Auteur Topic: verhoogde inrichtingen  (gelezen 4020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
verhoogde inrichtingen
« Gepost op: zondag 13 februari 2011 - 21:29:59 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Merk op de ze bij Touring blijkbaar de snelheidsbeperking op een verhoogde inrichting blijkbaar niet kennen.

Dat men nog niet weet dat dat zulks in feite enkel van toepassing is op een correct gesignaleerde VI, tot daar aan toe.  

Maar 50 ipv 30, amai zenne Touring!
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 02:08:34 door jozef »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rudi

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 350
  • Geslacht: Man
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 14:21:08 »
Beste Bert, ik meende ergens gelezen te hebben dat die 30 km/uur limiet gold op verhoogde inrichtingen, plateaus, maar dat voor drempels (de sinusbulten) dit niet eenduidig was. Er moesten verkeersborden aanwezig zijn die de drempels aanduiden. Zoniet is de algemene limiet van 50 per uur van kracht. Sneller kan niet want drempels en plateaus mogen alleen in bebouwde kommen worden aangelegd en daar zit je met de beperking van 50 per uur.

In Gooik liggen er drempels die je tegen 10 per uur moet nemen of je klets met vanalles tegen de grond. En cynisch genoeg worden ze voorafgegaan door grondmarkeringen 50 per uur.

Vandaar mijn vraag of de 30 km/uur altijd geldt, ofmits bepaalde verkeersborden?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 14:36:53 »
Er zijn drie mogelijkheden om een verhoogde inrichting correct te signaleren:

mogelijkheid 1

gevarenbord A14 op afstand. (in de regel  is dat op 150 m voor de verhoogde inrichting)
+
aanwijzingsbord F87, bij de verhoogde inrichting zelf.



mogelijkheid 2

een verhoogde inrichting op een kruispunt, dan volstaat gevarenbord A14 op afstand



mogelijkheid 3

indien de verhoogde inrichting in een zone 30 ligt, hoeft er zelfs géén verkeersbord bij te staan.



Op elke verhoogde inrichting die voldoet aan 1 van deze 3 mogelijkheden:

1) moet u deze inrichting dubbel voorzichtig en met matige snelheid naderen, maximum snelheid = 30 km/u
2) is elk links inhalen verboden (dus zelfs geen fietser)
3) mag men niet stilstaan, en ook niet parkeren, behoudens plaatselijke reglementering


Indien de verhoogde inrichting aan geen enkele van de drie hogervermelde mogelijkheden beantwoordt, dan gelden die regels er eigenlijk niet.  En de snelheid van 50 km/u, die ken ik alleen als regel van maximumsnelheid in de bebouwde kom.  Maar dat heeft dan niks met verhoogde inrichtingen meer te maken.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 februari 2011 - 14:39:10 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 14:59:39 »
het KB 9-10-1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg bestemd om de maximumsnelheid te beperken tot 30 km/u en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen vind je hier en hier.

Al moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat dit voor mij net iets te wiskundig is.  En wiskunde is écht nooit mijn sterkste kant geweest.  :-[
« Laatst bewerkt op: maandag 14 februari 2011 - 15:04:20 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 15:33:11 »
Sneller kan niet want drempels en plateaus mogen alleen in bebouwde kommen worden aangelegd en daar zit je met de beperking van 50 per uur.
Verhoogde inrichtingen zijn slechts toegelaten op wegen met een snelheidsbeperking tot hoogstens 50km/u , dat hoeft geen BBK te zijn.

Citaat
In Gooik liggen er drempels die je tegen 10 per uur moet nemen of je klets met vanalles tegen de grond. En cynisch genoeg worden ze voorafgegaan door grondmarkeringen 50 per uur.
Enkel grondmarkeringen gelden niet.
Er moeten verkeersborden staan. F1 (BBK) of C43(50)

Citaat
Vandaar mijn vraag of de 30 km/uur altijd geldt, ofmits bepaalde verkeersborden?
Uitsluitend op de juist aangegeven verhoogde inrichtingen - zie post van Bert.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 19:02:32 »
Wat me vroeger al opviel aan de vereisten, die alle moeten voldaan zijn, dat ze een verschil maken tussen verkeersplateaus en verkeersdrempels, vooral wat het openbaar vervoer betreft.

M.a.w. verkeersdrempels zijn altijd verboden op wegen waar de geregelde openbare dienst voor gemeenschappelijk vervoer rijdt.
Verkeersplateaus mogen wel, maar enkel na overleg met de geregelde openbare dienst voor gemeenschappelijk vervoer; én hulpdiensten die deze wegen "frequent" gebruiken.



Citaat
http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-091098/672-art1-11
...

Artikel 2

De in artikel 1 voorziene verhoogde inrichtingen mogen slechts worden aangelegd op openbare wegen die voldoen aan alle volgende vereisten samen:

gelegen zijn :

•hetzij binnen een bebouwde kom in de zin van artikel 2.12 van hetzelfde besluit;

•hetzij buiten een bebouwde kom op plaatsen waar zich woningen of door het publiek bezochte gebouwen bevinden, of op plaatsen waar gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen, op voorwaarde dat er een snelheidsbeperking van toepassing is van 50 km/u, opgelegd door middel van het verkeersbord C43, bedoeld bij artikel 68.3 van hetzelfde koninklijk besluit, behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken;

zodanige verkeersvoorwaarden bieden dat een aanzienlijke vermindering van de snelheid van de voertuigen van een aard is om de veiligheid, voornamelijk van voetgangers en fietsers, te verhogen;

opgeheven (art. 3.3°, K.B. 03-05-2002, B.S. 31-05-2002)

niet gebruikt worden door een geregelde openbare dienst voor gemeenschappelijk vervoer;

niet frequent gebruikt worden door voertuigen van hulpdiensten.

De beperkingen voorzien bij 4° en 5° gelden niet voor de aanleg van verkeersplateaus wanneer voorafgaand overleg werd gevoerd met de betrokken diensten.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 februari 2011 - 19:11:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 19:17:23 »
Dan hebben ze hier in Hemiksem dus een probleem.  De Heiligstraat hier ligt vol van die dingen.  Sinds (als ik me niet vergis) een jaar of twee, hebben we hier een buslijn bijgekregen, die door die straat rijdt. 

Een beslissing die nooit begrepen heb, parallel aan deze straat ligt de Hoofdboslaan (brede, betonnen weg met 1 rijstrook voor elke rijrichting).  Maar toch rijdt die lijnbus dus door de Heiligstraat, lekker hobbelend van de ene verhoogde inrichting naar de andere.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 19:46:26 »
Euh dat is toch niet waar  ; http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-091098/674-bijlage2
tabel 1 en 2
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 19:59:26 »
Euh dat is toch niet waar  ; http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-091098/674-bijlage2
tabel 1 en 2

Euh toch wel, want jouw link met de 2 tabellen is enkel verkeersplateau: enerzijds met vlakke op- en afrit, anderzijds met SINUSOÏDALE OP- EN AFRIT en x- meter lang plateau of bovenvlak, NIET te verwarren met verkeersdrempel die de vorm heeft van een sinuslijn (uit Bijlage 1):

Citaat
Bijlage 1. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersdrempels
1. ALGEMENE BESCHRIJVING
Een verkeersdrempel is een plaatselijke verhoging op de openbare weg, in de vorm van een sinuslijn, bedoeld om de bestuurders fysiek te dwingen de snelheid van hun voertuig te minderen.


Citaat
Bijlage 2. Technische voorschriften met betrekking tot de verkeersplateaus
...
2.2 VERKEERSPLATEAU MET SINUSOÏDALE OP- EN AFRIT

•Het lengteprofiel van dit verkeersplateau is gevormd door een vlak verhoogd gedeelte en op- en/of afritten die een sinusoïdale vorm hebben, conform figuur 2 van deze bijlage.
•Zijn afmetingen zijn :
•de hoogte (H) van het verkeersplateau is veranderlijk in functie van zijn doelstelling. De aanbevolen hoogten zijn 10,0 of 12,0 cm. De hoogte mag gelijk zijn aan de hoogte van de trottoirrand, met een maximum van 15,0 cm en een minimum van 8,0 cm wanneer de lokale omstandigheden dit vereisen.
•de lengte (S) van de op- en/of afrit is veranderlijk in functie van het type verkeer en de hoogte van het verkeersplateau, conform tabel 2 van deze bijlage.
•de gemiddelde helling (I) van de op- en/of afrit is conform tabel 2 van deze bijlage.
•de lengte van het bovenvlak (P) is veranderlijk in functie van de lokale omstandigheden en het type verkeer op het verkeersplateau. Ze bedraagt minstens 8,00 meter voor autobussen en 15,00 meter voor gelede autobussen.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 februari 2011 - 20:15:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 20:09:35 »
Hoe zat dat ook weer met dat bos en die bomen? ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verhoogde inrichtingen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 14 februari 2011 - 20:16:00 »
Hoe zat dat ook weer met dat bos en die bomen? ;D
Idd  ;D  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I