Auteur Topic: voorstel nieuwe wegcode  (gelezen 14910 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: voorstel nieuwe wegcode
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 17 augustus 2011 - 01:59:02 »
Samengevat: ´Schouppe´ heeft een zeer slordige poging ondernomen ...
Dat is wel het minste wat je kan zeggen.
Van de talloze problemen met de wegcode, lost dit ontwerp er bitter weinig op.
Van vereenvoudiging is al evenmin sprake, dit is complexer dan wat we nu hebben, en de uitbreidingen roepen zelf ook al meteen weer vragen op.
Cassatie gaat nog werk krijgen !

Citaat
Wat me idd vooral stoort is geen duidelijke verkeersregel tegen hoofdongevalsoorzaak - onaangepaste - veiligheidsafstand.
Maar Michel toch, je had toch echt niet verwacht dat de nieuwe wegcode dat duidelijker gemaakt had ?
Of verkeersveiligheid als uitgangspunt zou hebben ?

Dit ontwerp dient de belangengroepen.
En zo uiteindelijk niemand.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 17 augustus 2011 - 18:08:07 »

Citaat
Wat me idd vooral stoort is geen duidelijke verkeersregel tegen hoofdongevalsoorzaak - onaangepaste - veiligheidsafstand.
Maar Michel toch, je had toch echt niet verwacht dat de nieuwe wegcode dat duidelijker gemaakt had ?
Of verkeersveiligheid als uitgangspunt zou hebben ?

Neen, maar eigenlijk had ik het toch wel ergens gehoopt...
eerder dan ze ritsen ´probeerden´ in een artikel te gieten, ritsen is natuurlijk prio-verkeersveiligheid...  ;D ::)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Wegcode niet op bijna Vaticaanse wijze aanpassen
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 26 augustus 2011 - 18:17:22 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 30 september 2011 - 17:19:29 »
Voorstel van Schouppe ´vernietigend´ verworpen door De Vlaamse regering (wel niet bindend maar toch...) :

Citaat
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid1081599/nieuw-verkeersregelement-van-schouppe-verworpen-2.aspx

Vernietigend

... . Dat advies is weliswaar niet-bindend, maar telt 46 pagina's en is op bepaalde punten behoorlijk vernietigend voor de plannen van Schouppe ....

Ook omdat er sprake is van veelvuldige "bevoegdheidsoverschrijdingen" van Schouppe, en het prijskaartje voor Vlaanderen stevig kan oplopen (allerhande nieuwe verkeersborden)

« Laatst bewerkt op: vrijdag 30 september 2011 - 17:22:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 30 september 2011 - 18:55:20 »
Zelfs Crevits geeft kritiek op Schouppe (tiens, 'k dacht pertang dat die 2 partijgenoten waren).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zondag 02 oktober 2011 - 17:20:51 »
Hier al veel eerder inhoudelijk afgeschoten  :)

De kritiek van Crevits inzake beddingen voor openbaar vervoer begrijp ik eerlijk gezegd niet goed.
Zo'n bedding is een stuk van de openbare weg, net zoals de BOB nu.
Schouppe is bevoegd voor de verkeerstekens en de verkeersregels inzake verkeer op dergelijke beddingen.

Ondertussen overtreedt Crevits volop verder de wetgeving, en zou de wegcode van Schouppe net haar overtredingen regulariseren.

Laatste wapenfeit : de nieuwe spitsstrook op de E313.
De wegmarkeringen zijn illegaal.
Als ze geen rijstrook aangeven, hoe breed is dan de rechter rijstrook ???
Anders gezegd : Hoe breed geldt de X ???

Worden volgens de wegcode ook mee afgesloten met de "spitsstrook" : Parking Ranst ; afrit Wommelgem.
Bij Crevits denken de wegcode-prutsers blijkbaar dat een schuine verdrijvingspijl een X opheft ... not quite.

63.2. Verkeerslichten boven de rijstroken.

1. Tweekleurige verkeerslichten die boven de rijstroken van de rijbaan geplaatst zijn, hebben de volgende betekenis :
1° het rode licht dat de vorm heeft van een kruis, betekent verboden richting op de strook voor de bestuurders naar wie het gericht is;
2° het groene licht dat de vorm heeft van een naar onder gerichte pijl betekent veroorloofde richting op de strook voor de bestuurders naar wie het gericht is.

Niets terug te vinden van de verdrijvingspijl ...
Netto effect : je mag de rijstrook niet gebruiken, ook niet aan de afrit of de parking, want ze is nog steeds dicht.

De verkeerslichten boven de rijstroken moeten ook van de één naar de ander volledig zichtbaar zijn.
Is niet het geval.
Daar overtreedt Crevits ook weer de wetgeving - recidive, was eerder ook al zo met de rijstrooksignalisatie op de E313 .

er is ook goed nieuws vandaag :
DEFECT Dynamische rijstrooksignalisatie defect op E313 > Antwerpen
Dan gaat het verkeer er vlotter  ;)

Schouppe veranderde ineens ook maar alle onderborden bij de parkeerborden.
Dat leidt natuurlijk tot stevige extra kosten om nieuwe borden te plaatsen, en parkeerboden staan er bij de vleet.
Niet onlogisch dat dan de vraag komt of hij hier of daar bindingen heeft met de leveranciers van verkeerstekens ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
Plannen voor nieuw verkeersreglement zijn begraven
« Reactie #21 Gepost op: maandag 10 oktober 2011 - 23:30:59 »
Plannen voor nieuw verkeersreglement zijn begraven

Citaat van: GvA
De hervorming van het verkeersreglement die staatssecretaris Etienne Schouppe heeft uitgewerkt, is begraven. Dat zegt Waals minister van Openbare Werken Benoît Lutgen

Bron en © : GvA.be

Er komt nu nog een nieuwe poging met meer betrokkenheid van de gewesten - die hadden elk ongeveer 50 pagina's bezwaren tegen de plannen van Shhouppe !
Weg Wanbeheer.be

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 11 oktober 2011 - 14:59:01 »
Worden volgens de wegcode ook mee afgesloten met de "spitsstrook" : Parking Ranst ; afrit Wommelgem.
Bij Crevits denken de wegcode-prutsers blijkbaar dat een schuine verdrijvingspijl een X opheft ... not quite.

Het enige wat ik me zo op 't eerste zicht voor de geest kan halen, is:

Artikel 62bis. Ontruimingspijl boven een rijstrook

(...)

Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen

Alleen, klein detailke: men mag zich daar helemaal niet bevinden op dat ogenblik, omwille van dat eerder geplaatste X boven de rijstrook.   En ik vraag mij af hoe ik een rijstrook moet verlaten, waar ik mij dus niet mag bevinden?    

« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 oktober 2011 - 15:00:55 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 11 oktober 2011 - 16:35:39 »
Alleen, klein detailke: men mag zich daar helemaal niet bevinden op dat ogenblik, omwille van dat eerder geplaatste X boven de rijstrook.   En ik vraag mij af hoe ik een rijstrook moet verlaten, waar ik mij dus niet mag bevinden?    

Citaat
(...)
Dit licht betekent dat de bestuurders de strook zodra mogelijk moeten verlaten in de richting door de pijl aangewezen
Je citeert toch een Ontruimingspijl en geen X  :-\

Amai ? Dat is toch een dynamisch matrixbord ? Daarvoor was er een X of licht uit of groene pijl.

Wacht... eerder zeg je ?
Citaat
omwille van dat eerder geplaatste X boven de rijstrook
Dat kan moeilijk he, ergens mis ik een matrixbord of signaal (groene pijl) dat je daarvoor terug op die rijstrook mocht...

ah, nu zie ik het Inazuma bedoelt een verdrijvingspijl op de naastgelegen rijstrook.

Enkel een groen teken boven de strook zal het rood X kunnen opheffen... een groene pijl rechtdoor ?

Zodra de X -voor jou zichtbaar- aanfloept moet je die strook verlaten en op de strook met de groene pijl uitwijken.
Andersom mag je erweer op.

Vóór en in tunnels vind je die dingen veel:

Het kunnen natuurlijk ook richtingspijlen zijn.

Citaat
http://www.iwi.uni-hannover.de/lv/ucc_ws04_05/dismer/Verkehrstelematik/2.1.3.htm

Abb. 4: Knotenbeeinflussungsanlage

bvb eerst de verwittigingspijl-Links, want matrixbord later volgt X
in ´t echt:
http://www.colberg-forster.de/uploads/tx_templavoila/Verkehrsbeeinflussung2.jpg
« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 oktober 2011 - 17:26:44 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 11 oktober 2011 - 18:45:22 »
@ Michel:

Buiten de spits is die (nu ja) rijstrook gesignaleerd door X, waardoor ik strikt genomen onmogelijk de uitrit Wommelgem kan nemen, of naar de parking in Ranst.

Kom ik dan ter hoogte van de afrit Wommelgem, dan vind ik daar plots een ontruimingspijl boven de rijstrook (met als onderschrift UITRIT).  Maw: tussen het eerder geplaatste rode kruis, en die ontruimingspijl staan GEEN groene neerwaarts gerichte pijlen.

Neem als voorbeeld je eerste tekening links.  Verwissel nu het rode kruis en die ontruimingspijl (en dan ipv verkeer van een oprit dat erbij komt, een afrit).  En uiteraard die ontruimingspijl naar rechts ipv naar links.  Zo is dat daar nu gesignaleerd buiten de spits.  

Heb je 'm nu?

Amai ? Dat is toch een dynamisch matrixbord ? Daarvoor was er een X of licht uit of groene pijl.

Je bedoelt dat dat er mischien zou moeten staan.  Helaas, pindakaas.  Dat staat er dus niet.

Wacht... eerder zeg je ?

Ja, eerder.

Dat kan moeilijk he, ergens mis ik een matrixbord of signaal (groene pijl) dat je daarvoor terug op die rijstrook mocht...

Dat is 't m nu net.  Die zouden er moeten staan, doch staan er niet.  Ik mis die dingen ook.  Nu hangt er dus een rood kruis boven die rijstrook, en dan thv de afrit ineens een ontruimingspijl, zonder dat er tussen beide een groene pijl staat.

Vandaar ook mijn reactie: "Hoe kan ik een rijstrook verlaten waar ik mij helemaal niet mag bevinden op dat ogenblik?

« Laatst bewerkt op: dinsdag 11 oktober 2011 - 19:05:53 door bert.covens »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 11 oktober 2011 - 22:46:48 »
Maw: tussen het eerder geplaatste rode kruis, en die ontruimingspijl staan GEEN groene neerwaarts gerichte pijlen.

Dat is 't m nu net.  Die zouden er moeten staan, doch staan er niet.  Ik mis die dingen ook.  Nu hangt er dus een rood kruis boven die rijstrook, en dan thv de afrit ineens een ontruimingspijl, zonder dat er tussen beide een groene pijl staat.
Ik heb hem, maar niet volledig.  ;)

Welke kleur heeft die ontruimingspijl naar rechts ? Toch niet oranjegeel zoals in de tekening ?
Zal dan groen zijn hoop ik tenminste.

of 8e foto link hieronder: (er zijn 3 foto´s  bij .3 Lichten boven de rijstroken)
Citaat
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=175

Een schuine ontruimingspijl betekent dat de onderliggende rijstrook zo snel mogelijk moet ontruimd worden in de richting die de pijl aanduidt.

Zal toch geen horizontale groene pijl op de snelweg zijn, zoals de groene ontruimingspijl bij de klassieke kruispunt-verkeerslichten?
In Be is alles mogelijk...  ;D

Matrixborden op de snelweg hebben die eigenlijk namelijk niet, voor zover ik weet (ook nooit gezien in menig buitenland).

Die pijl (oranje/geel/wit) schuin naar L/R beneden gericht (evtl met flash*) is eigenlijk enkel als er verderop een rood kruis komt (link vab.be).

Citaat
Een oranjegeel licht, eventueel knipperend, dat de vorm heeft van een 45° schuin naar beneden naar links of naar rechts gerichte pijl kondigt een vermindering aan van het aantal rijstroken die in de gevolgde rijrichting mogen gebruikt worden.

( uitvergroten > http://www.colberg-forster.de/uploads/tx_templavoila/Verkehrsbeeinflussung2.jpg < )
*
http://www.kohartog.nl/pages/groenpol/producten/matrix-signaalgevers.php

Citaat
en dan thv de afrit ineens een ontruimingspijl, zonder dat er tussen beide een groene pijl staat.
Idd, dan ontbreekt namelijk best een groene pijl verticaal naar beneden gericht om die rijstrook-X weer vrij te geven ruim genoeg (voorsorteren) voor de afrit (anders weet een mens niet of hij die afrit kan nemen) ; om dan de afrit zelf te nemen behoeft geen groene pijl thv de afrit.

Hier nog een plezant YT-filmpje (ergens in Rotterdam) met geleidelijk van 1 tot 3 X X X wegvallende wegstroken:

-  vergroten en druk pause op ~  11 sec .. 15 sec ... 19 sec...
http://www.youtube.com/watch?v=LK_MR-V7Hoc&feature=player_embedded

Het filmpje heet negentigzeventig :
Let op de wisselende aanbevolen (geen rode cirkel op de matrix) snelheid op de overblijvende rijstroken:

- bij 3 sec C43- 70 max met bovenbord wegenwerken. OK

- bij 11 sec zelfs | 70 | 90 | 90 | aanbevolen
- bij 15 sec dan | 90 | 90 | aanbevolen
- bij 19 sec plots weer | 70 | 70 | aanbevolen...  redelijk ´hersendood´ moest iemand dat opvolgen... (Art 10 is er toch ook nog)

- en dan op het einde de clou bij 29-30 sec een C43-70 kmh MAX met bovenbord ´gevaarlijke bocht naar links´, en bij 32 sec maar een honderdtal meters verder, of bij het aansnijden van die flauwe bocht 2 matrixen-C46´s alles opgeheven, ttz max 120 kmh neem ik aan...  :D

Play de Matrix...   ;D  De 90´s aanbevolen (of die de C43-70 opheffen...  ??? ) en vooral die C46 vind ik goed.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 oktober 2011 - 01:10:42 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 12 oktober 2011 - 05:47:15 »

Buiten de spits is die (nu ja) rijstrook gesignaleerd door X, waardoor ik strikt genomen onmogelijk de uitrit Wommelgem kan nemen, of naar de parking in Ranst.

Kom ik dan ter hoogte van de afrit Wommelgem, dan vind ik daar plots een ontruimingspijl boven de rijstrook (met als onderschrift UITRIT).  Maw: tussen het eerder geplaatste rode kruis, en die ontruimingspijl staan GEEN groene neerwaarts gerichte pijlen.

(...)
Je bedoelt dat dat er mischien zou moeten staan.  Helaas, pindakaas.  Dat staat er dus niet.

Volgens dat ik vannacht hoorde op de radio, van mensen die belden die er reeds anderhalf uur in de file stonden (omstreeks 1uur) waren ze er aan het bijplaatsen.
En dat zou zo nog een paar nachten zijn deze week. :(

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 12 oktober 2011 - 12:30:05 »
Volgens dat ik vannacht hoorde op de radio, van mensen die belden die er reeds anderhalf uur in de file stonden (omstreeks 1uur) waren ze er aan het bijplaatsen.
En dat zou zo nog een paar nachten zijn deze week. :(
Gisterenavond ook zeker een half uur in die puinhoop gestaan.
Niks vooraf aangekondigd op hun matrixbordjes.

De puinhoop was er kompleet. Alles over 1 rijstrook ...

Komend vanuit A'pen Noord naar A'pen Oost, werd je op de E34/313 eerst met verdrijvingspijl naar de rijstrook links gestuurd.
Die rijstrook mag je dan 100m verder niet meer gebruiken, wegens X
Maar je kan er ook meer niet af, wegens doorlopende strepen aan beide kanten ...

Diezelfde rijstrook stond vanuit Gent 200m eerder nog aangegeven met groene pijl - niet eens een verdrijvingspijl.

Michel, de pijlen die zogezegd zouden toelaten de afrit te gebruiken, of naar de parking te rijden, zijn bovendien een raar gif-groenig geel ipv oranjegeel.
De prutsers van Crevits in volle aktie !
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 12 oktober 2011 - 12:39:58 »
...
Michel, de pijlen die zogezegd zouden toelaten de afrit te gebruiken, of naar de parking te rijden, zijn bovendien een raar gif-groenig geel ipv oranjegeel.
De prutsers van Crevits in volle aktie !

Aha, dat zal de nieuwe regeringskleur zijn, gifgroengeel door de kleuren van de *8 partijen te mengen...  :D

Vergif slaat zeker op de komende graaibesparingen. (ooit hadden we *paarsgroen met 6 partijen)

... en dat heel gepruts op die snelweg zou best op YT gezet moeten worden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 oktober 2011 - 12:59:22 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 12 oktober 2011 - 19:52:18 »
ABSINTHE