Waarom wordt in de landen rondom ons zoveel moeite gedaan om nummerplaten deftig en mooi op een auto te bevestigen waar dit in Belgie bij vele auto's er op lijkt alsof er een bom ontploft is.
Even wat voorbeelden :
Gaten die niet gebruikt worden in de nummerplaten, en soms ook nog wat gaten bijgeboord.
Bevestiging met schroeven of vijzen van alle maten en kleuren.
Bij de 6/5 karakterplaten te veel publiciteit (naast) in de onmiddellijke omgeving van de nummerplaat.
Bij de 7 karakterplaten stel je vast dat zeer veel platen niet mooi horizontaal zitten.
De leesbaarheid van de nummerplaten laat te wensen over door ouderdom of bijgeboorde gaten tussen de karakters.
In het buitenland stel ik vast dat nummerplaten met veel meer zorg door de garage worden aangebracht.
Een mooi geplaatste nummerplaat maakt toch deel uit van de voor of achterkant van je auto,zeker wat betreft splinternieuwe auto's.
In vele landen mag geen enkele revet of schroefkop te zien zijn, die worden gekleurd in de kleur van de ondegrond, wit, geel, zwart, blauw als de bevestiging in het blauwe strookje valt, of men gebruikt plaathouders waarbij geen enkele bevestiging te zien is.
Men doet daar echt moeite voor, zeker voor nieuwe auto's.
Voor tweedehandswagens waar de eigenaar zelf de platen heeft aangebracht kan je soms wel eens zien dat die plaat niet volledig recht hangt of dat er niet de juiste vijs inzit, maar dat zijn uitzonderingen.
Waarom vertel ik dit nu?
Omdat wij net een nieuwe auto hebben en ook nieuwe grote nummerplaten.
Toen ik de auto ging afhalen moesten de platen nog bevestigd worden want die had ik zelf bij.
Ik zag dat er reeds verschillende gaten geboord waren op de plaats waar de nummerplaat moest komen.
De garagist zei mij dat er eerst een plaatshouder had opgezeten in de showroom voor de oude modellen van nummerplaat en dat ze daarna de auto hebben overgebracht van een andere garage met Z platen van het vorige type waar gaten in de plaat zaten die overeenkwamen met de kleine platen.
Ondertussen moesten die Z platen (grote platen met 6 karakters) vervangen worden door nieuwe Z platen met 7 karakters.
Volgens die garagist mochten ze geen gaten meer boren in die Z platen waardoor ze weer gaten in de auto hebben geboord om een testrit te maken.
Plaathouders waarbij je eerst die houder bevestigd op je auto volgens de voorziene gaten en daarna de nummerplaat op de plaathouder bevestigd overeenkomstig de gaten in de nummerplaat waren nog niet voorhanden voor die nieuwe platen wist hij te vertellen.
Het ergste is dat als ik de nummerplaat in de bovenste gaten bevestig, dat de gaten onderaan nog onder de plaat uitkomen.
En dan stonden die gaten nog niet mooi op dezelfde hoogte waardoor de plaat lichtjes maar duidelijk scheef hing.
Enfin, ik heb dan een plaathouder besteld bij Bellekens om dit op te lossen.
Ik heb de plaathouder aangebracht en wel zodanig dat alle gaten eronder verstopt zitten omdat die houder breder en hoger is dan de nummerplaat zelf.
Daarna heb ik de plaat op de vier hoeken zoals voorzien vastgeschroefd in de houder.
Vele garagisten boren maar wat gaten zoals het voor hun het gemakkelijkste uitkomt.
Nu hangt eindelijk onze nummerplaat deftig zoals ik dat ook in andere landen zie.
We waren dus niet te spreken over de service.