Auteur Topic: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs  (gelezen 16839 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Gepost op: zaterdag 14 januari 2012 - 20:42:49 »
Citaat van: GVA
Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs

De dieselprijs stijgt morgen opnieuw tot een recordhoogte. [...]

http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/aid1106104/onduidelijkheid-over-toekomst-dieselprijs.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 10:44:09 »
Hopelijk gaat men dan door het verminderde prijsverschil tussen benzine en diesel terug voor kleine benzinemodellen kiezen. De techniek is er klaar voor, de nieuwe kleine benzinemotoren verbruiken weinig en zijn krachtig.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 16:41:15 »
Hopelijk gaat men dan door het verminderde prijsverschil tussen benzine en diesel terug voor kleine benzinemodellen kiezen. De techniek is er klaar voor, de nieuwe kleine benzinemotoren verbruiken weinig en zijn krachtig.

Volgende week ga ik er eentje bestellen, totnutoe korting van 20 %* al op papier gekregen
(op nieuwe auto van mijn keuze (met het autosalon niets ongewoons*))
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 17:06:53 »
Volgende week ga ik er eentje bestellen

Wat voor eentje, als ik vragen mag Michel?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #4 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 19:32:54 »
Volgende week ga ik er eentje bestellen

Wat voor eentje, als ik vragen mag Michel?

Skoda Fabia 1,2 TSI 105 PK met DSG-7 (gerobotiseerde 7-versnellingsbak), versie Elegance, en een paar degelijke opties (ESP/ASR/MSR is bij DSG uitvoering serie), metallic, kleur nog te kiezen... (goede raamplakker GPS Garmin 2360 LT premium ook gratis, heeft ca. 180 € waarde)

Wat we toen ook gepland hadden:
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2606.msg30364.html#msg30364
en het wordt de Skoda Fabia, de Polo valt ons wat te eng uit en is ca. 3300 € duurder. Audi A1 sportback is nog eens ´n prijsniveau hoger, Seat valt niet in de smaak.
http://www.christophoros.be/nl/forum/index.php/topic,2606.msg30372.html#msg30372

Katalogusprijs 20.000 incl opties.
Salonprijs ca. 16500 € (1e offerte) , na wat heen-en-weer-handelen nu 16.100 €, mail met offerte n° 2 gekregen na telefoon van hun. Na de 1e offerte had ik gezegd dat we toch nog naar het autosalon gingen (heeft zowat 400 € geholpen  :))

voor de techneuten:
Citaat
Modell:  1.2 TSI  
Bauzeitraum:  seit 11/2009
Motor-Kennbuchstaben:  CBZB
Bauart und Zylinderzahl:  R4-Ottomotor mit Direkteinspritzung
Motoraufladung: Turbolader
Ventile :   8
Hubraum, cm³ :  1197
max. Leistung, kW (PS) bei 1/min:  77 (105)/5000
max. Drehmoment, Nm bei 1/min:  175/1550–4100
Getriebe, optional:    7-Gang-DSG  
Höchstgeschwindigkeit, km/h:  190
Beschleunigung von 0–100 km/h:  9,7  
Kraftstoffverbrauch, l/100 km (kombiniert, nach EWG-Richtlinie):  5,3 (Super)
CO2-Emission, g/km (kombiniert):  124  
Abgasnorm nach EU-Klassifikation:  Euro 5

« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 20:03:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #5 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:02:00 »
Katalogusprijs 20.000 incl opties.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #6 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:03:29 »
Katalogusprijs 20.000 incl opties.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.

Welke bedoel je, Sniper ?
« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 20:06:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #7 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:06:13 »
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #8 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:07:05 »
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Welke nieuwe wagen ?

Edit: ben je nog aan ´t zoeken ?

wacht ik dikteer even de voorwaarden:

-  4 m klasse, maar toch redelijk ruim.
-  vierdeurs
- handig en niet te grote draaicirkel, max 10,5 meter.
-  prijs 16- max 17.000 netto.
-  minstens moderne zuinge 6-automatiek
-  verbruik ca 5,5 liter benzine (124 CO2)
- best downsizing benzine die ook soepel is bij laag toerental (ook minder verkeerstaks)
- dit met redelijke prestaties ( 190 top, 0-100 ~ 10sec)
« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 20:18:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #9 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:13:52 »

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #10 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:27:18 »
Ik betaal maar 16100 €.  ;)

Heb het nadien in´t vet gezet.
voor die prijs kan je ook een echte auto kopen
Welke nieuwe wagen ?

Edit: ben je nog aan ´t zoeken ?

wacht ik dikteer even de voorwaarden:

-  4 m klasse, maar toch redelijk ruim.
-  vierdeurs
- handig en niet te grote draaicirkel, max 10,5 meter.
-  prijs 16- max 17.000 netto.
-  minstens moderne zuinge 6-automatiek
-  verbruik ca 5,5 liter benzine (124 CO2)
- best downsizing benzine die ook soepel is bij laag toerental (ook minder verkeerstaks)
- dit met redelijke prestaties ( 190 top, 0-100 ~ 10sec)
je doet net als de belgische staat
je specificaties opmaken zodat maar één leverancier kan voldoen

ik zou zeggen dat je hier meer waarde voor je geld krijgt
http://promoties.citroen.be/particulieren/citroen-c5-berline/
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #11 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:28:50 »
Knap bakje, op 'n DSG ben ik altijd jaloers ;) Ingebouwde GPS heeft voor mij wel een meerwaarde, maar een gratis raamplakker is ook altijd tof. Reden voor mij is dat ik dat ding nog altijd dagdagelijks gebruik om naar m'n werk te rijden en ik op onbekende wegen met 1 druk de kaart zie terwijl mijn raamplakker altijd in mijn handschoenenkastje lag. Ben benieuwd naar het praktijkverbruik. Uit een 1.2 in een Audi A1 kon ik 5,5 L / 100 km halen op woon-werk traject. Was dan wel de 86 pk versie. Wanneer ik niet meer zo fel op het verbruik lette kwam ik uit op een 6 L / 100 km.
Ik hoop ook zo op een 5,5-6 liter of zowat nu onze oude diesel aan ´mazout´ verbruikt.
De 86 pk versie is volgens norm-mix 0,1 liter zuiniger, dankzij het stadsverbruik of bebouwde kom.
Daar rij ik eerder zelden dus het verbruik zal voor mij zowat gelijk liggen, op de snelweg mss zelfs minder voor de 105 PK.

Die praktische raamplakker heeft wel zeer goede kritieken, verschoot er wat van (spraakgestuurd, vertikaal monteerbaar, en...)
Een ingebouwde was me ook veel liever, maar dat scheelt al rap ca 650 €.
(mijn vrouw is het gewend met een raamplakker te rijden, en deze is duidelijk handiger)

http://www.pocketgpsworld.com/Garmin-nuvi-2360-reviewed-37558.php

http://www.testberichte.de/p/garmin-tests/nuevi-2360lt-testbericht.html
http://www.testberichte.de/d/read-swf/266301.html

« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 21:05:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #12 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 20:43:49 »
je doet net als de belgische staat
je specificaties opmaken zodat maar één leverancier kan voldoen
Neen, niet echt.
Kon zeker voldoen:  skoda, seat.
Kon ook voldoen met navenant minder opties: VW, Alfa Romeo, Ford.
Allemaal in de  ~ 4 m klasse.
We kopen tenslotte een 2e wagen hé.
En vergeet niet dat de nieuwprijs maar 1/3 uitmaakt van het totaalplaatje na 10 jaar.
 
Citaat
ik zou zeggen dat je hier meer waarde voor je geld krijgt
http://promoties.citroen.be/particulieren/citroen-c5-berline/
Denk je ? Ook niet slecht, zelfs van prijs, maar men moet die (beperkte) uitvoering dan ook zo nemen.

Wilden we een grote nog zuinige limousine genomen hebben was het eerder deze:
het topmodel van de Octavia, of quasi full option (incl. leder)
Citaat
http://www.skodasalon.be/octavia_berline_nl.html
ŠKODA Octavia Berline
1.2 TSI Allure     De perfecte partner voor business  en vrije tijd.
Globale korting
22.675 €
-5.205 €
-1.000 €
 16.470 €
Daar kan die C5, ook in prijs (rekening houdend met de opties) niet echt mee.

Over smaak laat zich niet discussiëren, die Citroen vind ik zeker zo mooi, maar...
« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 21:06:15 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #13 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 21:08:32 »
Het is anders zeer duidelijk : the only way [voor de dieselprijs] is UP !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Onduidelijkheid over toekomst dieselprijs
« Reactie #14 Gepost op: maandag 16 januari 2012 - 02:48:21 »
De stiefdochter heeft vandaag blijkbaar ook een splinternieuwe tweedehands auto als tweede auto gekocht.
Veel weet ik nog niet (woont niet meer thuis) maar wat ik wel al weet:
Een kleine monovolume van Fiat blijkbaar, bouwjaar 2006, grijze kleur, 106000km op de teller en ... ondanks ik hen benzine heb aangeraden toch nog voor diesel gegaan. ::)