Auteur Topic: afstand ts voertuigen 7.5 t  (gelezen 27484 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
afstand ts voertuigen 7.5 t
« Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 20:09:57 »
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 20:22:32 »
Citaat
AR 18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Gedaan dus met op een parking langs de autosnelweg vlak naast elkaar te gaan parkeren op de daartoe bestemde parkeervakken!  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #2 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 20:29:29 »
50 meter is 50 meter maar parkeervakken voor vrachtwagens zijn wegmarkeringen en wegmarkeringen zijn verkeerstekens en verkeerstekens gaan boven de algemene regels.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #3 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 21:34:12 »
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #4 Gepost op: zondag 20 maart 2011 - 23:40:39 »
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #5 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 00:00:37 »
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.

Maar ik neem het artikel waar het wel mag, en ik neem Art 10.1.1.2.  ;)

In Art 18 ontbreekt hier en daar iets... zoals hier en daar artikels onduidelijk en zelfs foutief zijn in de wegcode.

*(bijgevoegd):
Citaat
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg

Artikel 18. Afstand tussen de *(rijdende) voertuigen

18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

18.4. Het bepaalde in 18.3. geldt niet voor legervoertuigen die in konvooi rijden :

•tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag;
•bij zeer mistig weer.
Deze konvooien worden als volgt gesignaleerd :

•het eerste voertuig voert een blauwe wimpel of, bij nacht, vooraan een blauw licht;
•het laatste voertuig voert een groene wimpel of, bij nacht, vooraan een groen licht.
De wimpels worden aan de linkerzijde van de voertuigen aangebracht.

Bovendien moeten de legervoertuigen die in konvooi rijden, zowel bij dag als bij nacht, met dimlichten rijden, of met grootlichten voor zover het gebruik van deze laatste toegelaten is.

Indien niet haal je boekje maar naar boven.   ;) ;D



Ziet ge die camion 1 helemaal vooraan in die sliert camions (zeggen we een sliert van 100), awel die deed een noodstop om een zware kettingboting te voorkomen.
Dankzij die 50 m onderling konden alle camions nog net op tijd stoppen maar helaas hadden ze alle daarvoor hun veiligheidsafstand opgebruikt; helemaal achteraan van de file staat een auto achter de laatste camion, en nu het strafste: die wil niet 5.001 m achteruit rijden zodat alle 100 camions ook kunnen achteruit rijden en zo hun 50 meter terug kunnen innemen.  :D

Nemen we aan voor het verkeerslicht is het ook zo, 2 camions rijden gezapig met onderlinge afstand van 50 m, op een net nog veilig rembare afstand voor de eerste camion voor het verkeerslicht springt het op oranje, camion 1 remt tot stilstand, camion 2 heeft wat meer reactietijd of reageert eigenlijk meer op de remlichten van camion 1, van de 50 meter blijven nog 15 meter over, maar erachter volgen eveneens nog voertuigen die aansluiten... en net nog kunnen remmen, iedereen achteruit dan maar ?  :D  ;D

En, wslk bedoelde Jozef dit, waar staat in Art 18.2 dat die onderlinge afstand van camions achter mekaar bedoeld is (dezelfde rijstrook) en niet zijdelings (andere rijstrook, schuin), of beide ?  ;D

Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 00:48:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #6 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 00:42:34 »
Het liefst zouden ze die logge dingen van de weg willen maar ergens knaagt het dan dat ze daarvoor dan terug moeten naar de oertijd en leven van de jacht en de visvangst met zelfgemaakte werktuigen die ze in of rond een boom vinden. ;D

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #7 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 06:50:33 »
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #8 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 11:04:05 »
Het woordje rijdend staat niet in het betreffende artikel.18.1
Je moet ook 15 m tussenlaten op bruggen.18.2  Maar niet alleen voor de stopafstand maar vooral voor de stabiliteit, ook als je stilstaat.
Tiens @ mazda, en dat Artikel 18.1 Artikel 18.2 "tegenwringt" valt je niet op ?
15 meter is toch minder als 50 m ?   :P

Of liggen alle bruggen binnen de bebouwde kom ?  ;D

Citaat
18.1. Op bruggen moeten de bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, onderling een afstand houden van ten minste 15 meter.

18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Trucker : "Aha, daar komt een lange snelwegbrug daar moet ik maar minstens 15 meter afstand houden".  ::) = smiley crazy

Nu weet je waarom ik bij art 10.1.1.2 blijf (voor deze draad), verder lees ik niet.  :D

Die artikels 18 apart is te belachelijk als je het mij vraagt.
Art 18.3:
Als ik met een autoclub in Belgie "in konvooi rij" dan moet ik minstens 50 meter afstand laten buiten de bbkom.  :o
Citaat
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.

Waarom zouden we aan ~ 70 kmh buiten de bbk als we met 15-20 clubauto´s achtereen rijden 50 meter tussenafstand laten  :o
Ge gaat nog al wat meemaken, van een clubtocht is dan na een tiental kms al geen sprake meer...

 - - -     - - -

Gaan we hier weer een bijbel opzetten over de interpretatie van (afzonderlijke) onduidelijke (onder)artikels ?  ???

Men moet de wegcode als geheel beschouwen, en ALLE artikels tesamen (proberen) op te volgen in één context, dus rationeel interpreteren van alle verkeersregels; een onderartikeltje eruitpikken uit de interpreteerbare slecht vertaalde lappendeken-verkeersreglement is totaal zinloos.

---   -- -   ---

Betreffend "analoog" artikel in de Duitse wegcode:
 "Belgisch" art 18.2 <=> § 4.(3)
Citaat
18.2. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton of langer dan 7 meter, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
Citaat
§ 4 Abstand

 (1) Der Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug muß in der Regel so groß sein, daß auch dann hinter ihm gehalten werden kann, wenn es plötzlich gebremst wird. Der Vorausfahrende darf nicht ohne zwingenden Grund stark bremsen.

 (2) Kraftfahrzeuge, für die eine besondere Geschwindigkeitsbeschränkung gilt, sowie Züge, die länger als 7 m sind, müssen außerhalb geschlossener Ortschaften ständig so großen Abstand von dem vorausfahrenden Kraftfahrzeug halten, daß ein überholendes Kraftfahrzeug einscheren kann. Das gilt nicht,

1.wenn sie zum Überholen ausscheren und dies angekündigt haben,

2.wenn in der Fahrtrichtung mehr als ein Fahrstreifen vorhanden ist oder

3.auf Strecken, auf denen das Überholen verboten ist.

(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.

http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_04.php
Ik hoef het zelfs niet te vertalen...  8)
Ik tel 4 verschillen:
1. > 3,5 T
2. enkel autosnelweg (de normale veiligheidsafstandregel (ook halber tachoafstand) geldt altijd)
3. > 50 kmh rijdend
4. niet camions onderling, maar op gewone vooruitrijdende voertuigen ook.

StVO § 4.(2) maakt het afstandplaatje compleet, en nog duidelijker voor algemeen buiten de bebouwde kom.

Euhm... van brug of bruggen is niets te vinden in de StVO (met zoekfunctie alles geprobeerd);
in D zullen die wel steviger gebouwd zijn als in banana.Be zeker ?   ;D ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 12:14:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #9 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 15:24:09 »
Euhm... van brug of bruggen is niets te vinden in de StVO (met zoekfunctie alles geprobeerd);
in D zullen die wel steviger gebouwd zijn als in banana.Be zeker ?   ;D ;)

 ;D ;D

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #10 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 18:14:33 »
Buiten de bebouwde kom staat een vrachtwagen met een MTM van meer dan 7,5 ton voor het rode licht.
Ik kom net daarachter aangereden met eveneens een oplegger met een MTM van meer dan 7,5 ton.
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Het dwaze artikel 18 is een zinloos anachronisme ( het zoveelste) in de wegcode.

De waanzin ervan is dat het nergens stelt dat het om voertuigen in beweging gaat.
Alle zinnige bepalingen daarin, staan ook in andere bepalingen (in casu 10.1.2° dat deze afstand wel refereert naar de snelheid)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #11 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 18:15:36 »
50 meter is 50 meter maar parkeervakken voor vrachtwagens zijn wegmarkeringen en wegmarkeringen zijn verkeerstekens en verkeerstekens gaan boven de algemene regels.
Als de regel en het verkeersteken tegenstrijdig zijn.
Dat is hier niet noodzakelijk zo.  :)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #12 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 18:20:26 »
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.
Dat is niet echt uit de context gehaald.
De context is immers niet noodzakelijk "rijdend".

De oorsprong van 18.1 - ergens in de oertijd - zat in de stevigheid van de bruggen.
Die zijn echter tegenwoordig stevig genoeg om vol vrachtwagens te staan, ze worden zo trouwens getest.

Artikel 18 kan gewoon weg.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #13 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 19:09:57 »
Artikel 18 kan gewoon weg.

Zolang het nog in de wegcode staat, is al wie er zich niet aan houdt, helaas wel degelijk in overtreding.  Zinvol of niet.  :-[
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: afstand ts voertuigen 7.5 t
« Reactie #14 Gepost op: maandag 21 maart 2011 - 20:15:21 »
Als je artikel 18.2 uit de context (rijdend verkeer) neemt, mag het idd niet.

Dat is niet echt uit de context gehaald.
Niet echt ?  ??? onecht, halfecht, vals, schijnbaar,... ?

Toch wel, ik citeerde sniper´s post ivm mazda´s stelling van 2 stilstaande + 7,5 T aan een verkeerslicht en hun onderlinge afstand:

Citaat van: mazda
Hoeveel meter moet ik tussen mijn vrachtwagen laten en de vrachtwagen voor mij  terwijl we staan te wachten aan dat verkeerslicht?
Beide vrachtwagens staan te wachten = snelheid 0 . En het gaat om veiligheidsafstand.
maar de tweede vrachtwagen moet toch door die 50 mtr breken alvorens hij dichter kan komen
en dat mag niet


Citaat van: Inazuma
De context is immers niet noodzakelijk "rijdend".
Wat dan wel ?  ??? Sinds wanneer is de context veiligheidsafstand niet noodzakelijk verbonden met snelheid = "rijdend" ?

"Afstand houden" staat er. Als er geen snelheid is, is de afstand xx- meter, of bedraagt de afstand xx-meter.
Men staat stil op x meter afstand, men stopt op x.meter afstand, men parkeert op...

Men kan ook schrijven: zijn afstand (aan)houden (terwijl men rijdt).

Of nemen we toch Van Dale:  " rechts houden " wilt zeggen : rechts aan de rechterkant vd weg rijden.
Wat denk je wat afstand houden betekent ?  ;)

Citaat
1hou·den hield, h gehouden
...  5 in een toestand (laten) blijven: rechts ~ aan de rechterkant vd weg rijden ...
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=houden

ook:
Citaat
18.3. Buiten de bebouwde kommen moeten bestuurders van auto's die in konvooi rijden voor een gezamenlijk te maken tocht, onderling een afstand houden van ten minste 50 meter.
18.4. Het bepaalde in 18.3. geldt niet voor legervoertuigen die in konvooi rijden :
...
Bovendien moeten de legervoertuigen die in konvooi rijden, ...

    
Citaat van: Inazuma
Alle zinnige bepalingen daarin, staan ook in andere bepalingen (in casu 10.1.2° dat deze afstand wel refereert naar de snelheid)
Dus noodzakelijk "rijdend".  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 21 maart 2011 - 20:36:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I