Auteur Topic: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern  (gelezen 5095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Gepost op: zondag 31 juli 2011 - 16:12:46 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #1 Gepost op: zondag 31 juli 2011 - 21:39:41 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Tja, niet plezant om je vakantie op die manier naar de knoppen te zien gaan.  Anderzijds: als 't in het belang van je eigen veiligheid is ....

De politie heeft zich hier dus wel degelijk van zijn menselijke kant laten zien, en zich redelijk opgesteld tav onschuldige reizigers.

Voorts vraag ik mij af: wat waren de makementen precies? 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #2 Gepost op: zondag 31 juli 2011 - 23:25:08 »
De politie heeft zich hier dus wel degelijk van zijn menselijke kant laten zien, en zich redelijk opgesteld tav onschuldige reizigers.

De baas van dat autocarbedrijf zal (groen) lachen als hij de rekening van de Zwitserse politie krijgt.

Citaat
Voorts vraag ik mij af: wat waren de makementen precies?

Hopelijk niet zo ernstig als de Poolse autocar die hier gisteren aan de kant gezet werd. Ze had een dubbele achteras, en aan de linker kant mankeerde gewoon... jawel, het achterste wiel!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline MANUELA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #3 Gepost op: maandag 01 augustus 2011 - 20:31:36 »
Het enige wat ik hiervan kan zeggen = TRIESTIG.  Er wordt door verschillende  autocarbedrijven 'gefoefeld' op grote schaal om toch maar zo goedkoop mogelijk te zijn! wij zitten 13 jaar in de sector als klein correct bedrijjfje en vechten tegen de bierkaai - in dit geval de 'grote busboeren' die tot elke prijs hun wagens moeten op de baan houden want personeel kost véél geld.

Als je met de wetgeving en met je wagenpark in orde bent moet je een hogere prijs vragen omdat personeel geld kost - verzekeringen kosten ook geld en niet te vergeten een goede garage die uw wagens opvolgt kost een vermogen. Rij en rusttijdenwetten zijn er niet voor niks en dienen te worden nageleefd!
 Aan dit alles hangt een prijskaartje maar zolang 'Jan met de Pet' kiest voor de goedkoopste en zich langs geen kanten afvraagt waar die belachelijke prijzen vandaan komen dan kabbelen we rustig verder...
Vergelijk aub geen appelen met citroenen en kijk niet enkel naar het prijskaartje maar ook naar de service en kwaliteit !!!
Maar zoals ik al zei, beunhazen zijn er altijd en je moet ze niet alleen  in de kleine bedrijven zoeken maar de grote kennen er ook wat van! bijgevolg mag van mij de boete die hieruit voortvloeit astronomisch zijn want met mensenlevens speel je niet!!!

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 04:18:49 »
Vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum, Manuela!

Dit forum heeft slechts een relatief beperkt aantal deelnemers, omdat het zeer veel tegenstand ondervindt van diverse organisaties die bij het wegverkeer betrokken zijn (we hebben al eens een advocaat op ons dak gekregen van wegcode.be). De oorzaak is dat wij hier, in ruil voor een fatsoenlijke omgang met elkaar, de ruimst wettelijk mogelijke vrijheid van mening bieden, wat ons uiteraard door een aantal kluchtzangers niet in dank wordt afgenomen. Maar net zoals in jouw autocarbedrijf, is kwaliteit voor ons belangrijker dan kwantiteit.

Het verheugt me ten zeerste hier nu iemand uit de autocarsector in ons midden te hebben, en we hopen dat we hier dan ook nog veel van jou zullen mogen lezen.

De wantoestanden in de autocarsector zijn mij bekend. Een chauffeur vertrekt met een autocar, en wordt door een tweede chauffeur gevolgd in een personenwagen. Als de eerste chauffeur zijn maximale rijtijd bereikt heeft, neemt de tweede chauffeur het stuur over, en keert de eerste chauffeur met de personenwagen terug naar het autocarbedrijf. Niet zelden vertrekt hij daar na een rust van amper 3 uurtjes al met een volgende autocar.

Mijn zoon vertrok ooit met een autocar op sneeuwvakantie. Terwijl de autocar op een besneeuwde Duitse autosnelweg tegen 130 km/h reed, nam een tweede chauffeur het stuur over.

Maar wellicht kan jij ons nog meer vertellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2011 - 09:16:39 »
Mijn vader was vroeger autocar-chauffeur bij een eerder kleine firma (tiental bussen). Zelfs bij deze firma waren er behoorlijk wat toestanden die echt niet door de beugel konden, alhoewel niet alles daar slecht was. Gelukkig was het onderhoud van de bussen er prima in orde. De chauffeurs zelf deden het meeste onderhoud, bijgestaan door een vaste mechanieker. Als je elke dag met die autocar onderweg bent dan zorg je wel dat ze goed in orde is, althans dat gold zeker voor de autocar waar mijn vader mee reed.

Om de kosten te drukken werd dikwijls teruggegrepen naar 'creatieve' oplossingen. Het achterna sturen van een chauffeur met de auto, of met het openbaar vervoer was schering in inslag.

Deze firma gebruikte echter nog een ander trucje. Ik geef een concreet voorbeeld. Een klant komt vragen naar de prijs voor een autocar naar Dubrovnik en terug. Natuurlijk moeten er hiervoor 2 chauffeurs meegestuurd worden. De prijs wordt hiermee dan ook berekend. De klant kreeg dan te horen dat het goedkoper kan als er maar 1 chauffeur moet voorzien worden. Dat kon want de klant wist dat er in zijn gezelschap een persoon was met een geschikt rijbewijs. Bij het rijden bleek echter al heel snel dat die kerel wel een geschikt rijbewijs had, maar niet de vereiste kunde (klassiek Belgisch probleem). Die 'tweede' chauffeur heeft gereden van Vorselaar naar Herentals, nauwelijks 10 km, mijn vader heeft dan de volledige rit alleen gereden.
Bij de internationale ritten wist de baas dat de chauffeurs drinkgeld kregen en bovendien een centje konden bijverdienen met de verkoop van drank. Hierop verlaagde hij het loon van de chauffeurs tot een stuk onder het minimumloon. Wanneer de chauffeurs in de winter nauwelijks internationale ritten hadden was het loon hierdoor nauwelijks genoeg om te overleven. In die periode werden er vooral ritten gedaan met werknemers (richting Renault - Vilvoorde, yep het is als zo lang geleden), baddekestour (het rijden van schoolkinderen naar het zwembad), ophalen en terugbrengen van kinderen voor het lokale internaat, ...

Uiteindelijk had hij het daar nog niet te slecht. Een grote firma uit de Antwerpse noorderkempen kende nog meer problemen. Er waren chauffeurs die zaken uit hun bus gingen verkopen omdat ze al maanden geen loon meer hadden gekregen. Dit begint met de verkoop van diesel en eindigt met reservewielen, audio/video-installaties uit de bus, ...

Het ergste wat ik persoonlijk heb meegemaakt is een ladderzatte chauffeur. Deze reed het eerste stuk van de rit Barcelona-Antwerpen. Toen hij toekwam kon hij amper op zijn benen staan.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline MANUELA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2011 - 19:42:07 »
Dag JC

Dank voor je reactie. Ik lees daar dingen die mijn haren ten berge doen rijzen maar wat doen we eraan als je weet dat er van die 'mannen' in diverse besturen zitten van de FBAA en andere instanties...
Overigens hebben wij maar een 'microscopisch' klein bedrijf en we willen dat graag zo houden omdat je dan zelf de controle houdt. Het bedrijf van 10 cars dat jij klein noemt is tegenwoordig al middelgroot. Indien er nog zulke 'verhalen' zijn dan hoor ik dat graag.
Wij doen geen bijzonder geregeld vervoer (= schooltoeren/fabriekstoeren) omdat onze cars betrekkelijk nieuw zijn en we dat ook zo willen houden door een goed onderhoud. Bij ons is het uitgegroeid uit een 'uit de hand gelopen hobby' dwz wij proberen een 4* service te geven met dito wagens maar dan hoor je al gauw dat je te duur bent. Je kan nu eenmaal geen appelen met citroenen vergelijken hé en een 1* hotel is ook niet evenwaardig aan een 4* hotel...
Ik wordt enkel altijd heel kwaad als ik van die cowboyverhalen hoor...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2011 - 21:38:03 »
Deze firma gebruikte echter nog een ander trucje. Ik geef een concreet voorbeeld. Een klant komt vragen naar de prijs voor een autocar naar Dubrovnik en terug. Natuurlijk moeten er hiervoor 2 chauffeurs meegestuurd worden. De prijs wordt hiermee dan ook berekend. De klant kreeg dan te horen dat het goedkoper kan als er maar 1 chauffeur moet voorzien worden. Dat kon want de klant wist dat er in zijn gezelschap een persoon was met een geschikt rijbewijs. Bij het rijden bleek echter al heel snel dat die kerel wel een geschikt rijbewijs had, maar niet de vereiste kunde (klassiek Belgisch probleem). Die 'tweede' chauffeur heeft gereden van Vorselaar naar Herentals, nauwelijks 10 km, mijn vader heeft dan de volledige rit alleen gereden.

Huh?

Hoeveel kost een beetje deftige autocar?  Immanuela zal 't ongetwijfeld kunnen inschatten.  Het mag dan nog tien jaar geleden zijn, maar toch.  De eerste de beste uit een willekeurige groep klanten, vetrouwt die baas zo'n immens kapitaal toe?  En hoe werd er dan gesjoemeld met de tacho?  Immers: anders heeft er iemand met die autocar gereden, die niet op de loonlijst staat.
 
Bij de internationale ritten wist de baas dat de chauffeurs drinkgeld kregen en bovendien een centje konden bijverdienen met de verkoop van drank. Hierop verlaagde hij het loon van de chauffeurs tot een stuk onder het minimumloon. Wanneer de chauffeurs in de winter nauwelijks internationale ritten hadden was het loon hierdoor nauwelijks genoeg om te overleven. In die periode werden er vooral ritten gedaan met werknemers (richting Renault - Vilvoorde, yep het is als zo lang geleden), baddekestour (het rijden van schoolkinderen naar het zwembad), ophalen en terugbrengen van kinderen voor het lokale internaat, ...

 ::)  Hoe kan je dàt rijmen met:


Uiteindelijk had hij het daar nog niet te slecht.

Dus, wacht.  

Met de ene hand, vertrouwt die baas zo'n enorm kapitaal (die autocar) toe aan een wildvreemde.  Met de andere hand, verlaagt hij het loon van zijn personeel tot onder het minimumloon, als die drinkgeld krijgen?  Heb ik ergens iets gemist?


Een grote firma uit de Antwerpse noorderkempen kende nog meer problemen. Er waren chauffeurs die zaken uit hun bus gingen verkopen omdat ze al maanden geen loon meer hadden gekregen. Dit begint met de verkoop van diesel en eindigt met reservewielen, audio/video-installaties uit de bus, ...

Waarbij ze zichzelf helaas ook strafbaar maken.  En bij betrapping is de chauffeur hoe dan ook toch weer de pineut.

De dag dat mijn baas uren van mij probeert te pikken, ga ik reclameren op den bureau.  Doorgaans volstaat dat al, want die baas verwacht er zich niet aan, dat er chauffeurs bij zijn die hun uren nauwkeurig opschrijven ook thuis.  Duurt dan nog niet te lang, eer hij in de gaten heeft dat zulke acties geen verf pakken.  En maandenlang gaan werken zonder een euro te trekken, doe ik al evenmin.  Dan ben ik allang op zoek naar een andere baas.

Het ergste wat ik persoonlijk heb meegemaakt is een ladderzatte chauffeur. Deze reed het eerste stuk van de rit Barcelona-Antwerpen. Toen hij toekwam kon hij amper op zijn benen staan.

Ben je bij die chauffeur daadwerkelijk meegereden?

Tot slot.

Als klant weet ik ook wel dat er prijsverschillen zullen zijn.  Maar als er daar bedrijven tussenzitten, die opvallend véél goedkoper zijn dan hun concurrenten, dan gaat er bij den deze toch wel een alarmbelleke rinkelen.  Niet enkel voor autocarbedrijven, ook bij andere bedrijven is dat het geval.  En persoonlijk geef ik dan liever wat meer uit, en krijg ik kwaliteit in de plaats.

Kwaliteit heeft nu éénmaal een prijs, punt.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 21:59:58 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2011 - 11:11:01 »
Er waren wel meer bedrijven die bussen toevertrouwen aan chauffeurs die niet op hun loonlijst stonden, zelfs zonder dat er een eigen chauffeur meereed als tweede chauffeur. Vroeger was er een busbedrijf in Geel - Ten Aart (Van Sant dacht ik) die hier zelfs in gespecialiseerd was. Daar kon je een bus huren zonder chauffeur per km. De firma had er een heel aantal, allemaal in verschillende groottes, van een 20-tal mensen tot een normale bus voor zo'n 50-tal mensen. Mijn vader ging daar voor hij autocarchauffeur was dikwijls een bus huren voor de lokale verenigingen. Zo konden die goedkoper op uitstap en hij reed graag.
Wat de kostprijs van een bus betreft, als ik het me goed herinner was dat in die tijd zo rond de 250 000 € voor een normaal exemplaar. Mijn vader droomde in die tijd (eind jaren '80) om zelfstandig te worden en zo'n exemplaar te kopen.

De firma in Vorselaar waar hij dan wel chauffeur is geweest kende hij trouwens ook al langer. Daar kreeg hij op een bepaald moment ook een bus mee zonder dat hij op de loonlijst stond, soort van verhuur per km dus. Het was handiger om die bus op te pikken in Vorselaar wat maar 5 km verder was dan in Geel wat toch al snel 30 km was.
Hij had het er niet slecht in vergelijking met de andere firma's in de buurt omdat de firma het loon wel uitbetaalde, alhoewel het te laag was. Als men voldoende toeristische ritten had dan kon men door het drinkgeld het loon tot op een aanvaardbaar niveau brengen. In de zomer ging het veelal als volgt. Maandag met een collega en een bus bedevaartgangers vertrekken naar Lourdes en op vrijdag terug. Zaterdag en zondag rustdag en maandag weer hetzelfde. Twee dagen werken per week en voor de rest van de week thuis zitten of een luilekkerleventje in het hotel in Lourdes. De mistoestanden in die firma zijn indertijd wel gemeld aan de vakbond, maar die hebben blijkbaar weinig interesse in een firma met 3 à 4 vaste chauffeurs. Er waren nog twee andere chauffeurs maar die waren als zoon van de baas aandeelhouder en ook een kleinzoon van de baas. Daarnaast waren er nog twee chauffeurs die deeltijds werkten. Zij reden arbeiders naar de Renault fabriek, deden daar hun hoofdjob en reden dan 's avonds de mensen terug.

De firma heeft bestaan tot het overlijden van de baas die de firma zowat in zijn ééntje runde (zijn dochter hielp nu en dan wat mee. Het moet één van de oudere firma's geweest zijn in het land, gestart ergens in de jaren '50 dacht ik. Nu heeft een van zijn zonen de firma overgenomen en bestaat onder licht gewijzigde naam nog steeds.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline MANUELA

  • Starter
  • *
  • Berichten: 3
Re: Bus met 80 Belgische toeristen mag niet verder in Luzern
« Reactie #9 Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 09:40:39 »
De prijs van een luxe touringcar full option bedraagt naarmate het merk 275.000 à 320.000 € uitgezonderd SETRA want die zijn nog duurder. Je begrijpt dat dit de prijs is van een huis voor velen dus je vetrouwt daar niet iedereen mee. Er zijn chauffeurs en er zijn kilometerboeffers hé. Ik ons geval kan ik met de tweede soort niks doen want liefde voor een beroep heb je of niet. Het is een virus en bij het eerrste contact weet ik wie dat heeft en wie niet.
Wij werken met electronische tacho's dus foefelen doe je daar niet mee. Er zijn nog veel oude tacho's in de running op oudere cars en daar wordt kwistig mee gefoefeld dat weet ik wel. Hetgeen je aanhaalt van 2e chauffeur op het rittenblad is ook bij sommige collegae van ons nog schering en inslag totdat ze er eens op uit komen en dan zijn dat de eerste die het hardste brullen.
Nochmaals , het wordt tijd dat de klant zijn ogen eens uitwast en verder kijkt dan de prijs. Een aantal dagen geleden reed ik met een groep die we al jaren hebben en één van de mannen kwam eens 'zijn beklag doen' over een gekende autocarist die zijn kinderen vervoerde van de sportclub waar ze lid waren. Bussen die technisch niks in orde waren - papieren en verzekering die er niet waren.... hij wist daar allemaal van want hij deed tussendoor in het zwart (letterlijk verteld aan mij) het onderhoud van de wagens. Ik heb heb gevraagd of hij van zijn kinderen hield of dat de prijs belangrijker was dan hun kinderen. Blijkbaar wel want het is de goeiekoopste en ze rijden ermee want de club moet op de centen letten. Bij zulke mensen ben ik gewoon uitgesproken maar owee als er eens iets gebeurt!!!  Ik zeg het nog eens maar wellicht zeur ik : BETAAL EEN EERLIJKE PRIJS EN VERGELIJK DE CAR EN DE CHAUFFEUR EN DE SERVICE DIE JE KRIJGT met de 'soldenmeute' en je zal versteld staan!
Maar zolang er beknot wordt op chauffeurslonen, materieel enz zal je nooit weten wat het is om met een goede car en een leuke chauffeur te rijden want die mensen verdienen ook graag loon naar werken...

O en a propos die zever van geen loon als er geen werk is- dat is geen uitvlucht want een chauffeur zet je in de winter op economische werkloosheid en dan krijgt hij tenminste werkloosheidsuitkering. Dat kost het bedrijf amper iets.
ook aanwerven tegen april en ontslaan in oktober komt veel voor bij onze grote 'vrienden' want dan moeten ze geen Kerstpremie betalen of congégeld.... kortom ze werken hun mooi beroep naar de kelder!!!

Natuurlijk zou het niveau van sommige chauffeurs eens moeten worden opgekrikt want ik hoor zaken waar ik 'mottig' van wordt...