@ Bert Covens
1)Het geluidsignaal om je voorligger te waarschuwen mag alleen buiten bbk. Het was niet nodig daaraan te herinneren vermits dit topic ging over gebruik van de linkerrichtingaanwijzer op de snelweg, lees de allereerste regel van dit topic.
2)Geluidsignalen moeten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten. (behalve bij dreigend gevaar)
Inhalen is meestal geen dreigend gevaar dus moet het geluidstoestel 's nachts vervangen worden door de lichtclaxon.
Artikel 33. Gebruik van geluidstoestellen.
33.2. Geluidssignalen (OF LICHTCLAXON WANNEER VERPLICHT VOLGENS 33.3)moeten zo kort mogelijk zijn. Zij zijn enkel toegelaten om een noodzakelijke waarschuwing te geven ten einde een ongeval te voorkomen en, buiten de bebouwde kommen, wanneer men een bestuurder die men wil inhalen moet waarschuwen.
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
3) Het is in Belgie verboden om de richtingaanwijzer continue te laten werken tijden de volledige inhaalbeweging.
Ik heb het continue gebruik van de linkerrichtingaanwijzer tijdens het inhalen in Frankrijk aangehaald om aan te tonen dat die in Frankrijk niet gebruikt wordt om iemand weg te jagen van de linkse strook.
Als een bestuurder na het inhalen links blijft rijden wanneer hij zijn plaats veilig rechts terug zou moeten innemen( veiligheidsafstand enz) gaan bestuurders bumperkleven, wat niet mag maar wat soms effectief werk bij steenezels die echt niet naar rechts willen. Anderzijds heb je ook steenezels die gaan bumperkleven als de auto voor hen niet veilig naar rechts kan.
Oplossing : geef een signaal met je claxon of je grootlichten. Probleem : lokt agressie uit in plaats van het gewenste gedrag.
Noodoplossing voor de mensen die niet willen gatboren of agressie uitlokken met hun pharen. Het gebruik van de linkerrichtingaanwijzer is volgens sommigen een betere optie om de linksrijders beleefd en van op een veilige afstand aan te zetten tot plaats maken.
Dat gebruik hebben ze blijkbaar uit Frankrijk gehaald met dit verschil dat ze niet begrepen hebben dat de Fransen die pinker niet gebruiken om iemand weg te jagen.