Waarschijnlijk wel, winterbandrijders zullen gemiddeld bewustere rijders zijn. Anderzijds kan een bewuste zomerbandrijder aansprakelijkheidsloos de winter doorkomen; maar hij kan er ook niet aan doen dat ze in zijn gat glrijden terwijl hij voor een rood licht stilstaat.
Idd, maar een bewuste zomerbandrijder en andere (zwakke) weggebruikers is ook afhankelijk van andere zomerbandrijders in de winter.
Vermits de gemiddelde temperatuur onder de 10C ligt, en het marginaal verschiil tussen zomer- en winterband dan verwaarloosbaar is, waarom rijden we dan niet het hele jaar door met winter- ipv zomerbanden ?
Gansjaarbanden zijn er genoeg, kies maar uit.
Max-temperaturen van + 20° C overdag bestaan ook nog (3 seizoenen lang) , ik denk dat men zich dan wat teveel moet aanpassen... maar dat wist je.
Ik verwissel 2 maal per jaar mijn banden (4-5 maanden op winterbanden), maar ik denk ook al aan gansjaarbanden als ik niet meer verder als de kerktoren geraak.
Sorry; iets preciezer: het ging mij niet om dat er zo'n extreme omstandigheden dat het verschil toch niet uitmaakt. Wel over hoe een profiel dat aangepast is aan winterse omstandigheden zich gedraagt in omstandigheden die hiervan nogal verschillen.
Daar heeft Wooter en ik op geantwoord, OK.
Lauw, zeker tov het kristallein water van een paar weken geleden. Vloeibaar water is vloeibaar water; het verschil tussen een plas van 2C of 12C maakt waarschijnlijk weinig uit.
Voor een band toch wel iets, want ook al is er rubbercontact genoeg, de werkingstemperatuur waar het rubbermengsel de beste grip geeft speelt zeker ook een rol (bvb plas in de bocht).
bvb stel voor een x-mm diepe plas en de betere aquaplaningsband (zijdelings) bij dezelfde snelheid heeft nog 80 %-profielcontact met het wegdek maar de werkingstemperatuur is veel te laag = xx % wrijvingsverlies, ondanks die 80%-kontakt kan dat zeker een slechter resultaat geven als een pakweg winterband met 75 % profielcontact maar wel met een bijna ideale werkingstemperatuur en bijna max grip.
Ook de breedte van de marge hoe een band zijn limiet geleidelijk aankondigt (feedback) speelt een rol, een abrupte grens tussen grip en totaal gripverlies is bij bepaalde zomerbanden bij lage temperaturen (2-4° C) en natte weg veel meer voorkomend als bij een winterband, omgekeerd zal dat bij 12° C met een winterband niet zo zijn. (eigen ervaring)
Testen voor heel Duitsland houden ook rekening met Bayern, dat nogal afwijkt van wat we hier in Vlaanderen vinden. Bergen van bijna 3000 meter hebben we hier rond de kerktoren niet. Ik wil maar zeggen, wie rond de kerktoren blijft gebruikt een andere weging dan de bredere kijk van Duitse organisaties.
Waarom blijf je steeds bij Gewest Vlaanderen ? Telt ´de Wallonie´ niet ?
En wie echt rond de kerktoren blijft, en in Vlaanderen, kan zich evengoed gansjaarbanden kopen.
http://www.auto-redaktion.de/goodyear.htmeen all-seasons die zelfs het sneeuwvlokje symbool haalt, en dus als volwaardige winterband geldt.
kreeg zelfs een voldoende van ADAC tussen 17 echte winterbanden test 2008.
of 7e plaats tussen 17 winterbanden: (wel niet in de brede en snelle maten, maarja wie rond de kerktoren blijft komt toch niet boven de 90 kmh waarom dan een winterband die tot 210 kmh mag...
)
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2008_Winterreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=29866&SourcePageId=31821Guter Grip und günstiger Preis - die wichtigsten Kriterien beim Reifenkauf. Ob ein Reifen wirklich wirtschaftlich ist, zeigt sich beim Rollwiderstand. Unterschiede von bis zu einem Liter/100 km lassen sich hier feststellen. Aber auch alle anderen wichtigen Faktoren hat der ADAC bei siebzehn Winter -und zwei Ganzjahresreifen in der Dimension 195/65 R 15 untersucht.
Ook de all-season Uniroyal MS 66 kreeg een voldoende en 12e plaats, maar is me toch te slecht op ijzel.
hier de winterband van hetzelfde merk.