Auteur Topic: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor  (gelezen 2446 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Gepost op: maandag 04 april 2011 - 18:03:47 »
Citaat van: autokanaal.be
Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor

De lange tijd door Belgische politici gesteunde dieselmotor zit momenteel op de beklaagdenbank. De negatieve gevolgen van diesel op de gezondheid en het milieu zijn opgenomen in een officieel document dat federaal minister Paul Magnette en de regionale ministers van Leefmilieu bekrachtigden op hun ministeriële conferentie van 31 maart.

De voordelen waarvan de voertuigen genieten moeten worden herzien. De pistes die het rapport aanbeveelt zijn onder meer een evenwichtigere verdeling van de belasting op brandstof, de herziening van het bonus-systeem op CO2 en het veranderen van de belasting op bedrijfsauto's, aldus Le Soir.

Het document, geldig verklaard door federaal minister Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo), zal worden overgemaakt aan de regio's ter goedkeuring.

"Democratie onwaardig"

Mobiliteitsorganisatie Touring is niet te spreken over de gang van zaken. "We weten niet wat er in het rapport staat, en kunnen dus geen commentaar geven. Op geen enkele manier en op geen enkel moment werden wij als vertegenwoordiger van meer dan 1 miljoen automobilisten betrokken bij één of andere bespreking daarover. We vielen deze ochtend dan ook compleet uit de lucht."

"Het feit alleen al dat men belangrijke organisaties en vertegenwoordigers van de consument niet betrekt bij de opmaak van een dergelijk document doet het ergste vrezen", aldus Touring. "Doe dat met eender welke vakbond of werkgeversorganisatie en het kot is te klein. Bovendien was dit duidelijk een onderonsje van de leefmilieuministers. Moeten de ministers van financiën en mobiliteit daar dan niet bij worden betrokken? Het gaat toch over belastingen, fiscaliteit en mobiliteit?"

"Het is een democratie onwaardig en dus ook onaanvaardbaar dat dit zomaar wordt beslist en de wereld wordt ingestuurd, zonder de consument en de bedrijfswereld te kennen".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #1 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 19:54:04 »
Tuurlijk.

Er is een tijd van zaaien (15% subsidie voor een ganse rits diesel-wagens) en een tijd van oogsten als de consument in de val getrapt is (zwaar belasten).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #2 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 19:56:50 »
Tuurlijk.

Er is een tijd van zaaien (15% subsidie voor een ganse rits diesel-wagens) en een tijd van oogsten als de consument in de val getrapt is (zwaar belasten).

Vlaanderen gaat wslk vanaf 01.01.12 enkel de *BIV van dieselwagens xx % verhogen, van oogsten zal dus niets in huis komen.

Dieseloccasies zullen wel iets minder vlot van de hand gaan.

*Verleden jaar was er al sprake van, maar het is er niet van gekomen:
http://www.vandaag.be/binnenland/44700_groenere-biv-maakt-oudere-diesel-tot-1000-euro-duurder.html
« Laatst bewerkt op: maandag 04 april 2011 - 20:04:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #3 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 21:02:40 »
Ik lees ook dat Touring belachelijk veel lef heeft, misschien kunnen ze zichzelf eens afvragen wat ze zelf al wezelijk hebben gedaan voor hun 1 mio leden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #4 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 22:24:43 »
Het is een illusie te denken dat enkel de BIV gaat aangepast worden in de strijd tegen de diesels..

Daarmee mist men immers 90% van het wagenpark.
En ermee blijven rijden zou dan nooit fiskaal bestraft worden.

Wishful thinking.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 april 2011 - 22:29:02 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #5 Gepost op: maandag 04 april 2011 - 23:39:12 »
Het is een illusie te denken dat enkel de BIV gaat aangepast worden in de strijd tegen de diesels..

Ik schreef: enkel-de-BIV-vanaf-1 januari-2012, in één onlosmakende context.

Wat gaan ze dan nog invoeren op latere data als 01 januari 2012 ?   ;)
Enig idee ?
« Laatst bewerkt op: maandag 04 april 2011 - 23:45:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 13:18:54 »
taksen op de brandstof kunnen ze toch ten allen tijde omhoog drijven ?

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ministers stellen kritisch rapport op voor dieselmotor
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 05 april 2011 - 13:42:11 »
taksen op de brandstof kunnen ze toch ten allen tijde omhoog drijven ?
Da's federaal.
Maar de gewesten willen wel de taksen op benzine en diesel gelijk trekken (wat mey het cliquet systeem langzaam aan het gebeuren is).
Taks op benzine verlagen is voor de federale regering geen optie, die zit al in acute geldnood.
Dus blijft de optie : dieselaccijns versneld verhogen.

De Kamer behandeld deze week trouwens al een aanpassing aan de subsidieregeling voor "eco" auto's.


BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting zijn voor de gewesten uiteraard de gemakkelijkst aan te passen belastingen, ze beslissen er zelf over, en strijken de extra's zelf op.
Daar moet toch echt geen tekening bij gemaakt worden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder