Auteur Topic: rotonde  (gelezen 23894 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
rotonde
« Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 21:23:25 »
Stel dat ik een rotonde nader op een weg met twee rijstroken in dezelfde richting.(2X2)
Mag ik dan vanuit de linkse strook naar rechts de rotonde oprijden wanneer deze stroken niet van naar rechts wijzende pijlen voorzien zijn?

Zoja : volgens welk artikel?
Zoniet : waarom is er dan een tweede rijstrook als die niet gebruikt mag worden om verplicht naar rechts af te slaan?

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 22:06:30 »
Terwijl je iemand inhaalt? Dat is de enige reden waarom ik daar op het linkervak rij. Niet omdat ik de derde afslag moet nemen.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: rotonde
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:18:26 »
Als je vanuit het linkervak zeer alert oprijdt ben je meestal minstens een autolengte sneller op de rotonde als diegene die rechts nog even moet wachten. Je hebt ook de binnenbocht...  ;D

Moest de rechtsvertrekkende jou toch het afrijden gedeeltelijk kunnen afsnijden door nog sneller te vertrekken ... maar dan moet hij rechts inhalen... soit dan kan je best een rondje rijden en dan gepast rechts sorteren voor jouw uitrit.

Mag men rechts inhalen op een (grote) rotonde ?
Is aan 9.4 of 9.5 voldaan ?
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 februari 2011 - 23:25:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rotonde
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 23 februari 2011 - 23:30:13 »
Stel dat ik een rotonde nader op een weg met twee rijstroken in dezelfde richting.(2X2)
Mag ik dan vanuit de linkse strook naar rechts de rotonde oprijden wanneer deze stroken niet van naar rechts wijzende pijlen voorzien zijn?
Neen.

Citaat
Zoniet : waarom is er dan een tweede rijstrook als die niet gebruikt mag worden om verplicht naar rechts af te slaan?
Omdat wegbeheerders de wegcode niet kennen en maar wat aanmodderen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 09:16:57 »
Om dezelfde reden kan je stellen dat twee rijstroken om voor te sorteren om links af te slaan ook niet gaan, want je enkel op de linker rijstrook mag voorsorteren...

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 09:55:21 »
Stel dat ik een rotonde nader op een weg met twee rijstroken in dezelfde richting.(2X2)
Mag ik dan vanuit de linkse strook naar rechts de rotonde oprijden wanneer deze stroken niet van naar rechts wijzende pijlen voorzien zijn?
Neen.

Citaat
Zoniet : waarom is er dan een tweede rijstrook als die niet gebruikt mag worden om verplicht naar rechts af te slaan?
Omdat wegbeheerders de wegcode niet kennen en maar wat aanmodderen.

Dit is nou net het antwoord dat ik in gedachten had.Arm Vlaanderen

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 09:56:18 »
Om dezelfde reden kan je stellen dat twee rijstroken om voor te sorteren om links af te slaan ook niet gaan, want je enkel op de linker rijstrook mag voorsorteren...

Het gaat erom of er pijlen instaan of niet.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: rotonde
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 10:02:55 »
Om dezelfde reden kan je stellen dat twee rijstroken om voor te sorteren om links af te slaan ook niet gaan, want je enkel op de linker rijstrook mag voorsorteren...

Het gaat erom of er pijlen instaan of niet.
Ja hallo, op een rotonde moet je sowieso toch naar rechts ?  Waarom daar dan nog pijlen gaan schilderen ?
Sorry, dit vind ik toch wel een beetje van de pot gerukt

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 10:33:05 »
Het gaat erom of er pijlen instaan of niet.
Zelfs met pijlen moet je de regels volgen om links af te slaan, en die stellen dat je je links moet voorsorteren.
Citaat
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;

En vervolgens, nadat je links kan afslaan:

Citaat
5° op de kruispunten de beweging zo ruim mogelijk uitvoeren zodat hij de ingeslagen rijbaan rechts oprijdt, behalve in de gevallen dat het verkeer op die rijbaan geschiedt overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5.

Bijgevolg doet de bestuurder die op het linkse van twee voorsorteervakken naar links voorsorteert, en vervolgens bij het links afslaan uit komt op het rechtervak, niets mis.

Diegene op het rechtse van de twee voorsorteervakken om links af te slaan houdt zich niet aan 19.3 2° a), kan ie dan nog aanspraak maken op voorrang van rechts of het feit dat ie geen manoever uitvoert en de andere wel, op een plek waar bij het eigenlijke links afslaan geen rijstrookmarkeringen zijn aangelegd en de andere dus evenmin een manoever uitvoert?

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 11:05:19 »
Dit is de vraag waarmee ik dit topic gestart ben.


"Stel dat ik een rotonde nader op een weg met twee rijstroken in dezelfde richting.(2X2)
Mag ik dan vanuit de linkse strook naar rechts de rotonde oprijden wanneer deze stroken niet van naar rechts wijzende pijlen voorzien zijn?"


De vraag gaat enkel en alleen over de aanwezigheid van die pijlen, die een verkeersteken zijn en in de hierarchie boven de regel staat.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 11:08:31 »
Als je vanuit het linkervak zeer alert oprijdt ben je meestal minstens een autolengte sneller op de rotonde als diegene die rechts nog even moet wachten. Je hebt ook de binnenbocht...  ;D

Moest de rechtsvertrekkende jou toch het afrijden gedeeltelijk kunnen afsnijden door nog sneller te vertrekken ... maar dan moet hij rechts inhalen... soit dan kan je best een rondje rijden en dan gepast rechts sorteren voor jouw uitrit.

Mag men rechts inhalen op een (grote) rotonde ?
Is aan 9.4 of 9.5 voldaan ?
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/174-art16

op een rotonde heb je altijd keuze van rijstrook, binnen of buiten bebouwde kom, met of zonder file.

wooter

  • Gast
Re: rotonde
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 11:10:30 »
Er is nergens een tekst die stelt dat de pijlen de regel vervangt. En aangezien er vaak geen pijlen zijn aangebracht, moet je eigenlijk het oprijden van een rotonde bezien als het rechts afslaan, en moet je je dus uiterst rechts voorsorteren.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 11:33:49 »
Er is nergens een tekst die stelt dat de pijlen de regel vervangt. En aangezien er vaak geen pijlen zijn aangebracht, moet je eigenlijk het oprijden van een rotonde bezien als het rechts afslaan, en moet je je dus uiterst rechts voorsorteren.

Er is inderdaad nergens een tekst die stelt dat een verkeersteken de regel vervangt maar wel dat het verkeersteken boven de regel gaat.
 Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels
6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

6.3. Als de verkeerslichten op een bepaalde plaats werken gelden hier de verkeersborden betreffende de voorrang niet die op dezelfde weg geplaatst zijn.


Voor de rest heb je volledig gelijk, je moet dus uiterst rechts voorsorteren om een rotonde op te rijden als er geen pijlen staan die naar rechts wijzen.
Dat zegt Inazuma ook.   En daar ben ik het volledig mee eens.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: rotonde
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 11:57:31 »

 je moet dus uiterst rechts voorsorteren om een rotonde op te rijden als er geen pijlen staan die naar rechts wijzen.
Dat zegt Inazuma ook.   En daar ben ik het volledig mee eens.
Dan kunnen ze gelijk het linkervak voor en op een rotonde dichtschilderen  :-X

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rotonde
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 24 februari 2011 - 12:07:51 »

 je moet dus uiterst rechts voorsorteren om een rotonde op te rijden als er geen pijlen staan die naar rechts wijzen.
Dat zegt Inazuma ook.   En daar ben ik het volledig mee eens.
Dan kunnen ze gelijk het linkervak voor en op een rotonde dichtschilderen  :-X


Voila, nu zijn we er.
Dat behoorde ook tot mijn eerste vraag.
 Citaat :Zoniet : waarom is er dan een tweede rijstrook als die niet gebruikt mag worden om verplicht naar rechts af te slaan? 


Antwoord : Omdat zelfs de wegbeheerder in Belgie zijn voorschriften niet nakomt.