Auteur Topic: situatie Stationsstraat Mechelen  (gelezen 1704 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
situatie Stationsstraat Mechelen
« Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 10:30:41 »
Graag had ik advies ingewonnen betreffende de Stationsstraat in Mechelen, vooraleer ik een brief laat vertrekken naar de stad Mechelen over de ronduit gevaarlijke situatie die men daar gecreëerd heeft.

Op het bijgevoegde schema kan je de situatie vinden, een vogelvluchtperspectief vind je op: http://maps.google.be/maps?q=stationsstraat+mechelen+&hl=nl&ll=51.019851,4.485134&spn=0.000867,0.002275&sll=50.805935,4.432983&sspn=3.568889,9.316406&t=h&z=19. Het stukje staionsstraat wat ik beschrijf is grofweg dat tussen de Arsenaalstraat en de Coxiestraat. Het is verderop richting Leuvensesteenweg ook van toepassing, behalve dan de enkelrichting in de parallelrijweg.

Algemene beschrijving:

De stationsstraat bestaat in dit gedeelte eigenlijk uit twee rijwegen. De eerste is op het schema bovenaan gelegen en is enkelrichting (verplichte richting naar rechts op het schema). Langs deze weg zijn aan één kant parkeerplaatsen aangebracht.
Naast deze parkeerplaatsen bestaat er een plantsoen met lage struikjes en om de 10 m ongeveer een grote Linde. Dan begint de tweede rijweg. Deze is zo'n 7 m breed, de goot voor de afwatering bevindt zich in het midden. Omdat veel fietsers vielen in deze goot uit natuursteen werd besloten om een aantal plantenbakken op de goot te plaatsen, ongeveer om de 10 m. Zo worden de fietsers verplicht om onder een grotere hoek de goot te dwarsen, als ze dit onder een kleine hoek doen kunnen ze vallen omdat de goot, vooral als ze nat is, zeer glad is.
Op het stuk bovenaan in het schema heeft men regelmatig een schildering van een fiets aangebracht. Rechts op het schema (richting Coxiestraat) is dit gedeelte van de rijweg afgezet door paaltjes om het autoverkeer daar te stoppen (begin enkelrichting in de andere rijweg).
Dit stuk van de stationsstraat kan enkel ingereden worden langs de kant van de Arsenaalstraat waar ook een verbodsteken is aangebracht, nl. een C3 met als onderbord 'uitgezonderd aangelanden'.

Probleem:

Bij mijn weten heeft de fiets op de rijweg geen enkele wettelijke waarde, m.a.w. Dit gedeelte kan niet beschouwd worden als fietspad. Er zijn trouwens geen verkeersborden, noch wettelijke belijningen aangebracht.
Het gedeelte waar er geen fiets-schildering is aangebracht is te smal om wagens de laten passeren. Vanzelfsprekend geldt op deze rijweg geen enkelrichting (doodlopende straat).
De fiets-schildering werkt misleidend voor de fietsers, zij zien hier nl. een fietspad in waar zij een alleenrecht op hebben.

Praktisch:

Met mijn kennis van de verkeerswetgeving ga ik er vanuit dat auto's rechts moeten rijden op deze rijweg. Dus op de strook met de fiets-schilderingen als deze richting links op het schema rijden. Indien zij dit niet doen zijn deze bestuurders dus in fout. Bovendien creëren ze een probleem omdat er niet gepasseerd kan worden en er dus gelaveerd moet worden tussen de plantenbakken.
Voor de fietser betekent het dan ook dat hij eveneens een overtreding maakt wanneer hij links rijdt (over het stuk met de schilderingen).

Ik zou de stad Mechelen dus willen aanschrijven om deze verwarrende en naar mijn mening zelfs illegale situatie recht te zetten. M.a.w. het verwijderen van de fiets-schilderingen waardoor fietsers terug rechts van de rijweg moeten rijden. Het verkeer kan zo vlotter en ook veiliger.


Wat is jullie mening over deze toestand? Ik zal jullie opmerkingen dan ook verwerken in de brief die ik richting stad Mechelen zal sturen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: situatie Stationsstraat Mechelen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2011 - 19:52:48 »

Fietsers moeten op de rijbaan rijden tenzij er een fietspad is (en wat uitzonderingen inzake parkeerzones etc...)

Gezein dat geen fietspad is, moet het dus rijbaan zijn aangezien er fietsers zouden moeten rijden.
Als het een rijbaan is, moet ze door alle bestuurders gevolgd worden ...


Artikel 1. Algemene bepalingen

1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.


De wegmarkeringen met "fiets" worden hier dus misbruikt om aanwijzingen te geven aan weggebruikers die met andere verkeerstekens dienen aangeduid te worden.

De wegmarkering bestaat wel (opstelvakken en voorsorteringsstroken voor fietsers) maar worden oneigenlijk gebruikt, ttz om aanwijzingen te geven waarop ze geen betrekking hebben.

Dat is dus een dubbele overtreding van Art 1.1
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: situatie Stationsstraat Mechelen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2011 - 19:54:11 »
Die onregelmatige wegmarkering is een van de meest frequente die op TV komt : in de Wetstraat liggen er ook zo ipv een fietspad ...

BTW : ik rij daar standaard altijd over.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder