Dat is nu net het probleem. Het vervolg van het fietspad gaat aan de overkant van de weg verder, maar op het kruispunt heeft het dwarsverkeer met B15 voorrang.
Om problemen te vermijden heeft de wegbeheerder op het einde van het fietspad aan de rand van de weg een stopstreep aangebracht en een bijkomend stopbord geplaatst voor fietsers. Op de rijbaan ernaast staat ook een stopstreep en een stopteken.
Het was misschien beter geweest om de wegmarkering weg te laten zodat de fietser beseft dat hij moet oversteken en niet zomaar zijn weg kan vervolgen.
Of men had ook de voorrang gewoon anders kunnen regelen en de B15 in de andere straat zetten en stopborden daar waar nu een B15 staat.
Dan kon men gewoon een fietspadmarkering doortrekken en hadden de fietsers gewoon voorrang.
Maar volgens de wegbeheerder is de verkeersdrukte op de B15 weg te groot om ondergeschikt te maken en hebben ze er alles aan gedaan om de fietser te laten beseffen dat deze geen voorrang heeft en in principe zelfs volledig tot stilstand moet komen aan het stopbord alvorens het kruispunt over te steken.
Enfin, het gaat over een rijinstructeur die ik ken en die heeft dat voorgehad tijdens een rijles met een beginneling.
Nu is hij bang dat hij niet voorzichtig genoeg is geweest en problemen zal krijgen.
De fietser was licht gewond, geen echte problemen, had wel wat verzorging nodig, geen ziekenwagen ofzo.
De rijschoolauto is gekrast en de leerling zit blijkbaar vol schrik.
Volgens de verzekering is hij volledig in zijn recht, maar als de rechter beslist dat hij toch te snel reed en niet voorzichtig het kruispunt en de oversteekplaats zou hebben opgereden kan hij blijkbaar een boete krijgen verhoogd met een bijdrage voor het fonds.
Ooit heeft de VAB denk ik zo'n fietsexamen gemaakt over de voorrangsregels en plaats op de weg enzo.
Hieruit concludeerde men dat vooral de Walen geen kennis hadden van specifieke voorrangsregels voor fietsers, verschil tussen doorgetrokken fietspaden, suggestiestroken enz.
Zoals jullie al weten, rij ik heel veel in steden in Wallonie.
Niet ergens op den buiten waar bijna geen fietsers rijden, maar in volle drukte.
Ik stel alleen maar vast dat de wegbeheerder aldaar gewoon geen fantasietjes uitvindt, waardoor de voorrangsregels gewoon duidelijker zijn, en je al die kennis over suggestiestroken, fietspadmarkering, oversteekplaatsen enz gewoon niet echt moet kennen want de inrichting spreekt meestal voor zich en is dan ook uniform aan de plaatsingsvoorwaarden en daarenboven duidelijk en niet te ingewikkeld.
Fietspaden alleen overlangs en bij mijn weten niet over kruispunten met vvr.
Oversteekplaatsen voor fietsers alleen op plaatsen waar dit nodig is.
Suggestiestroken meestal alleen in zone 30 en veelal vvr in zone 30, ook nageleefd door de fietser.
Het is normaal dat die Walen op al die moeilijke vragen niet konden antwoorden, ze houden het gewoon eenvoudig zodat er geen twijfel ontstaat.
Hier is Vlaanderen kunnen misschien meer mensen de vragen correct beantwoorden, maar het probleem is mentaliteit en wegbeheer.
Op sommige plaatsen kan de beste verkeersjurist zelfs geen antwoord geven op wie dan wel voorrang heeft.
Voor de geintreseerden, het is het eerste kruispunt op de Europalaan in Mechelen komende van de N1.