Auteur Topic: Mag ik mij even ergeren?  (gelezen 3306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Mag ik mij even ergeren?
« Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 10:36:24 »
Aan fietsers die het niet nodig vinden met een licht te rijden als het donker is, die het gebaar voor richtingsverandering niet kennen en ineens uitzwenken zodat ik full break op mijn rem moet gaan staan, die niet weten dat er zoiets bestaat als een reflecterend vestje (en een fietshelm) en die dan ook nog heel verontwaardigd reageren als ik maar net kan stoppen voor hun onverwacht, niet aangegeven en quasi onzichtbaar manoeuver??

Akkoord, het zijn zwakke weggebruikers en als bestuurder moet je uitkijken. Maar het is toch niet te veel gevraagd om zichtbaar te zijn en even aan te geven dat je gaat uitwijken? Ik moet toch ook mijn richtingaanwijzer aanzetten en mijn lichten als het donker is??

Jongens jongens, ik rijd nu enkele maanden rond in NL en ik erger me hier bont en blauw aan!!

Voila, het moest me even van het hart  ;).

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 11:06:35 »
Aan fietsers die het niet nodig vinden met een licht te rijden als het donker is, die het gebaar voor richtingsverandering niet kennen en ineens uitzwenken zodat ik full break op mijn rem moet gaan staan, die niet weten dat er zoiets bestaat als een reflecterend vestje (en een fietshelm) en die dan ook nog heel verontwaardigd reageren als ik maar net kan stoppen voor hun onverwacht, niet aangegeven en quasi onzichtbaar manoeuver?

Moet je eens aan een schoolpoort gaan staan.  De kindjes keurig met een helmpje op, fluohesje aan.  Want da's veilig, toch?  En we gaan 't goede voorbeeld geven, zenne.  Laat me niet lachen.

Want euhm.  En de mama daarnaast?  Juist: zonder helm, zonder fluohesje, geregeld nog zonder licht ook.  Denk je dat ze er dan bij stilstaan welk signaal ze geven?  En dat op de leeftijd dat kinderen nog erg goed kneedbaar zijn, ze nog erg opkijken naar hun ouders.  En er nog niet overdreven veel groepsdruk is, wat later wél het geval zal zijn.

Resultaat?  Juist, als ge aan die mannen vraagt bij ROS: Wie rijdt er hier allemaal met nen brommer?  Driekwart, natuurlijk.  En wie draagt er nen helm (verplicht), fluohesje?  Ha nee, da's voor die klein mannen van drie vier jaar met hun fietske.  Daar staan ma en pa dan met hun goede voorbeeld dat ze destijds dachten te geven.

Ik heb daar onlangs nog over gediscussieerd in familiekring.  Ma dacht ook niet verder na.  Tot ik haar de vraag stelde.  Wat ga je zeggen tegen je zoon als hij elf jaar is, en met de jeugdbeweging gaat fietsen?  Manneke, ge moet uw lichten aansteken, nen helm opzetten en een fluohesje aandoen?  Ge beseft toch dat zoonlief u tegen dan wellicht uitlacht waar ge bijstaat!  Hij ziet namelijk dat ge dat zelf NOOIT doet.  Ma zweeg.

Akkoord, het zijn zwakke weggebruikers en als bestuurder moet je uitkijken. Maar het is toch niet te veel gevraagd om zichtbaar te zijn en even aan te geven dat je gaat uitwijken? Ik moet toch ook mijn richtingaanwijzer aanzetten en mijn lichten als het donker is??

Soms heeft 't meer weg van zwakZINNIGE weggebruikers met suïcidale neigingen.  Helaas, voor fietsers is het niet (meer) verplicht om richting aan te geven.   Tenminste, in België toch niet.  Wat niet wegneemt dat ze hun lichten moeten aansteken (zware dynamo of niet, en er zijn genoeg lichten met batterijtjes).  En wat ook niet wegneemt dat ze de voorrangsregels moeten opvolgen.

Jongens jongens, ik rijd nu enkele maanden rond in NL en ik erger me hier bont en blauw aan!!


Wacht tot ge wielerterrorristen tegenkomt.  Die zijn vaak nog erger.  En in Belgïe is het beslist niet veel beter.  Zeker niet als je er dan ook nog bij bedenkt dat de infrastructuur hier nog een pak erbarmelijker is als in Nederland.
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2011 - 11:15:48 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 11:20:28 »
Tja die wielerterroristen, ze zouden beter de fietsroutes doen ipv van in groep snelheid te halen op grote banen.
Trouwens het fietsnetwerk in Vlaanderen is uitgebreider dan dat van Nederland alleen ligt het er inderdaad niet netjes bij.

Het signaal om af te slaan kent haast niemand meer, 60 plussers zie je het soms nog gebruiken, als je het gebruikt levert het ook  vaak nog eens frustratie op bij de automobilisten, omdat ze het niet kennen zeker?

Ik moet bekennen fluo vest draag ik zelden, in het donker heeft dat buiten die reflecterende band toch geen zin, ze zouden beter die stomme wet opheffen dat je maar 1 licht mag hebben naar achter en naar voor, auto mag (moet) wel 2 lichten hebben.
Helm heb ik me pas aangeschaft, een degelijke van Laser (nog geen 30€), zet hem ook nog niet altijd op, meestal alleen als ik een tourke ga fietsen.
En ja de klein mannen zetten hem dus meestal ook niet altijd op. :-X

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 11:38:31 »
MAAR als ik ze aanrijd, ben IK wel gegarandeerd in fout. Ben blij dat ik niet de enige ben die me dood ergert!

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 11:48:25 »
Dat was het eerste wat mij opviel toen ik leerde rijden... Het is hier in BE dus niet beter...

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 13:01:54 »
Ik rijd elke donderdag avond met de fiets naar de repetitie van de harmonie. Vooral in de rit daar naartoe kom ik nog veel fietsers tegen aan het station. Het is uiterst zelden dat ik een andere fietser tegenkom die zijn lichten heeft aangestoken. Vorige week ben ik een tiental fietsers tegengekomen zonder licht, geen enkele met licht. Aan het station in Mechelen staat vrijwel altijd een patrouille van de politie, maar blijkbaar geeft men deze fietsers zelfs geen verwittiging. Er is met de huidige LED-technologie ook geen enkel excuus meer om zonder licht te rijden. Ik heb ergens vorig jaar twee afneembare LED-lampjes gekocht voor nog geen 10 €, ik gebruik zo om te fietsen en om te lopen (je kan ze op je kledij bevestigen) en ik heb de batterijen nog steeds niet moeten vervangen.

Trouwens een fietser die zonder licht wordt betrapt betaalt ook minder dan de automobilist, daar heeft men na de invoering van de superboetes nog snel voor gezorgd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:45:20 »
MAAR als ik ze aanrijd, ben IK wel gegarandeerd in fout. Ben blij dat ik niet de enige ben die me dood ergert!

Neen, Rozeke, dat is een wijd verbreid misverstand.

Bij een aanrijding met een fietser zal de verantwoordelijkheid ervoor bepaald worden zoals voor iedere andere aanrijding, namelijk op basis van de overtredingen die een rechtstreeks oorzakelijk verband met de aanrijding hebben. Wordt de fietser aansprakelijk gesteld, dan zal hij dus wel degelijk jouw schade moeten vergoeden.

Het enige verschil voor een zwakke weggebruiker is dat hij, ook als hij aansprakelijk gesteld wordt voor een aanrijding, toch zijn lichamelijke schade (inclusief prothesen e.d.) zal vergoed krijgen (doch niet zijn materiële schade), doch slechts op voorwaarde dat de rechter niet van oordeel is dat de zwakke weggebruiker een onverschoonbare fout begaan heeft.

Politici die wilden dat er van een onverschoonbare fout slechts sprake kon zijn als het bewezen geacht werd dat de zwakke weggebruiker zelfmoord wilde plegen, hebben dat er niet door gekregen. En de rechters oordelen veel vaker dan deze politici lief is dat er sprake is van een onverschoonbare fout.

Toch kan dit statuut van de zwakke weggebruiker verstrekkende gevolgen hebben. Bijvoorbeeld: een voetganger die tegen jouw correct geparkeerde auto loopt en zich daarbij verwondt, moet, behoudens onverschoonbare fout, zijn lichamelijk letsel vergoed krijgen door jouw verzekeraar.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:51:03 »
Helaas, voor fietsers is het niet (meer) verplicht om richting aan te geven.

De wegcode ziet dat enigszins anders:

Citaat
Artikel 13. Aankondiging van een manoeuvre

Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm. Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing of de wijziging van richting uitgevoerd is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:56:52 »
Yup, I know.  

"Indien mogelijk"....   Kan je veel kanten mee uit, niet?

't Wàs niet mogelijk mijnheer de rechter.  

* Met slechts 1 hand aan mijn stuur kan ik mijn evenwicht niet houden.

* Als ik richting moet aangeven naar rechts, kan ik enkel met mijn linkerhand remmen.  Da's mijn voorrem, dan ga ik overkop.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 16:58:40 »
Jozef: dat wist ik niet. Maar dan nog: ook al zou je niet in fout zijn: ik zou na dergelijk accident niet meer graag achter een stuur kruipen ... Ik schrik me nu al elke keer een ongeluk als er zo eentje ineens uit het niets lijkt op te duiken (donker), of uitwijkt, of beide. Vanmorgen heb ik er zo maar nipt eentje kunnen ontwijken!
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2011 - 17:01:03 door rozeke »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:24:51 »
ik zou na dergelijk accident niet meer graag achter een stuur kruipen ...

Als je het daar moeilijk mee zou hebben en je zou ooit bij zo een ongeval betrokken zijn, is het belangrijk dat je zo vlug mogelijk opnieuw achter het stuur kruipt, want als je het uitstelt, wordt de kans kleiner dat je dat ooit nog gaat doen.

Dat behoort nu eenmaal tot het leven, Rozeke. Het gaat dan nog om een ongeval. Persoonlijk heb ik het veel moeilijker met jouw collega's die aan de lopende band abortussen uitvoeren.

Een jongere die zich na zijn middelbaar onderwijs bij de N.M.B.S. aanbiedt als kandidaat-treinbestuurder, wordt gezegd dat hij er zich bewust moet van zijn dat hij in de loop van zijn carrière omvermijdelijk gemiddeld drie mensen zal doodrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:31:23 »
Je hebt gelijk wanneer je stelt dat je dan best meteen weer gaat autorijden.  Hoe langer je dat gaat uitstellen, hoe erger je angsten zullen worden.  Maarreuhm:

Een jongere die zich na zijn middelbaar onderwijs bij de N.M.B.S. aanbiedt als kandidaat-treinbestuurder, wordt gezegd dat hij er zich bewust moet van zijn dat hij in de loop van zijn carrière omvermijdelijk gemiddeld drie mensen zal doodrijden.

1 )Brrrr.  Akelige gedachte.  En dan te bedenken dat het hoogstwaarschijnlijk telkens om zelfdodingen gaat.  Of meer dan waarschijnlijk toch om oorzaken waaraan de treinbestuurder geen enkele schuld treft.
2) Gemiddeld drie in zijn carrièrre.  Betekent dus dat er bij zijn, die er nog méér te verwerken krijgen.
3) Zo licht zou ik persoonlijk er in ieder geval niet overheen kunnen, denk ik.  Zelfs al zou mij geen enkele schuld treffen, dan nog.  Ik zou 't niet zo eenvoudig van mij kunnen afzetten met een eenvoudige "Tgoh, dat hoort erbij, bij 't leven."
« Laatst bewerkt op: woensdag 02 februari 2011 - 17:35:53 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 17:33:03 »
Daar ben ik mee akkoord, maar je gaat me niet vertellen dat dat niets met je doet als je dat meemaakt, in fout of niet in fout.

En ja, dat van die abortus of euthanasie ... ik ben er in elk geval voor dat mensen die keuze kunnen maken. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het zelf zou doen (ik denk dat je niet kan oordelen voor je in zulke situatie zit), maar ik vind het wel goed dat de keuze er is. Specifiek voor abortus: je kan daartegen zijn Jozef en ik respecteer je mening zeker, maar een kind laten geboren worden dat niet gewenst is, dat lijkt me pas moeilijk voor dat kind. Off topic, natuurlijk.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mag ik mij even ergeren?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 02 februari 2011 - 22:52:15 »
Nu vind ik toch wel dat er een enorm verschil is tussen Belgie en NL op dat vlak. Ik weet niet waar het aan ligt, is het misschien net doordat er hier in NL meer infrastructuur is voor fietsers dat ze denken dat het veilig(er) is of dat ze zich van de rest niks moeten aantrekken, maar ik vind fietsers hier over het algemeen veel onvoorzichtiger/arroganter dan in Belgie. "Ik kom eraan en al de rest moet maar wijken", sorry jongens maar zo werkt het echt niet. Ik moet om naar mijn werk te gaan een grote voorrangsweg nemen waar wel enkele oversteekplaatsen (zonder lichten) zijn voor fietsers, wel die nemen dat vaak dus letterlijk zo op dat zij aankomen en direct oversteken ongeacht of ik er nu aankom of niet. En zeker als ze dan ook nog eens zonder licht rijden, wordt het soms wel heel hachelijk! Maar o wee als ik dan durf toeteren of even met mijn lichten flikkeren: dan is het al vieze blikken of obscene gebaren wat de klok slaat.

Nu moet ik toegeven dat ik de indruk heb dat ook de Nederlandse autobestuurders arroganter zijn dan de Belgen, maar goed ...