Auteur Topic: Vraagje  (gelezen 3467 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Vraagje
« Gepost op: woensdag 17 januari 2007 - 20:15:31 »
Ik stak over bij een routonde (ik weiger rondpunt te zeggen, zo'n taalverkrachting  ;D). Er was in de verte geen verkeer te zien aan alle kanten behalve een auto die stilstond, de motor stond ook uit voor zover dat relevant is. Pas nadat ik mijn oversteekmaneuvre had gestart kwam die auto in gang. Nu ben ik rap genoeg dat het geen probleem gaf maar als die auto wat dichterbij zou hebben gestaan en/of ik trager zou zijn dan zou het een probleem kunnen geven. Nu vroeg ik mij af ofdat ik voorrang had op die auto. Ik neem aan van wel omdat die auto nog stilstond op het moment dat ik al met mijn oversteekbeweging was begonnen en de auto dus een maneuvre uitvoerde (het starten) waarbij hij voorrang moet verlenen aan al het overige verkeer wat al op de baan is. Ik kan als voetganger ook niet ruiken dat een stilstaande auto waarvan de motor nb uit is ineens gaat starten. Hij startte toevallig precies toen ik de 1ste stap had gezet en zoals je weet nemen de meeste mensen de bochten krap en dus aan de binnenkant van de routonde.

Offline Bertje

• Gevorderde
Re: Vraagje
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 17 januari 2007 - 22:24:28 »
Rotonde is de correcte benaming voor een deel van de openbare weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en dat gesignaleerd is met verkeersborden D5 en B1 of B5. Een "rond punt" bestaat niet in de wegcode.

Het starten van de motor houdt geen verplichting in voorrang te verlenen; het in beweging brengen van de wagen wel; hierbij dient voorrang verleend te worden aan alle weggebruikers (en dus niet enkel aan bestuurders).

Als je overstak op een oversteekplaats voor voetgangers, had je zowieso voorrang, ongeacht of aankomend verkeer vanuit stilstand vertrekt of niet. Zelfs aanstalte maken om, als voetganger, over te steken op een oversteekplaats voor voetgangers, verplicht aankomende bestuurder tot het verlenen van voorrang.

Eigenlijk kan dit aanstalte maken ongeloofelijk veel geld opbrengen aan verkeersboetes: men neme twee politieambtenaren in burger, een anonieme politiewagen met flitscamera, een drukke weg en een oversteekplaats voor voetgangers. Eén van de agenten maakt aanstalten om over te steken en de andere houdt de vinger op de flitsknop van de camera.
Stel dat de schending van de verplichting tot voorrang verlenen ter hoogte van een oversteekplaats beboet zou kunnen worden met een betaalbare €20, kan je gemakkelijk €5000 of meer per uur verdienen: 4 à 5 overtredingen per minuut zijn gemakkelijk haalbaar bij een voldoende drukke weg, reken uit je winst (en daar is de overheid over het algemeen heel goed in). In minder dan 5 minuten heb je de daglonen van alle de betrokken politieambtenaren terugverdiend (ik schat een €100 à €150 per persoon).

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 00:50:03 »
Het is zoals ik dacht.
Citaat
Als je overstak op een oversteekplaats voor voetgangers, had je zowieso voorrang, ongeacht of aankomend verkeer vanuit stilstand vertrekt of niet.
Er was geen zebrapad, dus dat was geen optie, ik stak over van het trotoir naar het midden van de routonde (je weet wel, gras en bloemen met een stoepje er naast) en van daar naar de andere kant.

Citaat
Rotonde is de correcte benaming voor een deel van de openbare weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en dat gesignaleerd is met verkeersborden D5 en B1 of B5. Een "rond punt" bestaat niet in de wegcode.
Ah kijk, ik gebruik per abuis de correcte wegcode-term  ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 januari 2007 - 02:08:09 »
Citaat van: BBB
Ah kijk, ik gebruik per abuis de correcte wegcode-term  ;D

Hoegenaamd niet: je had het over een "routonde", een term die niet bestaat in het verkeersreglement (maar dat doe je wellicht moedwillig).

Voor het overige: waarom respekteer jij op een rotonde niet het verkeersreglement als voetganger, door er de plaats op de openbare weg te volgen die jij als voetganger moet innemen (het trottoir)?

Ik ken het antwoord al: omdat je een Nederlander bent, en er geen bezwaar in ziet om de rijbaan over te steken als je het trottoir moet volgen.

Man toch, besef toch eens eindelijk dat een wet geen vrijblijvend advies is!  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline diskeletlietje

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 00:49:12 »
en waarom legen ze voetpaden rond een rotonde als je er als voetganger op geen enkele legale wijze gebruik kan van maken? ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 mei 2007 - 02:43:31 »
en waarom legen ze voetpaden rond een rotonde als je er als voetganger op geen enkele legale wijze gebruik kan van maken? ;D
Voilá
Ik dacht dat ik het al gezegd had maar blijkbaar niet: deze betreffende rotonde heeft een troitoir (betegeld en verhoogd). Ik neem aan dat ze die niet zouden maken als het niet de bedoeling is dat je er over oversteekt ;D

wooter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 07:42:09 »
Ik vrees dat dat geen voetpad is, maar een uitloopstrook waar vrachtwagens, indien hun oplegger de bocht niet kan nemen, kunnen over rijden ipv los door het plantsoen te gaan rijden.

Enkele uitzonderingen daargelaten hoort alle verkeer (ook voetgangersverkeer) rondom de rotonde te gaan, niet erop.

Evenwel, in dit geval: vertrekken is een manoever, en bij een manoever moet je voorrang aan iedereen geven.
« Laatst bewerkt op: maandag 14 mei 2007 - 07:43:51 door wooter »

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 mei 2007 - 17:27:05 »
Evenwel, in dit geval: vertrekken is een manoever, en bij een manoever moet je voorrang aan iedereen geven.

Is dit zo? Waar staat dat in de Wegcode? ( na 1 maart 2007...)

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.