Deze firma gebruikte echter nog een ander trucje. Ik geef een concreet voorbeeld. Een klant komt vragen naar de prijs voor een autocar naar Dubrovnik en terug. Natuurlijk moeten er hiervoor 2 chauffeurs meegestuurd worden. De prijs wordt hiermee dan ook berekend. De klant kreeg dan te horen dat het goedkoper kan als er maar 1 chauffeur moet voorzien worden. Dat kon want de klant wist dat er in zijn gezelschap een persoon was met een geschikt rijbewijs. Bij het rijden bleek echter al heel snel dat die kerel wel een geschikt rijbewijs had, maar niet de vereiste kunde (klassiek Belgisch probleem). Die 'tweede' chauffeur heeft gereden van Vorselaar naar Herentals, nauwelijks 10 km, mijn vader heeft dan de volledige rit alleen gereden.
Huh?
Hoeveel kost een beetje deftige autocar? Immanuela zal 't ongetwijfeld kunnen inschatten. Het mag dan nog tien jaar geleden zijn, maar toch. De eerste de beste uit een willekeurige groep klanten, vetrouwt die baas zo'n immens kapitaal toe? En hoe werd er dan gesjoemeld met de tacho? Immers: anders heeft er iemand met die autocar gereden, die niet op de loonlijst staat.
Bij de internationale ritten wist de baas dat de chauffeurs drinkgeld kregen en bovendien een centje konden bijverdienen met de verkoop van drank. Hierop verlaagde hij het loon van de chauffeurs tot een stuk onder het minimumloon. Wanneer de chauffeurs in de winter nauwelijks internationale ritten hadden was het loon hierdoor nauwelijks genoeg om te overleven. In die periode werden er vooral ritten gedaan met werknemers (richting Renault - Vilvoorde, yep het is als zo lang geleden), baddekestour (het rijden van schoolkinderen naar het zwembad), ophalen en terugbrengen van kinderen voor het lokale internaat, ...
Hoe kan je dàt rijmen met: Uiteindelijk had hij het daar nog niet te slecht.
Dus, wacht.
Met de ene hand, vertrouwt die baas zo'n enorm kapitaal (die autocar) toe aan een wildvreemde. Met de andere hand, verlaagt hij het loon van zijn personeel tot onder het minimumloon, als die drinkgeld krijgen? Heb ik ergens iets gemist?
Een grote firma uit de Antwerpse noorderkempen kende nog meer problemen. Er waren chauffeurs die zaken uit hun bus gingen verkopen omdat ze al maanden geen loon meer hadden gekregen. Dit begint met de verkoop van diesel en eindigt met reservewielen, audio/video-installaties uit de bus, ...
Waarbij ze zichzelf helaas ook strafbaar maken. En bij betrapping is de chauffeur hoe dan ook toch weer de pineut.
De dag dat mijn baas uren van mij probeert te pikken, ga ik reclameren op den bureau. Doorgaans volstaat dat al, want die baas verwacht er zich niet aan, dat er chauffeurs bij zijn die hun uren nauwkeurig opschrijven ook thuis. Duurt dan nog niet te lang, eer hij in de gaten heeft dat zulke acties geen verf pakken. En maandenlang gaan werken zonder een euro te trekken, doe ik al evenmin. Dan ben ik allang op zoek naar een andere baas.
Het ergste wat ik persoonlijk heb meegemaakt is een ladderzatte chauffeur. Deze reed het eerste stuk van de rit Barcelona-Antwerpen. Toen hij toekwam kon hij amper op zijn benen staan.
Ben je bij die chauffeur daadwerkelijk meegereden?
Tot slot.
Als klant weet ik ook wel dat er prijsverschillen zullen zijn. Maar als er daar bedrijven tussenzitten, die opvallend véél goedkoper zijn dan hun concurrenten, dan gaat er bij den deze toch wel een alarmbelleke rinkelen. Niet enkel voor autocarbedrijven, ook bij andere bedrijven is dat het geval. En persoonlijk geef ik dan liever wat meer uit, en krijg ik kwaliteit in de plaats.
Kwaliteit heeft nu éénmaal een prijs, punt.