Auteur Topic: verkeerslichten oprit Kontich  (gelezen 9529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
verkeerslichten oprit Kontich
« Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:06:05 »




De verkeerslichten aan de oprit in Kontich voor de E19, staan er nog niet zo gek lang.  Dit is de oprit voor de rijrichting Antwerpen.

Allleen:  ::) Ik snap dit niet.  Die lichten staan noch rechts, noch boven de rijstroken.

Of zie ik nu iets over 't hoofd?




Even verderop, op het einde van de autoweg Kontich-Edegem:



« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:17:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:28:46 »
Dat 1é licht kun je dus knal voorbijrijden, dat 2é ??? hoe kun je als werkman zo stom zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 20:34:55 »
Mjah.  Die werkman voert natuurlijk klakkeloos uit wat van achter een eiken bureau werd uitgetekend.  Zonder zich daar verder vragen bij te stellen.

En wat dan te denken van die tweede foto?  Ook stom hé.  Intussen al ettelijke maanden geleden de situatie aangeklaagd bij wegen@vlaanderen.be.  Ze hebben beloofd daar nu een C31 in de plaats te zetten.  Maarreuhm, 'k ben daar gisteren nog gepasseerd.  Dat verkeersbord D1 staat er dus nog steeds.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:17:47 »
Eerste foto; oprit autosnelweg. Als je naar links afslaat staat er ook rechts van je een verkeerslicht (op de foto net boven de auto te zien). Het is dat licht dat je moet respekteren.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:24:28 »
Eerste foto; oprit autosnelweg. Als je naar links afslaat staat er ook rechts van je een verkeerslicht (op de foto net boven de auto te zien). Het is dat licht dat je moet respekteren.

Had ik ook al aan gedacht.  Maar:

Ik dacht die pijlvormige verkeerslichten rechts of boven de rijstroken geplaatst moeten worden.  En dat zij links of links aan de andere kant van het kruispunt herhaald mogen worden.

Dus... hier moet ik dan het verkeerslicht opvolgen dat er ter herhaling staat?  En dat dan niet aan de andere kant van het kruispunt links, doch op de middenberm staat?    :o

Hadden ze dat nu niet gewoon boven de rijstrook kunnen hangen?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:29:42 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:29:02 »
Two wrongs make a right zeg ik dan, als ik aankom rijden staat dat licht ook links, dat mijn auto bocht terwijl ik die straat verlaat maakt nog niet dat het dan rechts staat als bedoeld in de wegcode.
En niet eens dat je werkman zomaar moet doen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 21:35:53 »
dat mijn auto bocht terwijl ik die straat verlaat maakt nog niet dat het dan rechts staat als bedoeld in de wegcode.

Voilà.  Dit verwoordt nu perfect waarom ik 't hier zo moeilijk mee heb.  ;)

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 22:54:49 »
Tja, het licht moet rechts van de afdraaiende rijstrook staan, niet rechts tov de wachtende auto´s die nog rechtuit staan. :-\ Of niet ?

Hier zou het moeten staan:

Citaat
61.4.1.

-  De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

- Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/243-art61

- Als men links afdraait dan staat het (2e) verkeerslicht ook rechts van de afdraaiende rijstrook = afdraaiende rijbaan.

- De eerste groene pijl naar links* zou daar dan als een "aanwijzingspijl" staan die mag links van de afdraaiende rijstrook = rijbaan staan; of eender waar op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.

De *groene pijl bij de driekleurige cirkelvormige verkeerslichten wordt hier gereglementeerd:
Citaat
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:11:36 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:08:04 »
Hier zou het moeten staan:

Citaat
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.

Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/243-art61

Ik denk dat 't nog 1tje verder staat:

61.4.2: De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.  Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.

Bovendien blijf ik ook hier nog wat mee worstelen: (ttz: ik twijfel)

dat mijn auto bocht terwijl ik die straat verlaat maakt nog niet dat het dan rechts staat als bedoeld in de wegcode.

Mijn oplossing hier zou zijn:

1) Doe dat tweede verkeerslicht weg.  Er staat aan de overkant links al een ontruimingspijl (voor wie goed kijkt).
2) Hang thv dat eerste verkeerslicht ook nog pijlvormige verkeerslichten (driekleurig systeem) boven die rijstrook.
3) Klaar is Kees.

En wat denken jullie van die tweede foto?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:17:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:16:00 »
Ik denk dat 't nog 1tje verder staat:

61.4.2: De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.  Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt

Denkt ge dat het alle 3 pijlen zijn ?  of is enkel het groen een pijl, kan ik niet herkennen op de foto.

Als het drie pijlen zijn is het idd 61.4.2 maar dan mogen ze alleen links herhaald worden, en aangezien rechts niets staat dacht ik dat het 61.4.1 is.

Als ge 61.4.2 nog eens leest kan het dat duidelijk niet zijn, want boven en rechts vd rijstrook staat geen verkeerslicht.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:29:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:24:42 »
Ik denk het wel, dat het alle drie pijlen zijn.  Aan de overzijde links, (op foto moeilijk te zien) staat een ontruimingspijl.

Ik zal er morgen nog eens passeren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:31:25 »
Ik denk het wel, dat het alle drie pijlen zijn.  Aan de overzijde links, (op foto moeilijk te zien) staat een ontruimingspijl.

Tja, dan mag het niet volgens de regel 61.4.2, lees eens door:

61.4.2: De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.  Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt

Er staat niets boven of rechts, links mag een herhaling staan, maar is dus irrelevant.

want waar pijlvormige lichten niet rechts of boven staan kan ook niet herhaald worden.

Citaat
Ik zal er morgen nog eens passeren.
dan zijn we zeker.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:35:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:34:31 »
Als ge 61.4.2 nog eens leest kan het dat duidelijk niet zijn, want boven en rechts vd rijstrook staat geen verkeerslicht.

't Is daarmee dat ik er niet aan uit kan.  Het zijn volgens mij alle drie pijlen.  Ik denk dat daar met die verkeerslichten iets niet klopt.  
(Maar 'k ga er morgen nog eens passeren voor de zekerheid)

En artikel 61.4.1 heeft het over driekleurige, doch cirkelvormige verkeerslichten....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:37:45 »
Tja, dan mag het niet volgens de regel 61.4.2, lees eens door:

61.4.2: De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.  Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt

Er staat niets boven of rechts, links mag een herhaling staan, maar is dus irrelevant.

En dat tweede licht staat dus niet links, doch op de middenberm.  En links aan de andere kant van het kruispunt, zou zijn waar de ontruimingspijl nu staat.

want waar pijlvormige lichten niet rechts of boven staan kan ook niet herhaald worden.
Voilà.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verkeerslichten oprit Kontich
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 21 januari 2011 - 23:37:51 »
Als ge 61.4.2 nog eens leest kan het dat duidelijk niet zijn, want boven en rechts vd rijstrook staat geen verkeerslicht.

't Is daarmee dat ik er niet aan uit kan.  Het zijn volgens mij alle drie pijlen.  Ik denk dat daar met die verkeerslichten iets niet klopt.  
(Maar 'k ga er morgen nog eens passeren voor de zekerheid)

En artikel 61.4.1 heeft het over driekleurige, doch cirkelvormige verkeerslichten....
die zijn toch cirkelvormig, dat kan ik herkennen, dat het onderste verkeerslicht een groene pijl is mag:

Citaat
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden;
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I