Auteur Topic: Kan een keuring in Nederland?  (gelezen 4690 keer)

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
Kan een keuring in Nederland?
« Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 21:45:28 »
Ik vermoed van niet, maar goed, wie weet is er toch ergens een achterpoortje ;) . Mijn auto moet binnenkort naar de keuring, maar aangezien ik tegenwoordig door de week in Nederland ben, zou het natuurlijk wel handig zijn als dat daar kon. Ik ga hem in elk geval wel daar laten onderhouden, maar de garage gaat er niet mee naar een Belgisch keuringsstation (wel naar een Nederlands). Ik veronderstel dat het niet mogelijk is een wagen met een Belgische nummerplaat te laten keuren in Nederland en nadien met dat bewijs een Belgisch keuringsbewijs aan te vragen? (Misschien is dat echt wel een overbodige vraag, maar goed het zou het voor mij wel erg vergemakkelijken ;) ).

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kan een keuring in Nederland?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 21:48:09 »
Ik vermoed van niet, maar goed, wie weet is er toch ergens een achterpoortje ;)

Je moet je auto in het buitenland laten keuren als je 'm niet tijdig hier kan laten keuren.
Wanneer je terug in België komt, moet je de auto zo snel mogelijk in België laten keuren.

Kijk eens wat rond op de websites van de keuringcentra, die zijn tegenwoordig ook op een of een paar avonden open - een paar stations mogelijk zelfs op zaterdag.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 21:51:57 »
Officieel woon ik nog altijd in België, dus ik weet niet of ik hem zelfs wel in NL kan laten keuren. Kon dat nergens duidelijk terugvinden. Maar goed ik moet hem dan blijkbaar sowieso in België laten keuren, dus da's dan enkel uitstellen van het probleem. Ik verzin wel iets.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 22:05:29 »
Ik verzin wel iets.

Natuurlijk.

Betaal een gepensioneerde een bezoekje aan de zoo in Antwerpen, en die gaat dan ook wel even bij een Belgisch keuringsstation voor jou langs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 03 augustus 2011 - 22:17:00 »
Officieel woon ik nog altijd in België, dus ik weet niet of ik hem zelfs wel in NL kan laten keuren.
Het kan, en het moet zelfs als je 'm hier niet tijdig gekeurd kan krijgen

Citaat
Maar goed ik moet hem dan blijkbaar sowieso in België laten keuren, dus da's dan enkel uitstellen van het probleem.
En dubbele kosten.

15 MAART 1968. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.

Artikel 23quater. Periodieke keuringen, termijnen

§4. Wanneer een voertuig zich in het buitenland, in een lid-Staat van de Europese Unie bevindt, laat de houder het voertuig keuren door een instelling die daartoe door de overheid van het betrokken land erkend is, ten einde de termijn zoals bepaald in artikel 23ter, te eerbiedigen.

In ieder geval, wordt het voertuig wanneer het terug naar België komt, zo vlug mogelijk gekeurd om zijn toestand te regulariseren.
Weg Wanbeheer.be

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 04 augustus 2011 - 21:09:00 »
Een collega van mij heeft jaren geleden een caravan gekocht en hier in Belgie ingeschreven, eigen nummerplaat, Q plaat.
Deze caravan heeft hij toen met zijn in Belgie ingechreven auto naar Frankrijk getrokken.
Om geen dubbele peage te moeten betalen en om sneller te kunnen rijden blijft die caravan nu in een opslagplaats in Frankrijk.
Elk jaar ergens in de maand mei haalt hij daar zijn caravan op, verblijft twee maanden in de Provence en rijdt dan met zijn caravan naar de Alpen waar hij de rest van de zomer verblijft, daarna brengt hij de caravan terug naar de opslagplaats in de Provence.
Hij laat deze caravan in Frankrijk keuren en stuurt het attest van keuring naar zijn verzekering in Belgie.
Blijkbaar is een franse inschrijving voor zijn caravan niet mogelijk, gezien geen adres in Frankrijk.
Die caravan komt niet terug naar Belgie en hij rijdt er ginder wel mee rond.

Is dit correct?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2011 - 10:37:00 »
Die caravan komt niet terug naar Belgie en hij rijdt er ginder wel mee rond.

Is dit correct?
Verzekerd, (in Frankrijk) gekeurd en (hopelijk) nog steeds in België ingeschreven, is dus OK met bovenstaande  Artikel 23quater. Periodieke keuringen, termijnen.
Weg Wanbeheer.be