Auteur Topic: oversteekpl fietsers  (gelezen 14094 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
oversteekpl fietsers
« Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 22:23:51 »
Op een bepaalde plaats liggen er een aantal fietsoversteekplaatsen na mekaar die de voorrangsweg (gele ruit)dwarsen met 50 meter tussen.
In het midden ter hoogte van deze oversteekplaatsen ligt een soort eiland/geleider waar autobestuurders moeten vertragen en lichtjes moeten uitwijken naar rechts.
 Een mevrouw met de fiets aan de linkerkant staat klaar om over te steken.
Ik ben gezien het feit dat achter mij geen auto's rijden niet van plan om te stoppen en hoffelijk te zijn want die mevrouw heeft geen voorrang en heeft nadat ik voorbij ben ruimte zat om over te steken gezien geen verkeer achter mij.
Trouwens er zijn nog tegenliggers die ook niet stoppen.
Net voordat ik die oversteekplaats ga overrijden is er geen tegenligger meer en rijdt die vrouw met haar fiets ineens tot in het midden en stopt op dat eiland.
De wegmarkering loopt blijkbaar door over dat eiland en wordt dus niet onderbroken.
Ik verschiet mij een bult omdat ik niet wist of die vrouw wel ging stoppen in het midden.
Stel dat het tot een aanrijding zou komen. Dan zou men mij verwijten dat ik de fietser die ineens (volgens mij) maar hoogstwaarschijnlijk reeds (volgens de fietser)   in het midden zat zijn weg niet heb laten beeindigen.
Of zou men die mevrouw verwijten dat zij zich op de oversteek heeft begeven zonder rekening te houden met de naderende voertuigen?
Ik reed vrij traag gezien bbk en verplicht uitwijken naar rechts om naast dat eiland te rijden.
Maar toch zou ik nooit gestopt geraakt zijn voor die fietser die ineens aanzet.
Volgens mij moet een fietser die op een oversteekplaats voor fietsers wordt aangereden bijna altijd in fout zijn omdat hij geen rekening heeft gehouden met de naderende voertuigen.
Er kan geen aanrijding gebeuren als de fietser wacht tot de weg over voldoende afstand vrij is om over te steken.
Maar fietsers smijten zich gewoon voor auto's in terwijl ze eigenlijk geen voorrang hebben en verklaren dan dat ze reeds bezig waren met oversteken toen de auto kwam aangereden.
Dat oversteken moet blijkbaar heel lang duren want om aangereden te worden moet je je als fietser net voor die auto hebben ingegooid, anders had die auto nog kunnen vertragen en stoppen om een ongeval te voorkomen en ben je als fietser allang aan de overkant
Ook politie die bij ongeval komt vaststellen stellen op die manier hun verslag op. Ze schuiven meestal de schuld in schoenen van de automobilist omdat ze zowieso de zwakke weggebruiker willen safe stellen.

Wat denken jullie?  
  
« Laatst bewerkt op: maandag 28 februari 2011 - 22:45:10 door mazda »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 februari 2011 - 23:14:46 »
A. Overtreed je iets tegen 40 ter ?  

Citaat
Artikel 40ter. Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.

Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Hij moet een zijdelingse afstand van ten minste één meter laten tussen zijn voertuig en de fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen slechts met matige snelheid naderen teneinde de weggebruikers die er zich OP bevinden, niet in gevaar te brengen en ze niet te hinderen wanneer zij het oversteken van de rijbaan met normale snelheid beëindigen. Zo nodig moet hij stoppen om ze te laten doorrijden.

Hij mag een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op die oversteekplaats zou moeten stoppen.

Citaat van: mazda
In het midden ter hoogte van deze oversteekplaatsen ligt een soort eiland/geleider* waar autobestuurders moeten vertragen en lichtjes moeten uitwijken naar rechts.

Een mevrouw met de fiets aan de linkerkant staat klaar om over te steken.

Ik ben gezien het feit dat achter mij geen auto's rijden niet van plan om te stoppen en hoffelijk te zijn want die mevrouw heeft geen voorrang en heeft nadat ik voorbij ben ruimte zat om over te steken gezien geen verkeer achter mij.
Trouwens er zijn nog tegenliggers die ook niet stoppen.

Net voordat ik die oversteekplaats ga overrijden is er geen tegenligger meer en rijdt die vrouw met haar fiets ineens tot in het midden en stopt op dat eiland.

1. Die mevrouw stond op het punt over te steken op een fietsoversteekplaats, maar daar spreekt art 40ter niet over, 40ter spreekt over fietsers die zich OP de oversteekplaats bevinden. Dus neen.

2. Was het verkeer belemmerd zodat je sowieso daar moest stoppen. Ook neen.

A. :  Dus duidelijk NEEN.  



B. Deed die mevrouw dan iets verkeerd ?

1.  Net voordat je zelf die oversteekplaats gaat overrijden rijdt ze plots die oversteekplaats op, gelukkig stopt ze in het midden.

2.  Je schrikt je een bult...

Citaat van: mazda
Ik verschiet mij een bult omdat ik niet wist of die vrouw wel ging stoppen in het midden
Citaat
43.3. Wanneer er een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen is, moeten de fietsers en de bestuurders van tweewielige bromfietsen die zich op het fietspad bevinden deze gebruiken.

Zij mogen zich slechts voorzichtig op de oversteekplaats begeven met inachtneming van de naderende voertuigen.

Een autobestuurder die net een oversteekplaats gaat overrijden zich een bult laten schrikken is:   ;)

1. zeker niet voorzichtig genoeg zich net dan op die oversteekplaats te begeven. (ook al ligt er een *verkeersgeleider... die beschermt niemand)

2. zeker niet het inachtnemen van naderende voertuigbestuurders, die al zo kort genaderd zijn dat ze zeker niet meer veilig kunnen stoppen.

(3). door de autobestuurder zich een bult te laten schrikken verlengd men zijn reactietijd om te reageren of te remmen...
sommige bestuurders kunnen zelfs domme dingen doen als ze schrikken...
 ;)

B : Duidelijk JA.

(voorzichtig van mevrouw was nog even te wachten tot de autobestuurder voorbij was, want erachter lag ruimte zat...)

*
Citaat
2.43. "Verkeersgeleider" : een inrichting die op de rijbaan is aangebracht en die bestemd is om het voertuigenverkeer te kanaliseren;
de verkeersgeleider bestaat uit een wegmarkering, ofwel uit een verhoging op de rijbaan, ofwel uit beide elementen samen.
« Laatst bewerkt op: maandag 28 februari 2011 - 23:56:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 00:12:14 »
Stel dat het tot een aanrijding zou komen. Dan zou men mij verwijten dat ik de fietser die ineens (volgens mij) maar hoogstwaarschijnlijk reeds (volgens de fietser)   in het midden zat zijn weg niet heb laten beeindigen.
Of zou men die mevrouw verwijten dat zij zich op de oversteek heeft begeven zonder rekening te houden met de naderende voertuigen?
Ik reed vrij traag gezien bbk en verplicht uitwijken naar rechts om naast dat eiland te rijden.
Maar toch zou ik nooit gestopt geraakt zijn voor die fietser die ineens aanzet.
Je mag eens raden wat er gebeurt ...

1 van de redenen waarom er een camera in mijn auto staat.
En neen, ik heb dat nagekeken, conform de wetgeving terzake is dat GEEN bewakingscamera want valt niet onder de definitie.


Uiteraard wordt je hier in je verwachtingen bedrogen door de fietser, die bovendien de oversteekplaats niet mocht oprijden omdat je naderde.


Het wordt hoog tijd dat de voorrangsregeling aan fietoversteekplaatsen ondubbelzinnig geregeld wordt,
Gezien de snelheid waarmee een voordien rechtdoorrijdende fietser plots kan oversteken, dient dit een voorrangsplicht voor de fietsers te worden - tenzij ze er ook nog wat meer willen laten wegmaaien, zoals met de voetgangers gebeurde  ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #3 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 10:44:47 »
Een medewerker van Campus Vesta heeft aan de lijve ondervonden wat voorrang geven inhoudt. In dezelfde situatie als door Mazda geschetst rijdt ook hij op de fiets tot het midden en stopt om twee voertuigen, komende van rechts, door te laten. De eerste bestuurster gaat boven op haar rem staan om voorrang te geven en de tweede knalt natuurlijk achterop haar voertuig. Hij als fietser is als enige volledig aansprakelijk gesteld voor het ongeval.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 maart 2011 - 18:26:49 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #4 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 12:59:55 »
Een medewerker van Campus Vesta heeft aan de lijve ondervonden wat voorrang geven inhoudt. In dezelfde situatie als door Mazda geschetst rijdt ook hij op de fiets tot het midden en stopt om twee voertuigen, komende van links, door te laten. De eerste bestuurster gaat boven op haar rem staan om voorrang te geven en de tweede knalt natuurlijk achterop haar voertuig.
Maar dat is iemand voorrang geven die er geen aanspraak op heeft, en dus tegen de verkeersregel.

Logisch dat de tweede daar niet mee rekent en erop kan knallen (bij juiste alertheid, en genoeg veiligheidsafstand niet...);
maar de tweede kan ook afgeleid zijn door die onrechtmatig overstekende fietser, gevolg: telaat geremd.

of zoals ik ~ al schreef: (s aangevuld)
(3). door de autobestuurders zich een bult te laten schrikken verlengd men zijn reactietijd om te reageren of te remmen...
sommige bestuurders kunnen zelfs domme dingen doen als ze schrikken...

Citaat
Hij als fietser is als enige volledig aansprakelijk gesteld voor het ongeval.
Idd, niet meer als juist.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 maart 2011 - 13:03:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #5 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 13:17:57 »
Stond hij met zijn fiets op de rijbaan, of op een middeneiland tussen twee rijbanen in?

Ik ken een paar middeneilanden waar je met je fiets niet rechtdoor kan rijden, en het dus quasi onmogelijk is om veilig de twee rijbanen in één keer over te steken en daarbij nog de chicane op het middeneiland te negotiëren. Zeker omdat er op het middeneiland ook nog eens kleine borden B1 aangebracht zijn voor de fietsers.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #6 Gepost op: maandag 07 maart 2011 - 15:06:03 »
Stond hij met zijn fiets op de rijbaan, of op een middeneiland tussen twee rijbanen in?

Ik ken een paar middeneilanden waar je met je fiets niet rechtdoor kan rijden, en het dus quasi onmogelijk is om veilig de twee rijbanen in één keer over te steken en daarbij nog de chicane op het middeneiland te negotiëren. Zeker omdat er op het middeneiland ook nog eens kleine borden B1 aangebracht zijn voor de fietsers.

Op de N76 (1+1) tussen rotonde Opglabbeek en Meeuwen liggen er zelfs twee;
in Nederland noemen ze dat een wachtsluis... euhm en in Be ?  ???

http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&section=nieuws&mode=newsArticle&newsYear=2009&repository=Grote+wachtsluis+moet+fietsoversteek+veiliger+maken

Ik betwijfel sterk of dat de veiligheid verhoogd, ook vele fietsers omzeilen dat fel vertragend (duur) middeneiland.

Het heeft enkel zijn nut bij zeer druk verkeer uit de 2 richtingen, dan kan de fietser sneller oversteken...
« Laatst bewerkt op: maandag 07 maart 2011 - 15:09:23 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 18:28:26 »
Citaat
Stond hij met zijn fiets op de rijbaan, of op een middeneiland tussen twee rijbanen in?
Reed de rijbaan op, ondanks dat er twee voertuigen van rechts(sorry voor het foutje) aankwamen en stopte op het middeneiland.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 21:00:42 »
Lijkt me een erg vreemde redenering van de rechter, als er op dat middeneiland ook nog eens de nodige signalisatie staat dat het een fietspad is. Menig grote rotonde kent nl. ook die middeneilanden met een voorrangsverplichting voor fietsers.

Ik wil dat vonnis wel eens zien... :)

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 21:32:17 »
Vonnis niet gezien maar hij heeft het mij persoonlijk vertelt; hij was trouwens verbolgen over het resultaat vermits hij niet zinnens was volledig over te steken maar op het middeneiland de voorrang te geven. De rechter was echter van oordeel dat de bestuurster van de eerste auto er zich aan moest verwachten dat de fietser wel zou oversteken en geen voorrang zou verleend hebben. Daarenboven oordeelde de rechter dat de fietser voorrang moet verlenen aan de rand van de rijbaan en er zich niet al gedeeltelijk op mag begeven.
Waar hebben wij dat over het verwachtingspatroon nog gehoord? Juist, o.a. bij een oversteek van voetgangers en de verplichting voorrang te verlenen aan de voetgangers.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 08 maart 2011 - 21:47:22 »
Vonnis niet gezien maar hij heeft het mij persoonlijk vertelt; hij was trouwens verbolgen over het resultaat vermits hij niet zinnens was volledig over te steken maar op het middeneiland de voorrang te geven.
Als de oversteekplaats doorliep had hij er af moeten blijven.
Nu heeft hij de autobestuurders in hun verwachtingen bedrogen.

Citaat
De rechter was echter van oordeel dat de bestuurster van de eerste auto er zich aan moest verwachten dat de fietser wel zou oversteken en geen voorrang zou verleend hebben.
Dat is inderdaad wat je als normaal autobestuurder doet als er zo'n suicidale tweewieler een oversteekplaats komt opgereden.
Veel kans dat ze in volle overtuiging doorrijdend, denkend dat ze voorrang hebben ...

Citaat
Daarenboven oordeelde de rechter dat de fietser voorrang moet verlenen aan de rand van de rijbaan en er zich niet al gedeeltelijk op mag begeven.
Inderdaad : VOOR hij zich op de oversteekplaats begeeft.
Of VOOR hij zich op een KP begeeft waar voorrang verleend dient te worden.

Citaat
Waar hebben wij dat over het verwachtingspatroon nog gehoord? Juist, o.a. bij een oversteek van voetgangers en de verplichting voorrang te verlenen aan de voetgangers.
Juist ja, daar is er echter wel de verplichting om de voertganger voorrang te verlenen.
Het is daar ook de voetganger die verwacht dat de automobilist stopt.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 18:05:34 »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 18:39:29 »
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2787.0.html wordt blijkbaar niet gelezen
Toch wel:
Citaat
Topic: Zonder commentaar  (gelezen 27 keer)
   ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 18:58:08 »
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2787.0.html wordt blijkbaar niet gelezen

Gelezen wel.  Erop gereageerd,.... da's iets anders.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: oversteekpl fietsers
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 09 maart 2011 - 19:45:40 »
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2787.0.html wordt blijkbaar niet gelezen
Toch wel.
Was ook bekend - de tweeslachtigheid van de voorrangsregel aan oversteekplaatsen is immers niet weggewerkt.
Ze kan dus nog steeds tegen de voetganger gebruikt worden, als men het kan bewijzen.

Maar de plicht tot het verlenen van voorrang aan de voetganger blijft niettemin bestaan.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder