Auteur Topic: rijbewijs BE  (gelezen 1465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
rijbewijs BE
« Gepost op: donderdag 28 april 2011 - 20:09:00 »
Vanaf welke datum moet je een rijbewijs BE halen om een aanhangwagen te mogen trekken van meer dan 750 kg.
Hoe zat dat voor die datum? Mocht je dan gewoon elke aanhangwagen trekken met een trekkend voertuig categorie B of zat daar een beperking op voor van 3500 kg MTM voor de gehele sleep?
 

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs BE
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 april 2011 - 21:13:42 »
Ik dacht dat die datum 1989 was, maar ik ben niet 100 % zeker.  In ieder geval: 't moet nog gaan om een rijbewijs waar de categorieën waarvoor het rijbewijs geldig is, aangeduid worden dmv prikken van een gaatje.  In tegenstelling tot nu, waar men stempels plaatst op de desbetreffende categorieën.

Vergeet ook volgende mogelijkheid niet:

1) Wanneer de MTM van de aanhanger niet hoger is dan Ledige Massa van het trekkend voertuig +
2) de MTM van de sleep (dus MTM aanhanger + MTM trekkend voertuig) is niet meer dan 3500 kg

Dan volstaat ook een rijbewijs B, zelfs indien de MTM van de aanhanger meer bedraagt dan 750 kg.  Let wel: beide voorwaarden 1) en 2) moeten samen vervuld zijn

Van zodra ook maar 1 van beide voorwaarden niet voldaan is, is rijbewijs Be verplicht.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: rijbewijs BE
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 april 2011 - 21:13:58 »
Wie tot 1989 het rijbewijs B haalde, kreeg het E-gedeelte voor aanhangwagens erbij, ongeacht de MTM van de sleep. Dat was ook zo voor het rijbewijs C en D. In 1989 zijn de eisen als gevolg van Europese regelgeving verscherpt. Sindsdien moet het E-gedeelte apart worden behaald.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: rijbewijs BE
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 april 2011 - 23:09:03 »
Vanaf welke datum moet je een rijbewijs BE halen om een aanhangwagen te mogen trekken van meer dan 750 kg.
1/1/1989

Als je onderstand rijbewijs (in het roze dan wel) hebt, heb je nog een oud.




Citaat
Hoe zat dat voor die datum? Mocht je dan gewoon elke aanhangwagen trekken met een trekkend voertuig categorie B of zat daar een beperking op voor van 3500 kg MTM voor de gehele sleep?
'k Zal het wat anders formuleren.

Onbeperkt , je mocht dus in principe elke aanhanger trekken.
(Uiteraard is het gewicht van de aanhanger beperkt tot wat je voertuig technisch mag trekken.)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 april 2011 - 00:39:04 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: rijbewijs BE
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 april 2011 - 23:39:16 »
Onbeperkt
(uiteraard beperkt to wat je voertuig technisch mag trekken.)

Euh.  Ik vermoed dat ik je ergens verkeerd begrijp, Inazuma.

 De rijbewijscategorie B of BE, heeft te maken met de MTM van de aanhanger.  

Wat je voertuig technisch mag trekken, hangt daarentegen toch af van de Massa in Beladen Toestand (van de aanhanger), dacht ik?  Wat de theoretische MTM is, die de desbetreffende aanhanger kàn en màg wegen, speelt wat dat betreft m.i. geen enkele rol.  

Wat van belang is, is dat de Massa in Beladen Toestand van de aanhanger nooit hoger is, dan wat het voertuig technisch mag trekken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: rijbewijs BE
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 april 2011 - 08:27:44 »
Bedankt allemaal om zo snel te antwoorden.
Heb alles begrepen.
Had hierop dringend antwoord nodig voor mijn garagist.
Bert, jou uitleg en die van Inazuma spreken volgens mij mekaar niet tegen.