Auteur Topic: Tijdelijk beperktere activiteit op het forum  (gelezen 4124 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Tijdelijk beperktere activiteit op het forum
« Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 02:31:36 »
Ik volg sedert oktober 2010 een eerste cursus Hongaars, en over 5 weken heb ik examen.

Ik zal daardoor in de komende weken wat minder actief zijn op het forum.

Als beheerder en moderator blijf ik evenwel dagelijks het goede verloop van het forum volgen, en blijf ik voortdurend ter beschikking voor eventuele vragen, voorstellen of problemen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
Re: Tijdelijk beperktere activiteit op het forum
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 10:00:00 »
Szeretném, ha sikert e. ;)

In de hoop dat google het goed vertaald heeft. ::)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 11 mei 2011 - 17:38:21 »
Goede moed bij je studies.

En uiteraard veel succes op je examen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline modano

• Doorzetter
  • **
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 mei 2011 - 10:32:54 »
Eén keer op vakantie geweest in Boedapest en nog nooit een taal tegengekomen waarvan uitspraak en schrijfwijze zo van elkaar verschillen...

Succes in ieder geval

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 mei 2011 - 14:51:10 »
Eén keer op vakantie geweest in Boedapest en nog nooit een taal tegengekomen waarvan uitspraak en schrijfwijze zo van elkaar verschillen...

Die indruk heb je waarschijnlijk gekregen op basis van de uitspraak van het Nederlands.

Zo wordt bijvoorbeeld de s in Budapest uitgesproken als de sj in het Nederlandse sjaal.

In tegenstelling tot vele andere talen, wordt elke van de 44 letters van het alfabet1 altijd op één en dezelfde manier uitgesproken. Bovendien wordt altijd de eerste lettergreep van een woord benadrukt. Eens je de uitspraak van die 44 letters kent, kun je dus elk Hongaars woord, ook als je het nog nooit gezien hebt, alvast al correct uitspreken.

- Klinkers zonder of met een accent worden als verschillende letters beschouwd.
- Het Hongaars alfabet bevat digrafen (een letter die uit 2 schrifttekens bestaat) en een trigraaf (een letter die uit 3 schrifttekens bestaat). Bijvoorbeeld: s en z tijn twee letters, maar sz en zs zijn afzonderlijke letters.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 14:08:29 »
Ik volg sedert oktober 2010 een eerste cursus Hongaars, en over 5 weken heb ik examen.

Veel succes. Met mijn Donauschwäbische achtergrond ken ik nog alleen igen, nem, Tokaji en Egri Bikavér  ;D. Ik heb ooit wel een groepje Hongaren serieus laten schrikken door in het Engels in te breken in een conversatie die ze in het Hongaars aan het voeren waren - ik had nét genoeg woorden meegegrabbeld om de context in te schatten.

Eens je Hongaars hebt afgerond kan ik je Fins en Baskisch aanraden.  :P

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 14:33:21 »
Ik heb binnenkort 'examen' Chinees. Het examen zal afgenomen worden door de schoonouders!  :)
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 15:48:29 »
Ik heb binnenkort 'examen' Chinees. Het examen zal afgenomen worden door de schoonouders!  :)
Oei iets verkeerd zeggen is dan geen punten minder maar altijd een blik van daar heb je die rare weer. ;D
Ook voor u succes.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 16:47:35 »
Mijn examen engels is altijd eenvoudig :)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 23:03:35 »
Eens je Hongaars hebt afgerond kan ik je Fins en Baskisch aanraden.  :P

Fins behoort net als Hongaars tot de finno-ugrische tak van de oeralische talen. Maar Fins en Hongaars zijn al 4 à 5.000 jaar dermate uit elkaar gegroeid, dat kennis van de ene taal niet meer helpt als je de andere wil leren.

En Baskisch schijnt zó moeilijk te zijn, dat zelfs de duivel het niet kan.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 mei 2011 - 23:10:32 »
Mijn examen engels is altijd eenvoudig :)

Toen ik voor het laatst bij ING werkte, leek plots iedereen daar Engels te kunnen. Alleen moest je dikwijls wel goed Frans of Nederlands kennen om dat Engels te verstaan.

In Engeland houdt een politieman een Belgische bestuurder tegen, omdat hij aan de rechter kant rijdt.

"The right side is the wrong side" zegt de politieman.

"Wat zegt die nu", vraagt die Belg aan zijn vrouw, "de juiste kant is de verkeerde kant?"

De politieman probeert het eens anders: "The left side is the right side."

"Wat zegt hij nu weer", vraagt die Belg aan zijn vrouw, "de linker kant is de rechter kant?"

Offline sceptisch

• Expert
« Reactie #11 Gepost op: zondag 15 mei 2011 - 00:45:56 »
Eens je Hongaars hebt afgerond kan ik je Fins en Baskisch aanraden.  :P

Fins behoort net als Hongaars tot de finno-ugrische tak van de oeralische talen. Maar Fins en Hongaars zijn al 4 à 5.000 jaar dermate uit elkaar gegroeid, dat kennis van de ene taal niet meer helpt als je de andere wil leren.

En Baskisch schijnt zó moeilijk te zijn, dat zelfs de duivel het niet kan.

Die drie hebben enkel nog gemeenschappelijk dat ze nagenoeg niets gemeenschappelijk hebben met de ro-/germaanse woordenschat.