Auteur Topic: verboden richting  (gelezen 11721 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
verboden richting
« Gepost op: maandag 25 april 2011 - 21:27:14 »
In een straat met éénrichtingsverkeer loopt links een fietspad/voetpad aangegeven met een D10.
In de veboden richting van diezelfde straat aangegeven met een C1 zonder onderbord uitgezonderd fietsers loopt dit fietspad/voetpad rechts.
Het bord C1 staat aan de rechterkant op de rand van de rijbaan, en daarnaast loopt dat pad aangegeven met een D10.
Deze D10 staat niet gericht naar bestuurders die de straat inrijden zoals de C1 maar is evenwijdig geplaatst met de rand van de openbare weg zodat bestuurders die uit de T komen er recht op kijken.

De bedoeling is blijkbaar wel dat fietsers zowel als voetgangers dit pad in beide richtingen gebruiken.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verboden richting
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 27 april 2011 - 12:21:36 »
Het bord C1 staat aan de rechterkant op de rand van de rijbaan, en daarnaast loopt dat pad aangegeven met een D10.
Verbodsborden worden rechts geplaatst ...
Geldt dus niet op het deel van de weg aangegeven met de D10.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: verboden richting
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 27 april 2011 - 20:27:28 »
Hoe rechts moet dat bord dan staan?
Stel dat fietsers buiten de bebouwde kom een trottoir zouden volgen en tussen het bord C1 (zonder onderbord fietsers toegelaten)  waarvan de paal op het trottoir staat en de rand van de weg kunnen doorrijden omdat er nog net plaats genoeg overblijft om zich ertussen te wringen om het bord rechts voorbij te rijden.
Mag deze fietser er dan vanuitgaan dat die C1 verboden richting voor hem niet zou tellen omdat hij de mogelijkheid had om rechts naast het bord te rijden?

Volgens jou zou het feit dat het bord C1 niet rechts staat tov de fietser deze toelaten om zijn weg te vervolgen.
Het bord staat rechts en er is geen onderbord "fietsers toegelaten" voorzien.
Ook staat nergens in de wegcode dat het bord C1 alleen op de rijbaan zou gelden.
En in deze situatie maakt het pad met D10 deel uit van dezelfde openbare weg.



 


Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verboden richting
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 27 april 2011 - 23:19:18 »
Hoe rechts moet dat bord dan staan?
Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.

Citaat
Stel dat fietsers buiten de bebouwde kom een trottoir zouden volgen en tussen het bord C1 (zonder onderbord fietsers toegelaten)  waarvan de paal op het trottoir staat en de rand van de weg kunnen doorrijden omdat er nog net plaats genoeg overblijft om zich ertussen te wringen om het bord rechts voorbij te rijden.
Mag deze fietser er dan vanuitgaan dat die C1 verboden richting voor hem niet zou tellen omdat hij de mogelijkheid had om rechts naast het bord te rijden?
Daar zit je dus met een probleem dat de wegcode niet oplost.

Maar het bord staat niet rechts van de fietser, en in de situatie die je schetst mag die op het trottoir rijden ... die komt dus geen voor hem geldend bord tegen.

Citaat
Volgens jou zou het feit dat het bord C1 niet rechts staat tov de fietser deze toelaten om zijn weg te vervolgen.
Het bord staat rechts en er is geen onderbord "fietsers toegelaten" voorzien.
Als de wegbeheerder niet wil dat fietser in die richting fietsen, dan flatert hij bij de plaatsing van de C1.

Citaat
Ook staat nergens in de wegcode dat het bord C1 alleen op de rijbaan zou gelden.
Er staat nergens op welke weggedeelten de verbodsborden allemaal gelden ...
Er staat enkel dat ze rechts moeten staan (of boven de rijstrook / rijbaan, maar dat is hier zonder rechtstreeks belang).
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: verboden richting
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 april 2011 - 10:59:18 »
Citaat
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: verboden richting
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 00:03:40 »
Citaat
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.

Dus volgens jou moeten we linksgeplaatste verbodsborden naleven ?

Dat wordt lachen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: verboden richting
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 02:37:39 »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: verboden richting
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 09:48:30 »
Citaat
68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.
Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden. C1 is een verboden richting voor iedere bestuurder en niet alleen voor bestuurders op de rijbaan.

Dus volgens jou moeten we linksgeplaatste verbodsborden naleven ?

Dat wordt lachen.

Toch wel even vermelden dat in mijn voorbeeld het bord niet links van de weg staat maar rechts.
Ik kan aannemen dat bij éénrichtingsverkeer borden aan de linkerkant hernomen worden.
Ik begrijp ook dat verbodsborden rechts geplaatst moeten worden en dat je verbodsborden die links van de weg staan niet moet naleven.
Kunde schreef :Het is dus niet omdat je een verbodsbord rechts kan voorbij rijden dat het niet meer gerespekteerd zou moeten worden.
Hieruit concludeer jij dat het bord links van de weg zou staan.

Jij schrijft :Rechts van alle weggedeelten waarop je ze wil doen gelden.

Maar waar staat dat?
Worden rechts geplaatst staat er. Rechts van wat?
Het bord geldt aldus op alle weggedeelten links gelegen van het bord.
Stel dat een openbare weg vier rijbanen heeft telkens gescheiden door een middenberm.
Op de buitenste rijbanen staat bijvoorbeeld een C5 of een C23 of een C3 met onderbord uitgezonderd fietsers.
Wat zou betekenen dat het verbod eveneens in de middenste rijbanen zou gelden vermits links gelegen tov het bord.

En als mijn voorbeeld niet correct zou zijn en er op elk weggedeelte een bord zou moeten staan dan heb je weer problemen bij C1 borden die uiterst rechts naast het fietspad aan een gevel hangen want dat zou dan weer betekenen dat dit bord alleen geldt voor dat fietspad en niet voor het weggedeelte ernaast, de rijbaan.


 

« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 april 2011 - 09:59:08 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: verboden richting
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 15:38:01 »
En als mijn voorbeeld niet correct zou zijn en er op elk weggedeelte een bord zou moeten staan dan heb je weer problemen bij C1 borden die uiterst rechts naast het fietspad aan een gevel hangen want dat zou dan weer betekenen dat dit bord alleen geldt voor dat fietspad en niet voor het weggedeelte ernaast, de rijbaan.

Geenszins.

Citaat
AR 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

De weggebruikers moeten deze verkeerstekens dus ook naleven als ze niet voldoen aan de in een ander reglement bepaalde plaatsingsvoorwaarden.

En deze verkeerstekens gelden voor alle weggebruikers.

Citaat
AR 68.1. De verbodsborden worden rechts geplaatst; wanneer de plaatsgesteldheid het evenwel niet toelaat mogen zij boven de rijbaan geplaatst worden.

Zij mogen herhaald worden op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt.

"Rechts" is niet hetzelfde als "uiterst rechts".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: verboden richting
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 18:56:08 »
@Jozef

Ik viseer niemand van het forum, alleen de wegbeheerder.

Mijn vraag is nog altijd : hoe rechts moet het bord staan als rechts volgens jou niet hetzelfde is als uiterst rechts.

Ik vind dat, zelfs als een fietspad rechts naast het bord ligt, zoals in mijn eerste vraag, er voor alle duidelijkheid een onderbord moet geplaatst worden die de uitzondering aangeeft dat dit bord niet geldt voor fietsers.
Ik verwijt de wegbeheerder dat hij de weggebruiker misleidt ipv begeleidt.
Er staan teveel verkeersborden beweert men. Maar op sommige plaatsen kan een verkeersbord wonderen verrichten, zelfs al kan Inazuma of anderen aantonen dat dit wettelijk in orde zou zijn.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: verboden richting
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 20:03:17 »
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: verboden richting
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 21:01:08 »
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.
De vraag is of de omschrijving van het bord F19 het achteruit rijden expliciet verbied :).

Citaat
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.

Achteruitrijden verboden? Dus moet je altijd vooruit fileparkeren? En links of rechts afslaan mag ook niet want dat is van richting veranderen, en eenrichtingsverkeer is toch maar één richting? :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 21:47:59 »
Ok, Ina, ik mag dus achteruit een éénrichtingstraat inrijden in verboden richting omdat de C1 of C3 dan niet meer rechts van mij staat maar links. Dat wordt inderdaad lachen, zuur wanneer je een verbalisant tegenkomt, nog zuurder als je dan een ongeval veroorzaakt.

C1: verboden richting voor iedere bestuurder
C3: verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder.

Voor zover ik kan zien, wordt er voor achteruitrijden geen uitzondering voorzien.  

De vraag is of de omschrijving van het bord F19 het achteruit rijden expliciet verbied :).

Citaat
F19. Openbare weg met eenrichtingsverkeer.

Achteruitrijden verboden? Dus moet je altijd vooruit fileparkeren? En links of rechts afslaan mag ook niet want dat is van richting veranderen, en eenrichtingsverkeer is toch maar één richting? :)

Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.  

Maar bvb pakweg dertig, veertig meter achteruit te rijden (in een poging de verboden rijrichting te omzeilen), lijkt mij toch iets heel anders te zijn.   Is zulke handelswijze volgens jou dan toegelaten?

Dat laatste lijkt mij persoonlijk alvast geenszins de bedoeling te zijn.  Volgens mij rij je dan toch nog altijd in de verboden rijrichting, weze het dan achteruitrijdend?  Ik vermoed dat de richting waarin gereden wordt, bepalend is.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 april 2011 - 22:03:01 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: verboden richting
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 22:06:34 »
Een parkeerplaats voorbijrijden, om vervolgens achteruit in te parkeren, of achteruitrijdend een oprit of garage inrijden, lijkt mij geen bezwaar.  

Maar bvb pakweg dertig, veertig meter achteruit te rijden (in een poging de verboden rijrichting te omzeilen), lijkt mij toch iets heel anders te zijn.   Is zulke handelswijze volgens jou dan toegelaten?

Dat laatste lijkt mij persoonlijk alvast geenszins de bedoeling te zijn.  Volgens mij rij je dan toch nog altijd in de verboden rijrichting, weze het dan achteruitrijdend?  Ik vermoed dat de richting waarin gereden wordt, bepalend is.
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: verboden richting
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 30 april 2011 - 22:12:38 »
Het gaat er niet om wat jij of ik ervan vinden. Het gaat erom wat éénrichtingsverkeer betekent. Als het verkeer verplicht één richting moet volgen, kan je dan nog parkeren of afslaan? :)

Mag iemand die wat gemakzuchtig is, dan dertig à veertig meter achteruitrijden om dat éénrichtingsverkeer te omzeilen?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone