

7) Ofwel ontbreekt de heer De Dobbeleer aan kennis en inzicht, ofwel wordt zijn mond van hogerhand gesnoerd want als hij de waarheid zou verkondigen zijn echte problemen niet meer te overzien. De interpretatie van vele Belgen zou net het tegendeel zijn van wat er beweerd wordt.

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 11:26:19 »
Wettelijk mag ik bij duisternis met de grootlichten knipperen om aan te geven dat ik mijn voorligger wil inhalen, en overdag door een geluidssignaal.

Je moet dat maar eens proberen :D

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 11:37:43 »
Dat is nu net het probleem in Belgie.
Als je doet wat voorzien is worden ze agressief en gaan ze je nog harder kloten.
Koppige steenezels.
Komt misschien door de onderdrukking van de Vlaming in de geschiedenis waar hij zich nu massaal tegen verzet.
Het zit er gewoon doorgrond fout ingebakken.
Alleen controles en boetes kunnen helpen. Maar dan moeten we wel eerst zorgen dat de vaststellende overheid aan de juiste een boete geeft en dus moeten de personen die de controles moeten uitvoeren zelf ook op de hoogte zijn van het gepaste en gewenste gedrag.
Want vergeet niet dat de politie niet gerecruteerd wordt in het buitenland maar wel onder de eigen bevolking met dezelfde doorgronde gedachte en voorgeschiedenis.
Om uit deze vicieuse cirkel te geraken zou men best hier in Belgie mensen van de Duitse of van de Franse goed opgeleide verkeerspolitie met tact laten optreden.

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 12:45:53 »
Wettelijk mag ik bij duisternis met de grootlichten knipperen om aan te geven dat ik mijn voorligger wil inhalen, en overdag door een geluidssignaal.

heb ik vandaag nog gedaan
resultaat
die koe (sorry voor het woordgebruik) reed de volgende 20 km achter mij met grootlichten te knipperen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Rudi

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 14:41:17 »
@ Mazda : dank voor uw bijdrage (en de hoffelijke tip waardoor ik mijn inzending wat aangepast heb, De Witte is watching us!).

2 aanvullingen :  1 )feit dat er in mijn omgeving (Anderlecht Molenbeek Dilbeek) nogal wat Afrikaanse bestuurders, als goedkope werkkrachten van de vele autobedrijven langs het kanaal (moet er een tekening bij?) rare stoten uithalen heeft mijn schrijven enige subjectiviteit meegegeven. Ik moet echt vaststellen dat deze etnische groep een zeer bijzondere stuurvaardigheid heeft. Hun vertegenwoordiging in de autosport is er het bewijs van.

en 2) het valt mij op dat de kwaliteit van de stuurkunst en de dynamiek van het verkeer in het algemeen afneemt. De schrik van de snelheidsboete maakt dat snelwegflitsers vaak maar aan 100-110 kunnen voorbijgereden worden (Merelbeke E40, Heyselvlakte R0), dat er op de  E40 naar Leuven nog zijn die denken dat het nog altijd 70 per uur is. Kruispunten worden niet meer vrijgehouden waarbij je bij groen stilstaat en je u (gedwongen) door rood u uit het kruispunt wringt......................

Maar ja zolang je maar om de 12.000 kms eens politie op de baan "TEGENKOMT" (geldtransport niet meegerekend) kun je moeilijk beterschap verwachten.  
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 14:43:30 door Rudi »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 16:39:27 »
1) In Frankrijk is het toegelaten dat bij een inhaalbeweging de linkerrichtingaanwijzer constant blijft pinken uit veiligheidsoverweging, namelijk de aandacht trekken.

Ik vind dat veeleer onveilig. Er is dan namelijk geen verschil in signalisatie meer tussen een bestuurder die inhaalt en een bestuurder die gaat linksaf slaan.

Citaat
2) Die zwarte man op de Brusselse ring met zijn GSM heeft missschien leren rijden in de US waar je mag kiezen in welke strook je rijdt, ook op de snelweg.
Die man beseft volgens mij niet dat hij fout zat.

Dan moet hij wegblijven van de Belgische wegen.

Citaat
Die zwarte man heeft misschien een excuus (buitenlands rijbewijs)

Zeker in een land waar je te gast bent, vereist het elementair respect dat je de wetten naleeft die daar gelden. Als we een gebrek daaraan niet dulden van bepaalde Noordafrikanen, waarom zouden we het dan wel dulden van een Amerikaan? Onwetendheid is geen excuus, men kan vooraf informatie inwinnen.

En neen, ik ben geen racist, want ik heb een zwarte hond.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 19:53:14 »
Jozef,

ik ben akkoord dat het niet altijd even veilig is om die linkerrichtingaanwijzer te laten werken gedurende de volledige inhaalbeweging.
Wel opletten, niet van toepassing bij fileverkeer.

Ik wou vooral laten zien waar sommige chauffeurs dit gedrag dat in frankrijk als normaal aanzien wordt en waarover De Dobbelaere spreekt vandaan halen.
Veel bestuurders gaan op vakantie naar frankrijk en leren daar het gebruik van de linkerpinker gedurende het inhalen (behalve bij aaneengesloten files). Het is niet iets wat ze hier bij ons hebben verzonnen om een ander van de weg te duwen zoals De Dobbelaere beweert.
Bumperkleven wordt in Frankrijk zwaar aangepakt en gecontroleerd.

Men pinkt niet met de bedoeling die De Dobbelaere aanhaalt. De Fransman voelt zich ook niet opgejaagd als hijzelf aan het inhalen is en op veilige 2 seconden afstand gevolgd wordt door een bestuurder die ook met de linkerrichtingaanwijzer aan inhaalt.

Het probleem is dat de Belg geen enkel gedrag tolereert.
Hij wil niet ritsen, hij wil geen voorrang verlenen aan rechts, hij rijdt te snel of te traag. Als hij een ander die toevallig anders denkt dan hijzelf terwijl hijzelf volledig fout zit door een totaal gebrek aan opvoeding en inzicht maar kan kloten.

Wanneer zal men eindelijk een europese wegcode schrijven dan ......

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 20:02:33 »

heb ik vandaag nog gedaan
resultaat
die koe (sorry voor het woordgebruik) reed de volgende 20 km achter mij met grootlichten te knipperen

Als jij deze koe pas een signaal hebt gegeven als zij daadwerkelijk rechtser kon gaan rijden zou zij je moeten bedanken opdat jij haar op haar fout gedrag of onoplettenheid hebt gewezen.
Daarom rijdt deze koe 20km aan een stuk afwisselend met haar groot en dimlichten aan om je te bedanken. OF NIET SOMS?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 21:20:36 »

Ofwel zie ik iets over het hoofd, ofwel mag dat geluidssignaal om je voorligger te waarschuwen bij inhalen enkel buiten de bbk:
(en voor de rest tussen het vallen van de avond en aanbreken van de dag zoveel mogelijk knipperen met grootlichten ipv claxonneren.  Dus 's nachts claxonneren enkel nog toegelaten bij een dreigend gevaar voor een ongeval)

33.2. Geluidssignalen moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

Maar ik snap je punt wel.  Meestal heeft 't net het omgekeerde effect: middenvinger + gegarandeerd nog meer in de weg rijden.

« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 21:35:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 21:31:29 »
Hoewel ik er zelf weinig bezwaar tegen heb, vermoed ik dat het in principe verboden is om die linkerrichtingaanwijzer te laten werken gedurende die volledige inhaalbeweging:

Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre
Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd

Bij inhalen: voordat je je naar links begeeft: eerst je voornemen daartoe tijdig kenbaar maken met je richtingaanwijzers.  Eenmaal je links zit moet je die weer doven (tenminste, als ik die tekst correct lees en vooral het vetgedrukte stuk) .  Zodra je weer veilig naar rechts kan, tijdig je voornemen daartoe opnieuw kenbaar maken dmv je richtingaanwijzers.

Wanneer zal men eindelijk een europese wegcode schrijven dan ......

Da's hoognodig, ja.
« Laatst bewerkt op: donderdag 09 december 2010 - 21:38:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 09 december 2010 - 22:17:02 »
Ofwel zie ik iets over het hoofd, ofwel mag dat geluidssignaal om je voorligger te waarschuwen bij inhalen enkel buiten de bbk:
Doorgaans stelt het probleem van linksplakkers zich ook enkel buiten de bebouwde kom. Binnen de bebouwde kom mag je er rechts voorbij op een rijbaan met meerdere rijstroken.

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 10:20:26 »
@ Bert Covens

1)Het geluidsignaal om je voorligger te waarschuwen mag alleen buiten bbk. Het was niet nodig daaraan te herinneren vermits dit topic ging over gebruik van de linkerrichtingaanwijzer op de snelweg, lees de allereerste regel van dit topic.

2)Geluidsignalen moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten. (behalve bij dreigend gevaar)

Inhalen is meestal geen dreigend gevaar dus moet het geluidstoestel 's nachts vervangen worden door de lichtclaxon.

Artikel 33. Gebruik van geluidstoestellen.

33.2. Geluidssignalen (OF LICHTCLAXON WANNEER VERPLICHT VOLGENS 33.3)moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.

33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.

3) Het is in Belgie verboden om de richtingaanwijzer continue te laten werken tijden de volledige inhaalbeweging.
Ik heb het continue gebruik van de linkerrichtingaanwijzer tijdens het inhalen in Frankrijk  aangehaald om aan te tonen  dat die in Frankrijk niet gebruikt wordt om iemand weg te jagen van de linkse strook.  

Als een bestuurder na het inhalen links blijft rijden wanneer hij zijn plaats veilig rechts terug zou moeten innemen( veiligheidsafstand enz) gaan bestuurders bumperkleven, wat niet mag maar wat soms effectief werk bij steenezels die echt niet naar rechts willen. Anderzijds heb je ook steenezels die gaan bumperkleven als de auto voor hen niet veilig naar rechts kan.
Oplossing : geef een signaal met je claxon of je grootlichten. Probleem : lokt agressie uit in plaats van het gewenste gedrag.
Noodoplossing voor de mensen die niet willen gatboren of agressie uitlokken met hun pharen. Het gebruik van de linkerrichtingaanwijzer is volgens sommigen een betere optie om de linksrijders beleefd en van op een veilige afstand aan te zetten tot plaats maken.
Dat gebruik hebben ze blijkbaar uit Frankrijk gehaald met dit verschil dat ze niet begrepen hebben dat de Fransen die pinker niet gebruiken om iemand weg te jagen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 december 2010 - 19:43:47 door mazda »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 14:33:07 »
@ Bert Covens

1)Het geluidsignaal om je voorligger te waarschuwen mag alleen buiten bbk. Het was niet nodig daaraan te herinneren vermits dit topic ging over gebruik van de linkerrichtingaanwijzer op de snelweg, lees de allereerste regel van dit topic.

Bwa....  Als ik 't goed voor heb, dan ligt er hier 300 m autosnelweg in de bbk op de A12 Antwerpen-Brussel  :D :D :D ;D

Als ik 't juist voor heb, staat het bord al beneden aan de viaduct in Wilrijk, richting Brussel

en staat het bord pas 300 meter verder, vlak voor het kruispunt @ Atlas Copco.

Ik zal er nog 's goed op letten de volgende keer dat ik er kom.  En ik snap je punt wel: er zullen maar héél weinig stukken autosnelweg in de bbk liggen....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 december 2010 - 14:39:01 door bert.covens »

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 10 december 2010 - 14:54:15 »
Autowegen mogen in de bbk liggen, autosnelwegen niet.

De regels op de snelweg druisen in tegen de regels die in de bbk gelden.
Hier kan je volgens mij spreken van fout wegbeheer.
Half Belgie zit vol met fout wegbeheer.
Samen met het gedrag van de weggebruikers en het niet uniform aanbrengen van verkeerstekens scoort Belgie ondermaats op gebied van veilig wegverkeer.