Auteur Topic: Schouppe 755 verkeersdoden ... Nope !  (gelezen 6488 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe 755 verkeersdoden ... Nope !
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 05 juli 2011 - 22:57:02 »
Aantal verkeersdoden in België met twaalf procent gedaald 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
 
 


Dat zijn enkel de voorlopige verkeersdoden terplaatse van 2010 volgens de verkeersbarometer:
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_nl/baro%20NL%20december%202010.pdf
  zie Tabel 2:  -12 % daling doden terplaatse bij een daling van - 4,7 % letselongevallen.
Citaat
Tabel 2 :
Voortschrijdend jaartotaal december 2010   Voortschrijdend jaartotaal december 2009   Verschil JT 2010/JT 2009    Evolutie in %
Aantal geregistreerde letselongevallen
                                         45369                                                    47615                         -2246                       -4,7%
Waarvan dodelijke ongevallen
                                           686                                                         779                            -93                       -11,9%
Aantal geregistreerde gewonden
                                         58473                                                     61320                         -2847                      -4,6%
Aantal geregistreerde doden
ter plaatse

                                           729                                                         828                             -99                      -12,0%

Infografie : BIVV / Gegevensbron : WPR en ANG

Daar moeten dus nog de dodelijke gewonden bij, tot 30 dagen na een ongeval, die zien we enkel in de officiële statistieken
of http://statbel.fgov.be/nl/binaries/accidents_dossier_2009_1nl_tcm325-33655.xls  | slachtoffers |

De vorige jaren hadden we 109 en 102 dodelijke gewonden + 30 d, als die -12 % daling daar ook te zien, krijgen we dus nog ca. 90 verkeersdoden erbij:
Of voorlopig geschatte  ~  819 verkeersdoden + 30 d voor 2010.

Het tabelletje van de laatste 3 jaren zou er dan zo uitzien:
Citaat
jaar           slachtoffers        doden(ter plaatse)    dodelijke gewonden(+30d)   doden +30d
2008          65.381                         835                               109                    944
2009          63.661                         842                               102                    944
2010            ?                               729                                90                     819       voorlopig*

* Maar men ziet aan de cijfers van 2009 doden terplaatse verkeersbarometer en uiteindelijke officiele doden terplaatse, een verschil van 14 doden: ( 842 - 828 )

Ook daar rekening mee gehouden schat ik dan toch *ca. 831 doden + 30 d voor 2010.


N.B. in de verkeersbarometer staat nog altijd dezelfde fout en dit al jarenlang...   ::)

Citaat
De barometer is gebaseerd op een vergelijking van 12 maanden die we “voortschrijdende
jaartotalen”2 noemen. Dit betekent dat de barometer van december 2010 het voortschrijdend
jaartotaal van december 2010 (=totalen vanaf januari 2009 tot en met december 2010) met
het voortschrijdend jaartotaal van december 2009 (=totalen vanaf januari 2008 tot en met
december 2009) vergelijkt.
ooit stond het eens juist...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:31:01 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Schouppe 755 verkeersdoden ... Nope !
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 06 juli 2011 - 15:47:41 »
vervolg, als ik die voorlopig geschatte 831 doden +30d even in een evolutietabelletje steek vanaf 2005 #;

maar gerangschikt volgens "dalingspotentieel", ttz verkeersdoden per miljoen inwoners, stand 2005:

Citaat
n°   Land   dod./mj inw´05  2005      2006   2007   2008   2009    2010    evolutie 5 jaar

1. Belgium            104       1 089     1 069   1 071   944     944     831*      -23,7%*  (*2010 geschat, zie vorige post onderaan)
2. Luxembourg      103         47         43       46       34      48       32         -31,9%
3. Spain                103      4 442     4 104  3 823  3 100  2 714   2 388      -46,2%
4. Ireland               97        396       365     338     279     239      212       -46,5%
5. Austria               94        768       730     691     679     633      552       -28,1%
6. France               85       5 318     4 709  4 620  4 275  4 264   3 994      -24,9%
7. Finland              72         379       336     380     344     279      270       -28,8%
8. Germany            65       5 361     5 091  4 949  4 477  4 152   3 651      -31,9%
9. Denmark            61         331       306     406     406     303      265      -19.9%
10. Netherlands      50         817       811     791     750     720      640      -21,7%
11. Norway            49         224       242     233     255     212      210        -6,3%     (geen EU-land)
12. Sweden           49         440       445     471     397     358      287       -34,8%

5,.  EU-27 landen   92           -           -          -       -          -          -            -    
(*als Be toch offic. 819 verkeersdoden in 2010 moest hebben is het -24,8 %*)

Oordeel zelf welke landen goe of minder goed bezig zijn...

volgens Schouppe zal 2010 wslk voldoende zijn voor een goe-bezig-show...  ;D  ::)
(de volgende maanden toch de media in het oog houden)
# ik neem ook pas vanaf 2005 omdat de 4 jaren ervoor het minst betrouwbaar zijn...
Citaat
statbel: Kwaliteit van de cijfers
De gegevens van 2001 tot 2004 zijn het minst betrouwbaar wegens de reorganisatie van de politiediensten.

hulpbron:
http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
> Long Standing Member Countries > 2005-2010 > Road Fatalities (number) |V|   ; en cbs.nl
« Laatst bewerkt op: woensdag 06 juli 2011 - 16:27:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeer in België een van gevaarlijkste van Europa
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 06 juli 2011 - 17:23:34 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bij dat argument van Schouppe heb ik mijn twijfels. Terwijl er in België buitenlandse bestuurders verongelukken, zijn er immers ook heel wat Belgische bestuurders in andere landen onderweg, die anders misschien ook in België zouden verongelukken.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:32:29 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Schouppe 755 verkeersdoden ... Nope !
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 06 juli 2011 - 17:28:54 »
En die Belgen sterven niet massaal in het buitenland, zou het dan toch aan de infrastructuur liggen? ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verkeer in België een van gevaarlijkste van Europa
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 06 juli 2011 - 18:43:16 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Bij dat argument van Schouppe heb ik mijn twijfels. Terwijl er in België buitenlandse bestuurders verongelukken, zijn er immers ook heel wat Belgische bestuurders in andere landen onderweg, die anders misschien ook in België zouden verongelukken.

Idd, Jozef want bij alle verkeersslachtoffers tellen ook de "buitenlandse" of beter de niet-inwonende verkeersslachtoffers.

- En daarom ook is het Nederlands (32) cijfer zeker verkeerd.
Maar dat komt omdat NL twee statistieken hanteert, men moet natuurlijk de juiste nemen (ondertussen hebben ze het er wel bijgezet, ze lezen hier mee  :D )  :
via swov.nl/cognos :
deze niet, want is enkel inwoners: 644 in 2009

deze 2:
deze of deze
Citaat
Werkelijke omvang doden en ernstig verkeersgewonden naar vervoerswijze en leeftijd. Bron: CBS, IenM en DHD
of officieel 640 verkeersdoden in 2010, in 2009: 720
Citaat
statline.CBS.nl
Doodsoorzaken; verkeersdoden (inwoners en niet-inwoners), provincie
idem

Dus verkeerslachtoffers inwoners + niet-inwoners tov enkel inwoners maakt in 2009: ~ 12 % verschil (720<> 644)
Inwoners 1 juli 2010 = 16,603442 miljoen   ;)

Maakt  640 / 16,6 = 38,546 verkeersdoden per milj , afgerond 39
(doet men zo in Europese statistieken verkeersdoden zo, heb ik al enkele jaren zo vastgesteld.
Duitsland heeft bvb 3651/ 81,75 miljoen = 44,66 verkeersdoden per milj , afgerond 45 klopt, zie tekst.)

Volgens mij nemen Belgische "media" steeds de verkeerde c/p bronnen of tabellen...
namelijk deze tabel van Irtad: http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/longterm.pdf

deze databank is wel juist, en ook per kwartaal:  http://www.internationaltransportforum.org/shorttermtrends/
  
- En aan het cijfer van UK (31) heb ik ook twijfels , dat zal wel een voorlopig cijfer zijn van doden terplaatse (Edit).
Dat van UK zal ik toch eens opzoeken.

Wow UK GB (zie edit onderaan  :-[ ) klopt ook niet helemaal, maar hier zelfs in de positieve zin.  8)   (update 30 juni 2011)
UK GB komt hiermee op N° 1 met 30 verkeersdoden/mil inw (29,82) in 2010.
Nog steeds vóór Zweden ? : 31 verkeersdoden/miljoen (30,53) (? edit)

- 16 % daling op één jaar (zal  ook wel wat aan de recordsneeuwval gelegen hebben).

Citaat
http://www2.dft.gov.uk/pgr/statistics/datatablespublications/accidents/reported-road-casualties-gb-main-results-2010.html
The latest reported road casualty statistics
Latest update: 30 June 2011

The key findings from the main results 2010 include:
•The number of people killed in road accidents reported to the police fell by 16 per cent from 2,222 in 2009 to 1,857 in 2010. This the lowest figure since national records began in 1926
inwoners: 62,262,000 in mid-2010 : http://www.statistics.gov.uk/cci/nugget.asp?id=950
maakt 1857/62,262 = 29,82 of 30 verkeersdoden/miljoen inwoners.

vb. in detail : (ook de definities doden + 30 d)
http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30001.xls

Gelukkig dat de modale Belgen in UK niet durven te rijden...  ;) ;D
Ze hebben nochtans de duidelijkste verkeersregels (vooral voorrang) ook ´niet-pamperende´ verkeersborden/markeringen, en goede weginfra.
(uit mijn korte ervaring > 2000 km, ik zat wel verkeerd en mijn stuur ook...  ;))


Edit:  
Ik heb een fout gemaakt bij de berekening UK =/= GB  UK = GB (Engeland, Wales en Schotland) + Noord-Ierland.

De bron van de verkeersdoden blijkt namelijk enkel eiland Groot-Brittanië; ttz Noord-Ierland (ca 1,8 milj inwoners) is er niet bij.  :-
te vinden in detail:
Reported casualties by severity: by local authority area: Great Britain 2010               
http://assets.dft.gov.uk/statistics/worksheets/ras30008.xls

Citaat
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verenigd_Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland
ergens kwamen me die cijfers van UK (was GB) van 2009 zo laag voor, nadat ik die met 2009, wel UK vergeleek.

Nu moet ik de officiele verkeersdoden van Noord-Ierland 2010 opzoeken die bij GB (1857) tellen, voor het "volledige UK" (incl Noord-Ierland) te weten.
En dan nog eens berekenen op 62,262 milj inwoners.

pfff, gevonden  :P
Citaat
http://www.psni.police.uk/police_recorded_injury_road_collisions_and_casualties_key_statistics_2010-2.pdf  page 6
Police Recorded Injury Road Traffic Collisions and Casualties
Northern Ireland  Key Statistics 2010
Published 12th May 2011

Table 1: Recorded injury road traffic collisions and casualties by severity 2001 – 2010
...
2009 : 104
2010 : 51  !
UK 2010 = 1857 + 51 = 1908 verkeersdoden
of 1908/62,262 = 30,644 verkeersdoden per milj inwoners, afgerond 31. Tekst klopt dus. Just is just.  ;)

Zweden heeft in feite in 2010 dus UK zéér nipt afgelost aan de top (in *2009 was UK nog (nipt) n° 1)
Zweden: 31 verkeersdoden/miljoen inw. (30,53)
* Tabel n° 1 - 4 voor 2010 angepast:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2577.msg32586.html#msg32586
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2011 - 06:32:52 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I