Auteur Topic: Driekoningen : Echt gebeurd  (gelezen 4962 keer)

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
Driekoningen : Echt gebeurd
« Gepost op: vrijdag 05 januari 2007 - 17:56:09 »
Mijn zoontje is daarnet Driekoningen gaan zingen met 2 vriendjes.
Hij kwam opgewekt thuis met een zak vol koeken en snoep en met een broekzakske vol centen.

Bij deze opmerking moest ik wel efkens slikken:

" ...en bij die ene mevrouw moesten we zelfs nie aanbellen en zingen... ze had al geld klaargelegd op de vensterbank..."  :-\

Geen brood vandaag voor madam, denk ik  :D

Voor de juristen onder jullie: " is dit nu diefstal?"

::) Ik ga straks met hem toch maar eens tot ginder rijden...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Driekoningen : Echt gebeurd
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 januari 2007 - 23:27:57 »
 :D :D :D

Ik ben wel geen jurist, maar ik denk niet dat hier in juridische zin sprake kan zijn van diefstal. Hooguit een begrijpelijk misverstand vanwege een kind, dat geenszins de bedoeling had onrechtmatig geld te ontvreemden.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 06 januari 2007 - 09:57:26 »

;D Neen, maar ze hebben wel de bedoeling om "rechtmatig" geld te ontfutselen...

Offline Sofie

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 06 januari 2007 - 16:25:01 »
haha! en, nog langsgeweest?

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 06 januari 2007 - 18:02:29 »

:) We zijn de centen gaan terugdragen.

Hij heeft ze van da madammeke terug meegekregen.
En de bakker had toch brood gelegd!

Eind goed al goed dus zoals in een zeemzoet weekendfilmke   :'(  :-*

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 06 januari 2007 - 23:33:43 »
En Bert, heb je je zoontje uitgelegd dat alleen de belastingen als gelegaliseerde diefstal beschouwd worden?  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #6 Gepost op: maandag 08 januari 2007 - 09:27:42 »
 ;D

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 15:34:41 »
Opvoeding laat de laatste tijd veelal de wensen over. De kinderen worden niet meer opgebracht met respect, normen noch waarden ... ;D

Het gaat hier niet om moedwilligheid. Zo had het kind, vermoed ik allesinds, niet de intentie om te stelen. Dit is een vereiste om van diefstal te spreken.

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 17:33:39 »
Ik vindt "die ene mevrouw" ook niet van de slimste want wie legt er nu hedendaags nog geld op zijn vensterbank  ::)
Dit is zelfs om diefstal (wat nu niet gebeurd is ) vragen.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 19:46:13 »
Ik vindt "die ene mevrouw" ook niet van de slimste want wie legt er nu hedendaags nog geld op zijn vensterbank  ::)
Dit is zelfs om diefstal (wat nu niet gebeurd is ) vragen.
Niet slim maar om nu te stellen dat het vragen om diefstal is... ???
Het is juist die opvatting waardoor je in België (als uitzondering in de wereld?) al een boete kan krijgen omdat je jouw auto niet afsluit. In ieder geval heb je dan geen kapotte ruit  ;)

Tot mijn grote spijt heb ik geconstateerd dat het onder de Leuvense studenten tegenwoordig hoe langer hoe meer een zeer geaccepteerd verschijnsel is om fietsen te jatten. Ik heb al meerdere keren gezien dat ze bezig waren, spijtig genoeg had ik geen GSM bij en ook geen tijd om me er mee te bemoeien. Als je je fiets niet vastzet aan iets dan ben je vroeg of laat de lul.
Gaat er ook een boete komen als je je fiets niet vastzet? Immers, je maakt het dan wel erg verleidelijk voor die student (of junkie) die geen eigen wil heeft om die fiets te jatten, je bindt de kat dus op het spek en je zorgt voor een premiestijging.
Absurd natuurlijk maar dit is wel exact de motivatie waarmee ze een boete rechtvaardigen wanneer je jouw auto niet afsluit.

Citaat
Opvoeding laat de laatste tijd veelal de wensen over. De kinderen worden niet meer opgebracht met respect, normen noch waarden ...  ;D
Ik weet nu niet ofdat het met de opvoeding te maken heeft. Ultimately volgen de kinderen toch gewoon het voorbeeld van de volwassenen. Als de volwassenen het zelf verkeerd doen dan kan je niet verwachten dat de kinderen het wel goed doen. Het gebrek aan common decency komt net zo veel bij volwassenen en bejaarden voor als bij de jeugd. Rafael illustreerde dat weer eens.
Ik vind commond decency overigens een veel betere en duidelijke term dan normen, waarden en respect wat vage termen zijn en die mijns inziens inhoudelijk niet de juiste lading hebben. Normen zijn de sociale regels binnen een bepaalde cultuur, niet per definitie goed of slecht, ze verschillen van cultuur tot cultuur. Waarden zeer persoonlijk. Respect heeft in het Nederlandse taalgebied een vervelende contonantie omwille van de zeer rigiede jaren 50 waarin het woord respect blijkbaar helaas als betekenis kreeg dat je u en meneer zei tegen ouderen en tegen mensen die hoger in de hiërarchie stonden. Dat heeft natuurlijk niets met respect te maken, veel meer met angst en macht. Als je kijkt naar de echte betekenis van respect (iemand in zijn waarde laten, sociaal zijn tov iemand) dan is het wel een goed woord maar voor heel veel mensen, sterk maar niet enkel generatieafhankelijk, is dat helaas niet de betekenis van het woord respect omwille van de niet-fraaie erfenis van die jaren 50.

Mooi voorbeeldje van straks, klein maar veelzeggend: ik was in de supermart en de mandjes stonden alleen maar bij de kasse (pokkedruk), de jongen die voor mij naar binnen ging en naar de mandjes wandelde wist dat ik achter hem stond en ook een mandje nodig had, je kon er maar met 1 man staan, het was naast een lange rij mensen aan de kassa. Het komt niet in hem op om eventjes in één keer 2 mandjes te pakken wat veel practischer is. Ik deed dat dus wel voor de persoon die inmiddels achter mij is gaan staan en zag vervolgens eerst een verbaase blik, vervolgens een blije blik. Natuurlijk is dit maar een klein iets waar ik me niet druk om maak maar het illustreert mooi het extreme individualisme van deze tijd. Ik ben bepaald geen fatsoensrakker, ik spreek weinig met 2 woorden maar ik probeer wel een beetje sociaal te zijn.
In het verkeer leidt het gebrek aan common decency helaas al snel tot gewonden en doden maar daar is iedereen op dit forum zich gelukkig van bewust.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 januari 2007 - 19:48:28 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 13 januari 2007 - 20:31:16 »
Citaat van: BBB
Ik vind commond decency overigens een veel betere en duidelijke term dan normen, waarden en respect wat vage termen zijn en die mijns inziens inhoudelijk niet de juiste lading hebben. Normen zijn de sociale regels binnen een bepaalde cultuur, niet per definitie goed of slecht, ze verschillen van cultuur tot cultuur.

Wat versta jij onder "common decency"?

Volgens Wikipedia:

Citaat
Decency is conformity to sociocultural standards of conduct and speech.

Daar zijn we dus weer terug bij jouw normen als sociale regels binnen een bepaalde cultuur.

Waar het om gaat, zijn de shared values and beliefs die in een cultuur de normen bepalen.

Ik geloof overigens niet dat er in landen zoals Nederland en België nog zoiets bestaat als "common" decency. Er bestaat een continuum waarin de grens tussen wat "decency" is en wat niet grondig vervaagd is.

P.S. - Toch leuk, het Nederlands zo geweld aandoen met vreemde termen, hé.  ;)