@ Patte:
Ik ben me bewust van de problematiek.
Ofwel houdt een politieman zich strikt aan de verkeersregels, waardoor hij kostbare tijd verliest tijdens een dringende opdracht, waarbij mensenlevens op het spel kunnen staan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de verplichting om te stoppen bij een rood verkeerslicht, ook al gaat het om een zeer overzichtelijk kruispunt en zijn er geen andere weggebruikers te bespeuren.
Ofwel houdt een politieman zich niet aan die verkeersregels die een doeltreffende uitvoering van zijn opdracht verhinderen, en komt hij in conflict met de burger die het niet neemt dat een politieman zich niet aan de regels houdt.
Komt daar nog bij dat ook zonder dringende opdracht vele politiemensen een loopje nemen met de verkeersregels, en misbruik maken van het prioritair rijden. Zoals ook in andere omstandigheden, zorgen deze politiemensen voor een ongunstig imago van de Politie in het algemeen, waar helaas ook de rechtgeaarde politiemensen het slachtoffer van zijn.
In een andere beroepsgroep zouden deze laatsten zich duidelijk afzetten tegen de misbruiken van een aantal van hun collega's. In het politieberoep ligt dat moeilijk; je kan moeilijk kritiek uiten op een collega die gisteren misschien nog jouw leven gered heeft. Je merkt dat op forums: tijdens een discussie met een politieman is er geen zinnige gedachtenwisseling meer mogelijk met zijn collega's, want ze verdedigen hem tegen beter weten in, louter omdat het een collega is.
Ook dit komt het imago van de Politie uiteraard niet ten goede. Het doet denken aan bepaalde probleemgroepen onder de allochtonen, waar het voor elkaar opkomen ook belangrijker geacht wordt dan eerlijk te zijn. Juist dergelijke verschillende opvattingen over de fundamentele waarden in een samenleving leiden uiteraard tot onverenigbaarheden in onze maatschappij.