De Betuwelijn is een beladen onderwerp in Nederland. De economen hebben vanaf het begin geroepen dat het nooit rendabel zou kunnen worden maar de politiek heeft voet bij stuk gehouden, vermoedelijk omdat ze niet wilde toegeven dat het een verkeerde beslissing was en/of omdat ze tunnelvisie hadden. België heeft ondertussen kosten gemaakt en hoort niet graag dat Nederland zich terugtrekt dus zit Nederland nu aan die verlieslijdende betuwelijn vast.

Eerst denken en dan doen is mijn tip voor de politici.
Het Belgisch wegenvignet is alvast met één jaar uitgesteld. Het zal dus niet in voege gaan vóór 1 januari 2009.
Men wil nagaan of de compensatie ervan voor de Belgische inwoners door een korting op de verkeersbelasting op geen bezwaar stuit bij de Europese Unie.
Gelukkig maar dat ook België dit nu inziet.
Het is in ieder geval een destructieve zet tov de verdere (economische) ontwikkeling van gans Europa als zo'n vignet er onverhoopt toch zou komen (dominoeffect, extra kosten voor inning over heel Europa, wraakmaatregelen van andere landen, verslechtering verhouding met andere landen). Ik ga er nu nog van uit dat dit dwaze vignet er niet zal komen maar dat het eerder Europa zal aanzetten om de financiering van de wegen en de inkomsten op het weggebruik over heel Europa Europees te regelen.
Nogmaals, spijtig dat België in deze kwestie alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan de toekomst van Europa.