Auteur Topic: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens  (gelezen 9443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 10:59:51 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:07:56 »

Ook hier een gok. Als het laden aan een laadpaal sneller gaat, maar duurder is, worden die palen enkel gebruikt bij echte noodzaak. (Vanuitgaande dat het scheelt in prijs; bij dezelfde prijs heb je gelijk. In principe kan men de laadpalen dan beter goedkoper maken om het "huis"-net te ontlasten)


Die laadpalen zullen goedkoper zijn dan thuisladen en wel om een aantal redenen.

- aanbieders van laadpalen zullen grootverbruikers zijn en gaan dus gunstiger tarieven krijgen als de gewone verbruiker
- een lager tarief dan thuis zal gebruikt worden als teaser om naar bepaalde locaties te komen (net zoals je nu bijvoorbeeld goedkoop kan tanken aan Macro of Colruyt - Dats)
- een locatie kan eventueel eigen opgewekte stroom kwijt aan de auto's afkomstig van foto-voltaïsch-wind-warmtekrachtkoppeling-... Het tarief zal beter zijn dan dit op het net te plaatsen, maar lager dan de prijs aan een typische eindverbruiker
- laadlocaties zullen speciale aansluitingen krijgen voor de heel grote vermogens die ze opnemen. Het is makkelijker om ze enkele plaatsen in te richten dan een hele wijk aan te passen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:22:00 »
Met de nieuwe slimme meters zal dat goedkoop tarief geleidelijk verdwijnen.

Reden te meer om tegen die energiemeters te zijn.

Oh, dat was rap, ik had nog wat aangevuld.

Maar dat laatste begrijp ik niet. "Veel" mensen gebruiken dat goedkoop nachttarief helemaal niet -of niet meer- omdat het zich helemaal niet loont.
Voor ons valt het (globale kostenplaatje) zelfs duurder uit.

Ik heb dat indertijd ook overwogen toen we nog niet gepensioneerd waren en beide uit huis waren overdag, maar toen was het ook al wat duurder. En nu zeker.

Hier een bereking van het www gehaald, er zijn nog andere (ik had in de tijd ene van Luminus zelf)  
http://www.aanbieders.be/particulieren/elektriciteit/vergelijk
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:24:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:39:07 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:50:29 »
Hebben we het over dezelfde intelligente meters die elk kwartier je verbruik draadloos doorsturen? Die Big Brother dingen?

Neen, die oude klassieke meters. Ik heb enkelvoudig tarief.

http://www.aanbieders.be/particulieren/elektriciteit/vergelijk
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 11:57:12 »
Oh, dat was rap, ik had nog wat aangevuld.
Heb het gezien. Je vergelijking met sauna is inderdaad raar, zeker omdat er -vermoed ik- meer mensen een auto hebben dan een suana. Daarboven komt dan ook nog dat je voor je sauna nog tijd moet maken, terwijl de wagen een noodzaak is die je sowieso gebruikt om te gaan werken. (Noodzaak is ruim, andere discussie)

Ach ik dacht aan mijn buurman, die wou een 400Vac aansluiting omdat hij een sauna wilde leggen.

In de straat hierachter hebben ze ook daarvoor een nieuw stroomkot gebouwd, maar het was ook omdat de wijk uitgebreid werd met een 30-tal huizen...
Nu ik daaraan denk de bevolking in Be neemt ook elk jaar met ca. 90.000 inwoners toe... zal ook wel significant een rol spelen.
Be heeft idd nog een paar extra moderne reactoren nodig, want anders wordt de stroom nog extra duurder, en zijn we steeds meer afhankelijk van het buitenland, die onze prijzen meer en meer bepalen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 15:09:57 »
Ik ben eens aan het rekenen geslagen wat betreft het laden van die elektrische wagens en ik bekom daar toch wel enkele interessante resultaten.

Ik ga uit van gegevens van 2008: 5 192 564 voertuigen die gemiddeld 15 960 km per jaar rijden (gegevens NIS 2008). Ik neem aan dat een gemiddelde elektrische wagen 15 kWh nodig heeft voor 100 km (dit zijn de gegevens van de Tesla Model S). De meeste wagens zitten in die buurt en het rekent makkelijk.

Een typische wagen zal dus:

( 15 960 / 100 ) . 15 = 2394 kWh ~ 2400 kWh/jaar verbruiken.

2400 kWh / 365 d = 6.6 kWh/dag

Stel dat de wagen gemiddeld 8 u per dag kan laden zodat er ’s nachts geladen kan worden wanneer het net minder wordt belast, dan kom je op een gemiddelde laatstroom van:

6.6 kWh / 8 = 0.822 kW

Dat geeft een laadstroom van 3.6 A! Rond dit nog wat af om verliezen te compenseren en je zit op 4 A.

Dit is natuurlijk een gemiddelde, maar als er grote aantallen beginnen te rijden mag je hier vanuit gaan. Als je met intelligente meters/laders werkt kan je pieken er nog wat verder uithalen.

Nog even verder kijken rekenen, een gemiddeld gezin van 2,23 personen verbruikt zowat 3500 kWh/jaar. Als dit gezin één elektrische wagen heeft zal hun elektriciteitsverbruik met ongeveer 70% stijgen.

Stel dat ze een PV installatie op hun dak hebben liggen. Voor België mag je stellen dat de opbrengst per dag gemiddeld het piekvermogen x 0.8 het aantal geproduceerde energie oplevert. Dus een installatie van 3 kW levert typisch 2.4 kWh/dag op. Om de energie voor je auto te produceren heb je een 8.25 kW installatie nodig. Als je hiervoor relatief goedkope panelen gebruikt die zo’n 150 W/m² opleveren heb je 55 m² nodig. Er zijn echter panelen beschikbaar die ongeveer 200 W/m² leveren en dan heb je nog maar zo’n 41 m² nodig.

Ik ga even uit van een prijs van 2,75 €/W voor zonnepalen. Een paneel van 8.25 kW kost dan zo’n 22 700 €.

Stel dat je met een conventionele fossielenslurper rijdt:

Benzine: 7.5 l/100 km => 160 x 7.5 x 1.6 € = 1920 € / jaar
Diesel: 4.5 l/100 km => 160 x 4.5 x 1.4 € = 1008 € / jaar

Ik neem hier wel zuinig modellen. Op basis van een benzinemodel kan je dus stellen dat het nu al kan lonen om elektrisch te rijden. PV-installaties gaan wel langer mee dan zo’n 12 jaar die je zou nodig hebben om (zonder interestlasten) je installatie terug te verdienen. Met stroom uit het net komt het nog altijd gunstig uit. Je mag er trouwens vanuit gaan dat die fossiele brandstoffen in de toekomst veel duurder gaan worden, waardoor die e-auto nog interessanter wordt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 17:38:47 »
Laadpalen en tot zware quickchargers (oplaadtijd 10 à 45 minuten !) zullen overal verspreid liggen op parkings en allerhande,
Er ligt momenteel echter nog zo goed als niets, aangezien er geen keuze voor alternatieve energiën gemaakt wordt.

Die snelladers trekken echter ook stevige amperages.
Het probleem zit nog niet eens in de produktie, het zit in de distributie.
Een paar jaar geleden kookte het trottoir hier - letterlijk de stoom uit de grond - en volgens de mensen van Eandis was dat allerminst een alleenstaand geval.

Dit is een evolutie die op 15 jaar voltooid kan zijn, zo snel krijgt men het distributienet gewoonweg niet aangepast ...

Citaat
E-voertuigen zullen over de ganse dag verspreid opgeladen worden, en thuis nog wat (langzamer 230Vac) bijladen maar dan ´s nachts tijdens daluren (slimme meter/timer)
Elektriciteit 's nachts gaat niet goedkoper blijven.
1 alternatief ,PV, werkt 's nachts al niet.

En zoals de PV installaties afgesteld worden, werken ze ook niet autonoom.
MAW : geen stroom in de straat = zelf  geen stroom opgewekt ...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 19:46:01 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 19:01:53 »
Citaat van: Michel
Dieselpw´s bvb hebben ca. 30 jaar nodig gehad (1975-2005) om hetzelde aantal pw´s te hebben als benzinepw´s

In 1975 bood een diesel dan ook lang niet hetzelfde rijplezier als nu.

Mijn eerste Mercedes 123 (200D - 2,0 liter) had een maximum vermogen van 55 PK. Hij deed er van 0 tot 100 km/h precies zo lang over als een Citroën 2CV, namelijk 60 seconden. Als ik hem in bergaf tot zijn topsnelheid van 130 km/h dreef, reed ik aan het einde van de volgende bergop nog amper 80 km/h.

Het voordeel was dat je er gemakkelijk bumperklevers mee kwijtgeraakte. Even volgas geven, en de wagen ging daarom niet meteen sneller rijden, maar er kwamen wel een grote rookwolk en druppeltjes onverbrande diesel uit de uitlaat. Als de achterligger dan zo dom was om zijn ruitenwissers aan te zetten om die druppeltjes van zijn voorruit te verwijderen, lag er meteen een film op zijn voorruit waardoor hij niets meer zag.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 22 maart 2011 - 21:42:59 »
Citaat van: Michel
Dieselpw´s bvb hebben ca. 30 jaar nodig gehad (1975-2005) om hetzelde aantal pw´s te hebben als benzinepw´s

In 1975 bood een diesel dan ook lang niet hetzelfde rijplezier als nu.

Mijn eerste Mercedes 123 (200D - 2,0 liter) had een maximum vermogen van 55 PK. Hij deed er van 0 tot 100 km/h precies zo lang over als een Citroën 2CV, namelijk 60 seconden. Als ik hem in bergaf tot zijn topsnelheid van 130 km/h dreef, reed ik aan het einde van de volgende bergop nog amper 80 km/h.

Het voordeel was dat je er gemakkelijk bumperklevers mee kwijtgeraakte. Even volgas geven, en de wagen ging daarom niet meteen sneller rijden, maar er kwamen wel een grote rookwolk en druppeltjes onverbrande diesel uit de uitlaat. Als de achterligger dan zo dom was om zijn ruitenwissers aan te zetten om die druppeltjes van zijn voorruit te verwijderen, lag er meteen een film op zijn voorruit waardoor hij niets meer zag.
Ken ik, al dikwijls als passagier meegereden (taxi);  behalve die laatste alinea dan die had ik nog niet gehoord.  :D ;D

De -betaalbare- electroauto´s zullen ook niet hetzelfde rijplezier bieden als de klassieke brandstofauto navenant gelijke aankoopprijs.

Het zal wennen worden, ook de topsnelheid is meestal redelijk beperkt.

Zelfs deze Plug-in van nochtans 150 PK is beperkt tot 160 kmh.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera
Die Beschleunigung von 0 auf 100 km/h erfolgt in 9 Sekunden, die Höchstgeschwindigkeit beträgt 161 km/h.

Den Verbrauch gibt der Hersteller mit 1,6 l/100 km für die ersten 100 km an[4], jede weiteren 100 km ohne zwischenzeitliche Akkuladung werden mit ca. 4,8 l/100km angegeben.[4]

Der Ampera soll ab dem vierten Quartal 2011 ausgeliefert werden und 42 900 Euro kosten, Vorbestellungen können aber bereits getätigt werden.[5]
Ben benieuwd of Europa die rollenbankcyclus gaat aanpassen, want daar verbruikt hij maar 1,6 liter de eerste 100 km, pas vanaf verdere 100 kms 4,8 l/100 benzine. Serieus lage 40 g/km CO2 natuurlijk met die eerste 1,6 liter/100...
 
Reklame  ;) :
Citaat
Het pure genot van elektrische aandrijving

 Als je in de Opel Ampera rijdt, merk je een groot verschil met conventionele auto’s. Als je op het gaspedaal trapt en het onmiddellijke koppel voelt onder je rechtervoet, is het alsof je vliegt. Alleen stiller. De nagenoeg geruisloze elektrische aandrijving biedt veel kracht, met een koppel van 370 Nm en 111 kW aan elektrisch vermogen. Dat komt overeen met 150 pk, waardoor de Opel Ampera optrekt van 0 tot 100 km/u in ongeveer negen seconden en een topsnelheid bereikt van 160 km/u. Je zult er versteld van staan hoe leuk elektrisch rijden kan zijn.

De elektromotor van de Opel Ampera biedt een maximaal koppel vanuit stilstand. Een benzinemotor moet al gauw 3.000-4.000 tpm draaien om een dergelijke prestatie te leveren. De accelaratie van de 150 pk elektrische motor van de Opel Ampera is vergelijkbaar met die van een sterke 6-cilinder 250 pk turbodiesel.

Met de Ampera is Opel de eerste Europese automobielfabrikant die klanten een uitgebreide elektrische autonomie van 500 kilometer biedt. Als de batterij bijna leeg is, wordt een kleine benzinemotor gestart - de Range Extender. Deze draait op  geoptimaliseerde toerentallen en levert naadloos en efficiënt de elektriciteit die de elektrische aandrijving nodig heeft. De motorgenerator houdt ook een minimale batterijlading op peil, zodat deze niet volledig leeg raakt. Hierdoor wordt de levensduur van de batterij aanzienlijk verlengd.

De baanbrekende lithium-ionbatterij van de Opel Ampera biedt een elektrische autonomie van 40-80 km, zonder enige uitstoot. Deze volledig elektrische autonomie is groter dan de gemiddelde afstand die 75% van de Europese autorijders dagelijks aflegt.

Net als bij conventioneel aangedreven auto's is de autonomie afhankelijk van je rijgedrag.

Gecombineerd brandstofverbruik enCO2-uitstoot:1,6 l*/100km; <40g* CO2/km
*voorlopige gegevens

http://opel-ampera.com/index.php/bfl/ampera/how_it_works/performance_range

Allez, men moet het toch eens zelf uittesten hoe zo´n auto aanvoelt. Kan meevallen, tot 160 is al redelijk.

Al iemand ervaring met een E-auto of E-extender, of fullhybride ? (Prius ofzo ? )
« Laatst bewerkt op: dinsdag 22 maart 2011 - 22:06:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 02:19:51 »
Ken ik, al dikwijls als passagier meegereden (taxi)

Even off-topic, nu je van een taxi spreekt.

Ik had dus een witte Mercedes-Benz 200 D van het type W123.

Op een avond ging ik in de brievenbus van mijn ex-vrouw post voor haar stoppen die nog op haar oud adres bij mij was toegekomen.

Vóór het huis waarin ze woonde, stond op het trottoir een dame met een minirokje voor wie een mens wel eens een zonde zou begaan, doch aan wie ik verder geen aandacht schonk in het besef "Wat je niet gewonnen hebt".

Toen ik terug in mijn wagen stapte, zag ik evenwel dat ze op de passagierszetel naast mij zat.

Ik dacht: "Verdorie, een tippelaarster, dat is niet wat ik nodig heb."

"Naar De Bist in Wilrijk" zei ze.

Ik antwoordde: "Ach, op een andere keer graag, maar nu zou ik graag naar Polderstad in Hoboken rijden".

Ze werd kwaad en antwoordde: "Zeg, ik rijd toch naar waar ík wil!"

Ik antwoordde: "Jazeker, maar ik ook. En als U nu met mij wil meerijden, dan is het naar bij mij thuis."

Ze werd razend en nam haar GSM om naar de maatschappij te bellen waar ze een taxi besteld had.

De centralist antwoordde haar dat hij onmiddellijk via radio contact zou opnemen met de taxichauffeur die hij haar gestuurd had.

Zo fier als een gieter zei ze tegen mij: "Voilà zie, manneke, ge gaat zodadelijk een sigaar mogen smoren."

Ik antwoordde haar: "Ik denk het niet, mevrouw, want dit is hoegenaamd geen taxi. En nu rijd ik naar huis. U kunt kiezen of U wil meerijden of uitstappen."

Innerlijk razend maar op gedempte toon siste ze me toe: "Ach zo, dit is geen taxi, U dacht dus dat ik een hoer ben?"

Ik antwoordde haar: "Dat dacht ik hoegenaamd niet, mevrouw. We hebben immers niet over geld gesproken."

Van schaamte zo rood als een tomaat is ze uitgestapt.

:D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #41 Gepost op: woensdag 23 maart 2011 - 14:10:15 »
Ben benieuwd of Europa die rollenbankcyclus gaat aanpassen, want daar verbruikt hij maar 1,6 liter de eerste 100 km, pas vanaf verdere 100 kms 4,8 l/100 benzine. Serieus lage 40 g/km CO2 natuurlijk met die eerste 1,6 liter/100...
Met de deels-elektrische voertuigen wordt pas duidelijk wat voor bedrog die EU verbruikscyclus eigenlijk is.
Geen idee wie die ooit bedacht heeft, maar ik vermoed een (collectief) even hoog IQ dan de gemiddelde snelheid bij die test : 32,5 km/u.
Totaal niet realistisch dus.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder