De belangengroepen-wegcode.
Dit wordt, zoals gevreesd, een nog meer voorwaardelijke wegcode met nog meer regeltjes, en nog onleesbaarder door de nog talrijkere verwijzingen bij uitzonderingen
- enkel nog B1 op rotonde (definitie)
- definitie voortbewegingstoestellen geeft voorbeelden, zal nazicht door de RvS denkelijk dus niet overleven
-
"handbewogen rolstoelen" zijn opgegeven als voorbeeld van een voortbewegingstoestel, maar wat met een handbike stijl Marc Herremans, die voldoet aan de definitie van rijwiel
"voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen" ... terwijl er natuurlijk ook op een gewone traditionele rolstoel handgrepen staan rondom het wiel.
-
Drie-en vierwielers die een breedte hebben van minder dan 1 meter worden voor de toepassing van dit besluit gelijkgesteld met fietsen. : die mogen voortaan dus ook door het BEV ... met aanhanger.
- Breaks en mpvs zijn geen personenwagens meer voor de wegcode:
2.38. « Personenauto » : elke auto waarvan de binnenruimte uitsluitend is opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen en die, bij gebruik voor het bezoldigde vervoer van personen, ten hoogste acht plaatsen mag bevatten, zonder die van de bestuurder.Typisch aan breaks, mpvs en zelfs hatchbacks etc. is uiteraard dat lading en personen in dezelfde ruimte vervoerd worden ...
Vervuiling van de wegcode met begrippen uit het technisch reglement.
- Stilstaan : het te definiëren begrip staat ook in de definitie ...
2.54. Het « stilstaan » : het stilstaan van een voertuig voor een tijdspanne die nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het inladen of uitladen van zaken.- nog een stuk technische reglement in de wegcode ... 2.60 tot 2.65
- Art 3 : Verkeerslichten gaan voortaan boven verkeersborden
- de controleurs van De Lijn etc worden bevoegde personen met sterk uitgebreide bevoegdheden wanneer de flikken er niet zijn !
Jawadde ...
- vreemd artikel 7.2 "Verplichtingen bij uitvoering van de prioritaire opdracht." , maar bepaalt geen verplichtingen, wel vrijstellingen ...
- strenger Art 7.4 dat prioritaire voertuigen door rood laat rijden onder
voorwaarde :
1° het speciaal geluidstoestel wordt gebruikt;
2° dit geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.- voor de bevelen van Verkeerscoördinator/begeleider moet men dan wel in een ander reglement gaan kijken ...
- slepen met noodkoppeling op de pechstrook , maar dit wordt "takelen" genoemd ...
op autosnelwegen, uitsluitend tot aan de eerste afrit, tankstation, parking of vluchthaven;- Takel- en andere "diensten" mogen (onbegeleid) op de pechstrook rijden na oproep politie (welkom in de Far West !)
- Mannen, wie kan aan dergelijke constructies aan uit, en wie verzint het ?
10.2. Plaats van de bestuurders van motorfietsen.
1° De bestuurder van een motorfiets mag zich op een rijbaan die niet verdeeld is in rijstroken over de volledige breedte van de rechterhelft ervan begeven.Te zot voor woorden :
De bestuurder van een motorfiets mag zich in een éénrichtingsstraat die niet verdeeld is in rijstroken over de volledige breedte van de rijbaan begeven.- Bij snelheidsbeperkingen boven 50 km/u, moeten Bromfietsen B niet meer op het fietspad rijden ... ze mogen dat, maar moeten niet. (is nu verplicht)
-
10.4
1° De fietsers en bestuurders van bromfietsen klasse A gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende delen van de openbare weg :
a) het berijdbaar gemarkeerd fietspad indien het rechts in hun rijrichting ligt, het berijdbaar fietspad gesignaleerd in de gevolgde rijrichting door het bord D7, of het berijdbaar deel van de openbare weg gesignaleerd in de gevolgde rijrichting door het verkeersbord D9 of D10;
aangezien de
"volgorde van aanwezigheid" geldt :
Links rijden op een in die richting met D7 gesignaleerd fietspad is dus een overtreding als er rechts een fietspad met wegmarkeringen ligt ...
Er staat nergens dat de "volgorde van aanwezigheid" enkel geldt tussen opsommingen a) en b) , dan wel ook binnen de opsommingen onder a) of b)
Het gebruik van komma's en "of" is ook niet consistent binnen dit artikel.
b) de rijbaan of de berijdbare gelijkgrondse berm of de parkeerstrook in hun rijrichting.Hier zijn ze "rechts" vergeten ...
- Art 11 (snelheid) is ietwat logischer opgebouwd, maar voert een extra snelheidsbeperking in (50 op voorbehouden wegen / F99)
90 buiten de BBK blijft gelukkig
snelheid is niet meer afhankelijk van de rijstroken in de tegengestelde richting (applaus !)
minimumsnelheid verhoogd tot 80 op snelwegen
100 voor bepaalde bussen
- 12, Voorrang
Is wat logischer opgebouwd,
12.4 is nu de gewone voorrangsregel (maar nu de maneuvers, verwacht de nodige verwarring)
extra uitzondering op de VVR :
In afwijking van artikel 12.4.1° moet de bestuurder die de hoofdweg van een autosnelweg oprijdt voorrang verlenen aan de bestuurders die er rijden."Hoofdweg van een autosnelweg" is evenwel nergens bepaald ...
dit is weer een afwijking op de internationale regels, verwacht dus maar problemen als de B1s er weggehaald zouden worden ...
Een Deen denkt gelijk dat hij daar voorrang heeft.
Conflict tussen gelijkwaardige artikels 12.3 (prioritaire voertuigen) en 12.5 (bussen aan halte) die telkens voorrang hebben op elke bestuurder ...
Deze dwaasheid blijft er ook maar in staan , maar bussen die de halte verlaten krijgen hierop een uitzondering !:
Zelfs voetgangers kunnen dus onder de bus gaan belanden ...
12.5.2° Trottoir en fietspad.
De bestuurder die een trottoir of een fietspad dwarst, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit het trottoir of fietspad volgen.Wat een prutswerk, hier zijn de fietspaden stomweg vergeten !
12.5.4° Oversteken buiten de oversteekplaatsen voor voetgangers.
De voetgangers die de rijbaan wensen over te steken, moeten voorrang verlenen aan de bestuurders die naderen op die rijbaan.En de dubbelzinnigheid inzake fietsoversteekplaatsen blijft volop bestaan
12.5.5° Oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen mogen zich slechts op de oversteekplaats begeven mits inachtneming van de naderende voertuigen.
De bestuurders moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen toelaten het oversteken te beëindigen.Schouppe is wat blijven hangen in zijn NMBS tijd :
12.5.6° Halteplaats.
Bij afwezigheid van een perron aan de halteplaats van een voertuig voor gemeenschappelijk vervoer, moet de bestuurder die rijdt langs de kant waar de reizigers in- of uitstappen, achter dit voertuig stoppen om hen de gelegenheid te laten in alle veiligheid het voertuig, het trottoir, de delen van de openbare weg voorbehouden voor het verkeer van voetgangers of de berm te bereiken.Een perron op straat

Nog nooit heb ik dat woord in die betekenis weten gebruiken.
Slecht vertaald uit het Frans, uiteraard : quai d’embarquement
- 13 Maneuvers
Beperktere lijst :
1° van rijstrook of rij veranderen;
2° buiten een kruispunt de rijbaan oversteken;
3° keren of achteruitrijden;Nieuw maneuver :
zijn normale plaats in het verkeer verlaten of terug innemen.Maar wat is in godsnaam "zijn normale plaats."
Als ik reglementair geparkeerd of stil sta, is dat toch een normale plaats ...
En ik bevind met in het verkeer, want zelfs een voertuig dat geparkeerd is, is (voor de inschrijvingen) ook in het verkeer gebracht.
Dat een stilstaand voertuig niet in het verkeer zit of "geen normale plaats" inneemt valt ook nog maar te bezien ... bij Cassatie.
13.3. Worden niet als manoeuvres beschouwd:
1° alle rijbewegingen die door een ander artikel van dit reglement worden geregeld, zoals :
a) het inhalen;
b) het veranderen van richting;
c) de zijdelingse verplaatsingen door de bestuurder van een motorfiets uitgevoerd conform artikel 10.2. Die verplaatsingen vereisen geen gebruik van de richtingaanwijzers;
d) het verlaten van de halteplaats door een autobus of trolleybus conform artikel 12.5.1°;
2° zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
(weer een limitatieve lijst voorbeelden bij een in se algemene bepaling ...)
- 14 Ritsen
Ai ai ai ...
Prutswerk.
Art. 14. – Ritsen.
Wanneer het verkeer overeenkomstig artikel 10.1.7° verloopt, sterk vertraagd is, en een inrichting of een hindernis het rijden in één of meerdere rijstroken of rijen verhindert, moet elke bestuurder die rijdt in de ernaast gelegen vrije rijstrook of rij, ter hoogte van de versmalling voorrang verlenen aan één bestuurder die rijdt in de rijstrook of rij waarop de inrichting of de hindernis zich bevindt (ritsen)."sterk vertraagd is"
Ritsen moet dus pas als het probleem al ontstaan is, ipv een oplossing te kunnen zijn die vermijdt dat het probleem ontstaat ...Sterk vertraagd is bovendien nergens bepaald, dus gaat elke bestuurder er zijn draai aan geven.
"het was wel vertraagd verkeer, maar nog niet sterk vertraagd, mijnheer de juge ..."Het wordt almaar gekker :
Art. 17. – Verkeer op rotondes. 17.1. Rotondes met rijstroken.
17.1.1° Bestuurders met uitzondering van fietsers en bestuurders van bromfietsen.
Wanneer er bij het naderen van een rotonde meer dan één rijstrook in de gevolgde richting aanwezig is, is het de
bestuurders van een ander voertuig dan een rijwiel of bromfiets, Die beperking staat er dus 2 keer in
toegestaan op een andere dan de rechterrijstrook te rijden op voorwaarde dat :
a) de bestuurder de rotonde niet verlaat via de eerste uitrit;
b) de bestuurder zich op de rotonde niet begeeft naar de buitenste rijstrook voordat de eerste uitrit werd gepasseerd.De titel (verkeer op rotondes) klopt dus ook niet met de inhoud (verkeer dat rotondes nadert ).
17.1.2° Fietsers en bestuurders van bromfietsen.
Bij het naderen van en op een rotonde zonder gesignaleerd fietspad moeten fietsers en bestuurders van bromfietsen niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden maar zij moeten de meest rechts gelegen rijstrook gebruikenfietsers als verkeersremmer dus, we weten waartoe dat leidt.
Maar ze mogen dat dus niet bij rotondes waarop ze geen rijstroken zullen aantreffen - enige helderziendheid is dus aanbevolen - maar typisch zijn dat net de kleinste rotondes waar fietsers het gemakkelijkst in de verdrukking kunnen komen ...
En wat is een rotonde zonder fietspad ...
Op talloze plaatsen is het rondgaand fietspad uit de regeling met de rotonde genomen, maar is het er wel.
Daar kan men dus gaan fietsen op de rijbaan, want de rotonde heeft geen fietspad, en dat mag bij richtingsverandering ...
20 VoetgangerszonesHier slaat de willekeur volledig toe :
20.1. Toegang.
Enkel volgende bestuurders hebben toegang tot de voetgangerszone :
(...)
8° houders van een vrije doorgangskaart afgeleverd door de burgemeester of zijn gemachtigde mits zij voldoen aan de voorwaarden dewelke op de vrije doorgangskaart vermeld staan.In Lier weten we intussen tot welke excessen en vriendjespolitiek dit leidt, daar lopen ze wat voor op de nieuwe wegcode.
De gekste redenen worden met omfloerste en van de pot gerukte voorwaarden "gemotiveerd" en er kan alweer een doorgangskaart uitgereikt worden ...
Dezelfde mogelijkheid tot politieke willekeur komt ook terug bij de voorbehouden wegen :
Art. 21. – Voorbehouden wegen.
21.1. Toegang.
7° houders van een vrije doorgangskaart afgeleverd door de Burgmeester of zijn afgevaardigde mits zij voldoen aan de voorwaarden dewelke op de vrije doorgangskaart vermeld staan.Gelukkig is de toegang er nu standaard gewoon voor de op het bord F99 aangebrachte weggebruikers, en geen 2 aparte regelingen meer zoals nu.
Betogingen, sportwedstrijden en stoeten kunnen toegestaan worden op de snel- en autowegen !
Was tot hiertoe verboden.
Hallo zekerst !
Artikel 29 Inhalen, een zootje waar ineens het inhalen van spoorvoertuigen (29.3) tussen gegooid wordt tussen de algemene regel van het links inhalen (29.2) en de uitzonderingen daarop (29.4)
Nu kan men enkel bestuurders in beweging inhalen, in de "vereenvoudigde " wegcode kan je ook een gestopt voertuig inhalen ...
De waanzin voorbij, je gaat dus moeten weten of een voertuig gestopt is, dan wel stil staat of geparkeerd is ...
29.1. Beweging.
Het rijden langsheen een stilstaand of geparkeerd voertuig wordt niet als inhalen beschouwd.Dit is uiteraard enkel om het onwerkbare huidige 17.2.5 toch mordicus tot inhalen te maken, ipv af te schaffen, omdat het HvC stelde dat men daar het gestopte voertuig wel kon voorbijrijden.
Correcte toepassing hiervan betekent een totale gridlock, want hoe ver achter een aan een oversteekplaats gestopt voertuig mag je niet meer sneller rijden ? Sneller is dan alles sneller dan stoppen ...
29.7. Behalve voor de toepassing van artikel 29.12.6°, wordt niet als inhalen beschouwd :
1° Voertuigen die op een gedeelte van de openbare weg dat voor bepaalde categorieën van weggebruikers is voorbehouden, sneller rijden dan voertuigen op een ander gedeelte van de openbare weg;De rijbaan is in principe nooit voorbehouden, maar voor alle bestuurders.
Ergo :
Je haalt op de rijbaan een fietser in die op het fietspad rijdt, maar anders om niet...
De bus op de BOB haalt jou niet in, maar jij op de rijbaan de bus wel ..
Hallo zekerst !!!!!!
Dit leidt uiteraard ook tot het verboden tripleren op wegen met maar 2 rijstroken in de gevolgde richting als er een fietser op het fietspad rijdt

Totaal mesjonge !
29.12. Bijzondere verboden.
Het inhalen van een voertuig met meer dan twee wielen, van een tweewielig motorvoertuig, van een gespan of van een kudde, is verboden :
5° het links en rechts inhalen, wanneer het in te halen voertuig zelf een ander voertuig inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;Hier klopt bovendien zelfs de (onderbroken) zinsconstructie niet, eerste lid is op maat van 29.12.1°, maar vloekt met al de rest , 2° tot 6° !
- 30 Veiligheidsafstanden :Wordt niet vastgelegd op zijn Duits, enkel "voldoende afstand houden"

De dwaze archaïsche afstandregels op bruggen en voor MTM > 7,5ten > 7m blijven bestaan
- Richtingsveranderingen 31 en kruisen :
Weeral niks voorzien voor links kruisen bij links afslaan
De bestuurder die van richting verandert moet :
1° voorrang verlenen aan de weggebruikers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen; Niks over verkeer op hetzelfde weggedeelte
32.3. Indien er parkeerplaatsen gemarkeerd zijn, moeten de voertuigen zo worden opgesteld dat de markeringen niet worden overschreden.- 33 Parkeren en stilstaan
32.3. Indien er parkeerplaatsen gemarkeerd zijn, moeten de voertuigen zo worden opgesteld dat de markeringen niet worden overschreden.
In parkeerstroken en op parkings waar parkeerplaatsen zijn gemarkeerd, moeten de voertuigen worden opgesteld binnen die parkeerplaatsen.'k hang er aan voor de moeite

Maar parking wordt niet gedefiniëerd ...
parkeerplaats indirect wel, door haar afbakening (137.5)
137.5. Parkeerplaatsen.
Parkeerplaatsen worden afgebakend door witte markeringen, T-aanduidingen, hoekmarkeringen of een wegbedekking in een ander kleur waarop de letter P is vermeld.Kan iets dat niet zo afgebakend is, nog een parkeerplaats zijn ...
Echter, indien de berm niet breed genoeg is, moeten rijwielen of tweewielige bromfietsen, overeenkomstig artikel 32.2, gedeeltelijk op de berm en gedeeltelijk op de rijbaan of volledig op de rijbaan worden opgesteld.(Brom)Fietsen parkeren op de rijbaan ... Goeien bal

32.5. Motorfietsen mogen op de trottoirs en, binnen de bebouwde kom, op de verhoogde bermen worden opgesteld, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken en op voorwaarde dat een begaanbare strook van ten minste 1,50 meter vrij gelaten wordt.Parkeren op trottoirs als norm.
Parkeerverbod thv trottoirverbredingen - nog iets extra om in het oog te houden dus.
Nog wat extra parkeerverboden, alsof er daar nog niet genoeg van waren (500 bepalingen inzake parkeren voordien ...)
Dubbele bepaling parkeerverbod in (woon)erven en voetgangerszone , jaja, vereenvoudigen ...
Blauwe zone :
Totaal geflipt :
Art. 35. – Beperkte parkeertijd.
35.1. Elke bestuurder van een auto moet de parkeerschijf plaatsen op de volgende plaatsen :
1° parkeerplaatsen met blauwe zone reglementering.
De parkeerschijf moet echter niet gebruikt worden :
a) op parkeerplaatsen waar betalend parkeren geldt indien de parkeermeters of parkeerautomaten in gebruik zijn;
b) op de parkeerplaatsen bedoeld door het verkeersbord E9, zonder bijkomende signalisatie die het gebruik van de parkeerschijf oplegt;
Gaan bepalen waar de parkeerschijf niet moet gebruikt worden, op plaatsen waar ze sowieso niet zou gebruikt moeten worden ...
Parkeerschijf voor de beperkte parkeertijden binnen de BBK van vrachtwagens, voor reclamevoertuigen, voor defecte voertuigen en
voor aanhangwagens !!!
En het gaat zo maar door ... eindeloos.
81.3. Verbod 49.3
Het is verboden een motorvoertuig te slepen behalve indien dit voertuig zich niet meer op eigen kracht kan verplaatsen of niet meer alle veiligheidswaarborgen biedt.Dit moet volgens een EU directieve dus toegelaten worden (triangel-slepen).
Voor rijwielen en hun aanhangwagens staat er nog een technisch reglement in de wegcode
Bizar voor wie beweerde de wegcode te vereenvoudigen ...
Steek dat toch in een apart KB met technische eisen voor fietsen

De vereiste voor 3/4 wielige rijwielen om reflectoren in de pedalen te hebben staat er ook nog altijd in, maar de meeste van die dingen die je buiten de zeedijk ziet, zijn overdekte velomobielen ...
De lichtenregeling inzake de "conflictvrije afslagregeling" wordt onvoldoende duidelijk gemaakt :
5° wanneer een licht in de vorm van een groene pijl tegelijk met een vol rood licht of een vol oranjegeel licht brandt, betekent dit dat alleen in de richting die door de groene pijl wordt aangeduid, mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;nauwelijk verschil tegen nu : (enkel meervouden aangepast)
5° wanneer één of meer bijkomende lichten in de vorm van één of meer groene pijlen tegelijk met een rood licht of een oranjegeel licht branden, betekenen de pijlen dat alleen in de richtingen die door de pijlen worden aangeduid mag voortgereden worden, op voorwaarde dat voorrang verleend wordt aan de bestuurders die op regelmatige wijze uit andere richtingen komen en aan de voetgangers;Er is nog steeds geen regeling om
98.2. Verkeerslichten boven de rijstroken. ook boven een BOB te laten gelden ...
Verkeersborden ...
Art. 103. – Signalisatie met tijdelijke geldigheid.
Bij werkzaamheden mogen de borden met tijdelijke geldigheid, waarvan de achtergrond geel-oranje is, gebruikt worden in plaats van de verkeersborden A7, A31, A32, B19, B21, C21, C27, C29, C35, C39, C43, E1 et E3.
Dit wordt regelrecht gevaarlijk :
Deze borden met tijdelijke geldigheid hebben dezelfde betekenis als de borden met witte achtergrond ; zij maken de witte borden die zij vervangen en die op dezelfde plaats zijn aangebracht waardeloos.Op de signalisatie met veranderlijke informatie kan je echter niet zien of de achtergrond wit dan geel was, die wordt geïnverteerd naar zwart ...
Een B21 met gele achtergrond (ipv blauw dan, want hier is niet het wit de achtergrond, wit is daar de pijl, ttz het opschrift )

E1 / E3 idem

Waanzinnig, die Belgische speciallekes ...
Niet of zelden vermeld in de media : C30 nieuw verbodsbord voor voertuigen met caravan ...
C43s heffen elkaar op
Het verbod vervalt evenwel vóór het volgende kruispunt, naargelang het geval :
1° op de plaats waar een verkeersbord C43 of een ander verkeersbord het begin van een andere snelheidsbeperking aanduidt;Einde en begin BBK heft C43 op
2° op de plaats waar een verkeersbord het begin of het einde van een bebouwde aanduidt.
Een hoop nieuwe verbodsborden om het eenvoudiger te maken :
Einde fietspad , einde D9, einde D11 (de huidige D10) , einde D13 (huidige D11) , einde D15 (de huidige D13)
Verplichte dimlichten, en einde van die verplichting
Parkeerborden :Hier staat Beurtelings parkeren dus nog steeds in ...
Parkeerzones zijn nu zones ivm parkeren ...
Er blijft maar 1 versie E9, en die wordt ingeperkt :
Extra bepalingen allemaal via onderborden !
E9
Parkeren toegelaten.
109.3. In afwijking van artikel 109.1, eerste lid, gelden de verkeersborden van het type E9, die in een parkeerzone of parkeerstrook zijn aangebracht, alleen voor de parkeerplaatsen die aldusdanig zijn gesignaleerd.109.4. De verkeersborden van het type E9 doen geen afbreuk aan de bepalingen van het artikel 33.2.1°, a), c) en e).(parkeren op en buiten de rijbaan)
Hoewel gesteld is in het begin dat de borden boven de regels gaan, wijkt men daar nadien van af, vraag is of dat juridisch steek houdt natuurlijk, 2 tegenstrijdige bepalingen in een reglement - en de reden om de wegcode te "vereenvoudigen" was net de tegenstrijdigheden er uit halen ...
F17 en F18 worden gecombineerd tot een "f17" voor de BOB (dwaas, dwaas .... hou dan de F18 over)
Omleidingsborden worden aangepast aan het illegale zootje geel-zwarte borden dat de Vlaamse overheid al plaatst, ipv oranje.
Of de walen dat gaan slikken, valt nog te bezien, gezien de heisa over de nummerplaten.
Bovendien wordt iederen op kosten gejaagd voor nieuwe borden.
Borden die gewijzigde verkeerssituaties aangeven worden ook geel - nu nog oranje, en soms al onreglementair geel-zwart in VL.
3 (DRIE !) nieuwe borden voor tankstations met in minuskule letters LPG, CNG, of een klein stekkertje
Vereenvoudigen, my a$$
Het radarwaarschuwingsbord van de Vlaamse overheid wordt opgenomen.
Borden voor busen tram haltes, ipv telkens wat anders in VL, W en BXL
Yup, 2 borden op gecombineerde haltes, vereenvoudigen !
De Janssens bestelt gelijk 5 extra Bentleys.
OnderbordenZwarte opdruk op witte ondergrond (ipv wit op blauw)
Janssens bestelt nog een paar RR bij ...
Onderborden met voertuigsymbolen :
Ook andere dan de hierboven vermelde categorieën van voertuigen, mogen op het onderbord worden vermeld, onder de voorwaarde dat ze duidelijk identificeerbaar zijn.Joep , zet de deur maar verder open voor willekeur.
Dubbel onderbord voor uitzonderingen voor gehandicapten, symbool M43 (parkeerkaart) en tekst M71 (gehandicapten zonder kaart dan

)
dat zal ter vereenvoudiging zijn ...
Het bord dat bromfietsers moet uitzonderen, beperkt dit niet tot de tweewielige versies ...
SMOG-onderbord om rechter Verstuyft te pesten.
Zonale borden Zonale F99 (voorbehouden wegen) extra, en alle verbodsborden !
bord BBK en begin nieuwe snelheidszone beëindigt een snelheidszone
WegmarkeringenDe dwaze denkbeeldige rand van de rijbaan blijft bestaan

Verplichting B1 of driehoeken aan te brengen bij (brom)fietsoversteekplaatsen
hieruit volgt dan een voorrangsverplichting voor de (brom)fietsers dmv verkeerstekens, en dat strookt niet met de eerdere bepalingen inzake de voorrang (12.1) en de oversteekplaatsen in 12.5.5
136.4. Oversteekplaats fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
De oversteekplaatsen voor de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen worden gemarkeerd door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen.
Het verkeersbord B1, de markering gevormd door witte driehoeken of beide, worden geplaatst aan het begin van deze oversteekplaatsen.
Witte lichtspijkers mogen worden gebruikt om fietspaden aan kruispunten met elkaar te verbinden.Lichtspijkers vlak naast een fietspad, de fietsers zullen lachen ...
Nog wat vers :
2° Een gele doorlopende of onderbroken streep op de werkelijke rand van de rijbaan, op een voetpadrand of op de boordsteen van een verhoogde berm.en de gele zig-zag-markering voor bushaltes
Tijdelijke wegmarkeringen :
Art. 138. – Algemene regel.
Ingeval van werken mogen tijdelijke markeringen in oranjegeel kleur worden gebruikt in plaats van de witte markeringen.
Deze tijdelijke markeringen hebben dezelfde betekenis als de witte markeringen; ze maken de andere witte markeringen die op dezelfde plaats zijn aangebracht waardeloos.Terwijl men nu doorslaat in de beperkte richting, enkel de langsmarkeringen ongeldig maken, slaat de wegcode binnenkort dus de andere kant uit :
Oranjegele markeringen maken alle witte ongeldig ...
De combinatie met het "mogen" vervangen van de witte wegmarkeringen is vragen om ongevallen.
De witte gaan er nog liggen, en gaan gebruikt worden alsof ze zouden gelden ... bvb zebrapaden.
En helemaal belachelijk wordt het als je leest dat talloze oude verkeersborden mogen behouden blijven .... tot 2020 !
Er worden wel een aantal borden opgelijst, maar die hebben niet allemaal een betekenis gekregen in de nieuwe wegcode, terwijl die wel de oude opheft ...
De oude E9 reeks is in dat geval.
Er is nergens voorzien welke betekenis die houden.
Ze gebruiken wel de opdrukken die voorzien zijn voor de onderborden, maar op een andere, niet voorziene manier en in andere, niet voorziene kleuren.
De oude verbodsborden worden wel vernoemd met de code van de oude en huidige bord, maar een E9x bestaat niet meer ...
Een dikke, dikke buis voor den Etienne !