Auteur Topic: stuurbrevet binnenwateren  (gelezen 6847 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
stuurbrevet binnenwateren
« Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 17:50:56 »
Een stuurbrevet  Belgische binnenwateren is dat verplicht voor een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 18:40:41 »
Een stuurbrevet  Belgische binnenwateren is dat verplicht voor een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur?

Neen, maar dergelijke motorboten bestaan volgens mij niet.

Wanneer een boot als waterverplaatser vaart (het gedeelte van de boot dat onder de waterlijn steekt als hij stilligt, verplaatst evenveel water tijdens het varen), is zijn maximum snelheid recht evenredig met het kwadraat van zijn romplengte. Voor een boot met een romplengte van 4,5 m is dat ongeveer 8 km/h.

Kan de motor aanzienlijk meer dan het beperkte vermogen leveren dat daarvoor vereist is, dan gaat daarbij de hydrodynamische druk die onder de romp ontstaat, de boot opheffen, tot hij op het water gaat glijden (dit op voorwaarde dat de onderkant van de romp de daartoe vereiste vorm heeft, want anders ontstaat er alleen maar meer golfslag).

Je moet die overgang met volgas doen, want tijdens het halfglijden veroorzaakt de boot een zeer sterke golfslag die andere watersporters en de fauna en flora in de oevers kan hinderen, en verbruikt hij enorm veel brandstof. Een boot die over voldoende vermogen beschikt om deze overgang te maken, zoals mijn motorboot van 4,5 meter met 40 PK, heeft dan ook, eens hij aan het volglijden is, meestal een maximum snelheid van minstens 40km/h (vanaf 27 km/h kan je waterskiën). Tijdens het volglijden is er immers minder vermogen vereist dan om door het halfglijden te geraken.

Een stuurbrevet heb je nodig als de romplengte groter is dan 15 meter en/of als de maximum snelheid hoger is dan 20 km/h. Met een algemeen stuurbrevet mag je op alle binnenwateren varen. Met een beperkt stuurbrevet mag je niet op de Beneden-Zeeschelde varen.

Voor meer info: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm en klik links op "Water".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 18:56:20 »
Ja ik was al wat aan het zoeken op het net.
Kan een boot van ca.4m meter kopen (type speedboot zeg maar) maar zonder motor.
Vermits er hier in Oelegem toch een max. snelheid geld van 12 km/h (www.binnenvaart.be geeft 16 km/h maar niet specifiek voor het Albertkanaal) zou ik ook helemaal geen grote motor nodig hebben.
Is om op zondag wanneer er geen binnenvaart is wat met de kinderen rond te dobberen.

Omdat ze steeds over snelle motorboten spreken zie ik niet echt het licht.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 21:01:08 »
Op het Kempisch kanaal zou het zonder motor nog gaan (je kunt het bootje in de yachthaven van Herentals te water laten), maar op het Albertkanaal zou ik daar niet aan beginnen, hoor.

Het Albertkanaal is breed en bestaat uit lange rechte stukken, waardoor de wind er een behoorlijke snelheid kan halen. Bovendien is er de golfslag van grote binnenschepen en van onnozelaars die met een plezierbootje halfglijden (de golfslag die ze veroorzaken is sterk genoeg om een klein binnenschip uit zijn koers te slaan). Je mag roeien zoveel je wil, je bootje zal gaan naar waar de wind en de golfslag het drijven en het tegenaan knallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 21:18:20 »
Soms komen zelfs zeewaardige schepen in de problemen op het Albertkanaal. Vele jaren geleden zag ik onderstaande vaartuig tegen de wind vechten op het Albertkanaal.



Dit was op het lange rechte stuk tussen Grobbendonk en Herentals. De drijvende truck was op weg naar Bobbejaanland waar die nog jaren heeft liggen dobberen achteraan het park op een plas. Nu is die ook al lang verdwenen daar.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 01 maart 2011 - 21:30:58 »
Ja het moet wel veilig blijven.
Kempisch kanaal kan een optie zijn, zelf dacht ik al aan kanaal Dessel-Schoten, beide zijn ook wel wat aantrekkelijker van uitzicht dan het breede Albertkanaal.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:25:28 »
Een stuurbrevet  Belgische binnenwateren is dat verplicht voor een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur?

Neen, maar dergelijke motorboten bestaan volgens mij niet.

Wanneer een boot als waterverplaatser vaart (het gedeelte van de boot dat onder de waterlijn steekt als hij stilligt, verplaatst evenveel water tijdens het varen), is zijn maximum snelheid recht evenredig met het kwadraat van zijn romplengte. Voor een boot met een romplengte van 4,5 m is dat ongeveer 8 km/h.

Kan de motor aanzienlijk meer dan het beperkte vermogen leveren dat daarvoor vereist is, dan gaat daarbij de hydrodynamische druk die onder de romp ontstaat, de boot opheffen, tot hij op het water gaat glijden (dit op voorwaarde dat de onderkant van de romp de daartoe vereiste vorm heeft, want anders ontstaat er alleen maar meer golfslag).

Je moet die overgang met volgas doen, want tijdens het halfglijden veroorzaakt de boot een zeer sterke golfslag die andere watersporters en de fauna en flora in de oevers kan hinderen, en verbruikt hij enorm veel brandstof. Een boot die over voldoende vermogen beschikt om deze overgang te maken, zoals mijn motorboot van 4,5 meter met 40 PK, heeft dan ook, eens hij aan het volglijden is, meestal een maximum snelheid van minstens 40km/h (vanaf 27 km/h kan je waterskiën). Tijdens het volglijden is er immers minder vermogen vereist dan om door het halfglijden te geraken.

Een stuurbrevet heb je nodig als de romplengte groter is dan 15 meter en/of als de maximum snelheid hoger is dan 20 km/h. Met een algemeen stuurbrevet mag je op alle binnenwateren varen. Met een beperkt stuurbrevet mag je niet op de Beneden-Zeeschelde varen.

Voor meer info: http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm en klik links op "Water".
uit welk boekje komt deze onzin
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:28:27 »
Ja ik was al wat aan het zoeken op het net.
Kan een boot van ca.4m meter kopen (type speedboot zeg maar) maar zonder motor.
Vermits er hier in Oelegem toch een max. snelheid geld van 12 km/h (www.binnenvaart.be geeft 16 km/h maar niet specifiek voor het Albertkanaal) zou ik ook helemaal geen grote motor nodig hebben.
Is om op zondag wanneer er geen binnenvaart is wat met de kinderen rond te dobberen.

Omdat ze steeds over snelle motorboten spreken zie ik niet echt het licht.
snelle boten gaan meer dan 20 km/u
als het gewoon is om met de kinderen te spelevaren kan je tegenwoordig net zo goed een electromotor kopen (breng je ze nog een beetje de groene idee bij ook)
voor een 150 euro heb je zo'n ding
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:30:11 »
Kempisch kanaal kan een optie zijn, zelf dacht ik al aan kanaal Dessel-Schoten, beide zijn ook wel wat aantrekkelijker van uitzicht dan het breede Albertkanaal.
ik kom daar deze zomer langs in mijn bootje
ik doe immers een rondje 'belgie', voor zolang het nog kan
ik laat je wel weten wanneer ik daar ben
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:32:04 »
Vele jaren geleden zag ik onderstaande vaartuig tegen de wind vechten op het Albertkanaal.


gelukzak, ik wou dat ik die gezien had

de fons heeft er wel de oceaan mee overgevaren
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 00:56:12 »
Electromotor was inderdaad een idee. ;D
Geef maar een seintje als je deze richting opkomt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 09:23:45 »
Vele jaren geleden zag ik onderstaande vaartuig tegen de wind vechten op het Albertkanaal.


gelukzak, ik wou dat ik die gezien had

de fons heeft er wel de oceaan mee overgevaren


Inderdaad, Fons Oerlemans heeft er de Oceaan mee overgevaren en trouwens niet zonder moeilijkheden. Hij moest een zware storm trotseren en bovendien had hij zelfs een kleine gasontploffing aan boord waardoor zijn vrouw zware verbrandingen had opgelopen.

Ik kan je verzekeren wanneer je als 14 à 15 jarige, op een namiddag in het zonnetje langs het kanaal bolt, je wel even in je ogen wrijft als je een vrachtwagen op het kanaal ziet. Ik zou niet weten waar die vrachtwagen nu is, ik vermoed gesloopt. Hij lag wel tentoongesteld in Bobbejaanland, maar de laatste keer dat ik hem daar zag was die niet meer in echt goede staat. Het was niet echt een publiekstrekker, dus zal hij verwijderd zijn.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 17:18:20 »
uit welk boekje komt deze onzin

Geleerd in de vaarschool en gelezen in het boek "Motorbootvaren".

Wat denk jij dat onzin is en waarom, want met "uit welk boekje komt deze onzin" is geen zinnige gedachtenwisseling mogelijk.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 02 maart 2011 - 19:50:02 »
Een stuurbrevet  Belgische binnenwateren is dat verplicht voor een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur?

Neen, maar dergelijke motorboten bestaan volgens mij niet.

Wanneer een boot als waterverplaatser vaart (het gedeelte van de boot dat onder de waterlijn steekt als hij stilligt, verplaatst evenveel water tijdens het varen), is zijn maximum snelheid recht evenredig met het kwadraat van zijn romplengte. Voor een boot met een romplengte van 4,5 m is dat ongeveer 8 km/h.

Je moet die overgang met volgas doen,
een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur bestaat niet???

en de berekening van de rompsnelheid
Citaat
V = 2,43 x de vierkantswortel uit vwl
Hierbij is vwl de "varende" of "golftrekkende" waterlijnlengte.

De maximumsnelheid van een waterverplaatsend schip is afhankelijk van vorm en lengte van het onderwaterschip. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen, hooguit zal het achterschip dieper in het water worden getrokken waarbij de vaareigenschappen slechter worden. Als alleen de lengte van de waterlijn in beschouwing wordt genomen kan je de volgende vuistregel gebruiken: 2.45 x v waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x v waterlijn (in meters).
maar ik ben geen krak in wiskunde, dus daar zou je kunnen gelijk hebben

en voor het planeren bestaan er trukjes om met halve tot 3/4 snelheid hetzelfde resultaat te bereiken (geleerd in de zeilschool)
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: stuurbrevet binnenwateren
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 04 maart 2011 - 11:33:22 »
Vele jaren geleden zag ik onderstaande vaartuig tegen de wind vechten op het Albertkanaal.

Waar is den tijd  ;)

Fons Oerlemans gaf indertijd nog diavoordrachten over zijn exploten - meestal om zijn volgende stunt te betalen.
Geweldig.

Of diavoordrachten van wijlen Willy De Roos en zijn WilliWaw (ligt nu in A'pen dacht ik).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder