Auteur Topic: Wildparkeren van vrachtwagens  (gelezen 5978 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #15 Gepost op: maandag 20 juni 2011 - 05:19:21 »
Dit is dus 1 van de redenen waarom ik, ondertussen al 6 jaar geleden, voor de derde keer gestopt ben met internationaal vervoer die met tacho geviseerd wordt.
Ergens op de pechstrook (of andere bedenkelijke plaats) staan kamperen voor 11 of 48 uur, en al zeker als dit op minder dan 2 tot 3 uur van thuis is, is niet mijn ding.
En als het je vandaag al lukt om een deftige parkeerplaats te vinden heb je morgen wel het "spek aan uw been".

Het probleem is dat er in het Europa dat ik ken geen echte grote truckstops zijn,met uitgestrekte bewaakte terreinen zoals in Canada waar een trucker graag pauzeert. Om nog maar te zwijgen dat in Canada er geen tachografen verplichten wanneer een trucker moet pauzeren, en bij overschrijden van de uren zijn overtreding voor eeuwig op zo een schijfje wordt genoteerd.

Want je ziet het zo vaak bij zware files: vrachtwagens die uit noodzaak moeten gaan pauzeren op de pechstrook omdat ze niet meer mogen verder rijden. En is zo een chauffeur in overtreding als hij daar zijn wagen neer zet? Kan je nog over parkeren spreken als hij wettelijk niet meer mag rijden?

Moest ik de kans krijgen ben ik direct weg al zit de leeftijd ondertussen al wat tegen.

Een citaat van een Belg die wel de stap gezet heeft.

Citaat
Hier in Canada moogt ge 13 uur per dag rijden en dat zelfs onafgebroken. Wel moet ge om de 4 of 4,5 uur eens stoppen om uw voertuig en eventueel lading te controleren.
We mogen 70 uur rijden in 7 dagen , dus als ge maar 10 uur per dag werkt kunt ge blijven doorgaan . We moeten nu 8 uur per dag onafgebroken slapen en twee uur rusten , dus 10 uur totaal. Wel kunt ge nog uw 8 uur opsplitsen maar dan moeten alle 10 uur in de sleeper zijn . Dus 4 en 6 of 7 en 3 of 5 en 5 . Iedere keer ge 36 uur rust neemt krijgt ge een reset en start ge terug van nul.

Er zijn twee cyclussen , 70 uur in 7 dagen of 120 uur in 14 dagen. Veranderen van cyclus kan alleen als ge 36 of 72 uur rust hebt gehad. Dus van de 70 uur naar 120 overschakelen moet ge eerst 36 uur stilstaan en van de 120 cyclus naar de 70 eerst 72 uur stilstaan.

Als ge met de 120 uur werkt dan moet ge alle 14 dagen 24 uur stilstaan voor ge de 70 uur overschrijd.

Ook mogen we max. 75 km naar huis rijden met de losse trekker en hoeft dit niet gelogd te worden. Zoals ge ziet mogen wij nog een beetje meer km's maken en moeten we onze logboek zelf invullen . Geen tacho's of digitale BS (Bullshit)

In Ontario en Quebec zijn de trucks nu begrenst op 105 km/uur. In de andere provincies niet en in deze twee is de speedlimiet 100 km/uur . In sommige provincies is de limiet 110 KPH.alsook voor de luxewagens , dus geen snelheidsverschil en dat werkt redelijk goed.

In Amerika moogt ge maar 11 uur per dag rijden en is het 70 uur in 8 dagen werken.Ook 10 uur per dag slapen (8 en twee) en krijgt ge een reset na 34 uur rust.Speed limiet daar hangt af van staat tot staat , laagste is 96 kph , hoogste is 125 kph.

Ik hoop dat hiermede uw vraag voldoende werd beantwoord ,

Have a nice day , be safe out there and God bless you guys.

BRON

In bovenstaand geval heb ik wel mijn bedenkingen wanneer ik dat wit ovalen stickertje zie op de achterkant van de vrachtwagen, al stond die mens wel degelijk op een plaats waar voertuigen normaal niet rijden.
Dus in België (Vlaanderen vooral) kon het net zo goed een boom* zijn die daar stond en waren de gevolgen net zo erg.

*Een boom of dit (foto van Zaterdag 18/6 genomen op de E19 Antwerpen -> Brussel en daarvan waren er 3)



En dat is dus in BETON zonder voorafgaande waarschuwing, reflectoren,... niks.

Wanneer een vrachtwagenchauffeur een keuze moet maken tussen een boete van om en bij de €3000 en eentje van om en bij de €250 is de keuze vlot gemaakt, me dunkt, waarbij de zogenaamde "regeltjes voor de veiligheid" al snel regeltjes voor de onveiligheid worden.

In het jaar 1998 heb ik eens een tijdlang, voor een Belgische werkgever, 100% reglementair internationaal gereden.
Na 10 maanden heb ik mijn ontslag gegeven, al had het ook wel gedeeltelijk met mijn nakende echtscheiding te maken.
In die 10 maanden heb ik meer geslapen al rijdend dan dat ik kon slapen terwijl ik op een parking stond. Toen waren er nog minder parkings vandoen omdat velen nog een beetje zelf hun uren bepaalden en 8 uur voldoende was.
Toen kon dat nog een beetje "geregeld" worden dat 1 parkeerplaats door 2 vrachtwagens op een ander tijdstip kon gebruikt worden.
Nu kan dat ook niet meer want men is verplicht 11 uur stil te staan en meestal is dat dan tussen 17.00u en 6.00u.
Doet men dat niet dan kan men net zo goed thuisblijven want laden en lossen lukt ook nergens meer.

Ik denk wel dat D een serieuze inhaalbeweging bezig is genoeg ´omgeving-snelweg-parkeerplaatsen´ voor camions aan te leggen.

Een meer als verdubbeling lees ik in Wikipedia of extra 30.000 (van 21.000 naar 51.000 LKW-Parkplätze) 

Bijlange NIET voldoende rekening houdend met de feiten die er zijn.

Dat er parkeerplaatsen te weinig zijn is al altijd een probleem geweest.
Daarbij komt nu nog:
-dat 1 parkeerplaats maar door 1 vrachtwagen meer kan gebruikt worden in een tijdspanne van 24 uur.
-het verkeer altijd maar drukker wordt.
-dat je tegenwoordig minstens 3 chauffeurs en desgevallend vrachtwagens nodig hebt om hetzelfde te doen wat 1 vroeger deed.
-her en der parkeerverbod.
-smallere wegen en smallere of verdwijnende parkeerplaatsen.
-omwegen maken om parkeerplaats te zoeken brengt je meestal in problemen (wegomlegging, 3,5T, moeilijke doorgang, slechte wegen in B, rij- en rusttijden, ...)

In België niet, dus.  Daar WIL men het probleem vaak zelfs niet eens inzien.
Zijn er in Be problemen die men wél wil zien ?

Alles wat wielen en een motor heeft moet hier gepest, verketterd en gebannen worden

Behalve kleine, vervuilende stadsdieseltjes en liefst nog met iemand aan het stuur die niet weet dat een auto dient om mee te rijden.

De logica is heel vaak ver te zoeken.

http://www.hln.be/hln/nl/3804/Belgie/video/detail/1280438/Minder-parkeerplaats-in-Brussel.dhtml

wooter

  • Gast
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #16 Gepost op: maandag 20 juni 2011 - 20:12:24 »
En, bibi, in Canada en de VS krijg je nog een fatsoenlijke cabine, met een motor ervoor die de klap opvangt als het toch mis gaat. In Europa wordt je de facto doodgeplet door je eigen lading en de lading van je voorligger.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #17 Gepost op: maandag 27 juni 2011 - 07:03:59 »
En dan mag er nog geen auto (of 2,3, 4,  5,    6,      7, ....) tussen zitten die je net de weg heeft afgesneden.
Normaalste zaak geworden in B, zelfs wanneer je al naast een afrit aan het rijden bent waar je niet af moet, komen ze nog van de rechterrijstrook achter je naar de tweede rijstrook om je nog snel in te halen en dan in de (bijna) stilstaande file te duiken op de afrit.

Deze bvb. moest het ook niet meer verder vertellen.



BRON
« Laatst bewerkt op: maandag 27 juni 2011 - 07:12:56 door bibi585 »