Auteur Topic: Wildparkeren van vrachtwagens  (gelezen 5982 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wildparkeren van vrachtwagens
« Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 15:56:20 »
http://www.bgland24.de/bayern/unfall-wegen-mangelnder-lkw-parkplaetze-a8-bergen-bayern-rosenheim24-1284473.html

Weeral een dodelijk ongeval door een vrachtwagen die geparkeerd stond op een plaats waar stoppen en parkeren verboden zijn.

Zoals de woordvoerder van de Autobahndirektion zegt: "Het is uiteraard niet toegestaan om bij een parkeer- en stopverbod te parkeren. Veeleer moeten de vrachtwagenbestuurders de autosnelweg verlaten om hun rusttijden te nemen."

Doch maar ze het maar eens wijs...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 16:31:59 »
en die auto is er aan 40 km/u opgereden?
better a bad day at sea
than a good day at the office

wooter

  • Gast
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 15 juni 2011 - 22:06:51 »
Het probleem is dat er in het Europa dat ik ken geen echte grote truckstops zijn,met uitgestrekte bewaakte terreinen zoals in Canada waar een trucker graag pauzeert. Om nog maar te zwijgen dat in Canada er geen tachografen verplichten wanneer een trucker moet pauzeren, en bij overschrijden van de uren zijn overtreding voor eeuwig op zo een schijfje wordt genoteerd.

Want je ziet het zo vaak bij zware files: vrachtwagens die uit noodzaak moeten gaan pauzeren op de pechstrook omdat ze niet meer mogen verder rijden. En is zo een chauffeur in overtreding als hij daar zijn wagen neer zet? Kan je nog over parkeren spreken als hij wettelijk niet meer mag rijden?

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 09:29:16 »
Want je ziet het zo vaak bij zware files: vrachtwagens die uit noodzaak moeten gaan pauzeren op de pechstrook omdat ze niet meer mogen verder rijden. En is zo een chauffeur in overtreding als hij daar zijn wagen neer zet? Kan je nog over parkeren spreken als hij wettelijk niet meer mag rijden?
Het lijkt er dan idd meer op dat hij "pech" heeft ...
Die taco's zorgen dikwijls voor absurde problemen

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 12:15:21 »
Het lijkt er dan idd meer op dat hij "pech" heeft ...

"Pech" dat je rijtijd er intussen al op zit, en de parking volzet is, volstaat dat?

* "Pech" de kleine moet dringend pipi doen
* "Pech" ik ben de afrit voorbijgereden, en nu moet ik mijn wegenatlas opnieuw raadplegen
* "Pech" mijn GSM rinkelt, en de handsfree set doet het niet.  En die afspraak met die klant is toch zó dringend.
* ....

[IRONIEMODUS UIT]

Wie beslist om dan maar verder te rijden en controle van zijn tacho krijgt, hangt.  Want de chauffeur had maar eerder een parking moeten opzoeken.  Dat ook de voorgaande parkings volzet waren, daar heeft geen kat oren naar.

Die taco's zorgen dikwijls voor absurde problemen

Tuurlijk.  Op twintig km van je huis moeten stoppen, en in je truck moeten overnachten bvb.

Ik heb lange tijd internationaal transport willen gaan doen.  Chanseke gehad dat ik een international kende, die mij op tijd de keerzijde van de medaille liet zien.

En nu?  Al die grote toeters en bellen, ... daar kan ik niet van eten.  Laat mij maar melk rijden, ook al is het daar ook niet altijd koek en ei.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juni 2011 - 13:25:52 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 12:29:39 »
Zoals de woordvoerder van de Autobahndirektion zegt: "Het is uiteraard niet toegestaan om bij een parkeer- en stopverbod te parkeren. Veeleer moeten de vrachtwagenbestuurders de autosnelweg verlaten om hun rusttijden te nemen."

Heeft die man al eens aan de gevolgen gedacht?  Neem eens tien vrachtwagens van elk 18 meter lang.  Da's al dik 200 meter ruimte die je nodig hebt om die allemaal te parkeren.

Bovendien: éénmaal de snelweg verlaten, zit je vaak al snel in de bebouwde kom.  Daar is het al 1000 x veiliger -akkoord-, maar je kan er nu éénmaal je dagelijkse rusttijd niet opnemen.  Tenzij je graag in overtreding wordt genomen inzake de beperking van het langdurig parkeren.  

En je zou binnen de kortste keren de buurtbewoners nogal wat horen doen als 't verkeer op de snelweg weer in de soep draait.  Vrachtwagens zijn immers "non grata".

Doch maak ze het maar eens wijs...

... Dat er véél te weinig parkings zijn.  

Neem nu de E19, komende van Breda.  Richting Antwerpen.  Stel dat de parking in Minderhout volzet is.  De eerstvolgende parking die je tegenkomt, is dan:
(vroeger was er nog 1tje tussen Brecht en Sint-Job, maar die is er niet meer, omwille van de HST spoorlijn.  Rijrichting Nederland bestaat die parking nog wel)

* op de E19 richting Brussel in Waarloos.   (op de A12 richting Brussel, zou ik 't zelfs niet direct weten)
* Op de E17 richting Gent in Haasdonk.  
* Op de E313 in Ranst.  

Tel de afstanden, en de nodige tijd ervoor vanuit Minderhout dan maar eens uit, als het verkeer in de soep draait.

En een alternatief voor de afgesloten parking?  Ho maar!
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juni 2011 - 13:32:09 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 13:33:49 »
Ik denk wel dat D een serieuze inhaalbeweging bezig is genoeg ´omgeving-snelweg-parkeerplaatsen´ voor camions aan te leggen.

Een meer als verdubbeling lees ik in Wikipedia of extra 30.000 (van 21.000 naar 51.000 LKW-Parkplätze)  

Tussen Venlo en Duisburg (A40) heb ik er al 2 nieuwe gezien, tegenover mekaar gelegen
(die zijn afgewerkt, en die waren overdag al redelijk vol geparkeerd (~ 3/4 vol richting Venlo, teken dat het hoognodig is).

En toen ik onlangs naar Oostenrijk reed (bekende route) heb ik hier en daar ook al nieuwe parkings gezien.

Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Autobahnparkplatz#LKW-Parkpl.C3.A4tze

Entlang der ungefähr 12.600 Autobahnkilometer in Deutschland stehen derzeit auf Autobahnparkplätzen und Rastanlagen ca. 21.000 Parkplätze für LKW zur Verfügung. Nach Schätzungen von Experten (BVL, BGL, BMV, Polizei) werden noch bis zu 30.000 zusätzliche LKW-Parkplätze an den Autobahnen benötigt. Insbesondere die Wiedervereinigung Deutschlands, die europäische Integration und die Osterweiterung der Europäischen Union haben zu einem erheblichen Wachstum des Straßengüterverkehrs auf den Autobahnen geführt.[1] Deutschland ist in der Mitte Europas zu einem zentralen Transitland geworden und es gibt im Jahr 2010 zwei Sicherheitsparkplätze auf dem Autohöfen Uhrsleben sowie Wörnitz.

Ein ausreichendes Parkplatzangebot ist sowohl im Sinne der Fahrer als auch im Sinne der Verkehrssicherheit unbedingt notwendig. Die Fahrer sind auf ein ausreichendes Parkplatzangebot angewiesen, um die vorgeschriebenen Lenk- und Ruhezeiten einhalten zu können. Ein Problem der Fernfahrer ist, dass sie teilweise mit dem Fahrerhaus direkt zur Autobahn stehen müssen. Sie benötigen nicht nur einen Abstellplatz für ihren LKW, sondern auch ein ausreichendes Angebot an sanitären Anlagen und preiswerten Speisen und Getränken.

Der Bund will deshalb bis 2015 zusätzlich 250 Mio. Euro in den Neu- und Ausbau von Rastanlagen investieren.[2] Zur Erweiterung der Kapazität soll auch die Einführung telematischer Steuerungssysteme geprüft werden. Auch die privaten Betreiber der Autohöfe haben in den letzten Jahren die Anzahl ihrer LKW-Parkplätze erheblich erweitert.
Tot 2015 is daar een extra investering van 250 milj euro voorzien.

Hier worden extra 500 plaatsen in juli 2010 vrijgegeven (Niedersachsen alleen)
Citaat
Bundesweit sollen zwischen 2010 und 2012 mindestens 8.000 neue Lkw-Parkplätze gebaut werden. Allein in diesem Jahr stellt der Bund dafür insgesamt 130 Millionen Euro zur Verfügung, 33 Millionen Euro davon für die Rastanlagen der niedersächsischen Autobahnen
In D worden dus > 4000 extra plaatsen bijgebouwd/ per jaar, of een investering van 130 milj/jaar (vb in 2010)

Deze Autohöfe (  http://de.wikipedia.org/wiki/Autohof ) ,  niet direct aan de snelweg, komen daar ook nog eens bij ( > 50 à 100 camionplaatsen), deze doen ook een extra inspanning, zeker omdat het lonend is.

Wat Be betreft... ik vrees ervoor dat er maar heel weinig bijkomt...
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juni 2011 - 14:09:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 14:40:27 »
Wat Be betreft... ik vrees ervoor dat er maar heel weinig bijkomt..

We mogen in Be al onze pollekes kussen als er al geen parkeerplaatsen verdwijnen.  :-\

Ik gaf al dit voorbeeld:

Citaat
(vroeger was er nog 1tje tussen Brecht en Sint-Job, maar die is er niet meer, omwille van de HST spoorlijn.  Rijrichting Nederland bestaat die parking nog wel)

Of parkeerplaatsen buiten een dorpskom, waar vrachtwagens zich jàrenlang konden parkeren, zonder iemand te storen.  Tot er vlakbij een nieuwe verkaveling bijkwam, en de nieuwe buurtbewoners ineens van hun oren begonnen te maken.  Waarop de gemeente dan parkeerverbod voor vrachtwagens invoerde.

En vind dan maar weer eens een goei alternatief .....

In Duitsland wordt het probleem dus duidelijk onderkend, én aangepakt.  In België niet, dus.  Daar WIL men het probleem vaak zelfs niet eens inzien.
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 juni 2011 - 14:42:11 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 14:55:15 »
In België niet, dus.  Daar WIL men het probleem vaak zelfs niet eens inzien.
Zijn er in Be problemen die men wél wil zien ?

Alles wat wielen en een motor heeft moet hier gepest, verketterd en gebannen worden

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 15:04:18 »
Zijn er in Be problemen die men wél wil zien ?

De vraag stellen, is ze beantwoorden ....

Alles wat wielen en een motor heeft moet hier gepest, verketterd en gebannen worden

Behalve als er "DE LIJN" op het voertuig staat.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 16:29:31 »
Wat Be betreft... ik vrees ervoor dat er maar heel weinig bijkomt..

We mogen in Be al onze pollekes kussen als er al geen parkeerplaatsen verdwijnen.  :-\

Ik gaf al dit voorbeeld:

Citaat
(vroeger was er nog 1tje tussen Brecht en Sint-Job, maar die is er niet meer, omwille van de HST spoorlijn.  Rijrichting Nederland bestaat die parking nog wel)

Of parkeerplaatsen buiten een dorpskom, waar vrachtwagens zich jàrenlang konden parkeren, zonder iemand te storen.  Tot er vlakbij een nieuwe verkaveling bijkwam, en de nieuwe buurtbewoners ineens van hun oren begonnen te maken.  Waarop de gemeente dan parkeerverbod voor vrachtwagens invoerde.

En vind dan maar weer eens een goei alternatief .....

In Duitsland wordt het probleem dus duidelijk onderkend, én aangepakt.  In België niet, dus.  Daar WIL men het probleem vaak zelfs niet eens inzien.
Idd, ik ken de André Dumontlaan in Genk/Waterschei (via Genk-Oost) aan de mijn, daar stonden steeds meer vrachtwagens geparkeerd, die kleine horeca leefde daar echt weer op... Maar het heeft niet lang geduurd de klagers steken andere klagers aan en dan is het vandatte.

Ondanks protest van de horeca (meestal kleine winkels/ emigranten van origine) was het gedaan...

Zoiets zal in Hechtel (Limburgse Noord-Zuid) ook gebeuren:
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/hechtel-eksel/gemeentebestuur-denkt-aan-parkeerverbod-voor-vrachtwagens.aspx

 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 

In Genk komt wel meer plaats vrij als in andere gemeentes, Genk is het quasi verplicht als derde industriestad van Vlaanderen.
Citaat
http://www.hbvl.be/limburg/genk/mobility-center-in-genk-noord.aspx

Mobility Center in Genk-Noord
 
Krantenartikel verwijderd op verzoek van Reprocopy
 

Zuid: http://www.mcgenk.be/index.php?item=mobility_centre

Langzaam maar toch...  MCG Noord zou wel voor maar ~ 40 vrachtwagens plaats bieden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2011 - 21:50:24 door jozef »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 19:44:45 »
Bert op de E19 heb je ook nog Meer en daar kan een hoop parkeren. ;D

Maar ik dacht net hetzelfde, de Tacho en zeker als je met ADR bolt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 20:13:31 »
Bert op de E19 heb je ook nog Meer en daar kan een hoop parkeren. ;D

Dan zal je er in Loenhout moeten afrijden, en daar de autosnelweg terug richting Nederland nemen.  

Want komende van Nederland, dan ben je in Minderhout Meer al voorbij.  Meer ligt namelijk vlakbij de grensovergang.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

  • Gast
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 20:48:02 »
In Genk-Oost of Genk-Zuid heb je inderdaad nu een Mobility Center. Je kan er wel niks doen buiten je truck parkeren. En om er te geraken mag je niet de kortste wegen volgen want daarop zijn vrachtwagens persona non grata verklaard (Bilzen, Zutendaal) dus moet je maar omrijden. En het is nu niet alsof er daar veel voorzieningen zijn (de meest nabijgelegen frituur is een kwartier wandelen, supermarkten en bakkers zijn er niet, zelfs geen tankstation).

En inderdaad, wat mij altijd opvalt als ik in de rest van Europa en Canada rij is hoeveel snelwegparkings er zijn, en hoe weinig er in België zijn. Ik rij elke dag 100 km enkele richting, en passeer daarbij amper 1 snelwegparking met tankstation, en twee kleine parkings. Op korte tijd is de provincie Limburg zelfs 2 (3) parkings kwijt geraakt (Lummen, Park Midden Limburg en Mechelse heide).

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Wildparkeren van vrachtwagens
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 16 juni 2011 - 21:08:11 »
Bert op de E19 heb je ook nog Meer en daar kan een hoop parkeren. ;D

Dan zal je er in Loenhout moeten afrijden, en daar de autosnelweg terug richting Nederland nemen.  

Want komende van Nederland, dan ben je in Minderhout Meer al voorbij.  Meer ligt namelijk vlakbij de grensovergang.

Ja je moet eraf in Nederland
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien