Vind jij een beetje plaats laten aan de rechterkant (als de weg breed genoeg is natuurlijk) echt "unvermeidbar" ?
Verkeerstechnisch niet.
Dat is een weer zo´n diplomatisch antwoord

Wat ik niet meer kan begrijpen, is dat deze lieden het iemand anders kwalijk nemen dat hij de wetten niet overtreedt.
Ik kan begrijpen (maar niet goedkeuren

) dat sommigen menen zelf te mogen uitmaken in hoeverre ze sommige wetten zó strict interpreteren dat:
- hun keuze de andere weggebruikers wordt opgedrongen (fietsken tegen auto: ik weet wie wint

)
- de algemene verkeerstroom daarmee in het gedrang komt
Indien een automobilist het "men moet rechts rijden, want zo staat het ergens geschreven"-regeltje te strikt toepast in bijvoorbeeld Leiden, dan gaat hij daar een chaos van jewelste meemaken ! Hoewel de rijstroken daar duidelijk smaller zijn, hebben de automoblisiten ´geleerd´ dat als iedereen een beetje plaats laat voor iedereen, het een betere wereld is en we allen sneller vooruit komen
Je moet de regeltjes natuurlijk niet zóver buigen als bvb in Polen, waar ze van een 2 baansweg makkelijk een 3 en zelfs 4 baansweg maken, dat vind ik zelfs spooky

Ik spreek dan wel over iemand die te goeder trouw de wet naleeft, en niet over iemand die er zelf voortdurend zijn laars aan lapt, behalve dan die ene keer dat hij de wet alleen maar toepast om er iemand anders mee tot last te zijn.
Daar heb je gelijk in. Daar is een groot verschil. Mijn grootvader hield zich met zijn 83 ook duidelijk aan
de zijn regeltjes en daar heb ik nooit commentaar op gehad, want hij kon de verschillende verkeerssituaties niet meer zo goed inschatten. De discussies hier op ´t forum laten duidelijk blijken dat de deelnemers dat wél nog goed kunnen. Daarom wil ik af en toe pleiten voor een beetje verdraagzaamheid (waar het verkeerstechnisch kan), want verdaagzaamheid is dun gezaaid in ´t verkeer tegenwoordig

Dat werkt natuurlijk in 2 richtingen: ik vind het natuurlijk ook verkeerd om te gaan schelden op een automobilist die -voor zich persoonlijk- vindt dat de beschikbare ruimte te smal is om veilig voorbij te steken. Het is natuurlijk wat anders als de éne weggebruiker begint te denken voor de andere... is het verkeer al niet complex genoeg ?
In het geval van fietsers laat ik de keuze aan de fietsers zelf: ik laat hun zoveel mogelijk ruimte als ik, persoonlijk, voor mij en alle andere verkeersgebruikers samen, "veilig" acht. Soms is dat inderdaad 1,6 m. Vaak echter ook minder. Daardoor komt het dat ik in de stad zelden "uiterst" rechts rij (je weet trouwens maar nooit of er van rechts een belhamel tussen de wagens/huizen komt uitgeschoten). Uiterst links is natuurlijk ook niet aan te raden, alleen al maar wegens het belemmeren van het overzicht dat de andere wagens op de weg zouden kunnen hebben. Vandaar... een weloverwogen plaatsing van de wagen, gegeven de veiligheid van mij en de anderen en gegeven onze gemeenschappelijke drang naar een vlot en vriendelijk verkeer...