Auteur Topic: Airbags en stuurpositie  (gelezen 2000 keer)

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Airbags en stuurpositie
« Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 21:48:26 »
Of dit helemaal in de juiste rubriek staat, weet ik niet, maar soit:

Ik zag gisteren op de Nederlandse televisie (tja, een mens moet zich aanpassen  ;D) een reportage over verwondingen veroorzaakt door airbags. Het blijken vnl arm/handbreuken en brandwonden te zijn. Daar was een arts die daar onderzoek naar gedaan had en beweerde dat je om verwondingen te vermijden (als bestuurder dan), beter kan aanleren de handen op 9 en op 3 uur te houden aan het stuur ipv 10 voor 2 zoals nu meestal aangeleerd wordt. Het zijn meestal wel minder ernstige verwondingen (relatief gezien) maar toch, als je ze kan vermijden zonder in te boeten aan veiligheid ... (Bv mijn pa heeft ook een gebroken hand overgehouden aan een open gegane airbag)

Wat denken jullie daarvan? (Er zijn hier vast rijschoolinstructeurs: hebben jullie hier al van gehoord?)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Airbags en stuurpositie
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:07:33 »
De airbag is eender hoe groter dan je stuur, die duwt je armen dus uit elkaar.

Als je je stuur vasthoudt met de handpalm aan de buitenkant en de polsen buiten de stuurrand houdt, zal je weinig bijkomende letsels oplopen.
Je armen worden dan weggeduwd van het stuur, je duim haakt wel wat achter het stuur wat tot verstuiking kan leiden als je je stuur hard vastklemt (dat gebeurt ook al door de vertraging)

Alle manieren van sturen waarbij
1 - je handen / armen voor het stuur komen op het verkeerde moment
2 - je het stuur vasthoudt op een deel van het stuurmidden dat wegklapt als de airbag open gaat
3 - je het stuur langs de binnenkant vasthoudt
zullen bij het opengaan van de airbag voor aanzienlijk bijkomend letsel zorgen.

O.m. in GB leert men een doorgeeftechniek aan bij de rijschool om 1 te voorkomen.
Het is misschien verleidelijk om het stuur op één van de spaken vast te houden - 2 - niet doen ! het plastik van de afdekking van de airbag scheurt open op die plaatsen.
Bij 3 plooit je arm de verkeerde kant uit en kan je 'm ook nog in je gezicht krijgen. Pijnlijk.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:11:31 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:19:17 »
Met de handpalm aan de buitenkant? Lijkt me een nogal ongemakkelijke positie, maar ik vermoed dat ik me dit compleet verkeerd voorstel ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:28:36 »
Met de handpalm aan de buitenkant? Lijkt me een nogal ongemakkelijke positie, maar ik vermoed dat ik me dit compleet verkeerd voorstel ...

Met de handpalm aan de buitenkant van het stuurwiel.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 18 januari 2011 - 22:30:09 »
En dan zijn er natuurlijk nog diegenen die, op het ogenblik dat de airbag geactiveerd werd, een pijip in hun mond hadden, hun snor of kin aan het scheren waren, een appel aan het verorberen waren, van een frisdrankblikje aan het drinken waren, enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 11:40:25 »
De handpalm is de binnenkant van de hand.
De binnenkant van de hand ligt tegen de buitenkant van het stuurwiel.

Je hebt de cirkel die het stuur is.
Leg er je gestrekte linkerhand langs links en de rechterhand langs rechts tegenaan met de handpalm tegen de buitenkant van de stuurvelg.
Sluit de vingers rond de stuurvelg.
Done.

Als de fabrikant uitsparingen in het stuur voorziet voor vingers en duimen : gebruik ze, die kiggen daar niet voor niets in.
« Laatst bewerkt op: woensdag 19 januari 2011 - 11:42:22 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 januari 2011 - 11:41:51 »
En dan zijn er natuurlijk nog diegenen die, op het ogenblik dat de airbag geactiveerd werd, een pijip in hun mond hadden, hun snor of kin aan het scheren waren, een appel aan het verorberen waren, van een frisdrankblikje aan het drinken waren, enz.
Of in veel gevallen : sigaret.

Met een bril op ga je er ook van weten.
Weg Wanbeheer.be