Het BIVV is de pedalen totaal kwijt ...
Zo is er ook nog een voorstel om beginnende bestuurders zeker 1000km te laten afleggen voor ze hun rijbewijs kunnen krijgen.
En euh ... hoe dachten deze genieën dat dan wel te controleren ?
En dan nog. Stel dat je 't zou kunnen controleren
(wat ik dus niet geloof, maar soit).
Ik las elders dat 't om 2500 km gaat, maar soit. Kijk, ik neem een willekeurige kandidaat. Hij rijdt van maandag tot vrijdag telkens 30 km naar de hogeschool, en 's avonds weer terug. Op zaterdag gaat hij de bomma bezoeken aan zee. 100 km heen, en 100 km terug. Alles telkens langs hetzelfde traject. Na vijf weken heeft de kandidaat al 2500 km afgelegd. Ideaal, toch? Denken ze bij het BIVV werkelijk dat deze kandidaat al veel verkeerservaring heeft opgedaan? Van den bijlange begot niet. Deze kandidaat heeft simpelweg twee trajecten uit het hoofd geleerd. En mist daardoor elke vorm van overig verkeersgeheugen. Laat deze kandidaat op zijn praktijkexamen naar de zee en terug rijden of naar z'n werk en terug en hij slaagt cum laude. Schotel hem daarentegen een heel ander traject voor, en ik garandeer je dat hij grandioos de mist in gaat.
Ik kan mij heel goed inbeelden dat een andere kandidaat met slechts 2000 km's op de teller, maar dan telkenmale in andere verkeerssituaties, al een véél ruimer pallet verkeersgeheugen heeft opgedaan. En dus al veel verder gevorderd is qua verkeersinzicht, ook al heeft hij 500 km minder op de teller....
Toch ga ik akkoord met beperkingen voor jonge automobilisten.
Akkoord. Maar het gedane voorstel is helaas erg moeilijk (zoniet onmogelijk) te controleren,. En om hogervermelde reden vind ik het weinig zinvol. De ene jongere kan bovendien veel beter de groepsdruk om te tonen wat 't bakske kan, veel beter aan dan de andere. Het kunnen omgaan daarmee, heeft volstrekt niks te maken met gereden kilometers.