Auteur Topic: Belgisch wegenvignet kan in 2008  (gelezen 12365 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Belgisch wegenvignet kan in 2008
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 08 februari 2007 - 00:57:34 »
De Betuwelijn is een beladen onderwerp in Nederland. De economen hebben vanaf het begin geroepen dat het nooit rendabel zou kunnen worden maar de politiek heeft voet bij stuk gehouden, vermoedelijk omdat ze niet wilde toegeven dat het een verkeerde beslissing was en/of omdat ze tunnelvisie hadden. België heeft ondertussen kosten gemaakt en hoort niet graag dat Nederland zich terugtrekt dus zit Nederland nu aan die verlieslijdende betuwelijn vast.  ???
Eerst denken en dan doen is mijn tip voor de politici.

Citaat
Het Belgisch wegenvignet is alvast met één jaar uitgesteld. Het zal dus niet in voege gaan vóór 1 januari 2009.

Men wil nagaan of de compensatie ervan voor de Belgische inwoners door een korting op de verkeersbelasting op geen bezwaar stuit bij de Europese Unie.
Gelukkig maar dat ook België dit nu inziet.
Het is in ieder geval een destructieve zet tov de verdere (economische) ontwikkeling van gans Europa als zo'n vignet er onverhoopt toch zou komen (dominoeffect, extra kosten voor inning over heel Europa, wraakmaatregelen van andere landen, verslechtering verhouding met andere landen). Ik ga er nu nog van uit dat dit dwaze vignet er niet zal komen maar dat het eerder Europa zal aanzetten om de financiering van de wegen en de inkomsten op het weggebruik over heel Europa Europees te regelen.

Nogmaals, spijtig dat België in deze kwestie alleen maar aan zichzelf denkt en niet aan de toekomst van Europa.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: maandag 26 maart 2007 - 22:46:51 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 27 maart 2007 - 02:25:08 »
Ik dacht eventjes dat het verstand was teruggekomen...totdat ik hoorde dat ze op een andere manier de buitenlanders geld willen aftroggelen. :'(
Wat denken jullie dat de reden is?
De Nederlandse afkeur?
Het feit dat het juridisch problemen kan geven (Europese regels, discriminatie tussen Belgen en buitenlanders)?
In ieder geval is het verstandig van ze dat ze nu samen willen werken met Nederland, het afketsen van het wegenvignet zal de relatie België-Nederland bevorderen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 maart 2007 - 02:28:54 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 27 maart 2007 - 12:16:27 »
Citaat van: BBB
Wat denken jullie dat de reden is?

Dat België Nederland nodig heeft voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde uiteraard.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 27 maart 2007 - 20:36:52 »
Ik dacht eventjes dat het verstand was teruggekomen...totdat ik hoorde dat ze op een andere manier de buitenlanders geld willen aftroggelen. :'(
Inderdaad, met een vorm van rekeningrijden heb ik gehoord (veel beter dan een vignet: de vervuiler betaalt). Is dat trouwens niet iets waarmee in Nederland ook geëxperimenteerd wordt? en dat in Duitsland al bestaat? en dat in eerste instantie in België enkel voor vrachtvervoer zal worden ingezet?

Volgens wat ik op het radionieuws heb gehoord, zou Europa vallen over het feit dat Belgen het bedrag van het vignet teruggestort zouden krijgen via de verkeersbelasting. Als men niet had gesproken van 'terugstorten', maar van afschaffen van de wegenbelasting, denk ik dat er minder problemen van gemaakt zouden zijn, terwijl het in feite op hetzelfde neerkomt.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #35 Gepost op: woensdag 28 maart 2007 - 02:21:18 »
Citaat
Volgens wat ik op het radionieuws heb gehoord, zou Europa vallen over het feit dat Belgen het bedrag van het vignet teruggestort zouden krijgen via de verkeersbelasting. Als men niet had gesproken van 'terugstorten', maar van afschaffen van de wegenbelasting, denk ik dat er minder problemen van gemaakt zouden zijn, terwijl het in feite op hetzelfde neerkomt.
D'accord, het zegt helaas ook iets over het gebrek aan professionalisme van de Vlaamse/Belgische regering (Vlaanderen initiëerde dit, Wallonië ging mee voor zo ver ik het begrepen heb).

Ja, Nederland wilt rekeningrijden invoeren. Het gaat mij erom dat je zoiets samen doet. Het is moreel verwerpelijk als België Nederlanders laat betalen voor hun wegen zolang de Belgen niet hoeven te betalen in Nederland.
Bij het rekeningrijden in Nederland is het primaire doel filebestrijding en milieu. Er is nog niet besloten ofdat buitenlanders mee moeten betalen.

Citaat
Dat België Nederland nodig heeft voor de IJzeren Rijn en de verdieping van de Westerschelde uiteraard.
Je hebt gelijk, alweer :D
Nederland is niet zo happy met de Ijzeren Rijn maar ze zit er aan vast omwille van afspraken met België.