Auteur Topic: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding  (gelezen 6922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:05:50 »
niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.
Ik vrees dat je daar ongelijk in hebt... Vroeger moest je nog aan wieltjes draaien om de remkracht te bepalen, maar doorgaans is het eenvoudiger een trein te bedienen dan een auto.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:26:04 »
En het besef dat je verantwoordelijk bent voor een paar honderd mensen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:38:26 »
En het besef dat je verantwoordelijk bent voor een paar honderd mensen?
Kan je dat trainen door examens?

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:48:54 »
Door opleiding.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

  • Gast
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:50:41 »
Gelul.

Een opleiding tot lijnvliegtuigpiloot duurt ook langer dan eentje tot privépiloot, maar dat ligt niet aan het feit dat er 300 passagiers in de Airbus zitten :).

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 09 juni 2011 - 22:52:24 »
Gelul.

Een opleiding tot lijnvliegtuigpiloot duurt ook langer dan eentje tot privépiloot, maar dat ligt niet aan het feit dat er 300 passagiers in de Airbus zitten :).
Dat zal dan wel zijn omdat er meer knopkes in zitten. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 10 juni 2011 - 00:53:00 »
Dus, die gast is ongetwijfeld voordien al meermaals in zo'n bestuurderspost geraakt om te observeren hoe je een trein bestuurt.

Als je er een goede reden voor hebt (je zegt bijvoorbeeld dat je een reportage wil maken over het besturen van een trein), kun je van de NMBS een toelating krijgen om eens te mogen plaats nemen bij de treinbestuurder.

Maar dat hoeft niet om een trein te leren besturen, hoor Bert.

Stel bijvoorbeeld dat ik een Duitse trein wil kunnen besturen.

Dat kan ik voor 99% leren met de simulator LokSim.

Als ik daarna lang genoeg gespaard heb (want het is zeer duur), ga ik bij de Deutsche Bahn eens een uurtje oefenen in een simulator (een echte stuurcabine) die voor de opleiding van treinbestuurders gebruikt wordt.

Ik ben er gerust in dat ik daarna een Duitse trein kan besturen, hoewel ik dan nog lang niet aan alle voorwaarden voldoe om een brevet van treinbestuurder te verwerven.

Het brevet van een treinbestuurder vermeldt de categorieën van treinen die hij mag besturen in functie van zijn opleidingen, en de lijnen waarop hij mag rijden in functie van zijn kennis van de betrokken lijnen. Een treinbestuurder krijgt ook de nodige technische opleiding om kleine defecten zelf te kunnen oplossen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 10 juni 2011 - 01:10:50 »
maar doorgaans is het eenvoudiger een trein te bedienen dan een auto.

Dat is maar een gedacht. Het enige dat er gemakkelijker aan is, is dat een trein geen stuurwiel en geen versnellingen heeft.

De reglementen zijn zeer complex. In Duitsland moet elke treinbestuurder zowel de reglementen van het voormalige West-Duitsland als die van het voormalige Oost-Duitsland kennen, want die zijn nog niet eengemaakt. Treinbestuurders die grensoverschrijdend rijden, moeten bovendien de reglementen van het buurland kennen.

Bij een elektrische trein moet de bestuurder op ieder ogenblik de meest aangewezen schakeling en tractie van de motoren instellen.

De omgang met moderne veiligheidssystemen zoals Indusi en PZB vergt heel wat kennis en concentratie. Eén foutje, en de trein maakt onvermijdelijk automatisch een noodstop. Dat kan gekwetsten in de trein tot gevolg hebben, en het verhoor aan hetwelk de treinbestuurder daarna onderworpen wordt, is geen lachertje.

En dan zijn er nog 101 details waarop de treinbestuurder moet letten.

Bijvoorbeeld, bij het opbouwen van druk in de remleiding om de remmen te lossen, duurt het even vooraleer deze drukopbouw het achterste gedeelte van de trein bereikt heeft en ook daar de remmen lossen. Vertrekt hij te snel, dan trekt hij zijn trein gewoon uit elkaar. De treinbestuurder moet hierbij dus rekening houden met de lengte van zijn trein.

Een ICE die tegen 280 km/h rijdt, al naargelang de samenstelling van de trein, het tracé (bergop, plat of bergaf) en de weersomstandigheden, niet te vroeg (tijdsverlies), maar ook niet te laat beginnen af te remmen voor de halte in het volgend station, vergt heel wat meer vaardigheid dan om met een auto tijdig te stoppen op je bestemming. Rijd de trein wat te ver, dan is het een zeer omslachtige procedure om toelating te verkrijgen om een stukje terug achteruit te mogen rijden.

Wordt een snelheidsbeperking gevolgd door een hogere snelheidsbeperking, dan mag de treinbestuurder slechts versnellen van zodra de volledige trein dat bord voorbijgereden is.

Bij een snelheidsbeperking tot bijvoorbeeld 100 km/h, moet de treinbestuurder tegen minstens 99 km/h rijden (om geen tijd te verliezen), doch heeft het zware gevolgen als uit de registratie van de rit blijkt dat hij tegen 101 km/h gereden heeft.

Een treinbestuurder krijgt een premie als hij een vertraging kan verminderen, doch hij mag daarbij uiteraard niet de minste overtreding begaan.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 juni 2011 - 01:27:37 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #23 Gepost op: zondag 12 juni 2011 - 03:52:17 »
Wel ik hoop wel dat ze die zwaar straffen, een ander moet daar voor naar het school gaan opleiding volgen.
Wat als ik morgen nu eens ga liegen op mijn CV zou wel eens heel gemakkelijk gaan worden als ze die gast haast vrijspreken.
Tot uw 21-23-25-27 naar het school gaan is dan allemaal niet meer nodig, gewoon een diploma van mijnheer bumba (of een andere uit uw spamvak) voor een paar dollars kopen en je bent vertrokken.
Spreek ik nog niet over het besef dat die kerel mist van de ernst waar hij mee bezig is, niet alleen knopjes draaien doet die trein rijden, daar komt toch meer bij kijken.

Het diploma van mijnheer bumba is dan wel niet Belgisch. Gelukkig is daar ook een oplossing voor. Je kan in Belgie perfect een master-diploma kopen. Je trekt 4 tot 5 jaar elk jaar eens naar een bepaalde professor, stop hem 1500 euro in zijn handen en die geeft je een vervalste examenuitslag, schrijf je in voor het volgende jaar en klaar. Na een 4-tal jaar heb je een volledig Belgisch master diploma. Ik ken zo een tiental mensen die zo hun master diploma hebben gehaald aan een instelling in Bergen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
spoorfantast rijdt nu rond met nep-MUG
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 11:15:27 »
Nog 's ff een oud topic van onder het stof gehaald.  Onze spreekwoordelijke vriend doet nu, enkele jaren later, opnieuw van zich spreken.  Nu rijdt hij blijkbaar rond in een nep-MUG :

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/3062311/2017/01/24/Spoorfantast-uit-Aalst-rijdt-nu-rond-met-nep-ambulance-Rood-licht-Dan-zet-hij-sirene-even-aan.dhtml
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 12:55:55 »
Wanneer gaat die kerel eens met een vliegtuig opstijgen of er met een cruiseschip vandoor gaan?

In het Oostenrijkse Wien is verleden week een kerel er vandoor gegaan met een tram terwijl de bestuurder even naar het toilet was. Twee haltes verder kwam het ritje al tot een einde, omdat de trammaatschappij de stroom afgesloten had. De man bleek een gewezen trambestuurder te zijn, die nog over een sleutel beschikte om met de tram te kunnen wegrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017 - 19:46:42 »
Wanneer gaat die kerel eens met een vliegtuig opstijgen of er met een cruiseschip vandoor gaan?

In het Oostenrijkse Wien is verleden week een kerel er vandoor gegaan met een tram terwijl de bestuurder even naar het toilet was. Twee haltes verder kwam het ritje al tot een einde, omdat de trammaatschappij de stroom afgesloten had. De man bleek een gewezen trambestuurder te zijn, die nog over een sleutel beschikte om met de tram te kunnen wegrijden.
Duidelijk ontspoorde types.  ::) ::)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 25 januari 2017 - 13:00:54 »
Ik moet toegeven dat ik in mijn jeugdjaren meer dan eens lust gehad heb om een tram een eindje te besturen. Geen stadstram, daar zijn de flikken te snel bij, maar een tram van de buurtspoorwegen. De bestuurder liet hem aan de eindhalte altijd rijklaar staan terwijl hij een pintje ging drinken in het café. Even verder liep de lijn van die boerentram al op eigen bedding door de velden, daar kon je hem dus gerust achterlaten zonder dat er meteen flikken konden bijkomen. Maar ik heb het uiteindelijk toch maar gelaten.

Wat we wel deden, was achteraan op de boerentram het doek verdraaien dat de bestemming aangaf. Op een dag hadden we het op "Grimbergen" gezet. In Laken kwam een reiziger nog langs achter aangelopen en stapte op de tram in de overtuiging dat hij naar Grimbergen reed. Gevloek natuurlijk tegen de bestuurder toen die rechtsaf draaide waar de tram naar Grimbergen rechtdoor reed.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 25 januari 2017 - 17:11:32 »
Of >>> dit grapje met een buschauffeur uithalen, kan ook ....    ;D

(toegegeven, 't is al ouwe)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: meermaals trein bestuurd zonder enige opleiding
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 25 januari 2017 - 22:39:11 »
Of >>> dit grapje met een buschauffeur uithalen, kan ook ....    ;D

(toegegeven, 't is al ouwe)

Ik kende het niet, wel een goeie!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."