Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.
Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
Bij dat argument van Schouppe heb ik mijn twijfels. Terwijl er in België buitenlandse bestuurders verongelukken, zijn er immers ook heel wat Belgische bestuurders in andere landen onderweg, die anders misschien ook in België zouden verongelukken.
Idd, Jozef want bij alle verkeersslachtoffers tellen ook de "buitenlandse" of beter de
niet-inwonende verkeersslachtoffers.
- En daarom ook is het
Nederlands (32) cijfer
zeker verkeerd.
Maar dat komt omdat NL twee statistieken hanteert, men moet natuurlijk de juiste nemen (ondertussen hebben ze
het er wel bijgezet, ze lezen hier mee

) :
via
swov.nl/cognos :
deze niet, want is enkel inwoners: 644 in 2009
deze 2:
deze of
dezeWerkelijke omvang doden en ernstig verkeersgewonden naar vervoerswijze en leeftijd. Bron: CBS, IenM en DHD
of officieel 640 verkeersdoden in 2010, in 2009: 720
statline.CBS.nl
Doodsoorzaken; verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners), provincie
idem
Dus verkeerslachtoffers inwoners + niet-inwoners tov enkel inwoners maakt in 2009: ~ 12 % verschil (
720<>
644)
Inwoners 1 juli 2010 = 16,603442 miljoen

Maakt
640 / 16,6 =
38,546 verkeersdoden per milj , afgerond
39 (doet men zo in Europese statistieken verkeersdoden zo, heb ik al enkele jaren zo vastgesteld.
Duitsland heeft bvb 3651/ 81,75 miljoen = 44,66 verkeersdoden per milj , afgerond 45 klopt, zie tekst.)
Volgens mij nemen Belgische "media" steeds de verkeerde c/p bronnen of tabellen...
namelijk deze tabel van Irtad:
http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdfdeze databank is wel juist, en ook per kwartaal:
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/ - En aan het cijfer van UK (
31) heb ik ook twijfels
, dat zal wel een voorlopig cijfer zijn van doden terplaatse (Edit).
Dat van UK zal ik toch eens opzoeken.
Wow
UK GB (zie edit onderaan

) klopt ook niet helemaal, maar hier zelfs in de positieve zin.

(update 30 juni 2011)
UK GB komt hiermee op N° 1 met
30 verkeersdoden/mil inw (29,82) in 2010.
Nog steeds vóór Zweden ? : 31 verkeersdoden/miljoen (30,53) (? edit)
- 16 % daling op één jaar (zal ook wel wat aan de recordsneeuwval gelegen hebben).
http://www2.dft.gov.uk/pgr/statistics/datatablespublications/accidents/reported-road-casualties-gb-main-results-2010.html
The latest reported road casualty statistics
Latest update: 30 June 2011
The key findings from the main results 2010 include:
•The number of people killed in road accidents reported to the police fell by 16 per cent from 2,222 in 2009 to 1,857 in 2010. This the lowest figure since national records began in 1926
inwoners: 62,262,000 in mid-2010 :
http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=950maakt 1857/62,262 = 29,82 of 30 verkeersdoden/miljoen inwoners.
vb. in detail : (ook de definities doden + 30 d)
http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30001.xlsGelukkig dat de modale Belgen in UK niet durven te rijden...
Ze hebben nochtans de duidelijkste verkeersregels (vooral voorrang) ook ´niet-pamperende´ verkeersborden/markeringen, en goede weginfra.
(uit mijn korte ervaring > 2000 km, ik zat wel verkeerd en mijn stuur ook...
) Edit:
Ik heb een fout gemaakt bij de berekening UK =/= GB UK = GB (Engeland, Wales en Schotland) + Noord-Ierland.
De bron van de verkeersdoden blijkt namelijk
enkel eiland Groot-Brittanië; ttz Noord-Ierland (ca 1,8 milj inwoners) is er niet bij. :-
te vinden in detail:
Reported casualties by severity: by
local authority area:
Great Britain 2010 http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30008.xlshttp://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
ergens kwamen me die cijfers van UK (was GB) van 2009 zo laag voor, nadat ik die met 2009, wel UK vergeleek.
Nu moet ik de officiele verkeersdoden van Noord-Ierland 2010 opzoeken die bij GB (
1857) tellen, voor het "volledige UK" (incl Noord-Ierland) te weten.
En dan nog eens berekenen op 62,262 milj inwoners.
pfff, gevonden

http://www.psni.police.uk/police_recorded_injury_road_collisions_and_casualties_key_statistics_2010-2.pdf page 6
Police Recorded Injury Road Traffic Collisions and Casualties
Northern Ireland Key Statistics 2010
Published 12th May 2011
Table 1: Recorded injury road traffic collisions and casualties by severity 2001 – 2010
...
2009 : 104
2010 : 51 !
UK 2010 = 1857 + 51 =
1908 verkeersdoden
of 1908/62,262 =
30,644 verkeersdoden per milj inwoners, afgerond 31. Tekst klopt dus. Just is just.

Zweden heeft in feite in 2010 dus UK zéér nipt afgelost aan de top (in *2009 was UK nog (nipt) n° 1)
Zweden: 31 verkeersdoden/miljoen inw. (
30,53)
* Tabel n° 1 - 4 voor 2010 angepast:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2577.msg32586.html#msg32586