Auteur Topic: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...  (gelezen 10734 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
« Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 15:26:48 »
Foto van Rafael lenen:

Op de plaats van de fotograaf kom ik afgereden, welke (ook snelheid) regels gelden aan en achter dat (mogelijk) kruispunt  ???

Ik zie daar duidelijk een weg die van rechts uitmondt op mijn rijbaan, de witte rand is daar ook onderbroken, ik kom vanuit de bebouwde-kom-Kasterlee waar,  -nemen we hier aan- , op die uitvalsweg voordien de voorrang van rechts geldt (zonder borden of zonder B17).

Als ik probeer logisch te denken  ;D ... zet de wegbeheerder die C43-50 daar vóór die openbare? zijweg (en niet erná) om net voor en op dat kp eventjes de snelheid terug te beperken naar 50 kmh (´dubbel voorzichtig´) en achter dat kruispunt ? mag weer tot 70 gereden worden (aanwijzingsbord zone 70 wordt niet herhaald achter kp)

Meerdere antwoorden mogen...  :P
(vanaf gezond verstand, straatcode , wegcode tot HvC (definitie openbare weg) mag gebruikt worden...  ;D )

« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011 - 15:42:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
Re: Meerdelige vraag snelheid en voorrang van rechts...
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 15:39:32 »
Het lijkt mij dat dat rechts een oprit is.

Daarachter zie ik wel wegwijzers, wat aanduid dat daar een kruispunt is.

Na het einde van de bebouwde kom wil men gewoon 50 km/u laten aanhouden, tot na het kruispunt waarna de toegelaten snelheid 70 wordt in een zonaal verband.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 15:49:44 »
Het lijkt mij dat dat rechts een oprit is.
Maar het kan evenzo ook een openbare weg zijn...

Citaat
Daarachter zie ik wel wegwijzers, wat aanduid dat daar een kruispunt is.
Alleen de borden die we duidelijk (rechts van de weg zien) tellen voor de vraag...

Citaat
Na het einde van de bebouwde kom wil men gewoon 50 km/u laten aanhouden, tot na het kruispunt waarna de toegelaten snelheid 70 wordt in een zonaal verband.
Ik zie toch zone-70 kmh tot aan het 50-bord. Achter het (mogelijk) kp (met VVR) is het dan idd zone-70 kmh.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 16:44:24 »
Da's ook zoiets hé.
Wat is nog "een oprit" en wat is een openbare weg ???
Wegwanbeheerders, politie, parketten en rechters willen maar al te graag van almaar meer privé-terreinen een openbare weg maken, kan men er lekker verbaliseren, maar tegelijkertijd koppelt men er de bijkomende gevolgen niet aan vast : aansluitingen van openbare wegen zijn kruispunten ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 19:16:45 »
Staat er een straatnaambordje? Zoja dan kennen jullie het antwoord ivm voorrang en snelheid.

Zoniet moet je op het gemeentplan of stafkaart gaan kijken om te zien of het om een openbare weg gaat of niet, al dan niet volledig verhard of alleen bij de aansluiting. Indien niet verhard blijft het wel een kpt en vervalt de 50, maar wijzigt de voorrang tov de verharde rijbaan. Daarna mag je weer verder rijden.
Het kan een inrit zijn naar een parking. Sommige prive parkings zijn openbare plaatsen omdat voor iedereen toegangkelijk.
Andere parkings die niet door iedereen gebruikt mogen worden zijn geen openbare plaats. (zie probleem dat Inazuma aanhaalt)
Wat als je langs een uitrit van een parking komt die buiten de rijbaan in een brede berm is aangelegd maar wel bij dezelfde openbare weg behoort. vvr of niet?

« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011 - 19:41:04 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 21:57:37 »
Staat er een straatnaambordje? Zoja dan kennen jullie het antwoord ivm voorrang en snelheid.
Een opritweg naar een supermarktparking of openbare parking (bvb parking voetbalstadion* ) heeft ook geen straatnaam dacht ik.

vb * openbare parking KRC Genk, 3 toegangswegen: 1 bovenaan kp Opglabbekerzavel, 2 ~ tegenover voorkant stadion, kp met openbare weg Stadionplein
- Net voor de Zuidkant van het stadion (rechts van openbare weg Stadionplein) loopt er eveneens een verharde weg naar verharde parkeerplaatsen van de oefenterreinen die rechtsachter het Stadion liggen.
Ook links is via de grote parking een weg die naar het Jeugdcomplex met oefenterreinen voert.

- Linksboven aan de Opglabbekerzavel ligt ook nog het Kerkhof van Waterschei met 2 toegangswegen naar de openbare parking, die hebben ook geen naam...

Had het HvC niet gezegd dat zulke toegangswegen openbare wegen zijn ?

Ook toegangswegen van en naar openbare parkeerhuizen zouden dat zijn...

Ons containerpark is ook openbaar en heeft een toegangsweg zonder straatnaam...

Citaat
http://www.elfri.be/openbare-weg

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

Een openbare weg in de zin van artikel 1 Wegverkeersreglement is een weg die openstaat voor alle weggebruikers.
De appelrechters hadden (terecht- geoordeeld dat het parkeergebouw van de NMBS toegankelijk is voor alle weggebruikers, reizigers of
niet-reizigers, zodat dit parkeergebouw kan gekwalificeerd worden als een openbare weg, waar alle bepalingen van het wegverkeersreglement van toepassing zijn.

Tegen deze uitspraak werd cassatie aangetekend op grond van het middel inhoudende schending van artikel 25.1.14°, in samenhang met
artikel 1 Wegverkeersreglement: Het cassatiemiddel stelde dat de appelrechters ten onrechte oordeelden dat een parkeergebouw een openbare weg is; Het cassatiemiddel verduidelijkte door te stellen dat een parkeergebouw immers nooit een openbare weg kan zijn.

Cassatie volgde dit middel niet en stelde dat de appelrechters op grond van de vaststellingen dat de parkeerplaats openstaat voor alle weggebruikers verantwoordde dat de parkeerplaats een openbare weg betrof en dat het wegverkeersreglement
van toepassing is binnen het parkeergebouw.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011 - 22:36:15 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 22:11:55 »

Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).

En ook zo quoteren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 februari 2011 - 22:44:06 »

Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).

En ook zo quoteren.
Amai, waar gaan we naartoe.

Ik ben al dikwijls via de Opglabbekerrzavel langs dat kerkhof en die grote Parking gereden richting Waterschei, als ik goed geteld heb moet ik op amper 800m  6 8- maal eventueel VVR geven... ook Lijnbussen passeren daar (halte Kerkhof en Stadion) ik heb daar nog niemand gezien die aanstalten maakte op ´zijn VVR´ komende van die no-names-parkingwegen.
(Kerkhofparking heeft 2 4 ´toegangswegen´)

Ze wachten allemaal netjes want ze komen van de openbare parking hé...
Daar is bij mijn weten ook nog nooit een ongeval gebeurd.  :-X   ;D

Beide wegen zijn 70 kmh... buiten bebouwde kom, uiteraard staan er aan die zogezegde HvC-kptn geen borden.

Opglabbekerzavel was 1,5 of 2 jaar geleden nog 90 kmh.
Sinds er een gescheiden breed fietspad langs ligt (door haag gescheiden), hebben ze er 70 kmh van gemaakt.  ;D

Al die wegnamen rechtsboven is een ´Google-overblijfsel´ van een afgebroken mijncité (oud) Texas (houten huizen, vooral Polen woonden daar), dat is nu een onverharde grote parking, die wegnamen bestaan al lang niet meer.

http://www.mijndepot.be/content.php?hmID=1836&smID=1565
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 februari 2011 - 23:13:16 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 01:32:42 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 10:36:09 »
Na deze C43-50 is een kruispunt, waar na dat kruispunt de C43-50 opnieuw geplaatst is tot een 100 meter verder.. Daar staat dan een C43-70.
Dus aan dat zijwegje van rechts is echt een kruispunt waar de VVR geldt ? Zonder een B17 te plaatsen ? Of kan men die borden niet zien op de foto ?  :-\

Of rij je daar op een voorrangsweg ? Er zijn geen voorrangsborden te zien op de foto voor en na dat kruispunt.
Is dat dan geen voorrangsweg door en na de bbk, en indien er VVR geldt waar begint die voorrangsweg dan ?
Citaat
8.5.6
6° Wanneer een voorrangsweg onmiddellijk na een kruispunt met voorrang van rechts begint, moet vóór dit kruispunt altijd het verkeersbord B17 geplaatst worden.
...
8.9. Verkeersbord B17. Kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.
1° Dit verkeersbord wordt geplaatst in de onmiddellijke nabijheid van het kruispunt.
2° Dit verkeersbord moet geplaatst worden :
a) wanneer op de weg die uitkomt op een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt, vóór het voorgaand kruispunt een verkeersbord B15 is aangebracht;
b) wanneer op de weg die voorbij het kruispunt verder loopt een verkeersbord B9 is geplaatst, dat het begin van een voorrangsweg aankondigt.

http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/863-hs2art8

Euhm, betreft snelheid, nog een C43-70 ?

Raar, want men bevindt zich toch al reeds in een Zone-70 kmh, die borden worden *niet herhaald na een lagere C43 of na een kruispunt.

*Art 65.10 :
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/248-art65
Vanaf het zonebord tot het eindezonebord is het verboden te rijden met een hogere snelheid dan de zonale snelheid.
Wanneer binnen de zone het bord C43 een andere snelheid aanduidt, dan geldt vanaf het volgende kruispunt opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt *niet herhaald.

Heb je geen eindezonebord 70 gezien voor die C43-70 ?

C43-70´s binnen een zone 70 te plaatsen is toch verspilling.
Maar het helpt wel menige onwetende bestuurder die denken dat ze ergens na een duidelijk kp in die zone-70 tot 90 kmh mogen...
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011 - 10:51:47 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 11:01:59 »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 12:03:55 »
't is in ieder geval een voorrangsweg. Hier nog een kaart.

Als ik het verder verloop van die weg zo zie is dat zelfs een hoofdverbindingsweg naar een andere bebouwde kom.

Dan is het op de foto in ieder geval geen kruispunt met een openbare zijweg, maar eerder een oprit naar een parking van een bedrijf.
(geen borden vereist dus)

Op jouw beide kaarten zie je de bedrijfsparking goed liggen noordelijk tov het gebouw.

Die C43-50 op de foto zal wel zijn omdat onmiddelijk achter die flauwe bocht een wslk redelijk druk -en raar- kruispunt ligt (van beide zijden zeer schuine uitmondingen)
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 februari 2011 - 12:15:37 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:22:22 »
Wow, die had ik nog niet gezien !

Citaat
http://www.elfri.be/openbare-weg

• Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:

Cassatie [...]  stelde dat de appelrechters op grond van de vaststellingen dat de parkeerplaats openstaat voor alle weggebruikers verantwoordde dat de parkeerplaats een openbare weg betrof en dat het wegverkeersreglement van toepassing is binnen het parkeergebouw.
Dat is een vrij recente , en nieuwe ontwikkeling.
Weer een stapje verder in de richting "alles openbare weg".
Tankstations aan grootwarenhuizen werden al meegerekend, nu zelfs al parkeergebouwen.
Geen enkel probleem dus om ook gewone tankstations als openbere weg te aanzien.

Hier is weer bangelijk goed over nagedacht voor men vonniste :

Dat betekent ook dat er aan alle voorwaarden inzake plaatsingsvoorwaarden dient voldaan te worden door de "wegbeheerder" / eigenaar.
Dat het een openbare weg is, betekent ook dat er kruispunten gevormd worden ...
Het betekent ook dat alle bepalingen inzake parkeren, van kracht zijn in een parkeergebouw ...
Het betekent ook dat elk motorvoertuig in een dergelijke parking verzekerd moet zijn ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:24:46 »
Dan is het op de foto in ieder geval geen kruispunt met een openbare zijweg, maar eerder een oprit naar een parking van een bedrijf.
(geen borden vereist dus)
Zonder toegangscontrole van de gebruikers, zonder duidelijke vermelding dat het een privé-parking is, kan het best een openbare weg worden ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 februari 2011 - 16:26:57 »
Volgens onze lesgever bij mijn opleiding zouden examinatoren de toegangsweg naar de supermarkt op A. Heymanplein te Sint-Niklaas bijvoorbeeld ook wel degelijk aanzien als openbare weg.  (Maw: voorrang van rechts, ipv dat wie van die parking komt uit een aanpalende eigendom komt).
Volgens mijn info is het daar in Sint Niklaas zelfs mogelijk de BBK in te rijden zonder ooit een F1 tegen te komen, langs de openbare weg / parking van een shoppingcenter ...
Ideaal voor wie er te snel reed   ;D
Weg Wanbeheer.be