Auteur Topic: zin of onzin van winterbanden?  (gelezen 45287 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 17:30:28 »
[ ... zodat er in het putje van de winter omstandigheden kunnen optreden waarbij de 'sneeuwschoeners' eigenlijk met onaangepaste banden op weg zijn.
Over welke verwaarloosbare %-tjes heb je het dan om ´eigenlijk´ van onaangepaste banden te mogen spreken?

´En het zijn winterschoeners geen ´sneeuwschoeners´  :P

Ik ken een test waar de gemiddelde winterband eerder toevallig ~ 5 - 10 % slechter waren als één bepaalde (wslk zeer goede = zachte) zomerband bij zeldene wegtoestanden in de winter (droge en natte piste én warmere temperaturen ttz zomerband ook warm gereden, vermoedelijk ...  op droge piste is dat niet moeilijk...):
Rondentijden op circuit, test Autobild.de uitgave van 5 oktober 2007. (let op de datum)

edit: topic en originele link gevonden, met alle links en mijn ´uitleg´:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13363.html#msg13363

Maar dezelfde zomerband was wel  tot ca. 130 % slechter in andere winterse omstandigheden (sneeuw).
bron:  dezelfde autobild-link (volgens foto en tekst (p. 54) vond een gedeelte van die test in Japan plaats...  ??? :-\
 
 uit :  http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg12477.html#msg12477


Die 5 of hoogstens 10% is dus totaal niet-significant als het om snelheden op de openbare weg gaat, en zeker niet om algemeen van "onaangepaste" band te spreken als de max-luchttemperatuur enkele dagen/weken boven de 10° C uitkomt.

Tussen een zeer goede winterband en een matige winterband zitten gemakkelijk verschillen van 10 %.
Evenzo bij zomerbanden.
Maar wel geen verschillen van 130 %.  :P
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 18:04:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 17:55:42 »
Dan past men zijn snelheid en rijstijl ietsje aan, evenzo als men dat in de andere seizoenen moet doen met zomerbanden als het kouder wordt als 7°C. (ook ´s nachts in de zomermaanden kan dat)
Doet men dat ? Ik betwijfel het.
Ik denk dat bestuurders die steeds met winterbanden rijden in de winter dit zelfs (algemeen) meer doen als bestuurders die het maar riskeren door de winter te geraken op hun zomerbanden.
Winterbandrijders beseffen doorgaans meer het "met aangepaste snelheid rijden", want voor hun loont het wel met aangepaste banden te rijden tijdens de winter, en ook dan passen ze hun snelheid aan (uitzonderingen zullen er ook wel zijn... ;)).

Een Nederlands "onderzoek" (verzekeringen) van verkeersongevallen toont in zekere mate aan dat winterbandrijders minder ongevallen maken in de winter als zomerbandrijders.

http://weblog.independer.nl/productnieuws/minder-autoschade-met-winterbanden/

Waarschijnlijk wel, winterbandrijders zullen gemiddeld bewustere rijders zijn. Anderzijds kan een bewuste zomerbandrijder aansprakelijkheidsloos de winter doorkomen; maar hij kan er ook niet aan doen dat ze in zijn gat glrijden terwijl hij voor een rood licht stilstaat.
Citaat
Want hoe men het draait of keert iedereen wil zoveel mogelijk de snelheid vd verkeerstroom volgen naargelang winterse omstandigheden, een zomerbandrijder zou dan dikwijls moeten afhaken en veel langzamer moeten rijden als de xx% winterbandrijders wat ik zeer sterk betwijfel.

Omgekeerd, als toevallig de temperaturen boven de 10°C oplopen in de winter zal een doorsnee winterbandrijder zich niet hoeven aan te passen aan de verkeerstroom met xx-zomerbandrijders. Want (eventuele) marginale verschillen zijn verwaarloosbaar.
Vermits de gemiddelde temperatuur onder de 10C ligt, en het marginaal verschiil tussen zomer- en winterband dan verwaarloosbaar is, waarom rijden we dan niet het hele jaar door met winter- ipv zomerbanden ?
Citaat
Citaat

Citaat
Er zijn altijd min- en max-luchttemperaturen die zeer kunnen verschillen ongeacht seizoen, zo is ´het weer´ nu eenmaal.
Natuurlijk. Het is interessant dat de temperatuur de laatste dagen (en nachten) boven het jaargemiddelde ligt.
Idd, gebeurt evenzo als eronder.  ;)

Citaat
Hangt af hoe dik de waterfilm is, geen enkele band kan door een ´cm-diepe´ waterplas met de nodige veilige grip rijden/remmen aan die snelheid ~ 120 kmh. Zelfs nieuwe banden niet, ongeacht winter- of zomerband.
Uiteraard, maar daar gaat het hem hier niet om.
oh, dan heb ik je volgende zin verkeerd begrepen:
Citaat van: sceptisch
Hoe gedragen doorsnee winterbanden zich in deze condities, aan ~120km/uur op rijvakken die gedeeltelijk onder water staan ?
Sorry; iets preciezer: het ging mij niet om dat er zo'n extreme omstandigheden dat het verschil toch niet uitmaakt. Wel over hoe een profiel dat aangepast is aan winterse omstandigheden zich gedraagt in omstandigheden die hiervan nogal verschillen.
Citaat
Citaat

Citaat
Maar (nieuwe) winterbanden zouden gemiddeld iets meer negatief profiel hebben (en mmtje meer diepte) als zomerbanden, de exacte luchttemperatuur zal daar minder rol spelen, omdat het regenwater op het wegdek kouder zal zijn als de luchttemperatuur. De banden koelen daardoor genoeg af.
...
Een winterband heeft perse niet altijd meer en bredere langsgroeven als een zomerband (maar wel de extra lamellen)
Zie mijn antwoord aan Wooter; het is niet de diepte maar het profiel dat bepaalt hoe efficient het water wordt afgevoerd. De temperatuur van het water, eens een paar graden boven het nulpunt is m.i. minder belangrijk voor het verschil tussen beide types.

Ik sprak vooral over negatief profiel, dat bedoel je toch ook.
[ (diepte) stond tussen haakjes en slaat op (nieuwe):" (nieuwe) winterbanden zouden gemiddeld iets meer negatief profiel hebben (en mmtje meer diepte) " ]  

Nu, het kan zeker zijn dat winterbanden van vergelijkbare kwaliteit nog altijd even goede resultaten geven in diepe lauwe plassen (pardon my french).
"Lauwe" plassen in de winter ? heb je de watertemp dan gemeten ?
Ik was daarnet buiten, toch maar zeer koude regen hoor...  ;)
Lauw, zeker tov het kristallein water van een paar weken geleden. Vloeibaar water is vloeibaar water; het verschil tussen een plas van 2C of 12C maakt waarschijnlijk weinig uit.
Citaat
Citaat
Citaat
Als dat echter niet zo zou zijn zouden ze in Laag-Vlaanderen zelfs in de winter maar tijdens een beperkte periode (30% ?) een duidelijk voordeel bieden. Het klimaat doorheen Duitsland (van Kiel tot München) is significant verschillend van dat van Vlaanderen, en je kan de conclusies van ADAC niet zomaar overnemen zonder de weging te veranderen.
toch kan ik wel, want buiten de smalle kuststreek van Vlaanderen scheelt het klimaat van laag-Duitsland veel te weinig met laag-Vlaanderen.

en als je Vlaanderen neemt ipv België; kan ik ook laag Nordrhein (-Westfalen) nemen met bvb Köln.

Zelfs als ik een stad neem die > 2° noordelijker en > 5° oostelijker ligt, ttz ook verder van de Noordzee.

http://de.wikipedia.org/wiki/Hamburg#Klima

Antwerpen: Koordinaten 51° 13′ N, 4° 24′ O


Neem ik Keulen (NR-W) ziet men het verschil met Antwerpen al niet meer:

Testen voor heel Duitsland houden ook rekening met Bayern, dat nogal afwijkt van wat we hier in Vlaanderen vinden. Bergen van bijna 3000 meter hebben we hier rond de kerktoren niet. Ik wil maar zeggen, wie rond de kerktoren blijft gebruikt een andere weging dan de bredere kijk van Duitse organisaties.

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 18:09:47 »
[ ... zodat er in het putje van de winter omstandigheden kunnen optreden waarbij de 'sneeuwschoeners' eigenlijk met onaangepaste banden op weg zijn.
Over welke verwaarloosbare %-tjes heb je het dan om ´eigenlijk´ van onaangepaste banden te mogen spreken?

´En het zijn winterschoeners geen ´sneeuwschoeners´  :P

Ik ken een test waar de gemiddelde winterband eerder toevallig ~ 5 - 10 % slechter waren als één bepaalde (wslk zeer goede = zachte) zomerband bij zeldene wegtoestanden in de winter (droge en natte piste én warmere temperaturen ttz zomerband ook warm gereden, vermoedeliijk...):
Rondentijden op circuit, test Autobild.de uitgave van 5 oktober 2007. (let op de datum)

edit: topic gevonden, met alle links en mijn ´uitleg´:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg13363.html#msg13363

Maar dezelfde zomerband was wel  tot ca. 130 % slechter in andere winterse omstandigheden (sneeuw).
bron:  dezelfde autobild-link
  uit :  http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,1302.msg12477.html#msg12477


Die 5 of hoogstens 10% is dus totaal niet-significant als het om snelheden op de openbare weg gaat, en zeker niet om algemeen van onaangepaste band te  spreken.

Tussen een zeer goede winterband en een matige winterband zitten gemakkelijk verschillen van 10 %.
Evenzo bij zomerbanden.
Betekent dat dan dat wie niet extreem veel kilometers aflegt beter het hele jaar door met zachte winterpantoffels rijdt ? Als de nadelen niet-significant zouden zijn wegen de ambras en kosten van 2 bandenwissels misschien niet op tegen de prijs van wat snellere slijtage.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 18:47:53 »
Dan past men zijn snelheid en rijstijl ietsje aan, evenzo als men dat in de andere seizoenen moet doen met zomerbanden als het kouder wordt als 7°C. (ook ´s nachts in de zomermaanden kan dat)

Doet men dat ? Ik betwijfel het.
hoeft ook niet echt in belgie

de winterbanden die ik onder de wagen liggen heb moeten kunnen presteren bij 200 km/u
voor zover ik geprobeerd heb doen ze het bij 180 km/u

bij 120 km/u zit ik dus ver van het top uiterste en moet ik niet al te veel aanpassen
bij 90 km/u zit ik dus nog verder van het top uiterste en moet ik al minder aanpassen
bij 70 km/u zit ik dus heeeeeeel ver van het top uiterste en moet ik eigenlijk niets aanpassen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 18:52:55 »
Waarschijnlijk wel, winterbandrijders zullen gemiddeld bewustere rijders zijn. Anderzijds kan een bewuste zomerbandrijder aansprakelijkheidsloos de winter doorkomen; maar hij kan er ook niet aan doen dat ze in zijn gat glrijden terwijl hij voor een rood licht stilstaat.
Idd, maar een bewuste zomerbandrijder en andere (zwakke) weggebruikers is ook afhankelijk van andere zomerbandrijders in de winter.

Citaat
Vermits de gemiddelde temperatuur onder de 10C ligt, en het marginaal verschiil tussen zomer- en winterband dan verwaarloosbaar is, waarom rijden we dan niet het hele jaar door met winter- ipv zomerbanden ?
Gansjaarbanden zijn er genoeg, kies maar uit.  ;)

Max-temperaturen van + 20° C overdag bestaan ook nog (3 seizoenen lang) , ik denk dat men zich dan wat teveel moet aanpassen... maar dat wist je.

Ik verwissel 2 maal per jaar mijn banden (4-5 maanden op winterbanden), maar ik denk ook al aan gansjaarbanden als ik niet meer verder als de kerktoren geraak.  :D

Citaat
Sorry; iets preciezer: het ging mij niet om dat er zo'n extreme omstandigheden dat het verschil toch niet uitmaakt. Wel over hoe een profiel dat aangepast is aan winterse omstandigheden zich gedraagt in omstandigheden die hiervan nogal verschillen.
Daar heeft Wooter en ik op geantwoord, OK.

Citaat
Lauw, zeker tov het kristallein water van een paar weken geleden. Vloeibaar water is vloeibaar water; het verschil tussen een plas van 2C of 12C maakt waarschijnlijk weinig uit.
Voor een band toch wel iets, want ook al is er rubbercontact genoeg, de werkingstemperatuur waar het rubbermengsel de beste grip geeft speelt zeker ook een rol (bvb plas in de bocht).
bvb stel voor een x-mm diepe plas en de betere aquaplaningsband (zijdelings) bij dezelfde snelheid heeft nog 80 %-profielcontact met het wegdek maar de werkingstemperatuur is veel te laag = xx % wrijvingsverlies, ondanks die 80%-kontakt kan dat zeker een slechter resultaat geven als een pakweg winterband met 75 % profielcontact maar wel met een bijna ideale werkingstemperatuur en bijna max grip.

Ook de breedte van de marge hoe een band zijn limiet geleidelijk aankondigt (feedback) speelt een rol, een abrupte grens tussen grip en totaal gripverlies is bij bepaalde zomerbanden bij lage temperaturen (2-4° C) en natte weg veel meer voorkomend als bij een winterband, omgekeerd zal dat bij 12° C met een winterband niet zo zijn. (eigen ervaring)    

Citaat
Testen voor heel Duitsland houden ook rekening met Bayern, dat nogal afwijkt van wat we hier in Vlaanderen vinden. Bergen van bijna 3000 meter hebben we hier rond de kerktoren niet. Ik wil maar zeggen, wie rond de kerktoren blijft gebruikt een andere weging dan de bredere kijk van Duitse organisaties.
Waarom blijf je steeds bij Gewest Vlaanderen ? Telt ´de Wallonie´ niet ?  :-\

En wie echt rond de kerktoren blijft, en in Vlaanderen, kan zich evengoed gansjaarbanden kopen.

http://www.auto-redaktion.de/goodyear.htm
een all-seasons die zelfs het sneeuwvlokje symbool haalt, en dus als volwaardige winterband geldt.  



kreeg zelfs een voldoende van ADAC tussen 17 echte winterbanden test 2008.
of 7e plaats tussen 17 winterbanden:  (wel niet in de brede en snelle maten, maarja wie rond de kerktoren blijft komt toch niet boven de 90 kmh waarom dan een winterband die tot 210 kmh mag...  ;D :D )

http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2008_Winterreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=29866&SourcePageId=31821

Citaat
Guter Grip und günstiger Preis - die wichtigsten Kriterien beim Reifenkauf. Ob ein Reifen wirklich wirtschaftlich ist, zeigt sich beim Rollwiderstand. Unterschiede von bis zu einem Liter/100 km lassen sich hier feststellen. Aber auch alle anderen wichtigen Faktoren hat der ADAC bei siebzehn Winter -und zwei Ganzjahresreifen in der Dimension 195/65 R 15 untersucht.


Ook de all-season Uniroyal MS 66 kreeg een voldoende en 12e plaats, maar is me toch te slecht op ijzel.


hier de winterband van hetzelfde merk.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 19:18:44 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 19:07:44 »
Betekent dat dan dat wie niet extreem veel kilometers aflegt beter het hele jaar door met zachte winterpantoffels rijdt ? Als de nadelen niet-significant zouden zijn wegen de ambras en kosten van 2 bandenwissels misschien niet op tegen de prijs van wat snellere slijtage.
Neen, ge leest anders...
 
Ik heb geen testen van winterbanden bij 20C en meer.

Ik zal kan wel eens zoeken wat gansjaarbanden presteren in de zomer.

Maar deze link komt me geloofwaardig over:
http://www.auto-redaktion.de/goodyear.htm
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 19:47:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #51 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 19:40:58 »
Betekent dat dan dat wie niet extreem veel kilometers aflegt beter het hele jaar door met zachte winterpantoffels rijdt ? Als de nadelen niet-significant zouden zijn wegen de ambras en kosten van 2 bandenwissels misschien niet op tegen de prijs van wat snellere slijtage.
Ge leest anders... 130 % slechter is me toch wat héél wat significant.
Die 130% slechter was voor zomerbanden op sneeuw, niet voor winterbanden in de zomer, toch ?

Ik zal volgende keer eens all seasons proberen te vinden, want wat minder in de zomer vs. wat beter in de winter is geen slechte ruil. Niet gemakkelijk in 245/40 en 275/35 R19W of Y RFT.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #52 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 19:43:42 »
Die 130% slechter was voor zomerbanden op sneeuw, niet voor winterbanden in de zomer, toch ?
Klopt, slecht gelezen van mij, post al aangepast.

Citaat
Ik zal volgende keer eens all seasons proberen te vinden, want wat minder in de zomer vs. wat beter in de winter is geen slechte ruil. Niet gemakkelijk in 245/40 en 275/35 R19W of Y RFT.
Met zulk een auto rij je toch niet alleen "rond de kerktoren en omgeving" ?  :-\

Mss vind je hier iets maar het zal ´maar´ tot index-V en tot 17 " zijn. Dus pech voor je originele velgen... bij dat merk toch.

http://eu.goodyear.com/be_nl/tires/vector-4seasons/index.jsp

Max- Maten
Citaat
215/60 R17 96H
225/45 R17 94V
225/50 R17 98H
225/50 R17 98V

« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 19:50:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 20:08:40 »
Hoe gedragen doorsnee winterbanden zich in deze condities, aan ~120km/uur op rijvakken die gedeeltelijk onder water staan ?
In nattere en warmere omstandigheden voelen mijn winterbanden meer onzeker aan.
Maar terwijl de Michelin Energy Saver zomerbanden (niet echt een race-band  ;) ) wel eens over de voorbanden durven wegschuiven als ik in de korte bocht van een oprit op het gas ga, doen de winterbanden dat niet.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 20:11:52 »
Met zulk een auto rij je toch niet alleen "rond de kerktoren en omgeving" ?  :-\
Nee, maar bij verwachte of al aanwezige wintertoestanden ga ik er zeker geen grote afstanden mee doen en blijf ik rond de kerktoren. Als ik al zover geraak :-[

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 21:07:50 »
Dit zijn (voor zover ik gezocht heb) de breedste gansjaarbanden in 18 " tot V

Citaat
http://www.reifensuchmaschine.de/Reifenprofil-PIRELLI-P-6-FOUR-SEASONS.html
235/40 R18 91V
235/45 R17 94H
235/45 R17 94V
235/55 R17 99H
245/40 R18 93H
245/45 R17 95H
255/45 R18 99H

zelfs eentje 19" tot V ( XL:  eXtra Load is voor de zwaargewichten   ;))
Citaat
http://www.reifensuchmaschine.de/Reifenprofil-PIRELLI-P-6-FOUR-SEASONS-XL.html
245/40 R18 97V
255/40 R19 100V

De GY-Vector all seasons (5e generatie tot 17" verkrijgbaar, zie ook link onderaan) is wel doorgaans de beste voor zover ik de testen zo gevolgd heb. Heeft ook het sneeuwvloksymbool en zeer goed qua slijtage (test ADAC: note 0,5 )

info al seasons: wanneer en waarom en op welke auto gansjaarbanden:

(figuur) winter: op sneeuw en nat meer uw snelheid aanpassen als op een doorsnee winterband, enkel op droog haalt de gansjaarband het.

De gansjaarband mag wel blijven liggen in de andere seizoenen dan moet hij wel - navenant de werktemperatuur - ietsje onderdoen voor een gemiddeld goede zomerband (mss kan de GY-vector AS langer gelijke tred houden bij nog lage temperaturen)

Voor niet te krachtige en redelijk lichte voortracties (wel tot max 120 PK, zie link) zou ik de all seasons toch niet onderschatten in de winter.
 
Citaat
http://www.reifensuchmaschine.de/allwetter-reifen/allwetterreifen.htm


Im Schulnoten System schneidet ein Winterreifen in 2 wichtigen Disziplinen besser ab, als ein Allwetterreifen.

Infos zu Allwetterreifen:
Allwetterreifen

Ganzjahresreifen versuchen den Spagat zwischen den Jahreszeiten Sommer und Winter. Sicher ist es verführerisch mit nur einem Satz Reifen ohne lästiges Umrüsten, dass ganze Jahr hin durchzufahren, doch wie sicher sind Sie, wenn Sie mit Ganzjahresreifen unterwegs sind.

Der Preis hierfür: Einbußen gegenüber den Spezialisten oder die Fokussierung auf eine der beiden Disziplinen. Mancher Allwetterreifen kommt an die Qualitäten eines Winterreifens heran – mit Einbußen im Sommer. Und der sommeroptimierte Ganzjahresreifen hat im Regelfall Probleme auf Schnee.

Der Verschleiß und Preis liegt höher, als bei reinen Sommerreifen.
Immerhin spart der Kompromiss, die Investition in einen zweiten Satz Räder oder Reifen mit entsprechendem Montageaufwand.
  
Wann lohnt es sich Allwetter-Reifen zu montieren

Allwetterreifen eignen sich besonders für Personenkraftwagen mit geringer Jahreskilometerleistung und guten Wintereigenschaften, wie zum Beispiel Allradantrieb oder Frontantrieb.
Diese Fahrzeuge kommen bei Schnee besser voran, wie ein heckbetriebenes Auto. Auch sollte das Fahrzeug, das mit Allwetterreifen ausgerüstet wird, nicht allzu viel PS unter der Motorhaube haben. Ganzjahresreifen können Motorleistungen jenseits von 120 PS nicht mehr richtig auf die Straße übertragen und sind somit einem reinem Winterreifen unterlegen.

Einer der wichtigsten Kriterien bei der Entscheidung zum Allwetter-Reifen ist, in welcher Region Sie sich mit Ihrem Auto bewegen. Optimal bieten sich Allwetterreifen im Flachland  oder in einer Großstadt an.

Pendler die ziemlich früh zum Arbeitsplatz fahren müssen, sollten Ganzjahresreifen meiden. Meist sind in den Frühen Morgenstunden die Straßen noch nicht geräumt und sollte mehr als 5 cm Schnee auf der Straße liegen, haben Allwetterreifen gegenüber Winterreifen erhebliche Nachteile.
...]
Info - Der erste Allwetterreifen -Tiempo- wurde 1977 in Amerika vorgestellt

Der erste Reifenhersteller mit einem Ganzjahresreifen in Deutschland war 1980 die Firma Goodyear mit seinem Goodyear All Weather. Inzwischen durchlief Goodyear schon viele Entwicklungsstufen und die heutige Ganzjahresreifen Linie heißt Vector. Nach Goodyear folgte Dunlop 1989 mit seinem All Season Allwettereifen. Heute gibt es mehr als 10 Reifenhersteller die einen Ganzjahresreifen in ihrem Portfolio führen. Nur um einige Hersteller zu nennen:

Dunlop - Goodyear - Toyo - Vredestein - Hankook - Nokian - Pirelli - Matador - Kumho

Laut dem Deutschen Wetterdienst beträgt der jährliche Anteil von Schnee 15 %, von Nässe 45 % und von Trockenheit 40 %.

Da die Unfallhäufigkeit bei Schnee und Nässe um ein Vielfaches höher ist als bei Trockenheit, ist ein Winterreifen in jedem Fall eine bessere Alternative als ein Ganzjahresreifen.
Beim Kauf von Allwetterreifen sollten Sie in jedem Fall darauf achten, dass dieser das Schneeflockensymbol  hat.

Besluit: ~ vertaald: wie niet te zot rijdt en niet teveel gas geeft (of lichte auto en niet teveel PK) en niet teveel kms rijd, ttz niet altijd elke dag de baan op moet (ook bij sneeuw en ijzel), die is in een vlakke streek zeker niet slecht af met een goede gansjaarband.  

Citaat
Fazit Allwetterreifen

Sie sollten keinen Allwetterreifen fahren, wenn Sie die Leistungs- und Sicherheitsreserven Ihres Autos zumindest zeitweise zu 100% verfügbar haben wollen.

Selbst dann, wenn diese für Sie nicht permanent erforderlich sind. Dies ist beispielsweise der Fall für Einzelpersonen und Familien, die mit dem Auto ins Gebirge (z.B. zum Skiurlaub) fahren. Ebenso notwendig sind Winterreifen für Geschäftsleute, welche Termine zuverlässig wahrnehmen müssen und von daher auf größtmögliche Sicherheit angewiesen sind.

Wer sich das ganze Jahr über im Flachland bewegt und in kritischen Situationen (z.B. kurzzeitigem überraschendem Wintereinbruch) auf das Auto verzichten kann, der ist mit dem modernen Allwetterreifen sicher nicht schlecht beraten.

Wenigfahrer, die moderate Fahrgeschwindigkeiten einhalten und stets größte Sicherheit auf winterlicher Fahrbahn haben möchten, können das ganze Jahr Winterreifen fahren. Denkbar ist diese Lösung namentlich auch für den Autoeinsatz in voralpinem und alpinem Gebiet. Bitte bedenken Sie hierbei jedoch den höheren Reifen-Verschleiß der hierbei ins Gewicht fällt.

Der absolut optimale Fall jedoch ist, die richtigen Reifen zur entsprechenden Saison auf dem Fahrzeug zu haben. Die Erstanschaffung von Sommerreifen und Winterreifen schlägt nur kurzzeitig auf Ihr Budget, langfristig gesehen, fahren Sie mit 2 Satz Reifen mehr Kilometer und haben als sehr wichtigen Effekt 100% mehr Sicherheit.
Wie in ´alpine-gebieden´ woont en weinig kms doet (niet-Be ;)) kan zelfs het ganse jaar - wel temp°C-aangepast - doorrijden met winterbanden, heeft wel het nadeel van de hogere bandenslijtage in de zomer.
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 23:14:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 13 januari 2011 - 22:54:48 »
vervolg: van de Pirelli P6 all season kan ik helemaal geen "degelijke testen" vinden (ook niet bij ADAC), maar ik weet dat die gansjaarband het sneeuwvlokje symbool niet heeft, de GY wel.

profieldesign:
http://www.reifensuchmaschine.de/Reifenprofil-PIRELLI-P-6-FOUR-SEASON.html
Citaat
http://www.reifensuchmaschine.de/goodyear-reifen/goodyear-vector-4-seasons.htm
Der neue Allrounder trägt das "Schneeflocken-Symbol", mit dem nur Reifen ausgezeichnet werden, die in einem genormten Test gute Wintereigenschaften bewiesen haben. Sie gelten als vollwertige Winterreifen. Anders als viele aktuelle Modelle des Wettbewerbs ist der Vector 4Seasons jedoch kein nur in Details überarbeiteter Winterspezialist. Sämtliche Ganzjahresreifen von Goodyear werden von Grund auf als Allrounder entwickelt. Schon heute kommt daher jeder zweite verkaufte Ganzjahresreifen von Goodyear


Ik heb wel de "ervaringen van bestuurders" , maar daar is de Pirelli P6 AS ook minder goed als de GY Vector AS:
de gemiddeldes :
Citaat
http://www.reifentest.com/ganzjahresreifen/pirelli/p_6_four_season/index.html

Testurteil Pirelli P 6 Four Season
 
Sortierung nach:: Gesamtbewertung   | Gefahrene Kilometer   | Datum    
 Durchschnitt aus 74 Testurteilen  Ø  Note [2,27]

Griffigkeit auf trockener Straße  [1,9]  
Bremseigenschaften auf trockener Straße  [1,9]  
Griffigkeit auf nasser Straße  [2,3]  
Bremseigenschaften auf nasser Straße  [2,3]  
Griffigkeit bei Schnee  [2,7]  
Fahrkomfort  [2,2]  
Innengeräusche  [2,2]  
Außengeräusche  [2,2]  
Reifenverschleiß  [2,6]  
Wieviel km sind Sie mit diesem Reifen schon gefahren? 17.415 km
Citaat
http://www.reifentest.com/ganzjahresreifen/goodyear/vector_4_seasons/index.html

Testurteil Goodyear Vector 4 Seasons
 
Sortierung nach:: Gesamtbewertung   | Gefahrene Kilometer   | Datum    
 Durchschnitt aus 210 Testurteilen  Ø  Note [2,05]
 
Griffigkeit auf trockener Straße  [1,8]  
Bremseigenschaften auf trockener Straße  [1,8]  
Griffigkeit auf nasser Straße  [2,0]  
Bremseigenschaften auf nasser Straße  [2,0]  
Griffigkeit bei Schnee  [2,2]  
Fahrkomfort  [2,1]  
Innengeräusche  [2,4]  
Außengeräusche  [2,3]  
Reifenverschleiß  [2,2]  
Wieviel km sind Sie mit diesem Reifen schon gefahren? 9.636 km
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 januari 2011 - 23:16:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 300
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 00:09:08 »
... zie hierboven...

Bedankt voor het opzoekwerk en de interessante info, maar blijkbaar zit een eenvoudige keuze voor andere banden er voor mij niet in.

Och ja, eigenlijk heb ik er in mijn situatie weinig last van: de weinige dagen met zwaardere omstandigheden in de drie wintermaanden dat ik echt weg moet is het gewoon kwestie van wat af te spreken en het schoon gerief veilig in de garage te laten.

Door de Wet van Behoud van Miserie is het trouwens waarschijnlijk dat die omstandigheden in het volgende lustrum terug minder zullen voorkomen; de grote massa die na deze winter beslist heeft om voor volgende winter (de eerste de beste) winterbanden te kopen, is er aan voor de moeite.  ::)

wooter

  • Gast
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 09:13:06 »
Ja en nee... Winterbanden zijn uitmuntend bij 30 cm sneeuw, maar ze hebben ook nog altijd hun voordeel bij -4° droog wegdek. Je kan dus nog altijd probleemloos 4 maanden op winterbanden bollen en in tussentijd slijten je zomerbanden niet.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #59 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 13:04:34 »
In onze situatie is het voordeel winterbanden te rijden - op 1 van de 2 auto´s - pakweg factor 99,99/100 (incl. verkeersveiligheid)
We rijden tenslotte regelmatig de Duitse grens over, weer of geen weer.
Ook verre afstanden, Oostenrijk gebeurt ook wel eens in de winter.

Maar zoals men weet stopt het winterweer en temperatuur aan geen enkele soort ´grens´.  ;)
Het "nadeel" van winterbanden te hebben rest voor ons factor 0,01...

°C- uitzonderingen zijn er overal, het was zelfs zo dat boven kustwegen op vrijdag 3 dec 2010 de laagste temperatuur (-13 ° C) werd gemeten van B, in plaats van boven de hoogste wegen van de Ardennen.

Citaat
http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/13-graden-aan-de-kust/article-1194881911912.htm#
De kust was vrijdagochtend de koudste plek van het land. Met -13 graden in Middelkerke en Oostende.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I