Misschien gaan ze hiermee ooit inzien dat snelheid niet zo zeer belangrijk is op de snelweg maar afstand. Als je voldoende afstand houdt dan kunnen dergelijke aanrijdingen in de staart van een file (kop-staart botsingen) eigenlijk niet gebeuren. Natuurlijk wordt afstand nauwelijks gecontroleerd, het is lastiger en brengt minder op dan de automatische snelheidscontroles.
Idd, "te hoge snelheid" =/= onaangepaste snelheid, is het absoluut onbelangrijkste als het om ongevaloorzaken gaat op de snelweg.
(NL-onderzoek over 6 jaar (´98-´03) gaf 1,8 verkeersdoden/jaar door toedracht "snelheid", sommige jaren 0 verkeersdoden).
ook:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2240.msg24792.html#msg24792Maar ik kan ook een c/p doen van hun uitgebreide database met geselecteerde parameters:
(in horizontale balk spoelen/selecteren)Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD- snelheidslimiet (weg) : 120 kmh ;
en respectievelijk:
- toedracht 1 : - (alle)
- toedracht 1: te hoge snelheid
- toedracht 1: onvoldoende afstand
het *gemiddelde/jaar: aantal en (%) van 17 jaar zet ik erachter.
Geregistreerd aantal slachtoffers. Bron: IenM en DHD
Geregistreerd Aantal
Jaar 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 | *gemiddelde/jaar
toedracht 1 :
- alle
Dood 71 75 106 92 85 57 59 77 64 68 89 70 70 53 58 60 48 | 70,7 (100 %)
- te hoge snelheid
Dood 4 4 6 2 5 2 2 2 0 1 3 3 0 0 0 1 2 | 2,17 ( 3 % )
- onvoldoende afstand
Dood 9 6 6 15 11 9 6 10 12 11 13 15 18 11 12 13 10 | 11 ( 15,6 % )
Men ziet dus dat ´onvoldoende afstand´ gemiddeld >
5 x ´dodelijker´ is als ´te hoge snelheid´.
*
neem ik de laatste 10 jaar (2000-2009) - de snelwegen worden steeds drukker - afstand wordt steeds belangrijker (~ vlot kolonneverkeer), dan is het 1,2 doden / jaar: te hoge snelheid en 12,5 doden / jaar : onvoldoende afstand;
of afstand is factor + 10 dodelijker als ´snelheid´, dit op een totaal doden van 65,7 doden/jaar.
Dan is de laatste 10 jaar: afstand voor 19 % ´dodelijk´ en ´snelheid´ voor 1,8 %.
Afstand is in vele buitenlandse studies hoofdoorzaak nr 2 op snelwegen, op "bepaalde" snelwegen kan het ook 1 zijn.
Daarbij denk ik aan de "afstandsmentaliteit" door de doorsnee Belgische bestuurder, ik heb 1 jaar gependeld naar Nederland (>100 km snelweg per rit), daar is het niet zo erg als hier.
Volgens NL is de noemer "
rijtechnische oorzaken" meestal hoofdoorzaak nr 1 op 120 kmh-wegen;
tesamen met onbekende oorzaken die moet men eigenlijk navenant verdelen over de andere.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2240.msg24792.html#msg24792
Toedrachten van ongevallen waarbij de verkeersdoden op 120 km/uur wegen vielen.
1998 1999 2000 2001 2002 2003
Totaal op alle 120 km/uur wegen :
57 59 77 64 68 89 = 69 / jaar
Rijtechnische oorzaken (macht over stuur verliezen, verkeerd invoegen, verkeerd gebruik bedieningsmechanisme, bocht fout nemen):
17 10 25 14 28 19 = 19 / jaar
Slippen door olie, bladeren etc en door ijzel/ sneeuw/opvriezen; weersomstandigheden:
4 3 0 6 0 17 = 5 / jaar
Onvoldoende of juist teveel rechts rijden:
4 11 10 9 7 6 = 8 / jaar
Onvoldoende afstand bewaren:
3 2 5 6 4 9 = 5 / jaar
Te snel rijden
2 3 2 0 1 3 = 1,8 / jaar
Onvoorzichtig oversteken of op weg lopen:
2 6 7 7 1 4 = 4,5 / jaar
Diversen (spookrijder, lekke band, obstakel op de weg, slaap/ziekte) :
1 7 6 1 5 6 = 4,3 / jaar
Onbekend/geen toedracht:
24 17 22 21 22 25 = 22 / jaar
Gemiddelde/ jaar zelf bijgevoegd
Aja, Be doet nog altijd geen onderzoek naar oorzaken snelheid , veiligheidsafstand, ... of het moet plots ingevoerd zijn.