Auteur Topic: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens  (gelezen 9444 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 17:40:58 »
Citaat van: autokanaal.be
Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens

Belgen blijven vrij sceptisch over de elektrische wagen. Slechts 7 procent overweegt een elektrisch exemplaar aan te schaffen, zo blijkt uit een Europese studie van Deloitte.

Onze landgenoten zijn sceptischer dan de gemiddelde Europeaan. In Europa overweegt 16 procent de aankoop van een elektrische wagen. In ons land is dat dus maar 7 procent. Bijna de helft van de Belgen (47 procent) kiest er resoluut voor om geen elektrische auto te kopen. Het Europees gemiddelde bedraagt 30 procent.

Een elektrische auto wordt voor onze landgenoten pas interessant als de brandstofprijs stijgt tot 2,6 euro per liter. Een gemiddelde Europeaan richt zich op de prijs van 2 euro per liter.

Onrealistisch

Eric Desomer van Deloitte Belgium wijt het scepticisme aan het gebrek aan visie van de Belgische overheden. "België heeft een gebrek aan een echte nationale politiek inzake elektriciteit. De andere landen hebben duidelijkere beleidslijnen vastgelegd (…) terwijl je België niet hoort", klinkt het in La Libre Belgique.

Volgens hem hebben consumenten ook onrealistische verwachtingen van een elektrische wagen. Zij willen 480 kilometer rijden zonder de batterij te moeten herladen, maar dat is niet mogelijk volgens Desomer.

Laten we rekening houden met:

- de voorziene stijging van de elektriciteitsprijs als gevolg van de voorgenomen sluiting van een aantal atoomkrachtcentrales.

- het in België nu al dreigend elektriciteitstekort.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Belgen blijven sceptisch over elektrische wagens
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 19:03:09 »
Tja, de doorsnee-Belg is meestal ook sceptischer maar ook een beetje onwetend.
Het gaat om 100% electrische wagens neem ik aan.

Citaat
Volgens hem hebben consumenten ook onrealistische verwachtingen van een elektrische wagen. Zij willen 480 kilometer rijden zonder de batterij te moeten herladen, maar dat is niet mogelijk volgens Desomer.

Dat is wel mogelijk als ge ge het grootste accupack neemt, maar die is navenant ook duurder, en de (gewone) oplaadtijden duren navenant ook langer, (van 3 naar 5 uur link Tesla).

Het zullen dus de mensen zijn die zich dure auto´s kunnen permitteren die zulke electrische wagens op de proef zullen stellen, zoals het bij de lichte Tesla Roadster ook al het geval is (die rijdt al een tijdje, kost ca. 100.000 € , rijdt met 45 kWh accu pack, accu pack alleen kost ~ 10.000 € )  

vb Tesla Model S (Limousine)
Citaat
Battery Packs

The base model will have a range of 160 miles (260 km) when fully charged using a 42 kW·h battery pack (24 kW·h/100 mi, 108 mpgge). Larger, longer range battery pack options will be available as well; the options announced include a range of 230 miles (370 km) from a 65 kW·h pack (26 kW·h/100 mi, 100 mpgge) and a range of 300 miles (480 km) from an 85 kW·h pack (26 kW·h/100 mi, 100 mpgge).[29] The base battery pack will contain 5,000 lithium-ion cells, reported to be sourced from Panasonic, while the larger battery packs will both contain 8,000 cells and weigh approximately 1,200 pounds (540 kg). The largest pack will use the same number of cells, but each cell will have a 30% higher specific energy to enable the pack to store the additional energy.[30] A 45-minute QuickCharge of the 42 kW·h pack will be possible when a 3-phase 480 volt, 100 amp circuit is available (80 amp continuous draw from a 100 amp breaker).

http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S
Het zwaarder accugewicht moet ook mee...

ook uit directe link Tesla Faq´s over model S
http://webarchive.teslamotors.com/display_data/Model_S_FAQ.html

Voor de eerder modale Belg zal het vooral ervan afhangen:
1.  wat de staat aan ecopremie geeft,
2.  en hoe de stroomprijs bepaald wordt;
 gaan ze ooit beginnen foefelen met intelligente stroommeters (soort diginet) met duurdere stroomprijzen (+ E-accijns) enkel voor E-wagens, of niet ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 maart 2011 - 19:18:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 19:59:14 »
Ik zou er niets op tegen hebben dat mijn volgende auto en motorfiets elektrisch aangedreven zijn. Maar ik koop me dan ook geen elektrisch aangedreven gehandicaptenkarretje, en weet dat zoiets wel wat kost.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 20:03:30 »
Doe de prijs naar beneden en ik sta direct in de rij om er ene te kopen.

Zorg dat je een ombouw kunt doen, benzinestoker eruit en e versie erin, maar dat mag hier niet. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 maart 2011 - 20:30:53 »
Zorg dat je een ombouw kunt doen, benzinestoker eruit en e versie erin, maar dat mag hier niet. >:(
dat zou hier wel succes hebben
een belg is nu eenmaal een verbouwer
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 16:05:28 »
Op dit moment is de elektrische auto nog geen alternatief, en dat is het echte probleem.
De meer betaalbare modellen zijn kort van adem (160 km uit een Leaf mits stevig ecorijden), en uiteindelijk nog niet bepaald goedkoop.
Een uitstapje naar de Ardennen is dan al een probleem.
De modellen met een doenbare actieradius (Tesla roadster of de nog niet in produktie zijnde S) zijn niet te betalen voor de meeste mensen.

Momenteel zijn het dus vooral imago-auto's voor de eco-Yuppies, of voor een select groepje mensen die 80.000+ euro aan een auto te besteden hebben.
Vaak zijn het dan ook niet hun enige auto's.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 18:54:29 »
Voor de meeste gezinnen zou 1 op de 2 wagens gerust een e-versie kunnen zijn.
Mijn vrouw doet amper 6000/jaar met haar tuut, alleen naar het werk, voor de rest pakken we mijn LPG stoker.
De meeste mensen hebben zo wel een wagen die alllen voor naar het werk rijden dient.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline sniper

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 23:42:45 »
mocht ik betaalbaar een elec auto kunnen kopen moet die maar 60 km kunnen rijden per dag
dan geraak ik op mijn werk en terug thuis
voor andere trajekten gebruiken we wel de andere auto
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 01:01:44 »
Een redelijk goede electroscooter klasse B haalt bij redelijk weer 70 km.

http://www.adac.de/infotestrat/tests/motorrad-roller/e_roller/default.aspx

zijn wel (redelijk) duur vanaf 3000 €  (enkel in aankoop) ... maar dat weten jullie.  ;)

Ik doe alleszins binnenkort weer mijn gras af op Lithium-ion power(1+1), oneindige grasreikwijdte door "manueel accu swapping".  ;D

Dit is voor auto´s...
http://www.youtube.com/watch?v=yfdYU7gk8fs
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 01:07:46 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 01:22:20 »
mocht ik betaalbaar een elec auto kunnen kopen moet die maar 60 km kunnen rijden per dag

Tot je ergens eens een extra boodschap wil doen of ergens in de file beland of een omleiding moet volgen (of is dat niet mogelijk in BE? ;D) of met een elektriciteitspanne zit thuis (storm of ene tegen een paal gereden bvb.).
Dan kun je hem de laatste kilometer(s) duwen tot thuis. ;) ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 01:55:04 »
En in de file is die pas helemaal interessant, tenzij de verwarming....

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 09:28:58 »
ik vraag me wel af waar ze de electriciteit vandaan gaan halen mochten we electrisch gaan rijden, rekening houdend met de uitstap uit kernenergie
Van zonnepaneeltjes ? Van windmolentjes ?
Hoeveel windmolens hebben we dan nodig ?
In de winter is er trouwens meestal een windstille periode waarin je dus nauwelijks windenergie zal kunnen aanwenden, wetende dat de dagen dan ook nog eens kort zijn en het rendement van een zonnepaneel 's nachts "niet zo denderend" is
Het energieverbruik in de winter is dan ook nog eens hoog (verlichting, verwarming, lange TV-avonden ...)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 09:32:23 »
Ik zou in elk geval een zonnepaneeltje voorzien op die wagen.

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 09:55:26 »
ik kijk de kat wel uit de boom, en dat kan nog een tijdje duren ...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 10:50:52 »

Tot je ergens eens een extra boodschap wil doen of ergens in de file beland of een omleiding moet volgen (of is dat niet mogelijk in BE? ;D) of met een elektriciteitspanne zit thuis (storm of ene tegen een paal gereden bvb.).
Dan kun je hem de laatste kilometer(s) duwen tot thuis. ;) ;D
Kan evenzo met brandstoffen gebeuren, als er geen bevoorrading meer is van de tankstations.
Gebeurt regelmatig wel eens, als men eens aan stakingen (Frankrijk, Griekenland) en oliecrisissen denkt.

Stroom daarentegen ga je altijd vinden in tanksstations. Behalve als enkele reactors tegelijkertijd uitvallen...  ;D ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 10:52:26 door Michel »
© Koning Willem I