Auteur Topic: Nog 300 dodelijke punten op Vlaamse wegen  (gelezen 3430 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Nog 300 dodelijke punten op Vlaamse wegen
« Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 13:49:08 »
Citaat van: autokanaal.be
Nog 300 dodelijke punten op Vlaamse wegen
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 07:46:59 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Nog 300 dodelijke punten op Vlaamse wegen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 18:30:13 »
Hier in de omgeving liggen ze er nog allemaal ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 19:56:17 »

En bij ca. 1 op 3 staat een flitspaal ?  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:29:01 »

Meerdere op zowat alle punten.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:43:11 »

Meerdere op zowat alle punten.

Aha, daarom noemen ze het dodelijke of zwarte punten...  ;D

En als er een minstens een flitspaal staat zijn die punten aangepakt, maar niet weggewerkt...
Citaat
In Antwerpen zijn 136 zwarte punten aangepakt. Er staan nog 52 projecten in de steigers, waaronder het Olympiadekruispunt op het einde van de A12 (foto).
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 februari 2011 - 23:48:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 00:57:33 »
Voor meer informatie omtrent de zwarte punten kan je altijd de projectfiches consulteren die op de website staan van 3V www.tv3v.be. De website kan beter, maar dat beestje is al behoorlijk oud. Ik herinner me nog dat ik de eerste kaarten met zwarte punten moest maken ergens in 2003.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 13:06:08 »
Voor meer informatie omtrent de zwarte punten kan je altijd de projectfiches consulteren die op de website staan van 3V www.tv3v.be. De website kan beter, maar dat beestje is al behoorlijk oud. Ik herinner me nog dat ik de eerste kaarten met zwarte punten moest maken ergens in 2003.
Die fiches zijn idd interessant, maar wel spijtig dat ze zich niet aan de data kunnen houden:

bij mij in de buurt (N73):
http://www.tv3v.be/Projectfiches.asp?gem=Peer&P=Limburg&pdf=7039_Peer pcf.pdf

Niet weggewerkt zwart kruispunt, mijn kritiek:

1. men heeft er wel flitspalen gezet, maar duidelijk te ver van het kp, over het kp rijden vele alweer de ´oude 90 kmh´.
2. de Vmax is daar van 90 naar 70 verlaagd maar het brengt weinig op zie 1.
3. men heeft bijna de ganse N73 tussen Bree en Peer (10 km) naar 70 kmh gebracht, op 6 van de 10 km is er geen draagvlak en is de 70 kmh te laag, daarbij is er geen verschil tussen de Vmax op de zwarte punten langs die baan en de veel veiligere rest.
4. bij dit onoverzichtelijk zwart punt vertikken ze het de B1 vanuit de drukke zijwegen tegen stopborden en stopstrepen te vervangen, onbegrijpelijk ! Dit laatste heb ik gereclameerd zonder resultaat, de troost was er komt toch een ovonde...
5. ovonde is gepland in 2009, in 2011 is er nog niets te zien.

wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 februari 2011 - 13:08:34 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 13:41:03 »
4. bij dit onoverzichtelijk zwart punt vertikken ze het de B1 vanuit de drukke zijwegen tegen stopborden en stopstrepen te vervangen, onbegrijpelijk ! Dit laatste heb ik gereclameerd zonder resultaat, de troost was er komt toch een ovonde...
Stopborden zijn eigenlijk bijna nooit verplicht ... en wegbeheerders verschuilen zich er maar wat graag achter.

8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.

1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;
b) in de gevallen voorzien bij artikel 61.3.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

b) is hier niet van toepassing
Zelfs bij a) is net nog altijd mogen ipv moeten dat meer op zijn plaats zou zijn.

Zijn de fietspaden daar doorgetrokken langs de voorrangsweg (= verplicht), of is er (wat ik afgaande op de foto's van Google Earth vermoed) onregelmatig gebruik gemaakt van oversteekplaatsen ?
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 14:34:01 »
Zijn de fietspaden daar doorgetrokken langs de voorrangsweg (= verplicht)
Ja, die zijn - enkel aan de zuidkant van het kp - met een boog doorgetrokken, maar hebben daar geen voorrang op de uitmondende rijbaan vanuit het Zuiden (B1-tjes en haaientanden).
Het meeste fietsverkeer stopt daar en volgt de N73 niet, een beetje verder naar het Oosten stopt het brede fietspad en mondt het in een oud smal betonnen fietspad uit (ca 60 cm breed en aanliggend)

Citaat
, of is er (wat ik afgaande op de foto's van Google Earth vermoed) onregelmatig gebruik gemaakt van oversteekplaatsen ?
Er zijn enkel dwarse (uitgebleekt nu) oversteekplaatsen -beetje schuin- over de voorrangsweg. Dat kp is ook daarom een gevaarlijk kp omdat het deel uitmaakt van het Limburgs fietsroutenetwerk waar het toeristisch fietsverkeer bijna altijd de N73 dwarst. Naar het Noorden gaat het naar de bossen, naar het Zuiden ligt het *Centerpark Erperheide (en verder een landelijk fietsroutenetwerk), *waar ook veel (buitenlandse) toeristen fietsen huren en dan die overtsteekplaatsen daar benutten. De N73/+ fietspad zelf maakt geen deel uit van het fietsroutenetwerk maar wordt daar wel dikwijls overgestoken. Daarom ook die optionele fietstunnel onder die voorziene ovonde (5-armig).

Ik passer dikwijls dat kp als het wat drukker is (ook dikwijls met de fiets) : enerzijds staan er dikwijls fietsers te wachten voor over te steken (ook door het tankstation en een uitvoegspoor) is dat kp dikwijls zeer onoverzichtelijk, men kan moeilijk door de fietsers en hoge auto´s doorkijken;
Anderzijds vanuit de Noordkant komende zijn het de bomen die het zicht belemmeren: een dikke boom staat direct aan de rand van het kp (eiland), en de jonge bomen (vaag te zien) die ze x-jaar geleden vers aangeplant hebben zijn nu al veel dikker...

Er gebeuren daar nog steeds ongevallen, ik denk nog meer als vroeger.
Oorzaak 99/100 : voorrangsnegatie:
- verkeer vanuit de 2 zijwegen die zich de tijd niet nemen te stoppen en pas over te rijden of af te draaien als ze het verkeer (ook fietsers) niet hinderen.
- gevaarlijk oversteken door ongeduldige fietsers (soms in groepjes).
- soms beide tegelijkertijd.

Meestal loopt het dan af dat ofwel de voorrangsnegerende fietser(s) en/of de auto net nog ontweken wordt en de voorrangshebbende ergens tegen een ander obstakel eindigt... (enkele malen zelfs de brokken nog gezien)

Er passeert ook veel zwaar vervoer, en rijdt er ook op en af , ook extra T-kp op 5 m <> Laarderweg naar industriegebied)
Daarom ook de serieuze geplande kost (zonder tunnels vermoed ik)
Het wordt dan ook een vijfarmige rotonde zodat dat extra T-kp de 5e arm wordt
Citaat
Raming: € 652.654 (excl. BTW)
Aanbestedingsdatum: november 2008
Projectbeschrijving
Aanleg van een ovonde met gelijkgrondse fietsoversteekplaatsen en optie om toekomstgericht nog een fietstunnel te voorzien (N73 kant Bree)
Aandacht voor uitzonderlijk vervoer.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 februari 2011 - 15:32:34 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 26 februari 2011 - 15:08:01 »
[8.3 Verkeersbord B5. Stoppen en voorrang verlenen.
1° Dit verkeersbord mag slechts geplaatst worden :
a) indien, ingevolge de plaatsgesteldheid, het uitzicht zodanig beperkt is dat de bestuurders geen voorrang zouden kunnen verlenen zonder te moeten stoppen;

Zelfs bij a) is net nog altijd mogen ipv moeten dat meer op zijn plaats zou zijn.
Idd, mag ...  ::)
Vervolg 1e onderwerp, betreft STOP-borden en strepen, prachtig not done vb:

Kunt ge U een zwart punt voorstellen dat weggewerkt wordt door ook de STOPborden vanuit de zijwegen te vervangen door B1´s alhoewel het KP niet overzichtelijker geworden is vanuit die zijwegen ?

Eerder nog minder overzichtelijker zelfs, want de Villabewoner -onder links- zijn klimop is ondertussen mooi volgroeid aan zijn 1,6-1,8 m hoge omheiningsdraad...

amper ´n km verder op dezelfde N73 (zwart punt reeds uitgvoerd):
http://www.tv3v.be/Projectfiches.asp?gem=Meeuwen-Gruitrode&P=Limburg&pdf=7103_Meeuwen-Gruitrode pcf.pdf

Op de projectfiche kun je zien dat de onderste rijbaanrand van de N73 tov de Betonweg onveranderd is gebleven, er was plaats genoeg voor een fietspad.
De wegverbreding met middeneilanden is enkel naar het bovenste rijbaanrand uitgewerkt. Het verkeer vanuit de Betonweg heeft hetzelfde slecht zicht op het verkeer van links als voordien, nog slechter zelfs... vroeger was er een STOP nodig, blijkbaar is het nu plots ´mag´.  ::)

Google maps vóór ´de wegwerking´

Omheining villa linksonder aan het kp is vaag te herkennen, nu staat er weelderig klimop (zomer- en wintergroen).
Onlangs nog een ongeval gebeurd...
« Laatst bewerkt op: zaterdag 26 februari 2011 - 15:30:05 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 27 februari 2011 - 18:28:24 »
Ja, die zijn - enkel aan de zuidkant van het kp - met een boog doorgetrokken, maar hebben daar geen voorrang op de uitmondende rijbaan vanuit het Zuiden (B1-tjes en haaientanden).
Kan natuurlijk niet ...
Een voorrngsweg is ook een voorrangsweg voor fietsers, alleen schijnen wegbeheerders daar vaak hun gat aan te vegen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 00:19:23 »
Kan natuurlijk niet ...
Een voorrngsweg is ook een voorrangsweg voor fietsers, alleen schijnen wegbeheerders daar vaak hun gat aan te vegen.

Maar het fietspad ligt daar op het kruispunt niet meer aan die voorrangsweg... maar met een ruime boog een stuk verderaf.

Men doet dus niets anders als de fietser uit de voorrang te nemen zoals men bij een ruime rotonde het fietspad ook verder van de rotonde legt een geen voorrang meer geeft tov de afdraaiend verkeer. Lijkt me een pak veiliger.

Maar nu ik eraan denk, volgens mij zijn de fietspadmarkeringen daar niet doorgetrokken maar weggehaald.
Ik zal nog eens gaan kijken als ik er passeer.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 februari 2011 - 00:24:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 23:55:52 »
Maar het fietspad ligt daar op het kruispunt niet meer aan die voorrangsweg... maar met een ruime boog een stuk verderaf.
Dat mag dus niet ...
Er loopt een fietspad voor het KP, en er loopt er een nadien verder -> verplicht door te trekken over het KP.

Citaat
Men doet dus niets anders als de fietser uit de voorrang te nemen zoals men bij een ruime rotonde het fietspad ook verder van de rotonde legt een geen voorrang meer geeft tov de afdraaiend verkeer. Lijkt me een pak veiliger.
Bij een rotonde verliest iedereen die er op toekomt de voorrang. Andere situatie.
Wat er daar ligt, is onwettig.

Artikel 16. Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden

1° Overlangse markeringen die een fietspad aanduiden moeten aangebracht worden op de kruispunten wanneer het fietspad deel uitmaakt van een openbare weg gesignaleerd door de verkeersborden B9 of B15 en een fietspad na het kruispunt verder loopt.

Citaat
Maar nu ik eraan denk, volgens mij zijn de fietspadmarkeringen daar niet doorgetrokken maar weggehaald.
Al even illegaal.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 02:18:30 »
Kan natuurlijk niet ...

Dus als het fietspad doorgetrokken wordt, moet de fietser zijn voorrang behouden ?
 mag men er geen B1 zetten + haaientanden voor de fietser ? Dan ga ik binnenkort toch eens kijken.

ongeveer zoals hier:

Let wel op!
Bijkomende signalisatie kan je voorrang ontnemen, zoals een verkeersbord B1 eventueel aangevuld met verkeersbord M1 (zie afbeelding). Dit verkeersbord geeft aan dat je voorrang moet verlenen. Vaak is dit gecombineerd met de zogenaamde haaientanden, een dwarse streep gevormd door witte driehoeken.

http://www.provant.be/mobiliteit/fietsen/nieuwsbriefarchief/1jg1_wegmarkeringen_fietser.jsp
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 02:20:31 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:36:51 »
Dus als het fietspad doorgetrokken wordt, moet de fietser zijn voorrang behouden ?
Als de fietser op een voorrangsweg rijdt, kan je 'm zijn voorrang afnemen zoals dat voor andere bestuurders kan gebeuren.

Maar je kan het fietspad niet omleggen, want het moet verplicht doorgetrokken worden op het KP (en niet ernaast dus) indien men op een weg met B9/B15 rijdt, wat het eigenlijk zinloos maakt om de fietser zogezegd uit de voorrang te nemen als het fietspad na het KP doorloopt ...

Pas echt gevaarlijk wordt het wanneer zowel fietsers als bestuurders uit een zijweg, B1 / B5 voorgeschoteld krijgen ...
Weg Wanbeheer.be