Auteur Topic: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend  (gelezen 4602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 16:55:40 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 

Volledige vraag en antwoord
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 02:45:41 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 19:01:51 »
Nederlandse wetenschappers moesten proberen aan te tonen dat retrofits niet schadelijker zijn als zonder...

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter
Nadelen

Roetfilters zouden ook kankerverwekkend kunnen zijn. Volgens een verslag[4] zijn de omstandigheden in een roetfilter „ideaal” voor de vorming van zeer fijne, giftige deeltjes die kanker en genetische beschadigingen kunnen veroorzaken. Die deeltjes ontstaan juist in het roetfilter en worden er niet door tegengehouden. Het Nederlandse ministerie van Volksgezondheid heeft hierover een studie laten uitvoeren door TNO om meer te weten te komen over de mogelijke schadelijkheid van roetfilters in personenauto’s met een dieselmotor. TNO merkt in het rapport op dat de regeneratie van de filters niet onderzocht is. Ondanks het feit dat tijdens de regeneratie van de verschillende filters een deel van de gefilterde deeltjes weer geëmitteerd werd en deze met een opvallend hoog gehalte muterend materiaal beladen waren, concludeert het rapport, daar volledig aan voorbijgaand, dat er geen extra risico's zitten aan retroroetfilters:[5] In februari 2009 werd de subsidie op roetfilters voor vrachtauto's onmiddellijk stopgezet door Minister Cramer van VROM wegens "teleurstellende resultaten" Het mag dan ook niet gesteld worden dat bewezen is dat bij toepassing van het retrofit roetfilter de toxiciteit van de uitlaatgassen afneemt. Op basis van de onvolledige conclusies van het verkennend onderzoek is van TNO mag geen uitspraak gedaan worden betreffende de verwachten emissie verandering en de daaraan gekoppelde negatieve effecten van dieselmotoruitstoot op de volksgezondheid door toepassing van de door VROM gesubsidieerde retrofit roetfilters.

http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1782089.ece/Roetfilters_worden_nader_onderzocht

http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=69&item_id=2007-09-25%2011:04:09.0&Taal=1
De samenvatting TNO trekt de volgende conclusies:

Extra vorming van oxy- en nitro-PAK door toepassing van een retrofitfilter is niet aangetoond. De metingen wijzen juist op een afname. De gemeten afname geldt voor vrijwel alle onderzochte chemische componenten en voor de gemiddelde oxy-PAK en nitro-PAK emissies.

Onderzoek gericht op schadelijke effecten voor de mens onderschrijft de meetresultaten van de chemische componenten: er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van veranderingen van het genetisch materiaal is vrijwel uitgesloten.

Er is geen stijging aangetoond van het totale aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totale aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (<100 nm).

Het definitieve rapport wordt begin oktober afgerond.

Dit definitief rapport heb ik nergens gevonden op de TNO-site.

Wel dit betreft vrachtwagens: (bij auto´s met retrofitfilters zal het niet anders zijn in stadverkeer)

Citaat
http://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=69&item_id=2009-02-26%2015:29:21.0&Taal=1

27 februari 2009
 
Praktijkprestaties halfopen roetfilters vrachtwagens vallen tegen

TNO heeft tussen mei en december 2008 in opdracht van het ministerie van VROM zes halfopen roetfilters voor vrachtwagen uit de praktijk gehaald en uitgebreid getest in het TNO Powertrains Test Centre te Helmond.

De gebruikte roetfilters waren 10-19 maanden gebruikt, en hadden 30.000-140.000 kilometer afgelegd. De uitgevoerde tests zijn representatief voor het gebruik van de roetfilters in de praktijk, op bijvoorbeeld de snelweg of voor stadsdistributie. Het onderzochte filtertype vertegenwoordigt 90% van de halfopen roetfilters die momenteel rondrijden in Nederland.

Tegenvallend rendement, vooral bij stadsgebruik
Uit het onderzoek blijkt dat het rendement van de roetfilters in de praktijk veel lager is dan in de typegoedkeuringsprocedure. Daarnaast is het rendement sterk afhankelijk van de manier van gebruik: bij gebruik in de stad en nationaal transport is het rendement 5-20%, terwijl bij langdurig snelweggebruik,zoals bij internationaal transport, een rendement van 20-40% gehaald wordt.

De oorzaak van de tegenvallende prestaties ligt in de temperatuur van het uitlaatgas tijdens gebruik. Als de uitlaatgassen warm genoeg zijn, wordt het gefilterde roet verbrand in het roetfilter. Met name bij stadsritten worden de uitlaatgassen hiervoor echter niet warm genoeg, en wordt het opgeslagen roet uiteindelijk weer uitgestoten in de buitenlucht.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 00:02:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 23:40:43 »
En hier willen ze dat blijven subsidiëren.  :P
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 00:58:31 »
En hier willen ze dat blijven subsidiëren.  :P

Idd, daarbij geeft TNO toe dat het om tijdredenen maar een zeer beperkt onderzoek was waardoor men enkel maar een ruwe indicatie kon geven en geen conclusies trekken betreffende toxiciteit van de (ultrafijne) roetdeeltjes.

Ik heb de volledige pdf gelezen, download onderaan links TNO brief roetfilters - 21 september 2007 799 KB

- - -     - - - -

Dan geloof ik toch eerder deze wetenschappelijke onderzoeken hieronder (ook recenter als TNO), die wel degelijk conclusies durven trekken dat roetfilters (stand euro 4) eigenlijk helemaal geen garantie zijn betreft schadelijkheid of giftigheid voor de mens. Dat ze de totale massa van de roetdeeltjes (vooral PM10) ferm verminderen ja, maar dat zegt maar weinig over de toxiciteit zoals men hier kan lezen, het kan zelfs veel erger zijn als de opgedane (chronische) dosis over x-jaren hetzelfde is...:

Citaat
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/es0716554

Cytotoxicity and Inflammatory Potential of Soot Particles of Low-Emission Diesel Engines

Dang Sheng Su*†, Annalucia Serafino‡, Jens-Oliver Müller†, Rolf E. Jentoft†, Robert Schlögl*† and Silvana Fiorito‡

Fritz Haber Institute of the Max Planck Society, Faradayweg 4-6, D-14195 Berlin, Germany and Institute of Neurobiology and Molecular Medicine, National Research Council (CNR), Via Fosso del Cavaliere 100, 00133 Rome, Italy
Environ. Sci. Technol., 2008, 42 (5), pp 1761–1765

Publication Date (Web): January 25, 2008
Copyright © 2008 American Chemical Society

* Address correspondence to either author. E-mail: dangsheng@fhi-berlin.mpg.de (D.S.S.) and acsek@fhi-berlin.mpg.de (R.S.)., † Fritz Haber Institute of the Max Planck Society.
, ‡ Institute of Neurobiology and Molecular Medicine.

Abstract

We evaluated, in vitro, the inflammatory and cytotoxic potential of soot particles from current low-emission (Euro IV) diesel engines toward human peripheral blood monocyte-derived macrophage cells. The result is surprising. At the same mass concentration, soot particles produced under low-emission conditions exhibit a much higher toxic and inflammatory potential than particles from an old diesel engine operating under black smoke conditions. This effect is assigned to the defective surface structure of Euro IV diesel soot, rendering it highly active. Our findings indicate that the reduction of soot emission in terms of mass does not automatically lead to a reduction of the toxic effects toward humans when the structure and functionality of the soot is changed, and thereby the biological accessibility and inflammatory potential of soot is increased.

Duitse samenvatting en persbericht:
Citaat
http://www.mpg.de/563231/pressemitteilung20080208

Klein, aber gefährlich

Rußpartikel moderner Dieselmotoren sind vermutlich gesundheitsschädlicher als die Rußteilchen aus älteren Motoren
8. Februar 2008

Die Abgase von Dieselmotoren werden immer sauberer - und vermutlich trotzdem schädlicher für die Gesundheit. Tatsächlich töten die Nanopartikel, die ein moderner Dieselmotor ausstößt, mehr Zellen der menschlichen Immunabwehr als die Teilchen eines älteren Motortyps, dessen Abgase in dicken schwarzen Wolken aus dem Auspuff quellen. Wissenschaftler vom Fritz-Haber-Institut der Max-Planck-Gesellschaft und vom Institut für Neurobiologie and Molekulare Medizin in Rom haben das jetzt erstmals für Dieselmotoren nachgewiesen, die der EuroIV-Abgasnorm genügen. Sie liefern damit auch einen weiteren Beleg für die Gefährlichkeit von Feinstaub. Gesundheitsschädlicher sind die fünf bis 20 Nanometer großen Partikel nicht nur, weil sie tiefer in die Lunge eindringen, sondern auch weil ihre Oberfläche reaktiver ist und Zellmembranen daher leichter angreifen. (Environmental Science and Technology, 25. Januar 2008)
...]

De ´smogalarms 90 kmh´ zijn enkel gebaseerd op de PM 10 permanente metingen van de massa, die voortdurend opgevolgd worden (al sinds vele jaren) De hoeveelheid PM 10 verminderd dus steeds. Van PM10 zijn ook die europese fijnstofkaarten te vinden op het www.

voor Be is hier alles te vinden:  http://www.irceline.be/

De PM 2,5 alarmlimieten volgens WHO zijn ca. de helft van PM 10 omdat PM 2,5 kleiner en dus gevaarlijker is.
PM 2,5 wordt pas 2008 opgevolgd volgens Europese richtlijnen.
PM 2,5 verminderd ook zeer langzaam, veel minder als PM10 omdat roetfilters vooral PM10 naverbranden, minder PM2,5, naar nog fijnere deeltjes; de allerfijnste gaan nog steeds direct door de filter.

Voor kleinere en gevaarlijkere fijnstofdeeltjes PM 1 en PM 0,1 zijn er nog geen EU-richtlijnen en worden dus nog niet gemeten/opgevolgd. Meetapparatuur voor permanente opvolging is voor het moment tot PM 1 mogelijk.
Hier zo´n apparaat voor continu-meting PM 10 (ofwel PM 2,5, ofwel PM 1 mogelijk):
http://www.thermo.com/eThermo/CMA/PDFs/Various/File_25571.pdf

Maar daar moeten dus nog strengere grenswaarden voor bepaald worden... als ze ooit komen.

Uit Beieren een idee hoe diep naargelang grootte de fijnstofdeeltjes in de longen kunnen indringen, de grootste worden dus eerder weer uitgeademd als de kleinere. Ook de parameters betreffende toxiciteit.
Citaat
http://www.stmug.bayern.de/umwelt/luftreinhaltung/feinstaub/index.htm

•Schwebstaub sind die in der Luft vorhandenen Partikel bis zu einer Größe von 70 µm (1 µm = 1 Mikrometer = 1 Millionstel Meter; 100 µm entsprechen der Dicke eines Haares).
•Feinstaub PM10, der kleiner als 10 Mikrometer ist, gelangt bis in den oberen Bereich der Lunge.
•Feinstaub PM2,5, der kleiner als 2,5 µm ist, dringt tief bis in die Atemwege zu den Bronchiolen vor.
•Ultrafeinstaub PM0,1 ist kleiner als 0,1 µm und kann sogar in die Lungenbläschen eindringen
[... ]

Welche gesundheitlichen Wirkungen Partikel haben können, hängt wesentlich von verschiedenen physikalischen und chemischen Parametern der Partikel ab. Wichtige Einflussfaktoren sind in diesem Zusammenhang Größe, Masse, Anzahlkonzentration, Oberfläche und Struktur der Partikel. In Hinblick auf die Partikelgröße zeigen die vorhandenen Studien, dass sowohl grobe als auch feine und ultrafeine Partikel einen Einfluss auf die Gesundheit haben. Partikel die im Rahmen von Verbrennungsprozessen, z. B. dem motorisierten Kraftfahrzeugverkehr entstehen, scheinen dabei eine besondere gesundheitliche Bedeutung zu besitzen.

Mit dem Lüften gelangt Feinstaub aus der Außenluft auch in Innenräume. Die Konzentration in Wohnräumen ist in der Regel niedriger als in der Außenluft. In Innenräumen können jedoch weitere Quellen für Feinstaub bzw. Ultrafeinstaub von Bedeutung sein. Die aus gesundheitlicher Sicht bedeutsamste Quelle in Innenräumen ist der Tabakrauch, der eine Vielzahl an krebserzeugenden Substanzen und Partikel produziert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 01:41:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:30:12 »
Binnenkort subsidies om roetfilters te slopen uit je kar ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:37:37 »
Binnenkort subsidies om roetfilters te slopen uit je kar ...

Of de ecopremies terugvragen...  ;D

 ;) aan Rafael.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 12:59:33 »
Binnenkort subsidies om roetfilters te slopen uit je kar ...
Umicore zal het graag horen. Of verwerken die geen roetfilters?  katalysators in elk geval wel.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 13:31:10 »
Binnenkort subsidies om roetfilters te slopen uit je kar ...
Umicore zal het graag horen. Of verwerken die geen roetfilters?  katalysators in elk geval wel.

Blijkbaar enkel katalysators:
http://www.umicore.com/en/cleanTechnologies/autocats/

Katalysators hebben hun nut al lang bewezen en hebben een + 30 jarige evolutie achter de rug (eerst USA) .
En ze zouden nog 20 jaar eerder op de markt geweest zijn moest men eerder loodvrije benzine ontwikkeld hebben.
Het eerste patent was van 1956, loodvrije benzine kwam pas 1978.
http://en.wikipedia.org/wiki/Catalytic_converter
http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzeugkatalysator#Geschichte

http://en.wikipedia.org/wiki/Philip_J._Landrigan#Lead

Bij roetfilters is het meer een lijdensweg geweest met meer downs dan ups betreft duurzaamheid, en pas met een beter motormanagement (en common-rail, Peugeot HPDI) haalde men de euro 4 norm in 2003, in 2004 was er al een tekort aan filters....

http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselru%C3%9Fpartikelfilter#Historie
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 21:57:48 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 01 maart 2011 - 21:59:29 door Rafael »

wooter

  • Gast
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 22:36:26 »
... En het maakt allemaal niks uit want ik stook +12l/100km op :D

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:00:31 »
... En het maakt allemaal niks uit want ik stook +12l/100km op :D
Wij doen dat voor jou  ::)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 02:42:35 »
Voor uw individuele portefeuille natuurlijk :).

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 03:27:17 »
... En het maakt allemaal niks uit want ik stook +12l/100km op :D

Voor het moment een gemiddeld verbruik van 18,8 liter LPG. :P ;D

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 08:17:03 »
... En het maakt allemaal niks uit want ik stook +12l/100km op :D

Voor het moment een gemiddeld verbruik van 18,8 liter LPG. :P ;D
Tegen 11€/100 km, dat is gelijk een klein dieseltje maar dan met minder roetuitstoot. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Roetfilterpremie is mislukking: 21 dossiers ingediend
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 09:48:12 »
Tegen 11€/100 km, dat is gelijk een klein dieseltje maar dan met minder roetuitstoot. ;D
[/quote]je mag gerust van een grote diesel spreken hoor
of is 2400 klein?
ik rij aan 10.5 €/100 km
en de roetuitstoot wordt in de hand gewerkt door de eigen overheid die het niet toelaat dat motoren op een gelijkmatig regime kunnen draaien
wel veel extra belastingen willen innen in naam van het milieu, maar dat geld gebruiken om het milieu echt aan te pakken zie ik niet gebeuren
better a bad day at sea
than a good day at the office