Auteur Topic: zin of onzin van winterbanden?  (gelezen 45281 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: zin of onzin van winterbanden?
« Reactie #60 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 13:29:18 »
Door de Wet van Behoud van Miserie is het trouwens waarschijnlijk dat die omstandigheden in het volgende lustrum terug minder zullen voorkomen;
Het is te hopen, bepaalde wetenschappers hebben daar een heel andere mening.

Vergeet het eventuele verzwakken van de warme golfstroom niet  (1)  (komt om de xxx jaren wel eens voor)

en deze heeft ook nog eens een extra verstoring opgelopen door de olieramp in de Golf van Mexico. (2)

Dit ging "toevallig" gepaard met een uitzonderlijk koude december 2010 die maar eens in de 50-100 jaar voorkomt.

http://www.meteo.be/meteo/view/nl/5035117-December+2010.html

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 http://forum.fok.nl/topic/1523604  (2)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 03:11:46 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #61 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 16:39:35 »
Door de Wet van Behoud van Miserie is het trouwens waarschijnlijk dat die omstandigheden in het volgende lustrum terug minder zullen voorkomen;

Vergeet het eventuele verzwakken van de warme golfstroom niet  (1)  (komt om de xxx jaren wel eens voor)

en deze heeft ook nog eens een extra verstoring opgelopen door de olieramp in de Golf van Mexico. (2)

Dit ging "toevallig" gepaard met een uitzonderlijk koude december 2010 die maar eens in de 50-100 jaar voorkomt.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Dat het de komende jaren kouder wordt zou zeker kunnen, warmer kan ook, en weinig verandering ook. Maar opeenvolgende extremen zijn minder waarschijnlijk dan een terugkeer naar de normaliteit, en de afgelopen winters waren hier vrij extreem, toch qua hoeveelheid en duur van de sneeuwbedekking.

Stilvallen van de golfstroom is een oude kwakkel die gebruikt wordt door ecommunisten als tegenargument voor de nuchtere westerlingen die zeggen 'Global warming, laat maar komen. Warmer is beter', en om altijd gelijk te hebben. Warmer ? Global Warming. Kouder ? Global Warming. Geen sneeuw ? Global Warming. Veel sneeuw ? Global warming. Droogte ? Global Warming. Veel regen ? Global Warming. Alles Normaal ? Global Warming !  ;D

Ook de olie in de golf van Mexico is een broodje aap verhaal uit dezelfde hoek. De golfstroom wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde, de ligging van de continenten en de gradiënt van de inval van de zonnestraling. Daar komt de eerste duizenden jaren zeker geen verandering in. Laat je niet ongerust maken.

Zo ziet het er op een iets langere termijn dan een mensenleven en dat van zijn kinderen en kleinkinderen uit:

No drama  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 03:12:18 door jozef »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 17:05:05 »

Dat het de komende jaren kouder wordt zou zeker kunnen, warmer kan ook, en weinig verandering ook. Maar opeenvolgende extremen zijn minder waarschijnlijk dan een terugkeer naar de normaliteit, en de afgelopen winters waren hier vrij extreem, toch qua hoeveelheid en duur van de sneeuwbedekking.

komt om de xxx jaren wel eens voor, had beter in het vet gestaan en niet tussen ( )...

Citaat
De golfstroom wordt veroorzaakt door de rotatie van de aarde, de ligging van de continenten en de gradiënt van de inval van de zonnestraling.
Je betoog kan ik volgen, maar ergens zegt me of het nu  xxxxx of 100.000 jaar of meer geleden was dat het véél kouder was in Europa (half met ijs bedekt) en toen geldde het geciteerde hierboven ook.  ;)

Citaat
Stilvallen van de golfstroom is een oude kwakkel die gebruikt wordt door ecommunisten als tegenargument voor de nuchtere westerlingen die zeggen 'Global warming, laat maar komen.
Ik had het ook niet over stilvallen, wel over een verzwakking/verstoring (of eventueel minder warm), men kan er ook 5 of 20 % opplakken.  ;)

Eigenlijk bedoelde ik de Global Warming of beter (Global) Climate Change niet, maar wel iets zoals de MWP of de kleine ijstijd, en specifiek in dat deel vh noordelijk halfrond dat ook door de warme golfstroom beïnvloed wordt.

Hoe die beide "CC"  juist onstaan zijn laat ik aan slimmere mensen over, maar zover ik gelezen/begrepen heb zijn die ´2 climate-change-periodes´ wel degelijk aangetoond:

MWP : wijnbouw in Schotland en Polen, sporen van graven, en bepaalde boomsoorten in Groenland.
Kleine Ijstijd:   http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_ijstijd
Citaat
Uit historisch onderzoek van het KNMI, gebaseerd op talloze bronnen, zoals dagboeken, stadsrekeningen en jaarringen van bomen. blijkt dat het laatste kwart van de zestiende eeuw waarschijnlijk het koudste was in de afgelopen duizend jaar. Deze periode is het dieptepunt van de kleine ijstijd. Ook het eerste kwart van de 17e eeuw was nog koud, zoals onder andere blijkt uit de winterlandschappen van schilders zoals Hendrick Avercamp (1585-1634). Op deze schilderijen zijn vaak bevroren wateroppervlakten te zien waarop allerlei mensen schaatsen, lopen of zich op andere manieren vermaken. Sneeuw is ook een overheersend element in veel dorpgezichten van Pieter Brueghel de Jonge (1564-1638). Vanaf het tweede kwart van de 17e eeuw trad een duidelijk herstel op en werd het zelfs relatief zacht. Zo waren de winters van 1636 en 1637 in West-Europa zacht en de zomers in die jaren zelfs warm met opnieuw vroege en rijke wijnoogsten. De kleine ijstijd kende dus grote natuurlijke variaties: koude periodes werden afgewisseld door series minder koude jaren.

ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Middeleeuws_Klimaatoptimum  (in andere talen heb je meer refertes en uitleg)

Citaat
No drama  ;)

Niet bij mij, een mens kan zich altijd aanpassen.  ;)

Het zou (global) "al" gemiddeld 0,62 °C warmer geworden zijn als het gemiddelde van vorige eeuw, en dat durven ´ze´ al te zeggen na amper 1/10e van de 21e eeuw. Heel raar.  ;D

Citaat

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 03:13:19 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 17:38:05 »
Ik had het ook niet over stilvallen, wel over een verstoring.  ;)
Citaat
No drama  ;)

Jij 2x niet, dat weet ik wel, maar het grote publiek ::)

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #64 Gepost op: vrijdag 14 januari 2011 - 17:40:41 »
Ik had het ook niet over stilvallen, wel over een verstoring.  ;)
Citaat
No drama  ;)

Jij 2x niet, dat weet ik wel, maar het grote publiek ::)
Idd.
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 15 januari 2011 - 00:13:56 »
Golfstroom zou vooral door het omkeren van de polen verstoord worden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #66 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 10:58:51 »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:10:39 »
Noch vlees noch vis omdat een goeie zomerband inwisselen voor een slechte winterband natuurlijk nadelig is.

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #68 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:14:52 »
Het standpunt van BIVV:

http://www.bivv.be/?menu=indekijker&artikel=35
Organisaties die vergelijkende tests uitvoeren zoals Test Aankoop, de ADAC of Touring Club Suisse, stellen zowel bij standaardbanden als bij winterbanden in diverse omstandigheden sterk uiteenlopende prestaties vast, afhankelijk van het merk en het type band. Het productengamma is zo breed dat het onmogelijk is om algemene uitspraken te doen over “goede” of “slechte” eigenschappen van winterbanden versus standaardbanden.
Met andere woorden : er is ook een hoop brol op de markt ...

De Duitse verplichting om met winterbanden te rijden, heeft er ook toe geleid dat die brolbanden ook verkocht geraken wegens goedkoop, of omdat er nog van waren.
Het aanbod aan dergelijke banden in D is gigantisch, maar ze deugen vaak niet als winterband. Of als band tout court.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #69 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:24:17 »
Dit moet een van de weinige keren zijn dat ik de redenering van BIVV volg

Totnogtoe heb ik nog nooit winterbanden op één van mijn voertuigen gehad.  Ik heb wél al met winterbanden gereden met andere voertuigen dan de mijne.
Zo ook in december 2010.  Het verschil in weggedrag tussen mijn auto en de firmawagen waar ik soms mee rijd, was op de sneeuw groot genoeg om me te doen twijfelen om voor volgende winter toch maar voor winterbanden te gaan, temeer daar mijn banden tegen volgende winter versleten zullen zijn.
Nu is het echter al 20 januari, en er is dit jaar nog geen enkele dag geweest dat ik winterbanden zou gewild hebben.  Straks wordt het alweer lente...
Dus, als het de komende 2 maand niet meer wintert, zal ik de volgende winter toch maar terug op (goeie !) zomerbanden rijden denk ik.  Ik vind het echt niet de moeite waard om voor die 2 à 3 weken op een heel jaar dat winterbanden hier nuttig zouden zijn, de investering te doen.  
Ik pas mijn rijstijl aan, een paar keer doorbijten en het is alweer gepasseerd.  Overigens ben ik nooit bang geweest om op sneeuw te rijden en ben ik in staat om kleine slips te corrigeren.

wooter

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:28:09 »
Jij kleine slips. Ik geen slips.

En mijn winterbanden liggen er op van de eerste vrieskoude tot de laatste. En in tussentijd slijten de zomerbanden niet.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #71 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 11:59:14 »

En mijn winterbanden liggen er op van de eerste vrieskoude tot de laatste. En in tussentijd slijten de zomerbanden niet.
Maar er is ondertussen al een paar weken geen vrieskoude geweest

Overigens doe ik bijlange niet meer zoveel kms als vroeger: ik woon op slechts 12km van mijn werk  :)  Rijtijd ongeveer 15 minuten  :)
Vandaar ook dat ik benzinerijder ben
Ik rij tegenwoordig in het weekend meer dan in de week
Hiervoor investeren in 4 extra velgen, en constant 4 wielen stockeren lijkt me niet opportuun

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #72 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 12:36:40 »
Het aanbod aan dergelijke banden in D is gigantisch, maar ze deugen vaak niet als winterband. Of als band tout court.

Idd, Duitsland is de grootste Europese markt geworden betreft export winterbanden, zeker sinds het doorgedrongen is dat er een zekere verplichting bestaat.

Maar eigenlijk moet ik de eerste Duitse nummerplaat nog zien die een verdacht ´Aziatische´ winterband op heeft liggen, en ik kom redelijk veel in Duitsland.

De modale Duitser bestuurder zal het zeer verdacht vinden als hij een merk ziet (of aangeboden wordt) dat hij nog nooit gehoord heeft (al klinken die Westers) en zeker als de prijs ver (ca. 50-60%) onder de gekende/normale prijs ligt...  ;)

In alle ADAC filmpjes en Duitse www-links en in alle mogelijke Duitse "autoboekjes" zijn de testresultaten duidelijk voor zulke minderwaardige banden, of het nu over winter of zomerbanden gaat. De kopers van banden worden daar alleszins gewaarschuwd:
MANGELHAFT
Citaat
Schwächen
 leichte Schwächen im Schnee und auf Eis
 schwach auf trockener Fahrbahn
 sehr schwach auf nasser Fahrbahn (führt zur Abwertung)

vb uit http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Wie het dan nog niet door heeft die kan maar moeilijk geholpen worden...  ;D
Want die koopt ook een onveilige auto, omdat hij/zij zich blind staart op de aankoopprijs, en het blinkend uiterlijk...
« Laatst bewerkt op: donderdag 20 januari 2011 - 12:47:14 door Michel »
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 12:43:14 »

Maar er is ondertussen al een paar weken geen vrieskoude geweest

Overigens doe ik bijlange niet meer zoveel kms als vroeger: ik woon op slechts 12km van mijn werk  :)  Rijtijd ongeveer 15 minuten  :)
Vandaar ook dat ik benzinerijder ben
Ik rij tegenwoordig in het weekend meer dan in de week
Hiervoor investeren in 4 extra velgen, en constant 4 wielen stockeren lijkt me niet opportuun

Dat is al een nuance :)

Sinds 10 januari rij ik ook terug elke dag met de motorfiets, en die heeft evenmin winterbanden. Maar tijdens die 4 weken winter in december was ik toch blij dat ik die +200 km per dag op 4 winterbanden kon doen...

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 20 januari 2011 - 12:47:21 »
Vannacht had het anders al goed gevrozen, in de schaduw is het gras nu nog bevrozen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien