Auteur Topic: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag  (gelezen 4571 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Gepost op: zondag 27 februari 2011 - 22:46:02 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2011 - 21:20:26 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 februari 2011 - 23:34:31 »
laat ze dat hier niet lezen
hoewel, het is geen lopende zaak
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 00:27:34 »
Besparen bij 110 ipv 120 ? Wat een mop.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 02:55:06 »
Citaat
De Spaanse regering verlaagt de maximumsnelheid op snelwegen van 120 naar 110 kilometer per uur. De nieuwe maatregel is vanaf 7 maart van kracht.
Citaat
Door de maatregel zouden de Spanjaarden samen jaarlijks 1,4 miljard euro aan benzine en diesel besparen.

Geloven die dat eigenlijk echt of zitten er daar teveel Vlamingen? ::) (Benidorm basterds ;D)

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 08:47:13 »
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.

De laatste tijd redelijk veel gezever van m'n vrouw want haar wagen stookt zoveel, ik dus al een aantal keren bewezen dat het ook anders kan.
Zaterdag had ze hem vol getankt en daarna de kinderen weggebracht naar Tielen voor een weekend van de parochie...
Ik ben ze zondag mee gaan ophalen (ik rij dan) en het eerste wat ik zag was 7.00/100 verbruik, ben i!n het heenrijden niet echt gaan opletten maar bij aankomst in Tielen stond de teller al op 6.8/100 verbruik, in het naar huis rijden ben ik heel bewust gaan rijden, op de snelweg 100, bij thuiskomst 6.3/100 verbruik.
Dat is dan nog maar op korte afstand, enkele rit is 25-30km.

Ik heb liever dat ze 120 bolt op de snelweg maar heb haar alleen aangetoond dat het pedaal induwen verstoken betekent.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 08:57:57 »
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.

De laatste tijd redelijk veel gezever van m'n vrouw want haar wagen stookt zoveel, ik dus al een aantal keren bewezen dat het ook anders kan.
Zaterdag had ze hem vol getankt en daarna de kinderen weggebracht naar Tielen voor een weekend van de parochie...
Ik ben ze zondag mee gaan ophalen (ik rij dan) en het eerste wat ik zag was 7.00/100 verbruik, ben i!n het heenrijden niet echt gaan opletten maar bij aankomst in Tielen stond de teller al op 6.8/100 verbruik, in het naar huis rijden ben ik heel bewust gaan rijden, op de snelweg 100, bij thuiskomst 6.3/100 verbruik.
Dat is dan nog maar op korte afstand, enkele rit is 25-30km.

Ik heb liever dat ze 120 bolt op de snelweg maar heb haar alleen aangetoond dat het pedaal induwen verstoken betekent.

Volgens mij mag je dat pedaal goed diep induwen tijdens de optrekfase zolang je maar op tijd opschakelt.
Het heeft natuurlijk geen zin om goed gas te geven als je iets verder weer moet gaan afremmen.
Anticiperen, ver kijken en wat je ziet vertalen naar je versnellingsbak.
Hoge snelheden is meer verbruiken maar vlot optrekken en het verbruik binnen de perken houden moet toch kunnen.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 09:14:00 »
Hoge snelheden is meer verbruiken maar vlot optrekken en het verbruik binnen de perken houden moet toch kunnen.
ik weet niet of het er nu nog op staat, maar vroeger stond op de site van citroën tussen de tips om zuinig te rijden dat je best zo snel mogelijk accellereert tot de snelheid die je wil gaan rijden.
Uiteraard moet je dan niet vollebak gaan optrekken als je 50m verder aan een rood licht moet stoppen ...
Het gaspedaal mocht ook niet tot op de plank worden ingedrukt (waar ik uiteraard wel mijn voeten aan veeg  ;D )

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 11:45:32 »
110 wil ik inderdaad ook betwijfelen, 100 durf ik bevestigen.
Heb nog geen enkele wagen gehad waar jezuiniger mee reed als je boven de 100 ging rijden.
ge moet eens een peugeot  306 break 2.0 HDI nemen
die verbruikt aan hoge snelheid (160+) minder dan op gelijk welke belgische weg
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 11:49:54 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
in belgie kunnen ze veel meer besparen door het verkeer vlotter te maken
het gemiddeld verbruik is in belgië meer dan 1 ltr te hoog, enkel door de infra en snelheidsveranderingen
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #9 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 12:50:40 »
160 verbruikt meer dan 120 enzo, maar het valt me wel op dat het verschil bij bepaalde wagens tussen 120 km/u, 160 km/u en +200 km/u niet zo groot is. Een litertje verschil enzo, en dat voor hoogvermogende benzines.

Veel scheelt aan het optrekken en afremmen... Als je continu +160 kan rijden is dat beter dan telkens optrekken van 90 naar 140 en terug zakken. En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #10 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 14:11:15 »
160 verbruikt meer dan 120 enzo, maar het valt me wel op dat het verschil bij bepaalde wagens tussen 120 km/u, 160 km/u en +200 km/u niet zo groot is. Een litertje verschil enzo, en dat voor hoogvermogende benzines.

Veel scheelt aan het optrekken en afremmen... Als je continu +160 kan rijden is dat beter dan telkens optrekken van 90 naar 140 en terug zakken. En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...
het is dus nutteloos om op de snelweg de snelheid te verlagen
de meeste vervuiling en het meeste verbruik gebeurt immers op de gewone wegen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #11 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 14:26:33 »
Binnenkort gaat de snelheid toch automatisch omlaag als die Tuktuk's massaal beginnen rond te rijden, die rijden max.100.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #12 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 16:48:03 »
En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...

Inderdaad, soms. Als er Hollanders tussen zitten, is het om zeep. Dan kom je daar aan tegen 180 km/h en kun je vol in de remmen omdat een Hollander plots met zijn sleurhut een vrachtwagen wil voorbijkruipen.

Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #13 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 18:35:45 »
En het verkeer in Duitsland leent zich soms meer tot lange afstanden aan een constante snelheid dan in België...

Inderdaad, soms. Als er Hollanders tussen zitten, is het om zeep. Dan kom je daar aan tegen 180 km/h en kun je vol in de remmen omdat een Hollander plots met zijn sleurhut een vrachtwagen wil voorbijkruipen.

Heb je dan geen sleurhutdetectie in jouw Touran, Jozef ?  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Snelheidslimiet op Spaanse snelwegen omlaag
« Reactie #14 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 19:49:35 »
Heen en terug van hier naar België (± 2.000 km) met onze Touran tegen 130 à 140 km/h levert een verbruik van 7,5 liter op 100 km op, tegen 180 km/h telkens mogelijk 9,5 liter op 100 km. In totaal dus 20 liter verschil, of ongeveer 30 Euro. Daar doe ik toch liever iets leukers mee dan snel rijden.
Maar tegen 180 heb je meer tijd over om iets leuks te doen  :)