De efficiëntie van voertuigen wordt tot nu toe vooral uitgedrukt in l/100 km, wat een slechte maat is. De energie-inhoud van de brandstoffen die we gebruiken verschilt namelijk per liter. Het gehalte aan koolstof varieert in die verschillende brandstoffen, het soortelijk gewicht verschilt, ...
Bovendien kennen we de weg die de brandstof aflegt tot in de tank onvoldoende. Vooral de vraag hoevel energie er nodig is om deze brandstof in de tank te krijgen en dan om te zetten in bewegingsenergie is belangrijk. Dit wordt wel eens de wel-to-wheel efficiëntie genoemd. In een studie van de VUB vond ik het volgende terug. De cijfers worden hier uitgedrukt in kWh/100 km, een betere maat om te kunnen vergelijken dan die l/100 km (voor mij een emmertje elentriek :-) ).
benzine | 70.46 |
bio-ethanol | 142.91 |
hybride-benzine | 59.95 |
diesel | 62.41 |
bio-diesel (RME) | 100.68 |
aardgas (CNG) | 68.46 |
LPG | 59.11 |
waterstof (BE) | 243.8 |
waterstof (aardgas) | 91.08 |
waterstof (windkracht) | 83.28 |
brandstofcel (BE) | 135.83 |
brandstofcel (aardgas) | 50.74 |
brandstofcel (windkracht) | 46.58 |
elektrisch (BE) | 55.66 |
elektrisch (aardgas) | 42.38 |
elektrisch (windkracht) | 18.04 |
Dit levert toch wel bijzondere inzichten. Niet één biobrandstof komt hier gunstig uit, het betekent een bijna halvering van de efficiëntie (WTW). LPG komt hier wel erg gunstig uit, zelfs nog beter dan aardgas, wat ik niet verwachtte. Dit heeft voornamelijk te maken met het brengen van de brandstof tot in de tank. Ik zoek het nog even uit, maar ik verwacht dat de verliezen hier vooral in de kosten voor het compresseren van het aardgas zijn te zoeken.
Waterstof opbranden in een verbrandingsmotor is hier wel onzin. Zelfs als dat waterstof wordt aangemaakt met elektriciteit uit windkracht (handige manier om de variabele toevoer van windenergie op te vangen) is deze oplossing minder efficiënt dan de huidige diesel en benzine voertuigen.
De brandstofcel schopt het ook niet verder dan wat momenteel mogelijk met benzine en diesel.
Enkel de elektrische auto doet het merkelijk beter. Als aardgas wordt gebruikt voor de elektriciteitsproductie is de elektrische wagen duidelijk beter dan een wagen die dit aardgas zou verbranden in een ontploffingsmotor (minder dan 2/3 van de energie voor de elektrische wagen). Als windenergie wordt gebruikt voor de elektrische wagen wordt het helemaal interessant, slechts 18.04 kWh/100 km, minder dan de helft van de nummer twee in efficiëntie, nl. elektriciteit uit aardgas.