Een stuurbrevet Belgische binnenwateren is dat verplicht voor een motorboot van 4.5m max. speed 20/uur?
Neen, maar dergelijke motorboten bestaan volgens mij niet.
Wanneer een boot als waterverplaatser vaart (het gedeelte van de boot dat onder de waterlijn steekt als hij stilligt, verplaatst evenveel water tijdens het varen), is zijn maximum snelheid recht evenredig met het kwadraat van zijn romplengte. Voor een boot met een romplengte van 4,5 m is dat ongeveer 8 km/h.
Kan de motor aanzienlijk meer dan het beperkte vermogen leveren dat daarvoor vereist is, dan gaat daarbij de hydrodynamische druk die onder de romp ontstaat, de boot opheffen, tot hij op het water gaat glijden (dit op voorwaarde dat de onderkant van de romp de daartoe vereiste vorm heeft, want anders ontstaat er alleen maar meer golfslag).
Je moet die overgang met volgas doen, want tijdens het halfglijden veroorzaakt de boot een zeer sterke golfslag die andere watersporters en de fauna en flora in de oevers kan hinderen, en verbruikt hij enorm veel brandstof. Een boot die over voldoende vermogen beschikt om deze overgang te maken, zoals mijn motorboot van 4,5 meter met 40 PK, heeft dan ook, eens hij aan het volglijden is, meestal een maximum snelheid van minstens 40km/h (vanaf 27 km/h kan je waterskiën). Tijdens het volglijden is er immers minder vermogen vereist dan om door het halfglijden te geraken.
Een stuurbrevet heb je nodig als de romplengte groter is dan 15 meter en/of als de maximum snelheid hoger is dan 20 km/h. Met een algemeen stuurbrevet mag je op alle binnenwateren varen. Met een beperkt stuurbrevet mag je niet op de Beneden-Zeeschelde varen.
Voor meer info:
http://www.mobilit.fgov.be/nl/index.htm en klik links op "Water".