Aan fietsers die het niet nodig vinden met een licht te rijden als het donker is, die het gebaar voor richtingsverandering niet kennen en ineens uitzwenken zodat ik full break op mijn rem moet gaan staan, die niet weten dat er zoiets bestaat als een reflecterend vestje (en een fietshelm) en die dan ook nog heel verontwaardigd reageren als ik maar net kan stoppen voor hun onverwacht, niet aangegeven en quasi onzichtbaar manoeuver?
Moet je eens aan een schoolpoort gaan staan. De kindjes keurig met een helmpje op, fluohesje aan. Want da's veilig, toch? En we gaan 't goede voorbeeld geven, zenne. Laat me niet lachen.
Want euhm. En de mama daarnaast? Juist: zonder helm, zonder fluohesje, geregeld nog zonder licht ook. Denk je dat ze er dan bij stilstaan welk signaal ze geven? En dat op de leeftijd dat kinderen nog erg goed kneedbaar zijn, ze nog erg opkijken naar hun ouders. En er nog niet overdreven veel groepsdruk is, wat later wél het geval zal zijn.
Resultaat? Juist, als ge aan die mannen vraagt bij ROS: Wie rijdt er hier allemaal met nen brommer? Driekwart, natuurlijk. En wie draagt er nen helm (verplicht), fluohesje?
Ha nee, da's voor die klein mannen van drie vier jaar met hun fietske. Daar staan ma en pa dan met hun goede voorbeeld dat ze destijds dachten te geven.
Ik heb daar onlangs nog over gediscussieerd in familiekring. Ma dacht ook niet verder na. Tot ik haar de vraag stelde. Wat ga je zeggen tegen je zoon als hij elf jaar is, en met de jeugdbeweging gaat fietsen?
Manneke, ge moet uw lichten aansteken, nen helm opzetten en een fluohesje aandoen? Ge beseft toch dat zoonlief u tegen dan wellicht uitlacht waar ge bijstaat! Hij ziet namelijk dat ge dat zelf NOOIT doet. Ma zweeg.
Akkoord, het zijn zwakke weggebruikers en als bestuurder moet je uitkijken. Maar het is toch niet te veel gevraagd om zichtbaar te zijn en even aan te geven dat je gaat uitwijken? Ik moet toch ook mijn richtingaanwijzer aanzetten en mijn lichten als het donker is??
Soms heeft 't meer weg van zwakZINNIGE weggebruikers met suïcidale neigingen. Helaas, voor fietsers is het niet (meer) verplicht om richting aan te geven. Tenminste, in België toch niet. Wat niet wegneemt dat ze hun lichten moeten aansteken (zware dynamo of niet, en er zijn genoeg lichten met batterijtjes). En wat ook niet wegneemt dat ze de voorrangsregels moeten opvolgen.
Jongens jongens, ik rijd nu enkele maanden rond in NL en ik erger me hier bont en blauw aan!!
Wacht tot ge wielerterrorristen tegenkomt. Die zijn vaak nog erger. En in Belgïe is het beslist niet veel beter. Zeker niet als je er dan ook nog bij bedenkt dat de infrastructuur hier nog een pak erbarmelijker is als in Nederland.