Het is tegenwoordig bon-ton om enkel maar de doden ter plaatse te tellen en mee in de media te verschijnen ... dan lijkt men beter werk geleverd te hebben.
idd
Achteraf staat dan het werkelijke aantal in een klein berichtje op pagina 37 of zoiets.
Yup, en soms 3 jaar later...
We kennen zelfs het officieel exact aantal van 2009 nog niet, als enig land in de EU-27 landen.
Die 955 is nog altijd een geschat aantal die nergens op fgov.be te zien is.
Op internationale statistieken staat er steeds een 955 * (* voorlopig geschat)
We hebben toch een "lopende" regering ? verkiezingen waren toch pas juni 2010 ? Slapen die eigenlijk ?Maar dat zijn we al stilaan gewend, op de offic. cijfers van 2005 moesten we zelfs 3 jaar wachten.
even opfrissing voor de liefhebber:

om dan te lezen dat cijfers tot 2002 terug gehercalibreerd waren, ttz
2002 was ca. 3 jaar lang altijd officieel
1315 verkeersdoden geweest plots stond daar 1353 dan uiteindelijk
1355, en er doken cijfers van 2003 en 2004 op die nadien weer weggehaald zijn van de site fgov.be wegens onbetrouwbaar.
zoals ge hier kunt zien wordt 2003 en 2004 niet meer vermeld :
http://statbel.fgov.be/nl/binaries/pr145_nl_tcm325-81146.pdf page 5op oude berichten duikt de
1315 en de gecorrigeerde 1353 weer op zoals hier te zien:
http://www.ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Burgers/Campagnes_en_acties/ETSC%20NL.pdf Het verschil was te wijten onder de noemer "Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren" ,
na 3 jaar hertellen... 
In 2005 vonden ze zelfs ontbrekende ongevallenformulieren terug van 2000 (146 doden extra, enkel volgens ikbenvoor.be) waardoor de 1470 verkeersdoden van 2000 plots 1616 verkeersdoden waren, en stoefen dat
ikbenvoor.be = sossen overal deed met de "verwachte daling" van 28,9 % op 5 jaar...
Doden 30 dagen
België 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2005 / 2001 (%)
Gegevens FOD Economie - - - - - - - -
Gegevens ontbrekende ongevallenformulieren - - - - - - -
TOTAAL 1.616 1531 1353* 1216* 1163* 1089* -28,9
* cijfer dat in de officiële statistieken wordt gebruikt
ondertussen zijn we 10 jan 2011 en nog altijd geen offic. verkeersdoden + 30 dagen 2009...

nog een goede maand dan hebben de meeste EU-landen hun off. verkeersdoden 2010 (+ 30 d) al klaar.
De officiele ´verkeersdoden + 30 dagen´ stopt in Be nog steeds bij 2008...
onderaan in volgende link ook te zien:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/ongevallen_slachtoffers/verkeersslachtoffers/index.jsp
Kwaliteit van de cijfers
De gegevens over dodelijke slachtoffers zijn het betrouwbaarst en stabielst. In dat geval is het erg waarschijnlijk dat de politie of het parket tussenbeide komt bij het ongeval. De gegevens over lichtgewonden zijn wellicht onderschat, meer bepaald voor zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers). Op basis van Belgisch en internationaal onderzoek wordt de graad van registratie door de politie voor dodelijke ongevallen geraamd op 90% (waarbij we de resultaten nog kunnen verbeteren dankzij de gegevens van de parketten). Die graad ligt bij 50% voor slachtoffers die in het ziekenhuis werden opgenomen en lager dan 20% voor zeer licht gewonde slachtoffers (die niet in het ziekenhuis werden opgenomen).
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten. Sinds 2002 voert de ADSEI bij elke update een kalibratie (statistische bijschatting van ontbrekende gegevens voor elke politiezone) door voor de niet-dodelijke ongevallen. Dat verklaart de lagere stabiliteit van de statistieken van de gewonden tussen twee opeenvolgende updates en de problemen met afrondingen. De recentste publicatie is telkens geldig.