Auteur Topic: zwaailichten  (gelezen 3053 keer)

Offline Sofie

• Starter
  • *
zwaailichten
« Gepost op: dinsdag 12 december 2006 - 13:49:58 »
Misschien een onnozele vraag... als er een politieauto / ambulance achter je rijdt met enkel zijn zwaailichten aan, geen sirene etc, dan moet je in feite niets speciaals doen. Dan vraag ik me af, waarom gebruiken ze die zwaailichten op dat moment dan eigenlijk? Daarstraks zag ik een ambulance gewoon 30 rijden in een zone 30, blijkbaar toch wel vrij op't gemak, maar met zwaailichten aan. De personenauto daarvoor ging toch aan de kant om de ambulance door te laten (hoewel die gewoon even "traag" bleef rijden en er was eigenlijk ook ruimte om links in te halen, zij het dan wss niet zonder de max. toegelaten snelheid te overtreden).
Ik begrijp die personenauto zeker, als er plaats is etc zou ik het waarschijnlijk zelf ook doen, ik zou toch alleen maar nerveus worden van die zwaailichten :-)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: zwaailichten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 12 december 2006 - 14:52:49 »
Ik heb op die vraag al de ongelooflijkste antwoorden gekregen van bestuurders van prioritaire voertuigen. Politieambtenaren die beweren dat ze last krijgen met de burgemeester als ze de nachtrust verstoren met hun speciaal geluidstoestel, of dat ze naar een inbraak rijden en niet willen dat de inbreker hen hoort aankomen (blijkbaar is het beter dat de inbreker de bewoners nog wat langer met hun hoofd tegen de muur slaat dan dat hij gaat lopen). Ambulanciers die beweren dat het lawaai van het speciaal geluidstoestel teveel overlast berokkent voor de patiënt. En ga zo maar verder.

De werkelijkheid is natuurlijk dat hun opdracht het gebruik van het speciaal geluidstoestel niet rechtvaardigt of ze de last van het lawaai niet willen, maar erop rekenen dat ze toch vlotter vooruit zullen komen, omdat sommige bestuurders hen doorgang verlenen, ook als ze alleen maar met blauwe zwaailichten rijden. En het staat toch ook zo stoer om met blauwe zwaailichten te rijden: je bent dan ongetwijfeld met een heel belangrijke taak bezig. Bovendien: als ze geflitst worden, blijkt uit de foto dat ze hun blauwe zwaailichten aanhadden, maar uiteraard niet dat ze hun speciaal geluidstoestel niet ingeschakeld hadden. Er kan dan achteraf nog altijd verklaard worden dat het wel om een dringende opdracht ging.

Ik verleen geen enkel voorrecht aan een bestuurder die alleen maar met blauwe zwaailichten rijdt. Ik ga andere verkeersdeelnemers niet hinderen door dat voertuig doorgang te verlenen. En ik wil ook niet bijdragen aan de overtuiging van al te vele van dergelijke bestuurders dat ze ook zonder het speciaal geluidstoestel wel wat meer mogen dan iemand anders, zodat er ongevallen van komen als iemand hen niet doorlaat. Je kent hun verhaaltje wel: net vóór een kruispunt kregen ze via de radio een dringende opdracht, en net voorbij het kruispunt werd die dringende opdracht alweer afgeblazen.

We hebben hier onlangs nog in een andere draad het geval gelezen van een bestuurder van een politievoertuig die zonder het speciaal geluidstoestel een rood verkeerslicht voorbijreed zonder zelfs eerst maar te stoppen (wat zelfs verplicht is met het speciaal geluidstoestel). Zoiets kan dus niet: we hebben recht op fatsoenlijke politiemensen, we hoeven geen genoegen te nemen met een zootje ongeregeld die zich als cowboys in het verkeer gedragen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 december 2006 - 02:19:39 »
Bij wet ben je niets verplicht.

Ondanks dat ik je mening respecteer en er begrip voor heb Jozef moet je u wel eens in de plaats van ons stellen. Naar een diefstal heterdaad rijden gaat gepaard met het gebruik van de blauwe zwaailichten en het speciaal geluidstoestel. Maar toch niet meer als we 200 meter van de plaats verwijdert zijn. Ondanks dat ik mij buiten deze gevallen zoveel mogelijk aan de regelgeving hou zondig ik ook op die momenten. Bij wet handeling ik niet hoe het moet dan, maar mijn doel is snel ter plaatse te zijn en naast het opvangen van het slachtoffer nog het vatten van de daders. Dit gaat niet met onze sirene eh ... Ik weet dat onze meningen hierover zullen blijven verschillen. Maar rijden door het rood licht zonder te stoppen en op zijn minst de blauwe zwaailichten is zeker uit den boze. Afhankelijk van het kruispunt vertraag ik en bij noodzaak stop ik. Tenminste de lichten staan steeds aan bij het overrijden van dat kruispunt!!!
« Laatst bewerkt op: maandag 18 december 2006 - 02:23:07 door Patte »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 december 2006 - 03:02:45 »
Ik heb op die vraag al de ongelooflijkste antwoorden gekregen van bestuurders van prioritaire voertuigen. Politieambtenaren die beweren dat ze last krijgen met de burgemeester als ze de nachtrust verstoren met hun speciaal geluidstoestel, of dat ze naar een inbraak rijden en niet willen dat de inbreker hen hoort aankomen (blijkbaar is het beter dat de inbreker de bewoners nog wat langer met hun hoofd tegen de muur slaat dan dat hij gaat lopen). Ambulanciers die beweren dat het lawaai van het speciaal geluidstoestel teveel overlast berokkent voor de patiënt. En ga zo maar verder.

Ik kan me voorstellen dat dit sterk afhankelijk is van de ene situatie bij de andere.
Hier bij mij thuis hoor ik zelden de sirenes van de politie of hulpdiensten maar de voorbije 2 jaar en 4 maanden heb ik m'n meeste vrijetijd doorgebracht in Blankenberge en hoe het daar aan toe gaat, vooral tijdens de zomermaanden, kan ik je verzekeren dat ik me daar vaak aan geërgerd heb.
Dat is daar gewoon 24/24 en 7/7 dat die sirenes je (nacht)rust en trommelvliezen aanvallen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: maandag 18 december 2006 - 15:20:44 »
@ Patte:

Ik ben me bewust van de problematiek.

Ofwel houdt een politieman zich strikt aan de verkeersregels, waardoor hij kostbare tijd verliest tijdens een dringende opdracht, waarbij mensenlevens op het spel kunnen staan. Ik denk hier bijvoorbeeld aan de verplichting om te stoppen bij een rood verkeerslicht, ook al gaat het om een zeer overzichtelijk kruispunt en zijn er geen andere weggebruikers te bespeuren.

Ofwel houdt een politieman zich niet aan die verkeersregels die een doeltreffende uitvoering van zijn opdracht verhinderen, en komt hij in conflict met de burger die het niet neemt dat een politieman zich niet aan de regels houdt.

Komt daar nog bij dat ook zonder dringende opdracht vele politiemensen een loopje nemen met de verkeersregels, en misbruik maken van het prioritair rijden. Zoals ook in andere omstandigheden, zorgen deze politiemensen voor een ongunstig imago van de Politie in het algemeen, waar helaas ook de rechtgeaarde politiemensen het slachtoffer van zijn.

In een andere beroepsgroep zouden deze laatsten zich duidelijk afzetten tegen de misbruiken van een aantal van hun collega's. In het politieberoep ligt dat moeilijk; je kan moeilijk kritiek uiten op een collega die gisteren misschien nog jouw leven gered heeft. Je merkt dat op forums: tijdens een discussie met een politieman is er geen zinnige gedachtenwisseling meer mogelijk met zijn collega's, want ze verdedigen hem tegen beter weten in, louter omdat het een collega is.

Ook dit komt het imago van de Politie uiteraard niet ten goede. Het doet denken aan bepaalde probleemgroepen onder de allochtonen, waar het voor elkaar opkomen ook belangrijker geacht wordt dan eerlijk te zijn. Juist dergelijke verschillende opvattingen over de fundamentele waarden in een samenleving leiden uiteraard tot onverenigbaarheden in onze maatschappij.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."