Auteur Topic: bushalte met wegmarkering  (gelezen 11214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
bushalte met wegmarkering
« Gepost op: zondag 22 mei 2011 - 12:00:17 »
Mag je over de bushaltemarkering rijden?
Naar horen zeggen is een ijverige politieagent pv's aan het opmaken voor iedere bestuurder die over de bushaltemarkering rijdt op de weg naar Duffel komende van de E19.
Onderdertussen durven lokale bestuurders niet meer over die halteplaatsen rijden en wijken deze aldus allemaal naar links uit om ernaast te rijden.

Zal maandag hoogstwaarschijnlijk meer weten maar stel nu reeds de vraag om te zien hoe ik kan antwoorden en wat jullie ervan vinden.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #1 Gepost op: zondag 22 mei 2011 - 12:27:59 »
Welke inbreuk weerhoudt die kerel dan wel?  Over een bushalte mag je mijns inziens probleemloos rijden.  Ik ken althans geen verkeersregel die zulks zou verbieden. 

Of heeft men voor en achter die bushalte soms verdrijvingsvlakken aangebracht?
« Laatst bewerkt op: zondag 22 mei 2011 - 12:32:16 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 08:04:10 »
Welke inbreuk weerhoudt die kerel dan wel?  Over een bushalte mag je mijns inziens probleemloos rijden.  Ik ken althans geen verkeersregel die zulks zou verbieden. 
Dat wordt inderdaad door niets verboden.

Waar juist ? Kan ik er eens wat vakr langsrijden   ;D

Citaat
Of heeft men voor en achter die bushalte soms verdrijvingsvlakken aangebracht?
Gebeurt ook al te vaak door dwaze wegbeheerders.
In dat geval mag / kan de bus er vaak zelf niet stoppen zonder over de verdrijvingsvlakken te rijden :D

niet vergissen met de schuine strepen die normaal bij deze markering horen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #3 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 09:48:58 »
Op het heraangelegde stuk van de Battelsesteenweg in Mechelen (stuk dichtbij de ring) kan je trouwens niet anders. Daar zijn twee bushaltes op de weg aangebracht, één voor elke richting, waardoor je er wel moet overrrijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #4 Gepost op: maandag 23 mei 2011 - 21:13:53 »
Heb mij vandaag beter geinformeerd en het gaat niet over de weg naar Duffel maar over de provinciesteenweg die van Mortsel over Boechout naar Lier loopt.
De personen die reeds beboet werden betaalden de minnelijke schikking en wijken nu naar links uit om ernaast te rijden.
De bushaltemarkeringen liggen daar blijkbaar  half in de eerste rijstrook en half buiten de rijbaan.
Ken de plaatsgesteldheid zelf niet.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 09:25:56 »
Heb mij vandaag beter geinformeerd en het gaat niet over de weg naar Duffel maar over de provinciesteenweg die van Mortsel over Boechout naar Lier loopt.
De personen die reeds beboet werden betaalden de minnelijke schikking en wijken nu naar links uit om ernaast te rijden.
De bushaltemarkeringen liggen daar blijkbaar  half in de eerste rijstrook en half buiten de rijbaan.
Ken de plaatsgesteldheid zelf niet.
9 kansen op 10 aan dit KP :

http://tinyurl.com/4xchhjh

Klassieke, verwarrende  puinhoop.
Schuine strepen die net zo goed een verdrijvingsvlak als een deel van de busmarkering kunnen zijn.
Richting A'pen is er zelfs een verdrijvingsvlak in een zijstraat dat dan deel van de busmarkering wordt op de Provinciesteenweg.


Als die flik met zijn pest-PVs gewone automobilisten opschrijft, dat hij dan ook maar elke lijnbus verbaliseert die de halte gebruikt.

Het zal daar waarschijnlijk om de crème de la crème van het korps gaan ... crème die te lang in de zon gestaan heeft en zuur geworden is.
PZ Minos kan misschien beter eens naar de soms stevige flaters van de wegbeheerders in haar zone kijken ...

Ik zal er in de toekomst werk van maken om er zeker over te rijden, kunnen we nog eens lachen.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 mei 2011 - 12:38:55 »
Blijkbaar moeten volgens Europa al deze bushaltemarkeringen verdwijnen en vervangen worden door een gele zigzag streep.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 mei 2011 - 09:45:38 »
Blijkbaar moeten volgens Europa al deze bushaltemarkeringen verdwijnen en vervangen worden door een gele zigzag streep.
In het geel dan nog ...

Dat is een gevolg van het internationaal verdrag over het wegverkeer - waar men er al net zo'n zootje en een kinderkleurboek van aan het maken is als in België.
De Duitsers hebben voorbehoud aangetekend tegen het geel, en gebruiken de markering in wit.
België heeft dat niet gedaan ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 25 mei 2011 - 11:42:15 »
De wegmarkering voor een bushalte is inclusief de schuine strepen één geheel dat valt onder toepassing van art. 77.3. Dit kan niet gecombineerd worden met verdrijvingsvlakken welke onder art. 77.4 vallen. Overigens moet een verkeersgeleider aan de rechterkant voorbij gereden worden: 9.6. Behoudens plaatselijke reglementering moet elke bestuurder de inrichtingen bestemd om het verkeer te leiden, zoals zuilen en verkeersgeleiders, aan zijn linkerhand laten.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 mei 2011 - 21:50:24 door Kunde »
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

wooter

  • Gast
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 25 mei 2011 - 23:49:54 »
Dit zijn inderdaad verdrijvingsvakken.

Overigens, als je letterlijk de wettekst leest, stelt nergens dat je over de vakken die lijken op verdrijvingsvakken voor en na een bushalte wel mag rijden. Artikel 77.3 spreekt over het aanduiden tot waar het stilstaan- en parkeerverbod van kracht is, maar daaropvolgend stelt 77.4 dat op elke markering die opgevuld is met dwarse strepen men niet mag parkeren, stilstaan noch rijden.

Kunde, let op: een verkeersgeleider kan een verdrijvingsvak zijn, maar een verdrijvingsvak is geen verkeersgeleider.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 11:00:45 »
De wegmarkering, die een bushalte aanduidt, is geen verdrijvingsvlak. En een verdrijvingsvlak is geen bushalte. Het kan maar één functie hebben.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 11:32:09 »
De wegmarkering, die een bushalte aanduidt, is geen verdrijvingsvlak. En een verdrijvingsvlak is geen bushalte. Het kan maar één functie hebben.
Kijk eens op de link die ik opgaf, en vertel me wat het is ...

Als het een verdrijvingsvlak is, dan ziet het er slecht uit voor De Lijn ... ALLE bussen rijden daar over.


Dergelijke situaties zijn schering en inslag in deze regio.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 mei 2011 - 12:10:25 »
Ik kan alleen maar vaststellen dat het om pure misleiding gaat van de weggebruiker.
Degoutant.
Zo'n bushaltemarkering maar dan iets verlengd en afgerond bestaat niet eens.
Het is volgens jullie dus een verdrijvingsvlak dat onmiddellijk aansluit op een bushaltemarkering?
Zolang er geen PV's worden opgemaakt kan ik dat nog slikken, maar nu gaan ze toch wel wat ver vinden jullie ook niet?

wooter

  • Gast
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 mei 2011 - 21:55:31 »
De wegmarkering, die een bushalte aanduidt, is geen verdrijvingsvlak. En een verdrijvingsvlak is geen bushalte. Het kan maar één functie hebben.
Men mag wegmarkeringen gebruiken om een bushalte aan te duiden, maar een verdrijvingsvlak is een ruimte met witte diagonaal lopende arceringen. Bijgevolg zijn de twee vlakken voor en na een markering waar een bushalte is, ook verdrijvingsvlakken, waarop niet gereden mag worden.

Offline Kunde

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 542
  • Geslacht: Man
  • Veilig verkeer begint en eindigt bij jou en mij
Re: bushalte met wegmarkering
« Reactie #14 Gepost op: zondag 29 mei 2011 - 12:04:15 »
Citaat
Bijgevolg zijn de twee vlakken voor en na een markering waar een bushalte is, ook verdrijvingsvlakken, waarop niet gereden mag worden.
Neen, het duidt aan alwaar er niet geparkeerd mag worden: 77.3. .....................................Aan de autobus-, trolleybus- en tramhalten mag de zone waar het parkeren verboden is overeenkomstig artikel 25.1.2° aangeduid worden door witte opschriften.
Verkeerseducatie: verkeren kun je leren.