Zijn de fietspaden daar doorgetrokken langs de voorrangsweg (= verplicht)
Ja, die zijn - enkel aan de zuidkant van het kp - met een boog doorgetrokken, maar hebben daar geen voorrang op de uitmondende rijbaan vanuit het Zuiden (B1-tjes en haaientanden).
Het meeste fietsverkeer stopt daar en volgt de N73 niet, een beetje verder naar het Oosten stopt het brede fietspad en mondt het in een oud smal betonnen fietspad uit (ca 60 cm breed en aanliggend)
, of is er (wat ik afgaande op de foto's van Google Earth vermoed) onregelmatig gebruik gemaakt van oversteekplaatsen ?
Er zijn enkel dwarse (uitgebleekt nu) oversteekplaatsen -beetje schuin- over de voorrangsweg. Dat kp is ook daarom een gevaarlijk kp omdat het deel uitmaakt van het Limburgs fietsroutenetwerk waar het toeristisch fietsverkeer bijna altijd de N73 dwarst. Naar het Noorden gaat het naar de bossen, naar het Zuiden ligt het *Centerpark Erperheide (en verder een landelijk fietsroutenetwerk), *waar ook veel (buitenlandse) toeristen fietsen huren en dan die overtsteekplaatsen daar benutten. De N73/+ fietspad zelf maakt geen deel uit van het fietsroutenetwerk maar wordt daar wel dikwijls overgestoken. Daarom ook die optionele fietstunnel onder die voorziene ovonde (5-armig).
Ik passer dikwijls dat kp als het wat drukker is (ook dikwijls met de fiets) : enerzijds staan er dikwijls fietsers te wachten voor over te steken (ook door het tankstation en een uitvoegspoor) is dat kp dikwijls zeer onoverzichtelijk, men kan moeilijk door de fietsers en hoge auto´s doorkijken;
Anderzijds vanuit de Noordkant komende zijn het de bomen die het zicht belemmeren: een dikke boom staat direct aan de rand van het kp (eiland), en de jonge bomen (vaag te zien) die ze x-jaar geleden vers aangeplant hebben zijn nu al veel dikker...
Er gebeuren daar nog steeds ongevallen, ik denk nog meer als vroeger.
Oorzaak 99/100 : voorrangsnegatie:
- verkeer vanuit de 2 zijwegen die zich de tijd niet nemen te stoppen en pas over te rijden of af te draaien als ze het verkeer (ook fietsers) niet hinderen.
- gevaarlijk oversteken door ongeduldige fietsers (soms in groepjes).
- soms beide tegelijkertijd.
Meestal loopt het dan af dat ofwel de voorrangsnegerende fietser(s) en/of de auto net nog ontweken wordt en de voorrangshebbende ergens tegen een ander obstakel eindigt... (enkele malen zelfs de brokken nog gezien)
Er passeert ook veel zwaar vervoer, en rijdt er ook op en af , ook extra T-kp op 5 m <> Laarderweg naar industriegebied)
Daarom ook de serieuze geplande kost (zonder tunnels vermoed ik)
Het wordt dan ook een vijfarmige rotonde zodat dat extra T-kp de 5e arm wordt
Raming: € 652.654 (excl. BTW)
Aanbestedingsdatum: november 2008
Projectbeschrijving
Aanleg van een ovonde met gelijkgrondse fietsoversteekplaatsen en optie om toekomstgericht nog een fietstunnel te voorzien (N73 kant Bree)
Aandacht voor uitzonderlijk vervoer.